Рішення
від 19.12.2024 по справі 916/4803/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" грудня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4803/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Литвинової В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМ-ІНСТАЛ"

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Мартен Груп"

про стягнення 244747,84 грн

До суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМ-ІНСТАЛ" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мартен Груп" про стягнення 244747,84грн за договором підряду № 23 від 20.07.2021, з яких - 150000грн основного боргу, 22719,69 грн пені, 12306,26грн 3% річних та 59721,89грн інфляційних.

Ухвалою від 30.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) учасників справи. Встановлено Відповідачу строк, відповідно до ст. 251, 252 ГПК України, протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання суду (з доказами надіслання іншим учасникам справи): відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених обставин, заяви з процесуальних питань (за наявності), належним чином засвідчені копій статутних та реєстраційних документів, заперечень - протягом п`яти днів з отримання відповіді на відзив.

Відповідач отримав ухвалу про відкриття провадження в електронному кабінеті 30.10.2024 , що підтверджується довідкою.

Відповідач відзиву на позов у встановлений судом 15-денний строк не надав.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України в разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно з ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, суд

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРАЙМ-ІНСТАЛ», код ЄДРПОУ 42402716 (далі - Підприємство, ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ», Позивач) зареєстровано як юридична особа 02.11.2022р. за номером запису: 1005561070006067210. що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань від 03.11.2022 р.

Основним видом господарської діяльності є 43.22- монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування. а також 43.21- електромонтажні роботи; 43.29 - інші будівельно-монтажні роботи; 43.99- інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.74- оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 71.11 - діяльність у сфері архітектури; 71.12- діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 42.21 - будівництво трубопроводів.

20.08.2018 р. за № 155218194589 ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» взято на податковий облік як платника податків Головним управлінням ДФС в Одеській області Малиновською державною податковою інспекцією та з 01.02.2019 р. ТОВ «ПРАЙМ-ІН ГАЛ» зареєстровано платником податку на додану вартість.

20.07.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» ( Підрядник, надалі ТОВ «ПРАЙМ- ІНСТАЛ») та Товариством з обмеженою відповідальністю «МАРТЕН ГРУП» (Замовник, надалі ТОВ «МАРТЕН ГРУП») було укладено Договір підряду №23, відповідно до п.1.1 якого Підрядник бере на себе зобов`язання своїми силами і засобами, з свого обладнання та матеріалів, згідно проектної документації, наданої Замовником, виконати підрядні роботи на об`єкті Замовника - Нове будівництво пансіонату за адресою: м.Одеса, вул. Дмитра Донського. 59 (друга черга будівництва):

· монтажні та пусконалагоджувальні роботи дахової котельні, теплового пункту ( в т.ч. теплотехнічного пункту, кіп та автоматики, освітлення котельні та теплового пункту, обв`язка установки ХВП в межах ІТП). Вентиляції котельні, димових труб, електричної частини, монтаж заземлення в приміщенні котельні та теплопункту);

· заходи з приймання змонтованого обладнання в експлуатацію в частині підготовки та отримання документів (в т.ч. дозвільних) для розпочатку експлуатації котельні та призначення, в т.ч. паспортизація котельні;

· оформлення відповідно до чинних нормативних актів виконавчої документації, актів прихованих робіт, протоколів випробувань та інших документів компетенції Підрядника, які необхідні для прийняття для подальшої експлуатації котельні (далі - «Роботи»).

Замовник зобов`язується прийняти та оплати визначені види Робіт в обсягах та за ціною (вартістю) згідно умов цього Договору ( п. 1.2. Договору).

Відповідно до п.1.3. Договору право власності на обладнання та матеріали, з яких виконані Роботи, переходить до Замовника з дня підписання відповідних актів виконаних робіт.

Згідно до п.2.1.1, п.2.1.4. п.2.1.8. 2.1.9 договору підряду Підрядник зобов`язується повністю виконати Роботи та передати Замовнику виконані роботи (їхній результат) в строк, встановлений Договором; повідомити Замовника про готовність здати виконані роботи та передати в установленому порядку завершені роботи та документи Замовнику; надати Замовнику копії ліцензій, інших дозвільних документів на проведення Робіт; отримувати від Замовника оплату за виконані об`єми робіт в рамках і в строки, передбачені цим Договором.

У відповідності до п.2.2.1, п.2.2.2, п.2.2.7 договору Замовник зобов`язується для проведення монтажних робіт передати приміщення під монтаж; для проведення пусконалагоджувальних робіт надати атестований обслуговуючий персонал; забезпечити подачу електроенергії, води; сплачувати вартість виконаних робіт в порядку, передбаченому даним Договором.

Підрядник приступає до виконання робіт при здійсненні умов оплати Замовником згідно графіку платежів (додаток №1 до Договору), будівельної готовності об`єкту (Додаток №2 до Договору) та зобов`язується виконати підрядні роботи на протязі 39 (тридцять дев`ять) робочих дня з моменту початку виконання робіт (п.3.1, п.3.2. договору).

У додатку №2 (вимоги до будівельної готовності об`єкту, який передається під монтаж) цього Договору підряду сторонами погоджено, що до моменту початку монтажних робіт в приміщені котельні та теплового пункту повинні бути влаштовані:

·конструкції підлоги- «плаваюча підлога»;

·конструкції стін та перекриттів - закінчені штукатурні роботи без чистої обробки

·встановлені вікна і двері;

·зроблені всі отвори та технологічні трубопроводи, згідно проектної документації

·зроблено введення мереж електропостачання, водопостачання та водовідведення.

Датою закінчення монтажних робіт вважається дата підписання Сторонами Акту приймання-передачі виконаних монтажних робіт. Датою закінчення робіт по Договору вважається дата передачі Підрядником Замовнику документації, що підтверджує можливість розпочатку експлуатації котельні за призначенням (в частині роботи обладнання котельні). Рішення про зміну початкових та кінцевих строків закінчення робіт оформлюється шляхом підписання додаткових угод, які є невід`ємною частиною цього Договору (п.3.3, п.3.4 договору).

По закінченню підрядних робіт, Підрядник надає Замовнику підписаний ним Акт приймання-передачі виконаних монтажних робіт по формі КБ-2в. Замовник за участю Підрядника приймає результати підрядних робіт та на протязі п`яти робочих днів з моменту отримання Акту зобов`язаний направити Підряднику підписаний Акт або мотивовану відмову приймання підрядних робіт із зазначенням конкретних зауважень. В випадку непідписання Акту, або відсутності мотивованої відмови на протязі семи календарних днів, Роботи вважаються прийнятими та підлягають оплаті ( п. 4.1., 4.2, 4.3 договору).

Умовами п.п.5.1, 5.3, 5.4 договору підряду сторонами врегульовано, що вартість Робіт вказаних в п.1.1 цього Договору складає 1 823 400,00 грн.( один мільйон вісімсот двадцять три тисячі чотириста гривень 00 коп.) з ПДВ.

Платежі за умови даного Договору проводяться в національній валюті України згідно Графіку платежів ( Додаток №1 до Договору) шляхом перерахування відповідних грошових коштів на поточний рахунок Підрядника. Днем оплати вважається дата надходження грошових коштів на рахунок Підрядника. Зміна загальної вартості Робіт по Договору можлива за взаємною згодою Сторін шляхом підписання додаткової угоди ( п.5.3,5.4 договору ).

У додатку №1 ( графік платежів) до Договору підряду №23 від 20.07.2021 р. сторонами погоджено наступні умови платежів:

· авансовий платіж на закупку основного обладнання та автоматики котельні та ІТП- 600 000.00 грн. не пізніше 5(п`яти) робочих днів з дати підписання договору, до 09.08.2021 року;

· платіж перед початком виконання монтажних робіт тепломеханічного обладнання. ІТП та для придбання матеріалів для монтажу - 323400.00 грн., після виконання умов п.3.1. Договору щодо будівельної готовності;

· платіж після завершення монтажних робіт ТМ та АТМ по договору ( підписання акту приймання-передачі робіт, передачі документації - 200 000,00 грн., не пізніше 3-х (трьох) робочих днів з дати підписання акту приймання -передачі виконаних робіт та передачі Замовнику документації за договором:

· після завершення пусконалагоджувальних робіт котельні та ІТП, та підписання акту виконаних робіт- 100 000.00 грн., не пізніше 3-х (трьох) робочих днів з дати підписання акту приймання -передачі виконаних робіт та передачі Замовнику документації за договором.

За прострочення виконання зобов`язань Сторона, яка порушила зобов`язання сплачує іншій стороні пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період порушення, від суми порушеного зобов`язання за кожний день прострочення та відшкодовує збитки в повному обсязі ( п.6.2 договору).

Крім того, 20 липня 2021 року сторонами укладено додатковий договір до договору підряду №23 від 20.07.2021 р. про наступне: п. 1 договору передбачено, що всі визначення, наведені в договорі підряду №23 від 20.07.2021 р. використовуються в тих самих значеннях.

Пунктом 2 додаткового договору передбачено, що сторони за згодою домовились при складані документів по виконанню зобов`язань за Договором факсимільного відтворення підпису представника Замовника- директора Яремкевича Віктора Михайловича, зразок якого наведено.

Згідно п.3, п.4 цього додаткового договору підписи зі сторони Замовника (власноручний підпис та/або факсимільне відтворення підпису) скріплюються печаткою Замовника; та документи, складені із використанням факсимільного відтворення підпису представника Замовника мають силу оригіналу.

Відповідно до п.7.1 договору підряду, договір набуває чинності з дати його підписання та діє до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань по цьому Договору.

Разом з договором підряду, який сторонами підписаний 20.07.2021р., сторонами узгоджені та підписані станом на 20.07.2021р. Договірна ціна за вказаним договором на загальну суму 1 823 400.00 грн., локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1 (форма №1) на тепломеханічні рішення в котельні, монтажні роботи в котельні; підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису №2-1-1 -тепломеханічні рішення в котельні; локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-2 (форма №1) на електротехнічні рішення. Автоматизація котельні. Монтажні роботи в котельні; підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису №2-1-2 - Електротехнічні рішення. Автоматизація котельні; локальний кошторис на будівельні роботи №2-2-1 (форма № 1) на тепломеханічні рішення в ІТП, монтажні роботи в ІТП; підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису №2-2-1 -тепломеханічні рішення в ІТП.

Відповідно до Графіку платежів ( Додаток №1 до Договору ) ТОВ «ПРАЙМ- ІНСТАЛ» на розрахунковий рахунок відкритий в АТ «РАЙФФАЗЕН БАНК АВАЛЬ» у м.Києві отримано від ТОВ «МАРТЕН ГРУП» платежі на закупівлю основного обладнання та автоматики котельні та ІТП, за монтажні та пусконалагоджувальні роботи всього на загальну суму 1 673 400, 00 грн., саме:

26.07.2021р. платіжними дорученнями №221 на суму 300 000,00 грн. та № 220 на суму 3 00 000,00 грн. ;

06.08.2021р. платіжним дорученням №456795 на суму 600 000,00 грн. ;

26.08.2021р. платіжним дорученням №457026 на суму 300 000.00 грн. ;

29.09.2021р. платіжним дорученням №457567 на суму 173 400.00 грн.

На виконання вищевказаного Договору ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» закупило обладнання, автоматику для котельні та ІТП, матеріали для монтажу, що підтверджується видатковими накладними та в жовтні 2021 року виконало монтажні та пусконалагоджувальні роботи дахової котельні, теплового пункту на об`єкті Замовника - Нове будівництво пансіонату за адресою: м.Одеса, вул. Д.Донського, 59 (друга черга будівництва) на загальну суму 1 799 508.56 грн.

Згідно з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2021 р. (форма №КБ-3) від 29.10.2021 р. вартість відповідних робіт склала 1 799 508.56 грн., у тому числі за звітний місяць 1 799 508.56 грн.

На виконання робіт складено акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021р. ( форма №КБ-2в) від 29.10.2021р. на суму 1 388 324,98 грн. та підсумкову відомість ресурсів, об`єкт: монтажні роботи в котельні (витрати по факту) за звітний період жовтень 2021р.; та акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021р. ( форма №КБ-2в) від 29.10.2021р. на загальну суму 411 183,59 грн. та підсумкову відомість ресурсів , об`єкт: Монтажні роботи в ІТП за звітний період жовтень 2021р.

Згідно з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за січень 2022р. ( форма №КБ-3) від 28.01.2022 р. вартість монтажних робіт склала 1 799 508.56 грн. у тому числі за звітний місяць 23 891,44 грн.

Виконання монтажних робіт підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт за січень 2022 р. ( форма №КБ-2в) від 28.01.2022р. на суму 17 352.42 грн. та підсумковою відомістю ресурсів , об`єкт: Монтажні роботи в котельні за звітний період січень 2022р.; а також актом приймання виконаних будівельних робіт за січень 2022р. ( форма №КБ-2в) від 28.01.2022р. на суму 6 539,02 грн. та підсумковою відомістю ресурсів , обєкт: Монтажні роботи в ІТП за звітний період січень 2022р..

Відповідно до п.3.3 та п.4.1 Договору по закінченню підрядних та монтажних робіт по Договору, ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» надав Замовнику підписанні з його сторони Акти

приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021р. та січень 2022 р. ( форма №КБ- 2в). які підписані сторонами 29.10.2021р. та 28.01.2022р., довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2021 р., січень 2022р. (форма №КБ-3), підсумкові відомості ресурсів за жовтень 2021р. та січень 2022р.

Під час виконання робіт по Договору Підрядником за участю представника Замовника було проведено на об`єкті: Нове будівництво пансіонату за адресою: м.Одеса, вул. Д.Донського, 59 (друга черга будівництва) гідравлічне випробування трубопроводів котельні та теплового пункту, про що складені акти, які підписані сторонами та відповідно до п.3.3 договору акти виконавчої документації передані та прийнятті Замовником, для подальшої експлуатації котельні, а саме:

· три акти на гідравлічне випробування трубопроводу котельні від 25.08.2021р., відповідно до висновків яких проведенні гідравлічні іспити трубопроводів котельні прийняті;

· акт на гідравлічне випробування трубопроводу від 17.09.2021р., відповідно до висновку якого проведенні гідравлічні іспити трубопроводів теплового пункту прийняті.

Також, на адресу Замовника ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» були надані податкові накладні, а саме: №28 від 26.07.2021 р. на суму 300 000.00грн., №29 від 26.07.2021 р. на суму 300 000.00грн., №8 від 06.08.2021 р. на суму 600 000,00грн., №20 від 26.08.2021 р. на суму 250 000.00грн., №21 від 29.09.2021р. на суму 173 400.00грн..

Таким чином, ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» всі роботи відповідно до договору підряду виконані і акти виконаних робіт підписані на суму 1 823 400, 00 грн. та разом з пакетом документів підписані та отримані замовником, претензій зі сторони ТОВ «МАРТЕН ГРУП» щодо виконання робіт відповідно до укладеного Договору №23 від 20 липня 2021 р. на адресу ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» не надходило.

Однак, на розрахунковий рахунок ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» відкритий в АТ «РАЙФФАЗЕН БАНК АВАЛЬ» у м.Києві відповідачем за виконанні роботи було сплачено на рахунок позивача всього коштів на загальну суму 1 673 400, 00 грн..

Тобто, сума заборгованості станом на 28.01.2022 р. становить 150 000.00 грн., що вказує на неналежне виконання договірних зобов`язань ТОВ «МАРТЕН ГРУП».

25.04.2024р. ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» було складено акт звірки розрахунків за період з 01.01.2021 р. по 25.04.2024р. за договором №23 від 20.07.2021 р., з якого вбачається, що заборгованість відповідача складає 15 0 000,00 грн., який підписаний сторонами.

04.07.2024р. ТОВ «ПРАЙМ-ІНСТАЛ» на адресу відповідача було направлено претензію про сплату ТОВ «МАРТЕН ГРУП» простроченої заборгованості в сумі 150 000.00 грн. (сто п`ятдесят тисяч грн..). яка підтверджена підписаним сторонами актом звірки взаємних розрахунків за період з 01.01.2021 по 25.04.2024 р. за договором №23 від 20 липня 2021 р..

Претензію відповідачем отримано 09.07.2024 р., що підтверджується роздруківкою із сайту «Нова пошта», однак, позивачем відповідь на претензію від ТОВ «МАРТЕН ГРУП» не отримано.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції

господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно- правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Статтею 11 ЦК України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Положеннями ч.1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Підрядник зобов`язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 839 ЦК України).

Згідно з ч.1 ст. 846 ЦК України строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду.

Відповідно до положень ст.854 ЦК України якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника. - достроково. Підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та в розмірі, встановлених договором.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 ЦК України).

Відповідно до ч.І ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Згідно ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Договором та додатком №1 до договору (графік платежів) передбачено, що після завершення монтажних робіт ТМ та АТМ та завершення пусконалагоджувальних робіт котельні та ІТП, та підписання актів виконаних робіт по договору ТОВ «МАРТЕН ГРУП» повинно не пізніше 3-х (трьох) робочих днів з дати підписання акту приймання -передачі виконаних робіт та передачі Замовнику документації за договором (Додаток №1 до Договору - графік платежів ) сплати позивачу суми - 200 000,00 грн. та 100 000,00 грн.

Відповідач свої обов`язки щодо оплати виконаних підрядних робіт за договором у повному обсязі не виконав та залишок суми у розмірі 150 000.00 грн. не сплатив.

Акти приймання виконаних будівельних робіт за січень 2022р. ( форма №КБ-2в) сторонами підписані 28.01.2022 р., які разом з документацією передані відповідачеві (п.3.3, п.4.1 договору), тобто граничний строк оплати виконаних підрядних робіт у сумі 150 000.00 грн.(остаточної) є 02.02.2022р.

Відповідно датою порушення грошового зобов`язання є 03.02.2022р.

Відповідач доказів сплати 150000грн основного боргу як і будь-яких заперечень суду не надав, тому позовні вимоги про стягнення 150000грн основного боргу підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про стягнення 22719,69грн пені, то суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 220 ГК України, боржник, який прострочив виконання господарського зобов`язання, відповідає перед кредитором (кредиторами) за збитки, завдані простроченням, і за неможливість виконання, що випадково виникла після прострочення.

Статтею 230 ГК України передбачено, що штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Згідно зі ст. 549 ЦК України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань, платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня (ст. 3 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань).

Частиною 6 ст. 232 ГК України передбачено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Згідно з п. 6.2 Договору, за прострочення виконання зобов`язань сторона, яка порушила зобов`язання сплачує іншій стороні пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період порушення, від суми порушеного зобов`язання за кожний день прострочення та відшкодовує збитки в повному обсязі.

За правилами статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).

Відповідно до частини другої статті 258 ЦК України до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені) застосовується позовна давність в один рік.

Статтею 253 ЦК України визначено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Стаття 266 ЦК України передбачає, що зі спливом позовної давності до основної вимоги вважається, що позовна давність спливла і до додаткової вимоги (стягнення неустойки, накладення стягнення на заставлене майно тощо).

Позивач зазначає, що аналіз норм статті 266, частини другої статті 258 ЦК України дає підстави для висновку про те, що стягнення неустойки (пені, штрафу) обмежується останніми 12 місяцями перед зверненням до суду, а починається з дня (місяця), з якого вона нараховується, у межах строку позовної давності за основною вимогою.

Враховуючи, що датою порушення грошового зобов`язання є 03.02.2022р.. з урахуванням положень ч.6 ст.232 ГК України, позивач вважає, що має право на стягнення пені за останні 6 місяців перед зверненням до суду.

Суд відхиляє зазначені посилання позивача на позовну давність, оскільки, по-перше, відповідно до ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

В даній справі відповідач не заявляв про сплив позовної давності, тому питання чи сплинув строк позовної давності судом не розглядається.

По-друге, положення глави 19 Цивільного кодексу України про строки позовної давності підлягають застосуванню з урахуванням особливостей, передбачених ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу, а тому:

1) якщо господарська санкція нараховується за кожен день прострочення на відповідну суму, то позовна давність до вимог про її стягнення обчислюється окремо за кожний день прострочення. Право на позов про стягнення такої санкції за кожен день прострочення виникає щодня на відповідну суму, а позовна давність обчислюється з того дня, коли кредитор дізнався або повинен був дізнатися про порушення права;

2) з огляду на те, що нарахування господарських штрафних санкцій припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, то строк позовної давності спливає через рік від дня, за який нараховано санкцію. Положення ст. 266, ч. 2 ст. 258 Цивільного кодексу України про те, що стягнення неустойки (пені, штрафу) обмежується останніми 12 місяцями перед зверненням кредитора до суду у межах строку позовної давності за основною вимогою, до господарських санкцій не застосовується.

Аналогічна позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 727/9352/17 та постанові Касаційного господарського суду від 22.08.2019 у справі № 914/508/17.

Статтею 253 цього Кодексу визначено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Отже, як зазначено відповідач мав сплатити 150000грн основного боргу в строк по 02.02.2022 включно, тому відповідно датою порушення грошового зобов`язання є 03.02.2022р.

З огляду на викладене, з 03.02.2022 у позивача виникло право на нарахування пені і до 03.08.2022 згідно з ч. 6 ст. 232 ГК України.

Подвійна облікова ставка:

Період 1 (03/02/2022 - 03/08/2022)

Сума боргуПеріод заборгованостіКількість днів прострочкиРозмір облікової ставки НБУРозмір подвійної облікової ставки НБУ в деньСума пені за весь період прострочення150 000,0003.02.2022 - 02.06.202212010,000.0559 863,01150 000,0003.06.2022 - 03.08.20226225,000.13712 739,73Розрахунок суми пені здійснюється за формулою:

Пеня = С x 2УСД x Д : 100, де

С - сума заборгованості за період,

2 УСД - подвійна облікова ставка НБУ в день прострочення,

Д - кількість днів прострочення.

Період 1 (03/02/2022 - 03/08/2022)

Період розрахункуКількість днів у періодіСума03.02.2022 - 02.06.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 150 000,00 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 120 днів (прострочення) : 1001209 863,01 грн.03.06.2022 - 03.08.2022 : 25,00 (облікова ставка НБУ) 150 000,00 (Сума боргу) x (2 x 25,00 : 365) x 62 днів (прострочення) : 1006212 739,73 грн.Всього штрафних санкцій за період: 22 602,74 грн.Всього розмір пені становить 22 602,74 грн.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення 22719,69грн пені підлягають частковому задоволенню в сумі 22602,74грн.

Відповідно до ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Враховуючи прострочення сплати відповідачем за договором підряду позивач просить стягнути 12306,26грн 3% річних та 59721,89грн інфляційних, нарахованих за період 03.02.2022 - 28.10.2024.

Перевіривши розрахунок позивача, суд дійшов висновку, що він здійснений правильно, тому позовні вимоги про стягнення 12306,26грн 3% річних та 59721,89грн інфляційних підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку задовольнити позовні вимоги частково.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати в розмірі сплаченого судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог 3671,22/244747,84*244630,89=3669,47грн.

На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 129, 232-240, 243, Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Мартен Груп" (код 43513153, м. Одеса вул. Рішельєвська 47) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРАЙМ-ІНСТАЛ" (код 42402716, м. Одеса вул. Варненська 4, приміщення 2Н) 150000грн основного боргу, 22602,74грн пені, 12306,26грн 3% річних, 59721,89грн інфляційних та 3669,47грн витрат зі сплати судового збору.

3. В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 19 грудня 2024 р.

Суддя В.В. Литвинова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123915773
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду

Судовий реєстр по справі —916/4803/24

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні