Рішення
від 09.12.2024 по справі 902/800/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"09" грудня 2024 р. м. ВінницяCправа № 902/800/24

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Московчук Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, код - 40121452

до: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "САКУРА-68", вул. Каштанова, буд. 68, м. Бар, Барський район, Вінницька область, 23000, код - 44108325

про стягнення 353 655,68 грн

за участю секретаря судового засідання: Московчук Є.В.

за участю представників:

позивач: Піун Світлана Петрівна

відповідача: Врублевська Майя Володимирівна

Мазай Віталій Миколайович

В С Т А Н О В И В :

26.07.2024 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (б/н від 26.07.2024 року) (вх.канц. № 828/24 від 26.07.2024 року) Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "САКУРА-68" про стягнення 353 655,68 грн заборгованості, з яких 229 029,32 грн основного боргу, 34 294,39 грн пені, 14 948,44 3% річних, 75 383,53 грн інфляційних втрат за спожитий природній газ.

Ухвалою суду від 31.07.2024 року відкрито провадження у справі № 902/800/24 за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 26.09.2024 року.

Ухвалою суду від 02.09.2024 року забезпечено участь представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", адвоката Піун Світлани Петрівни у судовому засіданні 26.09.2024 року та у всіх наступних судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою системи відеоконференцзв`язку ЄСІТС.

26.09.2024 року судове засідання не відбулось, в зв`язку з оголошенням сигналу "Повітряна тривога" на території Вінницької області.

Ухвалою суду від 01.10.2024 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

В судовому засіданні 09.10.2024 року прийняли участь представники позивача та відповідача.

Ухвалою суду від 09.10.2024 року судом здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 05.11.2024 року.

В судовому засіданні 06.11.2024 року судом постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого судового засідання на 19.11.2024 року.

06.11.2024 року до суду від представника відповідача надійшло ряд документів, зокрема: клопотання (б/н від 06.11.2024 року) (вх.канц. № 01-34/10929/24) про долучення до матеріалів справи доказів; відзив на позовну заяву (б/н від 06.11.2024 року) (вх.канц. № 01-34/10930/24); заява про поновлення строків для подання відзиву на позовну заяву (б/н від 06.11.2024 року) (вх.канц. № 01-34/10931/24).

08.11.2024 року до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив (б/н від 08.11.2024 року) (вх.канц. № 01-34/10997/24).

В судовому засіданні 19.11.2024 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 902/800/24 до судового розгляду по суті на 03.12.2024 року.

Ухвалою суду від 19.11.2024 року повідомлено учасників справи про дату судового засідання.

27.11.2024 року до суду від представника позивача надійшли письмові пояснення (б/н від 27.11.2024 року) (вх.канц. № 01-34/11677/24), в якості додатків до яких додано ряд докусентів.

02.12.2024 року від представника позивача до суд надійшли додаткові письмові пояснення (б/н від 02.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/11839/24).

В судовому засіданні 03.12.2024 року судом оголошено перерву до 09.12.2024 року, про що постановлено протокольну ухвалу.

03.12.2024 року до суду від представника відповідача до суду надійшло клопотання (б/н від 03.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/11933/24) про відшкодування судових витрат, в якому останній просить суд стягнути з позивача на користь відповідача витрати на професійну правничу допомогу в сумі 25 000,00 грн.

03.12.2024 року від представника відповідача надійшли письмові пояснення (б/н від 03.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/11940/24).

05.12.2024 року до суд від представника позивача надійшло клопотання (б/н від 05.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/12044/24) про долучення до матеріалів справи доказів.

09.12.2024 року від представника позивача до суду надійшло клопотання (б/н від 09.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/12136/24) про відмову у задоволення заяви про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу відповідача.

09.12.2024 року від представника відповідача до суду надійшло клопотання (б/н від 06.12.2024 року) (вх.канц. № 01-34/12114/24) про долучення доказів до матеріалів справи.

У судовому засіданні 09.12.2024 року прийняли участь представники позивача та відповідача, які підтримали позиції, висловлені у процесуальних заявах по суті спору.

Стислий виклад процесуальних позицій сторін.

Позивач, в якості підстави позовних вимог, у зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (оператори ТРМ) об`єми природного газу, спожитого Відповідачем жовтні та грудні 2021 року автоматично включено до портфеля постачальника «останньої надії» - ТОВ «Газорозподільна компанія «Нафтогаз України», і відповідно, спожитий природній газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.

Постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачам на умовах договору постачання природного газу, який укладається з урахуванням вимог цього розділу та має відповідати Типовому договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" затвердженому Постановою НКРЕКГІ від 30 вересня 2015 року № 2501, який є публічним, а його умови - однаковими для всіх споживачів.

Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» укладається у випадках, передбачених пунктом 3 цього розділу, з урахуванням вимог статей 205. 633, 634. 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника «останньої надії» та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.

Факт включення відповідача до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та віднесення газу, спожитого Відповідачем, до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав підтверджується: листом оператора ГТС від 07.03.2024 № ТОВВИХ-24-3558 та інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XQ00018309100Y; інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (Форма № 10).

Позивачем було виконано в повному обсязі взяті на себе зобов`язання, відповідно до Договору, у строк та порядок передбачений Договором, належним чином та в повному обсязі. Всього було поставлено природного газу на загальну суму 302 424,38 грн.

В жовтні 2021 позивач поставив відповідачу природний газ в об`ємі 1,84122 тис.куб.м. на суму 73 395,06 грн, а відповідач здійснив оплату з пропущенням строку, але не підписав акт приймання-передачі природного газу №15570.

В грудні 2021 позивач поставив відповідачу природний газ в об`ємі 4,53527 тис.куб.м. на суму 229 029,32 грн, а відповідач не здійснив оплату за поставлений газ згідно рахунку на оплату №2645 та не підписав Акт № 32006 приймання-передачі природного газу.

Таким чином, у відповідача обліковується заборгованість за спожитий природній газ на загальну суму 229 029,32 грн.

Відповідачем не здійснено оплату за спожитий природній газ.

З метою захисту своїх прав Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" звернулось з позовом до суду про стягнення з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "САКУРА-68" 229 029,32 грн основного боргу, 34 294,39 грн пені, 14 948,44 3% річних, 75 383,53 грн інфляційних втрат за спожитий природній газ.

У відзиві на позовну заяву відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначаючи про наступне.

Згідно рішення Барської міської ради №25 від 04.12.2020 року, Договору оренди комунального майна територіальної громади №01-01/2021 від 01.01.2021 року, Акту прийому - передачі котельні довідки №26 від 23.09.2024 року ОСББ "САКУРА-68" орендує котельню яка використовується виключно з метою забезпечення будинку, 68 по вул. Каштановій міста Бар опаленням.

Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків, які виробляють та використовують теплову енергію для власних цілей (опалення та гаряче водопостачання виключно для членів ОСББ), не повинні отримувати ліцензії на господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування та постачання теплової енергії, зазначене підтверджується листом Держпідприємництва від 11.03.2014 року № 2064/0/20-14.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про теплопостачання", до повноважень національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, належать, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, транспортування її тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).

Відповідно до ст. 19 Закону України "Про теплопостачання", діяльність у сфері теплопостачання може здійснюватись суб`єктами господарської діяльності у сфері теплопостачання всіх організаційно-правових форм га форм власності, зокрема, на основі договорів оренди, підряду, концесії, лізингу та інших договорів.

Таким чином, дія Закону України "Про теплопостачання" поширюється на теплопостачальні підприємства, які мають ліцензію на виробництво та постачання теплової енергії та здійснюють комерційну господарську діяльність.

Враховуючи наведене га те, що теплова енергія, в яку перетворює природний газ котельня у будинку відповідача, призначена не для реалізації, а виключно для забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень вважаємо, що ОСББ "САКУРА-68" не веде господарську діяльність з виробництва теплової енергії у розумінні Закону України "Про теплопостачання" та не має юридичного статусу виробника теплової енергії.

Позивачем було помилково розраховано тариф оплати за спожитий газ для Відповідача і відповідно суму коштів за спожитий ОСББ "САКУРА-68" газ, як для юридичної особи яка має юридичний статус виробника теплової енергії (орендує котельню) і здійснює господарську діяльність з виробництва теплової енергії у розумінні Закону України "Про теплопостачання" про те таке бачення Позивача є помилковим оскільки теплова енергія, в яку перетворює природний газ котельня у будинку ОСББ "САКУРА-68", призначена не для реалізації, а виключно для забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень будинку (т. 1, а.с. 84-85).

У відповіді на відзив позивач підтримує заявлені позовні вимоги та зазначає, що оператор газорозподільної системи присвоює ЕІС-коди всім споживачам, що приєднані до газорозподільної системи відповідного оператора та відповідних ЕІС-кодів їх точок комерційного обліку (за необхідності). Оператор газорозподільної системи після присвоєння ЕІС-кодів, у тому числі споживачам, що приєднані до газорозподільної системи відповідного оператора та відповідних ЕІС-кодів їх точок комерційного обліку (за необхідності), передає їх оператору газотранспортної системи протягом 5 робочих днів з моменту присвоєння за формою оператора газотранспортної системи в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису уповноваженої особи. Присвоєння ЕІС-коду здійснюється на безоплатній основі (п.п.4, 7 глави 2 розділу IV Кодексу ГТС).

Таким чином, постачальник «останньої надії» самостійно не вчиняє жодних дій щодо реєстрації в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» споживачів, які не мають укладеного договору із іншим діючим постачальником, а лише по факту такої реєстрації протягом 3 діб отримує інформацію від оператора газотранспортної системи щодо реєстрації таких споживачів у Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії».

Відповідно до норм чинного законодавства, зокрема, Кодексу ГТС, саме на Оператора ГРМ покладена відповідальність щодо присвоєння ознаки належності споживача до певної категорії споживачів (промисловість, бюджет, виробники теплової енергії, побутові споживачі, інші, передбачені законодавством) та внесення відповідної інформації до інформаційної платформи Оператора ГТС.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (ст.1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»).

У додаткових письмових поясненнях (б/н від 02.12.2024 року) позивач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», діяло у спірних правовідносинах у рамках покладених на нього спеціальних обов`язків визначених Постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809 і від 9 грудня 2020 р. № 1236» (Постанова КМУ № 1102).

На постачальника «останньої надії» були покладені обов`язки здійснювати постачання природного газу за пільговою ціною для побутових споживачів, для бюджетних установ, а для усіх інших споживачів (в тому числі виробників теплової енергії) ціна природного газу визначена законодавчо у пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника останньої надії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809, і лише для постачальника «останньої надії» за договорами із усіма іншими споживачами.

Постачальник «останньої надії» має право припинити постачання природного газу споживачу до закінчення строку, визначеного пунктом 2 цього розділу, у разі невиконання цим споживачем обов`язку щодо повної та своєчасної оплати вартості природного газу, який поставлений постачальником «останньої надії» відповідно до укладеного зі споживачем договору та у порядку, передбаченому цими Правилами та Кодексом газотранспортної системи (п.7 розділу VI Правил постачання природного газу).

Постачальник «останньої надії» зобов`язаний постачати природний газ споживачам за ціною, за якою він зобов`язався постачати природний газ споживачам відповідно до умов конкурсу на обрання постачальника «останньої надії» (п.8 розділу VI Правил постачання природного газу).

З 1 жовтня 2021 року ціна природного газу, що постачається постачальником «останньої надії» щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника «останньої надії», затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 року № 809 в редакції Постанови КМУ № 1102.

З 1 грудня 2021 року ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов Договору опублікована/оприлюднена на сайті позивача.

Саме за цією ціною позивачем здійснено розрахунок вартості природного газу за спірний період постачання, жовтень та грудень 2021 року, та відповідний розрахунок основного боргу, 3% річних, інфляційних втрат та пені долучено до матеріалів позовної заяви (додаток №10), як доказ, на підтвердження заявлених Позивачем вимог.

В зв`язку з тим, що розрахунок вартості природного газу та розрахунок пені, відсотків річних та інфляційних втрат за прострочення розрахунків за період постачання, жовтень та грудень 2021, зроблено за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника «останньої надії», затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 р. № 809 в редакції Постанови КМУ № 1102 та на підставі відомостей бухгалтерського обліку Позивача, то у Позивача відсутня технічна можливість виготовити розрахунок вартості природного газу за тарифом для побутових споживачів (т. 1, а.с. 120-122).

27.11.2024 року до суду надійшли пояснення третьої особи ТОВ «Оператор газотранспортної системи України», відповідно до змісту яких реєстрація споживача в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» здійснюється відповідно до положень Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493 (далі Кодекс ГТС).

У інформаційній платформі споживач з ЕІС-кодом 56XQ00018309100Y був автоматично закріплений в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» (ЕІС код 56X930000008780B) з 07.09.2021 по 31.10.2021 та з 02.11.2021 по 18.12.2021. Витяг інформації щодо закріплення споживача з ЕІС-кодом 56XQ00018309100Y в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» надається (т. 1 а.с. 106-118).

Судом з`ясовано фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінено докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, та встановлено наступне.

ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 04.07.2017 року № 880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.

За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 917-р Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.

Відповідно до пункту 26 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу", постачальник "останньої надії" визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.

26.10.2021 року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809 і від 9 грудня 2020 р. № 1236" (далі - Постанова КМУ № 1102).

У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (далі Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого Відповідачем жовтні та грудні 2021 автоматично включено до портфеля постачальника «останньої надії» - Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.

Факт включення Відповідача до реєстру споживачів постачальника «останньої надії» та віднесення газу, спожитого Відповідачем, до портфеля постачальника «останньої надії» з наведених вище підстав підтверджується:

- листом оператора ГТС від 07.03.2024 № ТОВВИХ-24-3558 та інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XQ00018309100Y;

- інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (Форма № 10).

Згідно п. 1.2 Договору умови цього Договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" та Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2496 (Правила постачання), та є однаковими для всіх споживачів України.

Відповідно п. 2.1 Договору Постачальник зобов`язується постачати природний газ Споживачу в необхідних для нього об`ємах (обсягах), а Споживач зобов`язується своєчасно сплачувати Постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим Договором.

Обов`язковою умовою для постачання природного газу Споживачу є наявність у Споживача укладеного в установленому порядку з Оператором ГРМ договору розподілу природного газу або Оператором ГТС договору транспортування природного газу (для прямих споживачів) (п. 2.2 Договору).

Постачання природного газу Споживачу здійснюється з дня, визначеного інформаційною платформою оператора газотранспортної системи днем початку постачання в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи (п. 3.1 Договору).

Підстави для здійснення Постачальником постачання природного газу Споживачу визначені положеннями Правил постачання (п. 3.2 Договору).

Згідно п. 4.1 Договору постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою Постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається Постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для Сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення Постачальником на власному сайті.

Об`єм (обсяг) постачання природного газу Споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ / Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані Споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу (п. 4.2 Договору).

Постачальник зобов`язаний надати Споживачу рахунок на оплату природного газу за цим Договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між Постачальником і Споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо Сторонами це окремо обумовлено) (п. 4.3 Договору).

Споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий Постачальником відповідно до пункту 4.3 цього Договору, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу (п. 4.4 Договору).

У разі порушення Споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу (п. 4.5 Договору).

У разі порушення побутовим Споживачем строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу (п. 4.6 Договору).

Договір набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу Споживачу в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Дія цього договору не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, наступного за місяцем, в якому почалося фактичне постачання природного газу Постачальником (п. 11.1 Договору).

Позивачем поставлено природного газу на загальну суму 302 424,38 грн, зокрема в жовтні 2021 - в об`ємі 1,84122 тис.куб.м. на суму 73 395,06 грн.

Також, у грудні 2021 поставлено природний газ в об`ємі 4,53527 тис.куб.м. на суму 229 029,32 грн., Відповідач не здійснив оплату за поставлений газ згідно рахунку на оплату №2645 та не підписав Акт № 32006 приймання-передачі природного газу.

Акти №15570 від 31.12.2021 року та № 32006 від 31.12.2021 року приймання-передачі природного газу, рахунки на оплату, вимога про сплату заборгованості за спожитий газ направлені ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" на адресу ОСББ «Сакура-68» засобами поштового зв`язку.

ОСББ «Сакура-68» перераховано 73 395,06 грн за спожитий газ, що підтверджується двома платіжними дорученнями 14.12.2021 року №23 та 15.12.2021 року №25.

За даними обліку позивача рахується заборгованість за спожитий природній газ на загальну суму 229 029,32 грн.

Заперечення проти задоволення позовних вимог зведено до невірно визначеного позивачем тарифу розрахунку вартості спожитого газу у жовтні, грудні 2021 року, оскільки відповідач має статус Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, не здійснює господарської діяльності, використовує поставлений газ виключно для задоволення побутових потреб мешканців будинку та виробництва теплової енергії шляхом використання власної котельні.

З урахуванням встановлених обставин суд дійшов наступних висновків.

Частинами 1 та 2 ст. 509 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, відповідно до ст. 11 ЦК України є, зокрема, договори. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 ЦК України).

Згідно зі ст. 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.

Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 712 ЦК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

В силу ст. 655 ЦК України, за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до ст. 662 ЦК України, продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Згідно положень ч. 1 ст. 692 цього ж кодексу, покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України, ч. 7 ст. 193 Господарського кодексу України).

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання свого зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 ЦК України).

Кожна зі сторін у зобов`язанні має право вимагати доказів того, що обов`язок виконується належним боржником або виконання приймається належним кредитором чи уповноваженою на це особою, і несе ризик наслідків непред`явлення такої вимоги.

Істотними для вирішення даного спору, а також визначення належного тарифу поставленого природного газу є встановлення правової природи укладення договору з постачальником «останньої надії», а також процедури присвоєння ЕІС-коду Споживача.

Правове регулювання технічних, організаційних, економічних та правових засад функціонування газотранспортної системи України здійснюється Кодексом Газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року.

Відповідно до положень пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС: - інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.

Оператор газотранспортної системи виконує функції адміністратора інформаційної платформи (пункт 5 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС).

Отже, суб`єкти ринку природного газу (в даному випадку Позивач та Відповідач, як продавець та покупець природного газу відповідно), користуються ресурсами інформаційної платформи, адміністратором якої є Оператор ГТС.

ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", як суб`єкт ринку природного газу має право доступ до Інформаційної платформи у межах прав на перегляд відображених відомостей.

Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» не потребує двостороннього підписання.

Договір постачання між постачальником «останньої надії» і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

Типовий договір постачання природного газу постачальником «останньої надії», затверджений постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2501.

Відповідно до пункту 2 глави 7 розділу XIІ Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП № 2493 від 30.09.2015 (далі Кодекс ГТС) у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної алокації щодобових відборів/споживання, що не вимірюються щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця (М+1) надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово.

Таким чином, об`єм (обсяг) спожитого Споживачем природного газу передається Оператором ГРМ в інформаційну платформу Оператора ГТС та використовується Постачальником для розрахунку вартості спожитого природного газу.

Отже, ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" проведено нарахування вартості спожитого ОСББ «Сакура-68» природного газу виключно на підставі даних Оператора ГРМ про об`єм (обсяг) розподіленого/спожитого Споживачем природного газу, які отримує в процесі доступу до інформаційної платформи оператора ГТС.

Дані обставини підтверджено третьою особою ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» та зазначено, що дійсно абзацом 2 пункту 1 глави 2 розділу IV Кодексу ГТС визначено, що для кодування використовується ЕІС-код, при цьому згідно з абзацом 4 вказаного пункту глави 2 розділу IV Кодексу ГТС кожному суб`єкту ринку природного газу та/або точці комерційного обліку може бути присвоєно лише один ЕІС-код.

Зазначене обумовлює відсутність в інформаційній платформі найменувань споживачів, у зв`язку з чим їх ідентифікація здійснюється виключно за присвоєними ЕІС-кодами.

Оператор газорозподільної системи присвоює EIC-коди всім споживачам, що приєднані до газорозподільної системи відповідного оператора та відповідних ЕІС-кодів їх точок комерційного обліку (за необхідності).

Оператор газорозподільної системи після присвоєння EIC-кодів, у тому числі споживачам, що приєднані до газорозподільної системи відповідного оператора та відповідних ЕІС-кодів їх точок комерційного обліку (за необхідності), передає їх оператору газотранспортної системи протягом 5 робочих днів з моменту присвоєння за формою оператора газотранспортної системи в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису уповноваженої особи.

Присвоєння EIC-коду здійснюється на безоплатній основі (п.п.4, 7 глави 2 розділу IV Кодексу ГТС).

Згідно з п. 2 глави 4 розділу ІV Кодексу газотранспортної системи інформація про споживачів в інформаційній платформі має містити щонайменше: належність споживача до категорії споживачів, постачання яким може здійснюватися в рамках спеціальних обов`язків, які в установленому порядку покладені рішенням Кабінету Міністрів України на підставі статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» (підпункт 12); належність споживача до категорії виробників теплової енергії (підпункт 14); належність споживача до категорії бюджетних установ та організацій (підпункт 15).

Відповідно до п. 5 глави 4 розділу ІV Кодексу ГТС оператори газорозподільних систем відповідно до вимог цього Кодексу та за формами оператора газотранспортної системи, погодженими з Регулятором, повинні вносити до інформаційної платформи інформацію, зокрема, визначену підпунктами 1, 2, 5 - 8, 12, 13, 14, 15, 17 пункту 2 цієї глави, по всіх споживачах, підключених до газорозподільної системи.

Враховуючи зазначене вище, саме на Оператора ГРМ покладена відповідальність щодо присвоєння ознаки належності споживача до певної категорії споживачів (промисловість, бюджет, виробники теплової енергії, побутові споживачі, інші, передбачені законодавством) та внесення відповідної інформації до інформаційної платформи Оператора ГТС.

Відповідно до пункту 2 глави 4 розділу IV Кодексу ГТС інформація про споживачів в інформаційній платформі має містити, зокрема ЕІС-код споживача та за наявності ЕІС-коди його точок обліку; належність споживача до категорії побутових; належність споживача до категорії виробників теплової енергії; інформацію про періоди постачання природного газу споживачу постачальником «останньої надії» та інші відомості.

Відповідно до абзацу 10 пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, реєстрація побутового споживача, споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, або оператора газорозподільної системи (крім випадку наявності заборгованості оператора газорозподільної системи перед постачальником «останньої надії») здійснюється автоматично в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за умови відсутності на інформаційній платформі інформації про відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:

-відсутність підтвердженої номінації та реномінації діючого постачальника побутового споживача, споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, постачальника, який здійснює постачання газу оператору газорозподільної системи для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі, або оператора газорозподільної системи, який здійснює закупівлю природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі на підставі договору (договорів) купівлі-продажу природного газу в оптового продавця, для газової доби D до 02:00 UTC (04:00 за київським часом) години для зимового періоду в газову добу (D-1) та 01:00 UTC (04:00 за київським часом) години для літнього періоду в газову добу (D-1) на точку виходу до газорозподільної системи, крім випадків ініціювання постачальником «останньої надії» відключення по об`єкту такого споживача. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за днем включення до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії»;

-відсутність за три дні до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником побутового споживача або споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, в Реєстрі іншого постачальника.

В інформаційній платформі споживач з ЕІС-кодом 56XQ00018309100Y автоматично закріплений в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» (ЕІС код 56X930000008780B) з 07.09.2021 по 31.10.2021 та з 02.11.2021 по 18.12.2021.

З урахуванням наведеного правового регулювання суд констатує, що визначення статусу відповідача як комерційного споживача залежало від дій третіх осіб, а також коректного внесення і відображення даних в інформаційною платформою оператора газотранспортної системи.

Коректність відповідної інформації дійсно безпосередньо впливає на визначення вартості і тарифу спожитого природного газу зі сторони Постачальника (ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України»).

Однак, не внесення окремих відомостей щодо статусу ОСББ, не відображення відомостей щодо статусу побутового споживача або виробника теплової енергії, не змінює такого статусу в юридичній площині, а також обставин використання природного газу виключно для потреб населення (мешканців будинку), відсутності обставин використання у комерційних цілях або з метою отримання прибутку.

Тариф на поставлений газ формується не шляхом присвоєння кодів у електронній системі, а залежно від цільової мети споживання: для побутових чи не побутових потреб.

Отже, не внесення відомостей щодо ОСББ «Сакура-68» як побутового споживача, допущення помилок під час відображення інформації на стадії первісного присвоєння ЕІС-коду, за наявності такої технічної можливості та обов`язку оператора ГРМ (як встановлено з наведених вище нормативних актів) не може створювати додаткових майнових зобов`язань для ОСББ та фактично кожного мешканця будинку, який використовує природній газ для побутових потреб.

Згідно наданих доказів ОСББ «Сакура-68» 01.01.2021 року звернулася до Оператора ГРМ (на той час АТ «Оператор газорозподільної системи «Вінницягаз»), який присвоєно споживачу присвоєння ЕІС-код 56XQ00018309100Y, саме за яким у подальшому позивачем нараховано вартість спожитого газу та тарифом для непобутових споживачів.

У відповідній заяві, котра сформована Оператором ГРМ (на той час АТ «Оператор газорозподільної системи «Вінницягаз»), не відображено обов`язкових відомостей стосовно статусу побутового споживача за наявності визначеного п.п.4, 7 глави 2 розділу IV пункту 2 глави 4 розділу IV Кодексу ГТС.

В подальшому коректність внесених відомостей не перевірено ТОВ «Оператор ГТС України».

Крім того, після отримання платежів у грудні 2021 року позивач, отримавши відомості про платника також не вчинено дій для з`ясування дійсного правового статусу споживача для мети використання природного газу.

Також, належними доказами підтверджено коректне визначення тарифу вартості спожитого газу, статусу ОСББ у відносинах з іншими постачальника природного газу після грудня 2021 року (т. 1 а.с. 70-82).

Водночас, передача котельні Барською міської радою 01.01.2021 року у користування ОСББ, її цільове використання виключно для забезпечення побутових потреб мешканців житлового будинку, відсутність субспоживачів або обставин комерційного споживання природного газу підтверджено вірогідними доказами: Рішенням Барської міської ради №25 від 14.12.2020 року «Про передачу автономної котельні», Договором оренди комунального майна територіальної громади №01-01/2021 від 01.01.2021 року, Актом приймання-передачі автономної котельні на газовому паливі, Довідкою №26 ОСББ (т. 1 а.с. 59-63).

Отже, матеріалами справи підтверджено статус ОСББ як побутового споживача та використання поставленого позивачем природного газу для забезпечення побутових потреб мешканців будинку.

Наведені докази мають перевагу на внесеними Оператором ГРМ відомостями до Інформаційної платформи оператора газотранспортної системи.

Матеріалами справи також підтверджено обставини здійснення відповідачем виробництва теплової енергії у некомерційних цілях та виключно для забезпечення потреб мешканців будинку.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про теплопостачання":

- виробництво теплової енергії - господарська діяльність, пов`язана з перетворенням енергетичних ресурсів будь-якого походження, у тому числі альтернативних джерел енергії, на теплову енергію за допомогою технічних засобів з метою її продажу на підставі договору

- постачання теплової енергії (теплопостачання) - господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору.

- теплогенеруюча організація - суб`єкт господарської діяльності, який має у своїй власності або користуванні теплогенеруюче обладнання та виробляє теплову енергію;

- теплопостачальна організація - суб`єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про теплопостачання", до повноважень національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, належать, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, транспортування її тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).

Відповідно до ст. 19 Закону України "Про теплопостачання", діяльність у сфері теплопостачання може здійснюватись суб`єктами господарської діяльності у сфері теплопостачання всіх організаційно-правових форм та форм власності, зокрема, на основі договорів оренди, підряду, концесії, лізингу та інших договорів.

Таким чином, дія Закону поширюється на теплопостачальні підприємства, які мають ліцензію на виробництво та постачання теплової енергії та здійснюють комерційну господарську діяльність.

Відповідачем не доведено, що він є теплопостачальним підприємством, оскільки:

- виробництво теплової енергії - господарська діяльність, пов`язана з перетворенням енергетичних ресурсів будь-якого походження, у т.ч. альтернативних джерел енергії, на теплову енергію за допомогою технічних засобів з метою її продажу на підставі договору (ст. 1 чинної з 2011 р. редакції Закону України "Про теплопостачання");

- господарська діяльність - діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність; діяльність негосподарюючих суб`єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб`єктів (ч.ч.1 та 3 ст. 3 ГК України);

- основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання; господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання; об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками (ч.ч.4,5,7 чинного Закону України ,,Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Враховуючи наведене та те, що теплова енергія, в яку перетворює природний газ котельня у будинку відповідача, призначена не для реалізації, а виключно для забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень та гарячій воді, господарський суд вважає, що ОСББ не веде господарську діяльність з виробництва теплової енергії у розумінні Закону України „Про теплопостачання" та не має юридичного статусу виробника теплової енергії.

Аналогічний правовий висновок зроблено в постанові Верховного Суду України від 01.04.2015 р. по справі № 916/2197/13.

Крім того, Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Україна №7/15-4687 від 26 квітня 2011 року, яким надано роз`яснення, що визначені законом мета і предмет діяльності ОСББ не передбачають провадження об`єднанням господарської діяльності, а тому ОСББ не є суб`єктом господарювання і не може бути виробником або виконавцем житлово-комунальних послуг відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v8961858-11#Text).

Неможливість застосування до визначення вартості поставленого ОСББ природного газу за ставкою для непобутових (комерційних) споживачів узгоджується також з правовим регулювання та метою створення ОСББ,

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Згідно зі статтею 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку). Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.

Крім того, категорії споживачів залежно від мети використання природного газу розмежовано п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», а саме: фізичні особи (населення), фізичні особи - підприємці та юридичні особи, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання та використовують природний газ для приготування їжі, опалення, підігріву води, а також як паливо або сировину.

Таким чином, використання природного газу виключно для приготування їжі, опалення, підігріву води виключає можливість застосування тарифу для непобутових споживачів.

З урахуванням правової природи створення та діяльності ОСББ "Сакура-68", судом додатково враховуючи нормативне визначення статусу колективного споживача комунальних послуг.

Відповідно до ч. 1-3 ст.12 Закону України «Про ринок природного газу» постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.

Постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом.

Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Предметом регулювання Закону України «Про житлово-комунальні послуги» є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.

За умовами ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору; житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач; колективний споживач - юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.

Споживач житлово-комунальних послуг індивідуальний або колективний споживач. Індивідуальний споживач фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Аналізуючи вказані норми, суд дійшов висновку, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку є колективним споживачем.

Тобто, юридичною особою, що об`єднує споживачів власників жилих та нежилих приміщень у будинку та діє в інтересах фізичних осіб - власників квартир, які використовують поставлений позивачем газ виключно для своїх побутових потреб (надані відповідачем послуги з опалення та постачання гарячої води населенню).

Подібний підхід є усталеним у практиці апеляційних судів саме в аспекті оцінки правовідносин з приводу нарахування оплати за спожиті ОСББ комунальні послуги (Постанова Західного апеляційного господарського суду від 15.02.2024 року у справі №914/1880/23, Постанова Північного апеляційного госодарського суду від 18.09.2023 року у справі №920/274/23).

Оцінивши наявні докази у сукупності, з огляду на правовий статус відповідача та помилкове присвоєння ЕІС-код в інформаційній платформі оператора ГРМ без відображення вірного статусу ОСББ, як побутового споживача, відсутність у відповідача обов`язку щодо самостійного внесення відомостей до інформаційної системи, суд вважає протиправним нарахування вартості спожитого відповідачем природного газу у жовтні, грудні 2021 року за комерційним тарифом.

ТОму, правомірна визначена вартість поставленого природного газу у жовтні, грудні за тарифом 7,96 грн (що підтверджено відомостями з веб-сайту ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України») складає 14 656,11 грн у жовтні 2021 року (7,96 х 1,84122); 36 100,75 грн у грудні 2021 року (7,96 х 4,53527), загалом 50 756,86 грн.

Згідно долучених до справи доказів ОСББ «Сакура-68» перераховано 73 395,06 грн двома платежами 14.12.2021 року (платіжне доручення №23) та 15.12.2021 року (платіжне доручення №25).

Суд враховує, що у відповідних платіжних дорученнях не зазначено періоду, за який проведено платіж, посилань на рахунки або акти приймання передачі природного газу.

Тому, суд вважає правдивими усні пояснення у судовому засіданні Голови ОСББ «Сакура-68» щодо вимушеної сплати нарахованих сум у жовтні 2021 року з метою забезпечення можливості укласти договір постачання природного газу з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг» 16.12.2021 року, що дійсно підтверджено примірником Договору №№1515-НГТ-1 (т. 1 а.с. 70-78).

Отже, матеріали справи не містять достатніх доказів на підтвердження обставин вчинення відповідачем дій щодо визнання нарахованої заборгованості за комерційним тарифом.

Враховуючи сплату ОСББ «Сакура-68» 73 395,06 грн у спірному періоді, з огляду на визначення судом належної суми до сплати за тарифом 7,96 грн у розмірі 50 756,86 грн, суд вважає необґрунтованими вимоги позову про стягнення 229 029,32 грн основного боргу.

З приводу вимог про нарахування пені за прострочення розрахунку за жовтень 2021 року, то порядок здійснення оплати визначений пунктом 4.4. Договору, яким передбачено, що Споживач зобов`язаний оплатити вартість спожитого ним природного газу до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу. порядок здійснення оплати визначений пунктом 4.4. Договору, яким передбачено, що Споживач зобов`язаний оплатити вартість спожитого ним природного газу до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу.

Відповідно до пункту 4.5. Типового договору постачання природного газу постачальником «останньої надії» у разі порушення Споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.

Водночас, відповідно до п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється: нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги.

З огляду на вказані норми, встановивши, що нарахування пені за порушення умов договору мало місце в період встановлених на усій території України карантинних обмежень, враховуючи статус відповідача, як колективного споживача послуг газопостачання, суд вважає протиправним вимоги про стягнення пені в сумі 34 294,39 грн пені.

Щодо нарахування відсотків річних та інфляційних втрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.625 ЦК України встановлено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачені вказаними нормами законодавства наслідки прострочення виконання боржником грошового зобов`язання у вигляді відшкодування інфляційних втрат та 3% річних, що нараховуються на суму основного боргу, не є штрафними санкціями, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті та отриманні від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.

Оскільки, відповідачем перераховано кошти у більшому розмірі за визначену судом вартість поставленого позивачем природного газу, тому відсутні підстави для нарахування відсотків річних та інфляційних втрат за вартість поставленого газу у грудні 2021 року.

З урахуванням пункту 4.4. Договору граничним строком оплати за спожитий у жовтні 2021 року природній газ було 30.11.2021 року, належну до сплати 14 656,11 грн за жовтень 2021 року перераховано 14.12.2021 року платіжним дорученням №23.

Тому, період прострочення становить з 01.12.2021 по 13.12.2021 рр., інфляційні втрати 0,00 грн; 3% річних 15,66 грн (14 656,11 x 3 % x 13 : 365 : 100).

Відповідно до ст. 534 ЦК України, у разі недостатності суми проведеного платежу для виконання грошового зобов`язання у повному обсязі ця сума погашає вимоги кредитора у такій черговості, якщо інше не встановлено договором або законом: 1) у першу чергу відшкодовуються витрати кредитора, пов`язані з одержанням виконання; 2) у другу чергу сплачуються проценти і неустойка; 3) у третю чергу сплачується основна сума боргу.

Тому, 15,66 грн 3% річних можуть бути погашені за рахунок надмірно перерахованих коштів ОСББ «Сакура-68» у грудні 2021 року.

Підсумовуючи, суд вважає необґрунтованими вимоги про стягнення 14 948,44 3% річних, 75 383,53 грн інфляційних втрат за спожитий природній газ та відмовляє повністю у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 129 ГПК України, враховуючи клопотання представника відповідача, суд вважає за необхідне призначити окреме судове засідання для вирішення питання про розподіл судових витрат.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 3,7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86,91, 113, 118, 123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

У Х В А Л И В:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, код 40121452) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "САКУРА-68" (вул. Каштанова, буд. 68, м. Бар, Барський район, Вінницька область, 23000, код - 44108325) про стягнення 229 029,32 грн основного боргу, 34 294,39 грн пені, 14 948,44 3% річних, 75 383,53 грн інфляційних втрат за спожитий природній газ у жовтні, грудні 2021 року

2. Призначити судове засідання з приводу розподілу судових витрат на 13.01.2025 року о 11:30 год. у приміщенні Господарського суду Вінницької області за адресою: вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018 (3-й поверх, зал №1).

3. Встановити сторонам п`ятиденний строк з дати отримання повного судового рішення на подачу доказів щодо понесених судових витрат, а також заперечень проти їх розміру.

4. Примірник рішення надіслати сторонам до електронних кабінетів у системі ЄСІТС та на електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з повідомленням про вручення поштового відправлення: позивачу - info@gas.ua, відповідачу - majavrublevska@gmail.com, представнику позивача, Піун С.П. - ІНФОРМАЦІЯ_1 , ТОВ "Оператор газорозподільної системи України" - info@tsoua.com.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Північно - західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 19 грудня 2024 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116)

3 - відповідачу (вул. Каштанова, буд. 68, м. Бар, Барський район, Вінницька область, 23000)

4 - ТОВ "Оператор газорозподільної системи України" (просп. Любомира Гузара 44 (колишній проспект Комарова), м. Київ, 03065)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123914540
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —902/800/24

Рішення від 09.12.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні