ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09.12.2024м. СумиСправа № 920/735/24
Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,
за участю секретаря судового засідання Гордієнко Ж.М.,
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/735/24
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Котельня північного промислового вузла (40020, м. Суми, вул. Ковпака, 6, код ЄДРПОУ 44360724)
до відповідачаСумської міської ради (40030, м. Суми, пл. Незалежності, буд. 2, код ЄДРПОУ 23823253)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823)
про стягнення 57442,73 грн.,
представники учасників справи в судове засідання не з`явилися
1. Короткий зміст позовних вимог, заперечень проти позову та хід розгляду справи.
1.1. У червні 2024 позивач звернувся до Господарського суду Сумської області з позовом про стягнення з відповідача заборгованості за постачання теплової енергії для потреб нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Суми, проспект Перемоги, буд. 131, за період листопад 2023 - березень 2024, в розмірі 57 442,73 грн., а також стягнення з відповідача судових витрат.
1.2. Позивач просив суд залучити в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823).
1.3. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.06.2024, справу № 920/735/24 призначено судді Жерьобкіній Є.А.
1.4. Ухвалою від 24.06.2024 Господарський суд Сумської області постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 920/735/24. Справа підлягає розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами. Відповідно до ст. 50 Господарського процесуального кодексу України залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823).
1.5. Відповідач подав суду відзив на позовну заяву (вх. № 3883 від 10.07.2024), відповідно до якого проти позову заперечує та зазначає, що 26.09.2023 був укладений договір оренди нерухомого комунального майна УКМ-0043 між Управлінням майна комунальної власності Сумської міської ради (Орендодавець) та Військовою частиною НОМЕР_1 (Орендар), відповідно до п. 2.1. якого Орендар вступає у строкове платне користування майном (об`єкт оренди вбудовані нежитлові приміщення, які розміщені на першому поверсі у житловому будинку за адресою: м. Суми, проспект Перемоги, 131, загальною площею 135,4 кв.м) у день підписання акта приймання-передачі майна. Акт приймання-передачі майна підписаний між сторанами договору 26.09.2023. Згідно пунктів 10 та 6.5 Договору Орендар зобов`язаний виконувати обов`язки покладені на нього, а саме укладати угоду про надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води, зокрема орендар зобов`язаний надати Орендодавцю копії договорів, укладених із постачальником комунальних послуг, протягом 5 робочих днів з дати укладання. Строк дії Договору з 26 вересня 2023 року по 25 вересня 2024 року. Отже з листопада 2023 по березень 2024 користувачем приміщення та споживачем комунальної послуги з теплопостачання був саме Орендар комунального нерухомого майна.
Також відповідач зазначає, що позивачем при розрахунку вартості комунальної послуги не зазначено площу нерухомого майна відповідача, на яку здійснено нарахування. Таким чином, наданий позивачем рахунок не відповідає вимогам: Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315, Вимогам до формування рахунків на оплату послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України 31.01.2020 № 23; Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання.
1.6. Позивач подав суду відповідь на відзив (вх. № 2108 від 18.07.2024), відповідно до якого зауважує, що відсутність у рахунку опалювальної площі не звільняє відповідача від обов`язку оплатити спожиті послуги. Відповідач зазначає, що нежитлове приміщення площею 135,4 кв.м. за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, буд. 131 передано в оренду Військовій частині НОМЕР_1 , згідно договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності № УКМ-0043 від 26.09.2023. Разом з тим, у відповідності до положень чинного законодавства обов`язки по утриманню належного йому майна покладаються саме на власника відповідного майна, а не користувача. Стаття 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» імперативно встановлює, що публічний договір приєднання укладається саме з співвласниками багатоквартирного будинку, а не будь-якими іншими особами. Так як співвласники будинку, розташованого за адресою: пр-т Перемоги, 131, не прийняли рішення про вибір моделі надання комунальної послуги з постачання теплової енергії, з ними усіма, зокрема, і відповідачем автоматично було укладено публічний договір приєднання. Враховуючи викладене, позивач вважає, що Сумська міська рада, як власник нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, буд. 131 і сторона укладеного публічного договору приєднання, несе зобов`язання з оплати житлово- комунальних послуг, наданих для потреб такого приміщення у повному обсязі. Чинним законодавством не передбачено обов`язок орендарів нерухомого майна оплачувати житлово-комунальні послуги, надані для потреб орендованих ними приміщень.
1.7. Відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив (вх. № 2200 від 26.07.2024), відповідно до якого зауважує, що з поданих позивачем документів неможливо встановити, якими показниками керувався позивач при розрахунку спожитої теплової енергії та зауважує, що саме орендар має платити за отримані житлово-комунальні послуги.
1.8. Ухвалою від 26.08.2024 Господарський суд Сумської області призначив розгляд справи № 920/735/24 за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 25.09.2024, 10:00.
1.9. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 08:56 до 12:24 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 25.09.2024 не відбулось.
1.10. Ухвалою від 25.09.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 03.10.2024, 10:00.
1.11. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 09:15 до 19:48 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 03.10.2024 не відбулось.
1.12. Ухвалою від 03.10.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 30.10.2024, 14:10.
1.13. У судовому засіданні 30.10.2024 Господарський суд Сумської області, за участю представника відповідача, керуючись ст. 42, 177, 181, п. 3 ч. 2 ст. 185, ст. 232 Господарського процесуального кодексу України, постановив протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 25.11.2024, 11:00, з повідомленням позивача та третьої особи про дату, час та місце розгляду справи по суті в порядку ст. 120 Господарського процесуального кодексу України.
1.14. Представник позивача подав суду заяву про відкладення судового засідання, у зв`язку з перебуванням на лікарняному (вх. № 6047 від 30.10.2024).
1.15. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 08:57 до 11:19 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 25.11.2024 об 11:00 не відбулось.
1.16. Ухвалою від 25.11.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 09.12.2024, 12:45.
1.17. До суду надійшло клопотання представника третьої особи про перенесення судового засідання, у зв`язку з проведенням представником Управління, Денисенком В.С., обстеження та визначення розміру шкоди, заподіяної власникам майна на території Сумської міської територіальної громади, внаслідок збройної агресії російської федерації проти України (вх. № 6966 від 09.12.2024).
1.18. До суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи без його участі, у зв`язку з перебуванням на лікарняному, та розгляд справи за наявними матеріалами (вх. № 6979 від 09.12.2024).
1.19. У судове засідання 09.12.2024 представники учасників справи не з`явилися.
1.20. Щодо клопотання представника третьої особи про перенесення судового засідання суд зазначає.
Відкладення розгляду справи є правом суду, а не обов`язком і для відкладення розгляду справи сторона, яка просить про відкладення, повинна довести неможливість проведення розгляду справи у даному судовому засіданні, з урахуванням ст. 73-74 ГПК України про те, що кожна сторона повинна довести свою позицію по справі, в тому числі і необхідність задоволення заявлених клопотань.
Третьою особою не доведено належними доказами обставини, які унеможливлюють залучення іншого представника, аргументів щодо неможливості розгляду справи без представника третьої особи. Явку учасників справи в судове засідання обов`язковою суд не визнавав. Враховуючи зазначене, клопотання третьої особи про відкладення розгляду справи є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Можливістю взяти участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції згідно ст. 197 ГПК України сторона не скористалась. Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судом.
2.1. Рішеннями Виконавчого комітету Сумської міської ради № 627 від 20.10.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комтітету Сумської міської ради від 31.03.2021 № 161 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення», № 521 від 22.11.2022 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення» та Розпорядженням Сумської міської військової адміністрації № 22-ВКВА від 05.12.2023 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з централізованого водовідведення, з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» ТОВ «Котельня північного промислового вузла» визначено виробником та виконавцем послуг з постачання теплової енергії в межах території обслуговування, визначеної додатками до вказаних рішень, у тому числі, для будинку, розташованого за адресою: м. Суми, проспект Перемоги, буд. 131.
2.2. 26.07.2023 нежитлові приміщення по проспекту Перемоги, буд. 131, площею 135,4 кв.м було вилучено з оперативного управління Відділу культури Сумської міської ради, вирішено Управлінню комунального майна Сумської міської ради прийняти на балансовий облік майно, зазначене у пункті 1 цього рішення, у порядку визначеному чинними нормитивно-правовими актами, що підтверджується рішенням Сумської міської ради від 26.07.2023 № 3815-МР «Про вилучення з оперативного управління Відділу культури Сумської міської ради нежилових приміщень, розташованих у будинку № 131 по просп. Перемоги в м. Суми».
За актом приймання-передачі основних засобів № 35/08/23 від 28.08.2023 Управлінню комунального майна Сумської міської ради передано на балансовий облік нежитлові приміщення, площею 135,4 кв.м, розташовані за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, 131.
2.3. Територіальна громада міста Суми є власником нежитлового приміщення площею 135,4 кв.м. за адресою: м. Суми, пр-т. Перемоги (раніше Курський), буд. 131, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
2.4. Згідно ст. 322 Цивільного кодексу України, власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
2.5. Таким чином, територіальна громада міста Суми в особі Сумської міської ради несе зобов`язання по утриманню нежитлового приміщення площею 135,4 кв.м. за адресою: м. Суми, пр-т. Перемоги, буд. 131, у тому числі, і зобов`язання з оплати послуг з постачання теплової енергії.
2.6. 26.09.2023 між між Управлінням майна комунальної власності Сумської міської ради (Орендодавець) та Військовою частиною НОМЕР_1 (Орендар) було укладено договір оренди № УКМ-0043 нерухомого майна, що належить до комунальної власності, відповідно до п. 2.1. якого Орендар вступає у строкове платне користування майном (об`єкт оренди вбудовані нежитлові приміщення, які розміщені на першому поверсі у житловому будинку за адресою: м. Суми, проспект Перемоги, 131, загальною площею 135,4 кв.м) у день підписання акта приймання-передачі майна.
2.7. Акт приймання-передачі майна підписаний між сторанами договору 26.09.2023.
2.8. Згідно п. 3.1. договору оренди до складу орендної плати не входять витрати на утримання орендованого майна (комунальних послуг, послуг з управління об`єктом нерухомості, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у т.ч.: покрівлі, фасаду, вивіз сміття, тощо), а також компенсація витрат Балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Орендар несе ці витрати на основі окремих договорів, укладених з балансоутримувачем та/або напряму з постачальниками комунальних послуг у порядку, визначеному пунктом 6.5 цього Договору.
2.9. Згідно п. 9.2. договору оренди витрати на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю відшкодовуються орендарем у порядку, передбаченому п. 6.5. Договору.
2.10. Згідно пунктів 6.5 та 10 Договору Орендар зобов`язаний виконувати обов`язки покладені на нього, а саме укладати угоду про надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води, зокрема орендар зобов`язаний надати Орендодавцю копії договорів, укладених із постачальником комунальних послуг, протягом 5 робочих днів з дати укладання.
2.11.Строк дії Договору з 26 вересня 2023 року по 25 вересня 2024 року.
2.12. Частина 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання. Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
2.13. Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії ТОВ Котельня північного промислового вузла опублікований 06 листопада 2021 року на офіційному сайті ТОВ Котельня північного промислового вузла (https://kppv.sumy.ua).
2.14. У відповідності до п. 5 Договору, виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу з постачання теплової енергії для потреб опалення відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.
2.15. Відповідно до п. 11 Договору, обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 № 315 (далі - Методика розподілу).
2.16. Будівля за адресою: м. Суми, пр-т. Перемоги, буд. 131 обладнана вузлом комерційного обліку теплової енергії (акт № 114н прийняття вузла комерційного обліку теплової енергії на абонентський облік від 15.08.2023, свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1294/11.1 чинне до 09.08.2027, лічильник SKS-3K № 0020775), отже, облік спожитої будівлею теплової енергії має вестися на підставі показників відповідного вузла обліку.
2.17. Інформація про показання вузла комерційного обліку теплової енергії у будівлі за адресою м. Суми, пр-т. Перемоги, буд. 131, використана у розрахунках, визначена з урахуванням звітів про споживання теплової енергії: листопад, грудень 2023, січень-березень 2024, а також звітів про коригування показників приладів обліку (згідно п. 4 розділу І Методики розподілу).
2.18. У відповідності до статті 20 Закону України «Про теплопостачання», тариф на послуги постачання теплової енергії є регульованим.
Пункт 31 Договору встановлює, що вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
2.19. У період листопад 2023 - березень 2024 тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради 27.10.2022 № 476 «Про застосування тарифів на теплову енергію, (її виробництво, транспортування, постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано» на рівні 4 210,26 грн за 1 Гкал (з ПДВ) для категорії споживачів «бюджетні установи» (пункт 1.1.2.2 вказаного рішення).
2.20. На підставі показників комерційного вузла обліку теплової енергії позивачем було складено акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії:
за період листопад 2023 - січень 2024 від 31.01.2024 на суму 35298,35 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.01.2024 року було передано відповідачу разом з вимогою про сплату заборгованості від 26.02.2024 № 285;
за період лютий 2024 від 29.02.2024 на суму 11538,59 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 29.02.2024 було передано відповідачу разом з листом від 12.03.2024 року № 342;
за період березень 2024 від 31.03.2024 на суму 10605,79 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.03.2024 було передано відповідачу разом з листом від 16.04.2024 року № 501.
2.21. Відповідач акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії не підписав, мотивованої відмови від їх підписання відповідачем також надано не було.
2.22. Вказані у актах та рахунках суми заборгованості за послуги з постачання теплової енергії визначені у відповідності до вимог чинного законодавства, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії за листопад 2023 - березень 2024.
2.23. Позивачем направлено відповідачу вимогу № 285 від 26.02.2024 про сплату заборгованості у термін до 15.03.2024, направлено рахунки за листопад 2023 - березень 2024 (листи № 342 від 12.03.2023, № 501 від 16.04.2024).
2.24. Враховуючи несплату заборгованості відповідачем, позивач звернувся з цим позовом до суду та просить стягнути з відповідача борг за теплову енергію, поставлену за період листопад 2023 - березень 2024, у розмірі 57442,73 грн.
3. Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при ухвалені рішення, висновки суду.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно зі ст. 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про теплопостачання сфера теплопостачання - сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам.
Споживачем теплової енергії є фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору.
Статтею 24 Закону України "Про теплопостачання" визначено, що основним обов`язком споживача теплової енергії є, зокрема, своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.
Частиною шостою статті 19 Закону України Про теплопостачання передбачено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України Про житлово-комунальні послуги (далі - Закон).
Предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках (ст. 2 Закону).
До комунальних послуг належать, в тому числі послуги постачання теплової енергії (ст. 5 Закону).
Відповідно до ст. 12 Закону, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Згідно зі ст. 6 Закону, учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Виконавцем послуг з постачання теплової енергії є теплопостачальна організація.
Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги (ст. 1 Закону).
За приписами ст. 7 Закону, індивідуальний споживач зобов`язаний укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом; оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Статтею 9 Закону визначено, що споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.
Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Частиною 5 статті 13 Закону встановлено, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.
Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування та/або на вебсайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно статей 76 - 79 Господарського процесуального кодексу України суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії ТОВ Котельня північного промислового вузла опублікований 06 листопада 2021 року на офіційному сайті ТОВ Котельня північного промислового вузла (https://kppv.sumy.ua).
В матеріалах справи відсутні докази того, що співвласники багатоквартирного будинку за адресою: Сумська область, м. Суми, проспект Перемоги, 131 прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин у строк, встановлений законодавством, тому у відповідності до ч. 5 ст. 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги суд дійшов висновку, що індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії, що є публічним договором приєднання, опублікований на вебсайті ТОВ Котельня північного промислового вузла, вважається укладеним з відповідачем у спірний період.
Цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення або на індивідуальний тепловий пункт для потреб опалення та приготування гарячої води (далі - послуга) індивідуальному споживачу (далі - споживач). Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України.
Відповідно до п. 5 договору виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.
Виконавець забезпечує постачання теплоносія з гарантованим рівнем безпеки, обсягу та температури та величини тиску. Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період безперервно, крім часу перерв, визначених частиною першою статті 16 Закону України Про житлово-комунальні послуги (п. 7 договору).
Згідно з п. 11 договору обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22 листопада 2018 № 315 (далі - Методика розподілу). Одиницею вимірювання обсягу спожитої послуги є гігакалорія (Гкал).
Пунктом 30 Договору встановлено, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з: плати за послугу, визначеної відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830 (Офіційний вісник України, 2019, № 71, ст. 2507), - в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 № 1022, та Методики розподілу, що розраховується виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання; плати за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 31 Договору вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії. Розмір тарифу зазначається на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця.
Згідно з п. 32 Договору розрахунковим періодом для оплати обсягу спожитої послуги є календарний місяць.
Пунктом 33 Договору встановлено, що виконавець формує та надає рахунок на оплату спожитої послуги споживачу не пізніше ніж за десять днів до граничного строку внесення плати за спожиту послугу. Рахунок надається на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунок може надаватися в електронній формі, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів.
Споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу (п. 34 Договору).
Споживач не звільняється від оплати послуги, отриманої ним до укладення цього договору (п. 38 Договору).
Відповідно до п. 41 Договору споживач зобов`язаний, зокрема оплачувати надану послугу за ціною/тарифом, встановленими відповідно до законодавства, а також вносити плату за абонентське обслуговування у строки, встановлені договором.
Договір набирає чинності з моменту акцептування його споживачем, але не раніше ніж через 30 днів з моменту опублікування і діє протягом одного року з дати набрання чинності. Якщо за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк (п. 51, 52 Договору).
Згідно зі ст. 526, 629 Цивільного кодексу України, п. 1 ст. 193 Господарського кодексу України зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від зобов`язання не допускається; договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За приписами ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Суд встановив, що Сумська міська рада є власником нежитлового приміщення за адресою: Сумська область, м. Суми, проспект Перемоги, буд. 131, загальною площею 135,4 кв.м., що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Будівля за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, буд. 131 обладнана вузлом комерційного обліку теплової енергії (акт № 114н прийняття вузла комерційного обліку теплової енергії на абонентський облік від 15.08.2023, свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1294/11.1 чинне до 09.08.2027, лічильник SKS-3K № 0020775).
На підставі показників комерційного вузла обліку теплової енергії позивачем було складено акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії:
за період листопад 2023 - січень 2024 від 31.01.2024 на суму 35298,35 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.01.2024 року було передано відповідачу разом з вимогою про сплату заборгованості від 26.02.2024 № 285;
за період лютий 2024 від 29.02.2024 на суму 11538,59 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 29.02.2024 було передано відповідачу разом з листом від 12.03.2024 року № 342;
за період березень 2024 від 31.03.2024 на суму 10605,79 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.03.2024 було передано відповідачу разом з листом від 16.04.2024 року № 501.
Відповідач акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії не підписав, мотивованої відмови від їх підписання відповідачем також надано не було, докази висловлення відповідачем заперечень щодо факту отримання послуг, їх обсягу та вартості у матеріалах справи відсутні.
Розрахунок вартості наданих послуг виконаний позивачем з урахуванням показань вузла комерційного обліку теплової енергії в будинку та звітів про коригування показників приладів обліку, з урахуванням опалювальної площі приміщення, діючого тарифу, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії у будинку за листопад 2023 - березень 2024.
Доказів на спростування розрахунків позивача відповідач не подав.
Твердження відповідача в обґрунтування заперечень проти позову про те, що надані рахунки не відповідають вимогам нормативно правових актів, оскільки в них не зазначена площа приміщень, суд вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують факту отримання відповідачем послуг та обов`язку їх оплатити. Ні Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, ні Методика, ні Вимоги до формування рахунків на оплату послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, не містять обов`язку для позивача зазначати площу приміщення споживача у рахунках. Водночас, у довідках про розподіл теплової енергії у будинку за листопад 2023 - березень 2024 позивач зазначив всі показники, якими керувався при розрахунку, в тому числі опалювальну площу приміщення.
Щодо твердження відповідача проте, що у період з вересня 2023 року по березень 2024 року нежитлове приміщення площею 135,4 кв.м. за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, буд. 131 перебувало в оренді Військової частини НОМЕР_1 , згідно договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності № УКМ-0043 від 26.09.2023, та споживачем комунальної послуги був орендар, а не відповідач суд зазначає наступне.
Стаття 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлює, що договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Тобто, публічний договір приєднання укладається саме з співвласниками багатоквартирного будинку, а не будь-якими іншими особами.
Суд встановив, що співвласники будинку, розташованого за адресою: пр-т Перемоги, 131, не прийняли рішення про вибір моделі надання комунальної послуги з постачання теплової енергії, з ними усіма, зокрема, і відповідачем автоматично було укладено публічний договір приєднання. Враховуючи викладене, Сумська міська рада, як власник нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, пр-т. Перемоги, буд. 131 і сторона укладеного публічного договору приєднання, несе зобов`язання з оплати житлово- комунальних послуг, наданих для потреб такого приміщення.
Чинним законодавством не передбачено обов`язок орендарів нерухомого майна оплачувати житлово-комунальні послуги, надані для потреб орендованих ними приміщень.
Пунктом 3.1 договору оренди № УКМ-0043 від 26.09.2023 передбачено, що до складу орендної плати не входять витрати на утримання орендованого майна (комунальних послуг, послуг з управління об`єктом нерухомості, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у т.ч.: покрівлі, фасаду, вивіз сміття, тощо), а також компенсація витрат Балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Орендар несе ці витрати на основі окремих договорів, укладених з балансоутримувачем та/або напряму з постачальниками комунальних послуг у порядку, визначеному пунктом 6.5 цього Договору.
Пункт 6.5 договору оренди встановлює, що орендар зобов`язаний надати орендодавцю копії договорів, укладених з постачальниками комунальних послуг, протягом 5 робочих днів з дати укладання.
Таким чином, вказаним договором оренди передбачається можливість орендаря або ж укласти прямі договори на надання житлово-комунальних послуг з їх виконавцями, або ж відшкодувати витрати балансоутримувача на утримання об`єкта оренди та надання відповідних комунальних послуг.
Матеріали справи не містять доказів про укладення прямого договору про надання послуг з постачання теплової енергії між позивачем та Військовою частиною НОМЕР_1 .
З урахуванням вищевикладеного вбачається, що саме Сумська міська рада є споживачем послуг з постачання теплової енергії, як власник нежитлового приміщення площею 135,4 кв.м. за адресою: м. Суми, пр-т Перемоги, буд. 131, згідно укладеного публічного договору приєднання, у зв`язку з чим, оскільки відповідач не розрахувався за послуги з постачання теплової енергії за період листопад 2023 березень 2024 у встановлений договором строк, чим порушив права та охоронювані законом інтереси позивача, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 57442,74 грн. заборгованості.
4. Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір, судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру судовий збір сплачується у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно абзацу 4 статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2024 рік з 1 січня 2024 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 3028 гривень.
За приписами ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Враховуючи, що позивачем позовну заяву подано через підсистему Електронний суд, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача в розмірі 2422,40 грн. (коефіцієнт 0,8 розміру ставки судового збору).
Керуючись ст. 2, 13, 123, 129, 232, 233-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Сумської міської ради (площа Незалежності, 2, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 23823253) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Котельня північного промислового вузла (вул. Ковпака, буд. 6, м. Суми, 40020, код ЄДРПОУ 44360724) 57442 грн 73 коп. заборгованості, 2422 грн 40 коп. витрат зі сплати судового збору.
3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене та підписане суддею 19.12.2024.
СуддяЄ.А. Жерьобкіна
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123915878 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні