РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.11.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/525/24
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., секретар судового засідання Поп`юк Я.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу, у якій
позивач Комунальне підприємство "ЕЛЕКТРОАВТОТРАНС" ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ,
відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕК "ЕНОЛЛ",
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області,
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 1 370 438, 27 грн,
представники учасників справи в судове засідання не з`явились,
ухвалив таке рішення.
1. Предмет позову.
1.1. КП "Електроавтотранс" звернулось з позовом до ТОВ "ЕК "Енолл" про визнання недійсними додаткових угод № 4 від 16.09.2021, № 6 від 19.11.2021 до договору про постачання електричної енергії № 2 від 04.01.2021 та стягнення 1 370 438, 27 грн.
2. Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
2.1. Для розгляду цієї справи було визначено суддю Фанду О.М. (протокол автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.06.2024).
У зв`язку із звільненням судді ОСОБА_1 за приписами ст. 32 ГПК України здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи і визначено для розгляду справи суддю Малєєву О. В. (протокол повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.07.2024).
2.2. Суд згідно з ухвалою від 19.07.2024 прийняв справу до розгляду та у зв`язку зі зміною складу суду ухвалив здійснювати розгляд справи спочатку за правилами загального позовного провадження.
2.3. Відповідно до ч. 5 ст. 176 ГПК України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи в порядку, встановленому ст. 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог ч. 4 ст. 120 цього Кодексу. За приписами ч. 11 ст. 242 ГПК України суд надсилає всі судові рішення учаснику справи, який має електронний кабінет, в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами.
В п. 37 Положення про ЄСІТС передбачено, що підсистема "Електронний суд" забезпечує можливість автоматичного надсилання матеріалів справ в електронному вигляді до Електронних кабінетів учасників справи та їхніх повірених. До Електронних кабінетів користувачів надсилаються у передбачених законодавством випадках документи у справах, які внесені до автоматизованої системи діловодства судів (далі - АСДС).
В п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК України передбачено, що днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.
Ухвала про відкриття провадження у справі від 05.06.2024 та ухвала про прийняття справи до розгляду від 19.07.2024, а також всі інші процесуальні документи були внесені до АСДС та автоматично направлені в електронний кабінет відповідача, що підтверджується довідками, сформованими в АСДС.
Отже, відповідач належним чином повідомлявся про розгляд цієї справи.
2.4. Позивач просив здійснювати розгляд справи без участі представника (клопотання від 19.08.2024 вх. №13190/24, від 16.09.2024 вх. № 14372/24, від 14.10.2024 вх. № 15937/24.
Відповідач в судові засідання не з`являвся; про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином; будь-яких клопотань не подавав.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання відповідача за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
2.5. Згідно з ухвалою від 16.09.2024 суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області.
2.6. В ухвалі про прийняття справи до розгляду від 19.07.2024 було встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та всіх документів, що підтверджують заперечення проти позову, протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали. Відповідач у встановлений строк відзив не подав.
А тому згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України, ч. 2 ст. 178 ГПК України суд вирішує спір за наявними матеріалами справи.
2.7. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді повний текст рішення складений 19.12.2024.
3. Зміст заяв по суті справи.
3.1. Позовна заява від 03.06.2024 вх. № 5063/24.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області провело перевірку КП "Електроавтотранс" і склало акт перевірки від 26.06.2023 № 07-21/1, на підставі якого направило позивачу вимогу від 27.07.2023 №130907-14/1641-2023 про усунення порушень. Позивач звертався з позовом до адміністративного суду про визнання протиправною та скасування вказаної вимоги (справа № 300/5315/23), однак в задоволені позову було відмовлено.
Зазначає, що в акті перевірки встановлено порушення під час укладення з ТОВ "ЕК "Енолл" додаткових угод № 4 від 16.09.2021 та № 6 від 19.11.2021 до договору про постачання електричної енергії № 2 від 04.01.2021. Вказано, що додаткова угода № 4 від 16.09.2021 укладена з порушенням п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі", оскільки порядок зміни ціни у договорі відсутній; а розрахунок відсотків ціни і кількості електричної енергії у додатковій угоді № 6 від 19.11.2021 не відповідають приписам п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі". Зазначено, що закупівля позивачем електричної енергії за завищеними цінами спричинила заподіяння шкоди у розмірі 1 370 438, 27 грн. Позовні вимоги обґрунтовує приписами ст. 526, 632, 651 ЦК України, ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі".
3.2. Пояснення третьої особи від 20.09.2024 (вх.№ 14641/24 від 20.09.2024).
Вказує, що Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області провело ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності позивача за період з 01.04.2019 до 31.12.2022.
За наслідками ревізії виявлено, що під час внесення змін до істотних умов договору про постачання електроенергії не було дотримано вимог законодавства. Зокрема, порушення під час укладення додаткової угод № 4 від 16.09.2021 обґрунтовує тим, що в договорі не встановлено порядок зміни ціни як того вимагає ЗУ "Про публічні закупівлі". Стверджує, що будь-яка підстава зміни ціни предмета закупівлі, передбачена п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі", може застосовуватись лише за умови, що чіткий порядок такого застосування передбачений договором про закупівлю. Визначення в договорі підстав зміни ціни відповідно до вказаного закону не є порядком внесення таких змін до договору.
Щодо додаткової угоди № 6 від 19.11.2021 вказує, що коливання цін від останньої зміни договору, а саме з 15.10.2021 до 01.11 2021, не було підтверджено, оскільки коливання цін з 01.10.2021 до 15.10.2001 було враховано під час укладення додаткової угоди № 5 від 17.11.2021.
Внаслідок укладення вказаних додаткових угод позивач зазнав шкоди (збитків) у розмірі 1 370 438, 27 грн.
З метою повного усунення виявлених порушень, попередження їх виникнення надалі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області направило позивачу вимогу від 27.07.2023 № 130907-14/1641-2023 про усунення порушень. Цією вимогою позивача зобов`язано забезпечити стягнення з ТОВ "ЕК "Енолл" на його користь матеріальної шкоди в сумі 1 370 438, 27 грн, яка заподіяна внаслідок закупівлі електричної енергії за завищеною ціною, а також вжити заходи щодо визнання недійсними додаткових угод від 16.09.2021 №4 та від 19.11.2021 №6 до договору від 04.01.2021 № 2 відповідно до ст. 216 - 229 ГК України, ст. 22, 215 - 217, 610 - 625 ЦК України.
Позивач не погодився з цією вимогою та звертався з позовом до адміністративного суду про визнання її протиправною та скасування (справа №300/5315/23). В задоволенні позову було відмовлено. Восьмий апеляційний адміністративний суд підтвердив факти порушень, виявлених Управлінням під час ревізії, а також правомірність направленої вимоги.
4. Обставини справи, оцінка доказів.
Дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 86 ГПК України, суд встановив таке.
4.1. Комунальне підприємство "Електроавтотранс" провело відкриті торги щодо закупівлі товарів - електричної енергії обсягом 6 000 кВт/год (ДК 021:2015:09310000-5: електрична енергія) з очікуваною вартістю 13 892 000 грн (ідентифікатор закупівлі UA-2020-11-06-00337-b).
За результатами проведеної процедури закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕК "Енолл" з ціновою пропозицією 10 465 532, 16 грн.
4.2. Між КП "Електроавтотранс" як споживачем та ТОВ "ЕК "Енолл" як постачальником укладено договір про постачання електричної енергії споживачу від 04.01.2021 № 2 (далі - Договір) на таких умовах.
Умови цього Договору розроблені відповідно до ЗУ "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ), ЗУ "Про публічні закупівлі" (п. 1.1.).
Постачальник зобов`язується передати у власність споживачу товар - електрична енергія (ДК 021:2015 - 09310000-5 - Електрична енергія), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити цю електричну енергію на умовах цього договору (п. 2.1.).
Строк поставки: 01.01.2021 - 31.12.2021 (п. 3.1.).
Місце поставки та кількість: визначені в додатку до договору №1 (п. 3.2.).
Постачальник за цим Договором не має права вимагати від споживача будь-якої іншої плати за електричну енергію, крім передбаченої умовами Договору (п. 3.3.).
Ціна за 1 кВт/год електричної енергії за цим договором становить: 1,44392 грн без ПДВ, ПДВ- 0,288784 грн, разом з ПДВ - 1,732704 грн (п. 5.1.).
Загальна вартість цього Договору становить 8 721 276, 80 грн, крім того ПДВ - 1 744 255, 36 грн, разом з ПДВ - 10 465 532, 16 грн (п. 5.2.).
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю:
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку - зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень ч. 6 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" (п. 5.3.).
Договір набуває чинності з дати підписання сторонами та скріплення їх підписів печатками та діє до 24 год 31 грудня 2021 року (п. 13.1.).
4.3. Додаток 1 до Договору - перелік об`єктів, на які здійснюється поставка (передача) електричної енергії. У додатку 2 до Договору сторони визначили порядок розрахунків. У Додатку 3 до Договору вказано прогнозований обсяг закупівлі активної електричної енергії - всього 6 000 тисяч кВт/год.
4.4. Сторони 16.09.2021 уклали додаткову угоду № 4 до Договору, в якій, керуючись п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі", дійшли згоди з 21.09.2021 внести зміни до Договору.
Зокрема, в п. 5.1. Договору змінили ціну товару - визначили, що ціна за 1 кВт/год електричної енергії за період 04 січня - 28 лютого 2021 р. становить 1,44392 грн без ПДВ, ПДВ - 0,288784 грн, разом з ПДВ - 1,732704 грн; за період 01 березня - 30 квітня 2021 р. - 1,5882975608 грн без ПДВ, ПДВ - 0,31765951216 грн, разом з ПДВ - 1, 90595707296 грн; за період 01 травня - 20 вересня 2021 р. - 1, 67613 грн без ПДВ, ПДВ - 0,335226 грн, разом з ПДВ - 2,011356 грн; за період 21 вересня - 31 грудня 2021 р. - 2, 3755232 грн без ПДВ, ПДВ - 0, 47510464 грн, разом з ПДВ - 2,85062784 грн.
В п. 5.2. Договору визначили, що загальна вартість Договору становить 8 721 276, 80 грн, крім того ПДВ - 1 744 255, 36 грн, разом з ПДВ - 10 465 532, 16 грн, у тому числі за період 04 січня до 28 лютого 2021 р. - 1 497 515, 43 грн, з ПДВ; за період з 01 березня до 30 квітня 2021 р. - 2 003 572, 57 грн з ПДВ; за період з 01 травня до 20 вересня 2021 р. - 3 085 713, 75 грн з ПДВ; за період з 21 вересня до 31 грудня 2021 р. - 3 878 730, 41 грн з ПДВ.
В додатку № 3 передбачили прогнозований обсяг закупівлі активної електричної енергії по місяцях 2021 року: січень 490, 637 тисяч кВт/год; лютий 373, 628 тисяч кВт/год; березень 651, 141 тисяч кВт/год; квітень 400, 075 кВт/год; травень 306, 804 тисяч кВт/год; червень 295, 699 тисяч кВт/год; липень 297, 785 тисяч кВт/год; серпень 305, 310 тисяч кВт/год; вересень 485 тисяч кВт/год; жовтень 450 тисяч кВт/год; листопад 550 тисяч кВт/год; грудень 204, 206292 тисяч кВт/год; всього 4 810, 285292 тисяч кВт/год;
Визначено, що ця додаткова угода набирає чинності з дати підписання і діє на весь термін договору.
4.5. Сторони 19.11.2021 уклали додаткову угоду № 6 до Договору, в якій, керуючись п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі", дійшли згоди з 21.03.2021 внести зміни до Договору.
Зокрема, в п. 5.1. Договору змінили ціну товару - визначили, що ціна за 1 кВт/год електричної енергії за період 04 січня - 28 лютого 2021 р. становить 1,44392 грн без ПДВ, ПДВ - 0,288784 грн, разом з ПДВ - 1,732704 грн; за період 01 березня - 30 квітня 2021 р. - 1,5882975608 грн без ПДВ, ПДВ - 0,31765951216 грн, разом з ПДВ - 1,90595707296 грн; за період 01 травня - 20 вересня 2021 р. - 1,67613 грн без ПДВ, ПДВ - 0,335226 грн, разом з ПДВ - 2, 011356 грн; за період 21 вересня - 14 жовтня 2021 р. - 2, 3755232 грн без ПДВ, ПДВ - 0,47510464 грн, разом з ПДВ - 2,85062784 грн; за період 15 жовтня - 31 жовтня 2021 р. - 2, 61284 грн без ПДВ, ПДВ - 0,522568 грн, разом з ПДВ - 3,135408 грн; за період 01 листопада - 31 грудня 2021 р. - 2, 873863 грн без ПДВ, ПДВ - 0,5747726 грн, разом з ПДВ - 3,4486356 грн.
В п. 5.2. Договору визначили, що загальна вартість Договору становить 8 721 276, 80 грн, крім того ПДВ - 1 744 255, 36 грн, разом з ПДВ - 10 465 532, 16 грн, у тому числі за період 04 січня до 28 лютого 2021 р. - 1 497 515, 43 грн з ПДВ; за період з 01 березня до 30 квітня 2021 р. - 2 003 572, 57 грн з ПДВ; за період з 01 травня до 20 вересня 2021 р. 2 841 299, 84 грн з ПДВ; за період з 21 вересня до 14 жовтня 2021 р. 773 209, 99 грн з ПДВ; за період з 15 жовтня до 31 жовтня 2021 р. 638 576 грн з ПДВ; за період з 01 листопада до 31 грудня 2021 р. 2 711 358, 33 грн з ПДВ.
В додатку № 3 передбачили прогнозований обсяг закупівлі активної електричної енергії по місяцях 2021 року: січень 490, 637 тисяч кВт/год; лютий 373, 628 тисяч кВт/год; березень 651, 141 тисяч кВт/год; квітень 400, 075 тисяч кВт/год; травень 306, 804 тисяч кВт/год; червень 295, 699 тисяч кВт/год; липень 297, 785 тисяч кВт/год; серпень 305, 310 тисяч кВт/год; вересень 310, 542 тисяч кВт/год; жовтень 340, 158 тисяч кВт/год; листопад 550 тисяч кВт/год; грудень 267, 445894 тисяч кВт/год; всього 4 589, 229894 тисяч кВт/год.
Визначено, що ця додаткова угода набирає чинності з дати підписання і діє на весь термін договору.
4.6. Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області провело перевірку КП "Електроавтотранс" та склало акт перевірки від 26.06.2023№ 07-21/1.
В цьому акті вказано, що в порушення ч. 2 ст. 632 ЦК України, п. 2, 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" КП "Електроавтотранс" внесло зміни до істотних умов Договору шляхом укладення додаткових угод від 16.09.2021 № 4 та від 19.11.2021 № 6, якими сторони внесли зміни в договір в частині збільшення ціни та зменшення прогнозованого обсягу закупівлі активної електричної енергії. Вказано, що відповідно до п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" істотні умови договору можуть змінюватися у разі зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Plaus, FRGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. Оскільки порядок зміни ціни у договорі відсутній, то зміна ціни на підставі п. 7 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" є необґрунтованою.
Також зазначено, що додаткова угода від 19.11.2021 № 6 укладена з порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі", оскільки розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаною договору, а у наступних додаткових угодах за потреби від останньої зміни ціни та кількості.
Для обґрунтування збільшення вартості ціни додатковою угодою від 19.11.2021 № 6 застосовано цінову довідку від 20.10.2021 № 2629/21 Харківської торгово-промислової палати (супровідний лист ТОВ "ЕК "Енолл" від 15.11.2021 №17872/2), в якій зазначено, що згідно інформації з офіційного сайту ДП "Оператор ринку" https://www.oree.com.ua (ціни вказані без урахування ПДВ) середньозважена ціна на РДН в ОЕС України за 1 декаду жовтня (01.10.2021 10.10.2021) складала 2 568, 15 грн МВг/год та за 2 декаду жовтня (11.10.2021 20.10.2021) складала 2 841, 96 грн Мвт/год.
Внаслідок вищевказаного коливання, середньозважена ціна купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок "на добу наперед") у торговій зоні ОЕС України за 1 декаду жовтня (01.10-10.10) 2021 року у порівнянні з 2 декадою жовтня (11.10-20.10) 2021 року збільшилась на 10, 66 %.
Розрахунковий рівень коливання ціни на електричну енергію, КП "Електроавтотранс" згідно додаткової угоди від 19.11.2021 № 6, застосовано + 9,99 %.
В ціновій довідці від 20.10.2021 відображено коливання ціни на ринку в сторону збільшення на 10, 66 % за 1 декаду жовтня (01.10.2021 10.10.2021) та 2 декаду жовтня (11.10.2021 - 20.10.2021), що не відображає коливання ціни від останньої зміни (з 15.10. 2021 до 01.11.2021), що є порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі".
Відповідно до даних бухгалтерського обліку КП "Електроавтотранс" постачання електричної енергії ТОВ "ЕК "Енолл" за договором від 04.0.2021 № 2 здійснювалося в період з 04.01.2021 до 31.12.2021. За вказаний період ТОВ "ЕК "Енолл" поставлено електричної енергії КП "Електроавтотранс" загальним обсягом 4 575 282 кВт/год загальною вартістю 10 417 440, 97 грн з ПДВ, розрахунки за яку КП "Електроавтотранс" проведено в повному обсязі 10 417 430, 97 грн (березень грудень 2021 року 9 311 050, 04 грн, січень 2022 року 1 106 380, 93 грн).
4.7. Позивач звертався з позовом до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з вимогою про визнання протиправною та скасування вимоги про усунення порушень, виявлених ревізією № 130907-14/1641-2023 від 27.07.2023 в частині п. 1 щодо забезпечення стягнення на користь КП "Електроавтотранс" матеріальної шкоди з ТОВ "ЕК "Енолл", заподіяної внаслідок закупівлі електричної енергії за завищеною ціною в сумі 1 370 438, 27 грн, а також вжиття заходів щодо визнання недійсними додаткових угод від 16.09.2021 № 4 та від 19.11.2021 № 6 до договору від 04.01.2021 № 2 відповідно до ст. 216 -229 ГК України, ст. 22, 215 - 217, 610 - 625 ЦК України.
Згідно з рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 у справі № 300/5315/23 в задоволенні позові відмовлено. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.04.2024 апеляційну скаргу КП "Електроавтотранс" задоволено частково, рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 змінено в частині мотивів відмови в задоволенні позовних вимог.
В постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду встановлені наведені вище обставини, які відображені в акті перевірки від 26.06.2023№ 07-21/1.
Зокрема вказано, що КП "Електроавтотранс" внесло зміни до істотних умов договору від 04.01.2021 №2 "Про постачання електричної енергії споживачу" (при укладенні додаткових угод від 16.09.2021 № 4 та від 19.11.2021 № 6) без документального підтвердження коливання ціни електроенергії на ринку та при відсутності порядку зміни ціни у договорі у разі зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів, що призвело до зайвої оплати вартості електричної енергії на суму 1 370 438, 27 грн.
Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
4.8. Позивач звертався до відповідача з листами від 21.09.2023 №554/76-11/18в від 19.10.2023 №630/76-11/18в про добровільне повернення коштів в сумі 1 370 438, 27 грн.
4.9. Відповідач вказані кошти в розмірі 1 370 438, 27 грн не повернув.
5. Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.
5.1. При вирішенні цього спору суд керується приписами ч. 1 ст. 67 ГК України, згідно з якою відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів.
Відповідно до ч. 1. ст. 179 ГК України господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦУ України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорі.
Договір про постачання електричної енергії споживачу - домовленість двох сторін (електропостачальник і споживач), що є документом певної форми, яка передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником за вільними цінами (пп. 1.1.2. п. 1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії).
5.2. Суд встановив, що за результатами процедури відкритих торгів відповідно до вимог ЗУ ''Про публічні закупівлі'' (надалі - Закон) між сторонами укладений Договір про постачання електричної енергії споживачу.
Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Суд застосовує ЗУ ''Про публічні закупівлі'' у редакції, чинній станом на момент укладення договору та додаткових до нього угод.
Договір про закупівлю - це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (п. 6 ч.1 ст. 1 Закону).
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону).
5.3. Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, зокрема, крім випадків:
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії (п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону);
- зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни (п. 7 ч. 5 ст. 41 Закону).
5.4. Суд встановив, що сторони згідно із додатковою угодою від 16.09.2021 № 4 внесли зміни до істотних умов Договору при відсутності порядку зміни ціни у договорі у разі зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів та згідно із додатковою угодою від 19.11.2021 № 6 - без документального підтвердження коливання ціни електроенергії на ринку.
5.5. Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно із ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. 1 ст. 203 цього Кодексу.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 ЦК України).
Отже, зміст оспорюваних додаткових угод суперечить п. 2, 7 ч. 5 ст. 41 Закону, внаслідок чого їх належить визнати недійсними.
5.6. Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
Визнання оспорюваних додаткових угод недійсними означає, що відповідач згідно з Договором оплатив, але не отримав електричну енергію на суму 1 370 438, 27 грн.
За приписами ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Таким чином, внаслідок визнання недійсними оспорюваних додаткових угод підстава для оплати електричної енергії на суму 1 370 438, 27 грн відпала і ці кошти є безпідставно набутим майном, яке відповідач зобов`язаний повернути позивачу.
6. Висновки суду.
6.1. З урахуванням викладеного суд висновує про задоволення позову - визнання недійсними додаткових угод № 4 від 16.09.2021 та № 6 від 19.11.2021 до Договору, а також стягнення з відповідача на користь позивача 1 370 438, 27 грн.
7. Судові витрати.
7.1. Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
7.2. Позивач сплатив судовий збір в розмірі 21 290, 05 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 30.05.2024 № 11898. Інших витрат не заявлено.
7.3. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, враховуючи задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 2, 86, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 256, ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 16.09.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 2 від 04.01.2021, що укладена між Комунальним підприємством "ЕЛЕКТРОАВТОТРАНС" ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕК "ЕНОЛЛ".
Визнати недійсною додаткову угоду № 6 від 19.11.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 2 від 04.01.2021, що укладена між Комунальним підприємством "ЕЛЕКТРОАВТОТРАНС" ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕК "ЕНОЛЛ".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕК "ЕНОЛЛ" (вул. Танкопія, буд. 31/3, м. Харків, Харківська обл., 61001, ідентифікаційний код 38157139) на користь Комунального підприємства "ЕЛЕКТРОАВТОТРАНС" ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (вул. Тролейбусна, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл. 76008, ідентифікаційний код 00432426) 1 370 438, 27 грн (один мільйон триста сімдесят тисяч чотириста тридцять вісім гривень двадцять сім копійок), а також 21 290, 05 грн (двадцять одну тисячу двісті дев`яносто гривень п`ять копійок) судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19.12.2024.
Суддя О. В. Малєєва
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123915064 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Малєєва О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні