Рішення
від 13.11.2024 по справі 925/359/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2024 року м. Черкаси Справа № 925/359/24(925/1184/24)

Вх.суду № 14766/24 від 24.09.2024

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Миколенко А.С.,

за участю у судовому засіданні: Антощук С.В. (прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури, особисто), Грандовської Т.М. (від Південного офісу Держаудитслужби, на підставі самопредставництва),

у судове засідання не з`явились: розпорядник майна боржника, представники від Суворовської окружної прокуратури м.Одеси, Одеської міської ради, ТОВ "Енергогазрезерв", КНП "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду позовну заяву від 24.09.2024

позивача, Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури м.Одеси в інтересах держави в особі 1) Одеської міської ради, 2) Південного офісу Держаудитслужби,

до відповідачів, 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв". 2) Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради,

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 354 940,78 грн.,

подану у межах справи за заявою

ініціюючого кредитора, Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна газопостачальна компанія"

до боржника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв"

про банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

1. Заступником керівника Суворовської окружної прокуратури м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Південного офісу Держаудитслужби, у межах справи про банкрутство подано позовну заяву від 24.09.2024 з вимогами:

1) прийняти позов до розгляду та відкрити провадження у справі;

2) визнати недійсною додаткову угоду від 13.04.2021 №1 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

3) визнати недійсною додаткову угоду від 19.05.2021 №2 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

4) визнати недійсною додаткову угоду від 06.09.2021 №2/1 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

5) визнати недійсною додаткову угоду від 06.09.2021 №3 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

6) визнати недійсною додаткову угоду від 07.09.2021 №4 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

7) визнати недійсною додаткову угоду від 09.11.2021 №5 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

8) визнати недійсною додаткову угоду від 11.11.2021 №6 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

9) визнати недійсною додаткову угоду від 18.11.2021 №7 до договору постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (ЄДРПОУ 36860996);

10) стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (код ЄДРПОУ 36860996, 18002, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127, кабінет 1) на користь Одеської міської ради (Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код банку (МФО): 899998, Отримувач: ГУ ДКСУ в Одеській області, Код отримувача (ЄДРПОУ): 37607526, номер рахунку (IBAN): UA278999980314080544000015744, код класифікації доходів бюджету: 24060300 «Інші надходження») надмірно сплачені кошти у сумі 354 940,78 грн. (триста п`ятдесят чотири тисячі дев`ятсот сорок гривень сімдесят вісім копійок) грн.;

11) стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (код ЄДРПОУ 36860996, 18002, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127, кабінет 1) та Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 11" Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02774415) витрати на сплату судового збору на користь Одеської обласної прокуратури та перерахувати його на №UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ МФО 820172 ЄДРПОУ 03528552 (юридична та поштова адреса Одеської обласної прокуратури: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, тел. 7319800).

2. Ухвалами суду: від 30.09.2024 відкрито провадження за позовною заявою та призначено її для розгляду у спрощеному провадженні по суті; від 17.10.2024 та від 31.10.2024 розгляд справи було відкладено.

3. 11.11.2024 за вх.суду №17260/24 від Суворівської окружної прокуратури міста Одеси надійшла заява від 11.11.2024 про зменшення позовних вимог (а.с.204 т.15), згідно з якою позивач просив п.10 прохальної частини позову розглядати у такій редакції:

"Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергогазрезерв» (код ЄДРПОУ 36860996, 18002, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127, кабінет 1) на користь Одеської міської ради (Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код банку (МФО): 899998, Отримувач: ГУ ДКСУ в Одеській області, Код отримувача (ЄДРПОУ): 37607526, номер рахунку (IBAN): UA278999980314080544000015744, код класифікації доходів бюджету: 24060300 "Інші надходження") надмірно сплачені кошти у сумі 341 984, 28 грн. (триста сорок одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотирзи гривні двадцять вісім копійок)".

Заява обгрунтована тим, що у позовній заяві прокурор просить стягнути з відповідача на користь Одеської міської ради надмірно сплачені кошти у сумі 354 940,78 грн., однак, згідно з матеріалами ревізії та додатковими поясненнями Південного офісу Держаудитслужби, сума, яка підлягає стягненню з відповідача, становить 386 066,85 грн. у зв`язку з тим, що розрахунок суми надмірно сплачених коштів за договором постачання електроенергії від 12.02.2021 №Е/474-21 здійснено в цілому, починаючи з 12.02.2021; що разом з тим, згідно з наданим прокурором обгрунтованим математичним розрахунком заявлених вимог (із копіями актів приймання-передачі електричної енергії з відповідними платіжними дорученнями) загальна сума надмірно сплачених за додатковими угодами коштів становить 341 984,28 грн.; що уточнення позовної вимоги у даному випадку необхідне для належного захисту прав та інтересів держави в особі Одеської міської ради.

Загальна сума змінених вимог 341 984,28 грн., що менше від суми первісних вимог, тому розгляд заяви не потребує доплати судового збору, а зайво сплачені суми підлягають поверненню.

Заяву подано позивачем відповідно до наданого йому права п.2 ч.2 ст.46 Господарського процесуального кодексу України до початку першого судового засідання, тому вона приймається судом до розгляду.

4. Прокурор у позовній у заяві від 24.09.2024 (а.с.1 т.15), додаткових поясненнях від 08.11.2024 (а.с.177 т.15) та його представник у судовому засіданні вимоги підтримали повністю і пояснили, що 12.02.2021 між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" був укладений договір №Е/474-21 про закупівлю електричної енергії у постачальника;

що предметом вказаного договору була закупівля електричної енергії за ціною 1,9125 грн. з ПДВ за 1 кВт/год в обсязі 1 500 000 кВт/год загальною вартістю 2 868 750 грн.;

що у подальшому до вказаного договору були укладені додаткові угоди від 13.04.2021 №1, від 19.05.2021 №2, від 06.09.2021 №2/1, від 06.09.2021 №3, від 07.09.2021 №4, від 09.11.2021 №5, від 11.11.2021 №6, від 18.11.2021 №7 та від 29.11.2021 №9, якими зменшено обсяги електричної енергії та збільшено її ціну;

що згідно із звітом про виконання договору, опублікованим на веб-порталі "Prozorro публічні закупівлі", Комунальне некомерційне підприємство "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради отримало за договором 742 530,53 кВт/год на загальну суму 2 613 707,47 грн.;

що разом з тим, згідно з наданими Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради актами приймання-передачі, останньому за договором було поставлено 924 316 кВт/год на загальну суму 2 122 695,13 грн.;

що таким чином, внаслідок укладання додаткових угод до договору вартість одиниці електричної енергії загалом збільшилась на 84,5%/, а обсяґ закупівлі зменшився на 46%;

що сторони договору суттєво порушили застереження Закону України "Про публічні закупівлі" та у 4 рази перевищили граничний ліміт у 10%, на які дозволяється змінити ціну договору;

що виходячи з наявних актів приймання-передачі електричної енергії та платіжних доручень, загальна сума надмірно сплачених Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради коштів на користь ТОВ "Енергогазрезерв" за спільними додатковими угодами становить 341 984,28 грн.

5. Позивач-2 Південний офіс Держаудитслужби, у письмових поясненнях від 16.10.2024 (вх.суду №15900/24 від 16.10.2024, а.с.101 т.15) та його представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю і пояснили, що зверненню до суду з позовом передували направлені Суворовською окружною прокуратурою міста Одеси до Південного офісу Держаудитслужби листи про надання інформації про вжитті заходи реагування щодо процедури закупівлі, проведеної Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради;

що на запити Суворівської окружної прокуратури Південний офіс Держаудитслужби повідомив про проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради, за результатом якої складено відповідний акт, зокрема, було проведено перевірку процедури закупівлі відкриті торги з особливостями за предметом закупівлі "Електрична енергія";

що за результатами ревізії зазначеної процедури закупівлі встановлені порушення вимог п. 2 ч. 5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі" (без належного документального підтвердження щодо коливання цін на ринку електричної енергії у бік збільшення та перевищення гранично допустимого розміру підвищення ціни за одиницю товару, безпідставно збільшено ціну за 1 кВт електричної енергії з 2,03 грн до 3,52 грн, що призвело до завищення вартості спожитої електричної енергії у період січень-жовтень 2021 року на суму 386 066,85 грн, чим завдано втрат Комунальному некомерційному підприємству "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради;

що Південним офісом Держаудитслужби на адресу Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради була направлена вимога про усунення виявлених порушень;

що Комунальне некомерційне підприємство "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради повідомило Південний офіс Держаудитслужби про те, що з метою відшкодування заподіяних підприємству втрат, на адресу ТОВ "Енергогазрезерв" була направлена претензія про сплату 386 066,85 грн., яку, однак, одержувачу вручено не було у зв`язку з його відсутністю.

6. Відповідачі правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалися, доводів позивача в установленому законом порядку не спростували.

7. Учасники справи, представники яких не з`явились, були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, однак про причини неявки до суду не повідомили.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв`язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з`явились.

8. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано до матеріалів справи вступну та резолютивну частини судового рішення.

9. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд установив наступні обставини.

12.02.2021 між ТОВ "Енергогазрезерв" (далі Постачальник) та Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради (далі Споживач) був укладений договір про закупівлю електричної енергії у постачальника №Е/474-21 (далі Договір) (а.с.17 т.15), згідно з яким:

п.2.1. За цим Договором Постачальник продає електричну енергію (...) Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору. Кількість електричної енергії визначено в обсязі 1 500 000 кВт/год відповідно до Додатку 3 до Договору "Обсяги постачання (закупівлі) електричної енергії Споживачу";

п.2.3. Строк постачання електричної енергії: до 31 грудня 2021 року;

п.3.1. Початком постачання електричної енергії Споживачу є дата, зазначена в заяві-приєднанні, яка є додатком 1 до цього Договору;

п.5.1. Ціна цього Договору становить 2 868 750 грн. (...), у тому числі ПДВ. Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною Споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком 3 до цього Договору;

п.5.2. Ціна (тариф) електричної енергії зазначається в комерційній пропозиції Постачальника (...);

п.5.3. Інформація про діючу ціну електричної енергії має бути розміщена на офіційному веб-сайті Постачальника не пізніше ніж за 20 днів до початку її застосування із зазначенням порядку її формування;

п.5.4. Ціна електричної енергії має зазначатися Постачальником у рахунках про оплату електричної енергії за цим Договором, у тому числі у разі її зміни (...);

п.5.5. Розрахунковим періодом за цим Договором є календарний місяць;

п.5.7. Оплата рахунка Постачальника за цим Договором має бути здійснена Споживачем у строк, визначений у рахунку (...);

підп.1 п.6.1. Споживач має право обирати спосіб визначення ціни за постачання електричної енергії на умовах, визначених у комерційній пропозиції, обраній Споживачем;

п.13.1. Цей Договір укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав Споживач (...).

Згідно з додатком 2 до Договору "Комерційна пропозиція про постачання електричної енергії споживачу" на момент підписання Договору ціна за 1 кВт/год електричної енергії становить 1,9125 грн., у т.ч. ПДВ. (а.с.22 т.15)

На підставі експертних висновків Черкаської торгово-промислової палати від 23.03.2021 №О-312/02 (а.с.36 т.15), від 23.04.2021 №О-420 (а.с.38 т.15), від 30.08.2021 №О-832/01 (а.с.41 т.15), від 26.08.2021 №О-819/02 (а.с.42 т.15), від 26.08.2021 №О-819/03 (а.с.43 т.15), від 09.09.2021 №О-887/02 (а.с.46 т.15), від 06.10.2021 №О-996/01 (а.с.49 т.15), від 01.11.2021 №О-1095 (а.с.52 т.15) сторони уклали додаткові угоди про збільшення ціни до таких сум: від 13.04.2021 №1 до 2,03 грн. з ПДВ з 01.03.2021 (а.с.26 т.15); від 19.05.2021 №2 до 2,19 грн. з ПДВ з 01.05.2021 (а.с.27 т.15); від 06.09.2021 №2/1 до 2,37 грн. з ПДВ з 22.08.2021 (а.с.28 т.15); від 06.09.2021 №3 до 2,57 грн. з ПДВ з 25.08.2021 (а.с.29 т.15); від 07.09.2021 №4 до 2,75 грн. з ПДВ з 28.08.2021 (а.с.30 т.15); від 09.11.2021 №5 до 2,98 грн. з ПДВ з 27.09.2021 (а.с.31 т.15); від 11.11.2021 №6 до 3,24 грн. з ПДВ з 21.10.2021 (а.с.32 т.15); від 18.11.2021 №7 до 3,52 грн. з ПДВ з 01.11.2021 (а.с.33 т.15).

Додатковою угодою від 29.11.2021 №9 сторони Договору домовилися про зменшення обсягу закупівлі на 255 042,53 грн., у т.ч. ПДВ. Ціна Договору за цією додатковою угодою становить 2 613 707,47 грн. (а.с.34 т.15).

Згідно з актами приймання-передачі електричної енергії від 19.02.2021 №РН-0000276, від 15.03.2021 №РН-0001512, від 17.02.2021 №РН-0008024, від 19.11.2021 №РН-0004857, від 08.10.2021 №РН-0004527, від 08.09.2021 №РН-0004001, від 06.08.2021 №РН-0003618, від 07.07.2021 №РН-0003256, від 17.06.2021 №РН-0002793, від 12.05.2021 №РН-0002343, від 07.04.2021 №РН-0001747 (а.с.117, 119, 122, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131 т.15, а.с.182 зворот, 183 зворот, 184 зворот, 186, 187, 188 зворот, 190, 191, 192, 193, 194 зворот, 195 зворот, 196, 196 зворот, 197 зворот,198 зворот, 199 зворот т.15) відповідач-2, Комунальне некомерційне підприємство "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради за цінами, визначеними спірними додатковими угодами, отримало 924 316 кВт/год кВт*год електричної енергії, за які сплатило відповідачу 2 122 695,13 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 19.02.2021 №7, від 24.03.2021 №17, від 19.02.2021 №8, від 12.07.2021 №2133, від 14.04.2021 №26, від 13.04.2021 №1687, від 17.05.2021 №35, від 17.06.2021 №2021, від 17.06.2021 №44, від 14.07.2021 №53, від 13.08.2021 №62, від 17.09.2021 №68, від 20.10.2021 №77, від 22.11.2021 №97, від 22.11.2021 №96 (а.с.118, 120, 121, 123, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142 т.15, а.с. 182, 183, 184, 185, 185 зворот, 186 зворот, 187 зворот,188, 189, 189 зворот, 190 зврот, 191 зворот, 192 зворот, 193 зворот, 194 т.15).

8. При вирішенні спору судом застосовано наступні норми законодавства.

Відповідно до Цивільного кодексу України:

п.2 ч.2 ст.16. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання правочину недійсним;

ч.1 ст. 203. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам;

ч.1 ст.215. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, встановлених частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу;

ч.1 ст.216. Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування;

ч.1-3 ст.632. Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін (…). Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається;

ч.1 ст.652. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах;

ст.655. За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму;

ч.4, 5 ст.656. До договору купівлі-продажу, що укладається на організованих ринках капіталу та організованих товарних ринках, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і договорів купівлі-продажу фінансових інструментів, укладених поза організованим ринком, застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом;

ст.714. За договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами;

Згідно з Господарським кодексом України:

ст.185. До укладення господарських договорів на організованих ринках капіталу, організованих товарних ринках, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних організованих ринків капіталу, організованих товарних ринків, ярмарків та публічних торгів;

ч.2 ст.189. Ціна є істотною умовою господарського договору (…);

ч.1 ст.264. Матеріально-технічне постачання та збут продукції виробничо-технічного призначення і виробів народного споживання як власного виробництва, так і придбаних у інших суб`єктів господарювання, здійснюються суб`єктами господарювання шляхом поставки, а у випадках, передбачених цим Кодексом, також на основі договорів купівлі-продажу;

ч.1 ст.265. За договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України "Про публічні закупівлі". Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Згідно із Законом України "Про публічні закупівлі":

п.6, 11, 19 ч.1 ст.1. Договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару; замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону; переможець спрощеної закупівлі - учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.

ч.1 ст.5. Закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням;

ч.1, 4, п.2 ч.5 ст.41. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії;

п.2 ч.1 ст.43. Договір про закупівлю є нікчемним у разі: укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону.

Згідно з правовими висновками, викладеними у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі №922/2321/22 "(…) ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається. Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились (…) У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону №922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі. В іншому випадку не досягається мета Закону №922-VIII, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку (...)"

9. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

9.1. Передумовою спору є укладення сторонами договору про постачання електричної енергії споживачу від 12.02.2021 №Е/474-21. Причиною виникнення спору є укладення додаткових угод до вказаного договору, якими сторони збільшили ціну за одиницю товару більш як на 10%.

При укладенні договору сторони погодили його предмет та ціну, кількісні та якісні характеристики товару, ціну за одиницю товару, строк дії договору.

Статтею 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочини, що укладаються учасниками цивільних відносин, повинні мати певну правову та фактичну мету, яка не має бути очевидно неправомірною та недобросовісною.

Однак спірними додатковими угодами ціна за одиницю товару була збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами у договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору.

Отже спірні додаткові угоди суперечать актам цивільного законодавства (ч.1 ст.203 і ст.652 Цивільного кодексу України та п.2 ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі") у зв`язку з чим підлягають визнанню недійсними.

9.2. Згідно з додатковими угодами до договору про постачання електричної енергії від 12.02.2021 № Е/474-21:

від 13.04.2021 №1, на підставі якої з 01.03.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 1,9125 грн. з ПДВ до 2,03 грн з ПДВ, загальний обсяг/кількість закупівлі становить 1 413 177,339 кВт/год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою №1 збільшена на 6,1 %. Згідно з платіжним дорученням від 17.05.2021 №35 перераховано 224 430, 71 грн., по акту №РН-0002343 приймання-передачі електричної енергії у кількості 110.5570000 тис. кВт/год за ціною 1691.6666667 грн. без ПДВ. Вартість 110.5570000 тис. кВт/год електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ становить 211 440,26 грн. Різниця вартості 110.2680000 тис. кВт/год становить 12 990, 45 грн. (224 430,71 -211 440,26 =27 956, 49);

від 19.05.2021 №2, на підставі якої з 01.05.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,03 грн з ПДВ до 2,19 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість закупівлі становить 1 309 931,5 кВт/год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою №2 збільшена на 14.51 %. Згідно з платіжними дорученнями від 17.06.2021 №2021 та від 17.06.2021 №44 перераховано відповідно 48 017,20 грн. та 152 286, 78 грн., усього 200 303,98 грн. по акту №РН-0002793 приймання-передачі електричної енергії у кількості 91.4630000 тис. кВт/год за ціною 1825.0000000 грн. без ПДВ. Вартість 91.4630000 тис. кВт/год електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ. становить 174 922,99 грн. Різниця вартості 91.4630000 тис. кВт/год становить 25 380,99 грн (200 303,98 -174 922,99 =25 380,99).

Згідно з платіжним дорученням від 12.07.2021 №2033 та від 14.07.2021 №53 перераховано відповідно 108 143,26 грн. та 132 572,78 грн., усього 240 716,04 грн. по акту № РН-0003256 приймання-передачі електричної енергії у кількості 109.9160000 тис. кВт/год за ціною 1825.0000000 грн. без ПДВ. Вартість 109.9160000 тис. кВт/год електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ становить 210 214,35 гривень. Різниця вартості 91.4630000 тис. кВт/год становить 30 501,69 гривень (240 716,04-210 214,35 =30 501,69).

Згідно з платіжним дорученням від 13.08.2021 №62 перераховано 201 444,96 грн. по акту № РН-0003618 приймання-передачі електричної енергії у кількості 91.9840000 тис. кВт/год за ціною 1825.0000000 грн. без ПДВ.Вартість 91.9840000 тис. кВт/год електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ. становить 175 919, 40 гривень. Різниця вартості 66.5610000 тис. кВт/год становить 25 525,56 грн. (201 444,96-175 919, 40 =25 525,56);

від 06.09.2021 № 2/1, на підставі якої з 22.08.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,19 грн з ПДВ до 2,37 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість закупівлі становить 1 210 443,037 кВт*год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою № 2/1 збільшена на 23.92 %;

від 06.09.2021 № 3, на підставі якої з 25.08.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,37 грн з ПДВ до 2,57 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість

закупівлі становить 1 116 245,136 кВт*год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою № 3 збільшена на 34,38 %;

від 07.09.2021 №4, на підставі якої з 28.08.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,57 грн з ПДВ до 2,75 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість

закупівлі становить 1 043 181,818 кВт*год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою № 4 збільшена на 43,79 %.

Згідно з платіжним дорученням №68 від 17.09.2021 перераховано 184 275,97 грн. по акту № РН-0004001 приймання-передачі електричної енергії в кількості 53.8900000 тис. кВт/год за ціною 1825.0000000 грн. без ПДВ, 7.6980000 тис. кВт/год за ціною 1975.0000000 грн. без ПДВ., 7.6980000 тис. кВт/год за ціною 2141.6666667 грн. без ПДВ., 10.2650000 тис. кВт/год за ціною 2291.6666667 грн. без ПДВ. Вартість 53.8900000 тис. кВт/год, 7.6980000 тис. кВт/год, 7.6980000 тис. кВт/год, 10.2650000 тис. кВт/год електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ. cтановить 152 141,29 грн. Різниця вартості 79.551 тис. кВт/год становить 32 134,68 грн. (184 275,97 -152 141,29 =32 134,68).

Згідно з платіжним дорученням №77 від 20.10.2021 перераховано 202 001,53 грн. по акту №РН -0004527 приймання-передачі електричної енергії в кількості 62.9590000 тис. кВт/год за ціною 2291.6666667 грн. без ПДВ., 9.6860000 тис. кВт/год за ціною 2483,3333333 грн. без ПДВ.Вартість 62.9590000 тис. кВт/год, 9.6860000 тис. кВт/год, електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ. становить 138 933, 56 грн. Різниця вартості 72.645 тис. кВт/год становить 63 067,97 грн. (202 001,53-138 933, 56 =63 067,97).

від 09.11.2021 №5, на підставі якої з 27.09.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,75 грн з ПДВ до 2,98 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість закупівлі становить 962667,785 кВт*год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою №5 збільшена на 55,82 %;

від 11.11.2021 №6, на підставі якої з 21.10.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 2,98 грн з ПДВ до 3,24 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість закупівлі становить 885416,666 кВт/год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою №6 збільшена на 69,41 %;

від 18.11.2021 №7, на підставі якої з 01.11.2021 ціна за електроенергію за 1 кВт/год зросла з 3,24 грн. з ПДВ до 3,52 грн з ПДВ. Загальний обсяг/кількість

закупівлі становить 814985,795 кВт/год. Отже, ціна на товар за додатковою угодою №7 збільшена на 84,05 %;

Згідно з платіжними дорученнями від 22.11.2021 №97 та від 22.11.2021 №96 перераховано відповідно 293 906,60 грн. та 109 763,54 грн., усього 403 670,14 грн. по акту № РН-0004857 приймання-передачі електричної енергії у кількості 84.7690000 тис. кВт/год за ціною 2483,3333333 грн. без ПДВ., 46.6230000 тис. кВт/год за ціною 2700,0000000 грн. без ПДВ. Вартість 84.7690000 тис. кВт/год, 46.6230000 тис. кВт/год, електричної енергії за ціною 1.9125 грн. з ПДВ. становить 251 287,20 грн. Різниця вартості 131 392 тис. кВт/год становить 152 382,94 грн. (403 670,14-251 287,20 = 152 382,94).

Загальна сума надмірно сплачених Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради на користь ТОВ "Енергогазрезерв" коштів становить 341 984, 28 гривень (12 990,45 +25 380,99 +30 501,69 +25 525,56 +32 134,68 +63 067,97 +152 382,94).

9.3. За подання позовної заяви при зверненні до суду прокурор згідно з платіжною інструкцією від 18.09.2024 №1949 (внутрішній номер 369165225) сплатив судовий збір у розмірі 29 548,11 грн., який відповідно до ст.129 ГПК України у зв`язку із задоволенням позову слід покласти на відповідачів повністю, які стягуються з кожного з них у сумі по 14 774,06 грн.

Керуючись ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.238, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

1.1. Визнати недійсними наступні додаткові угоди до договору про постачання електричної енергії споживачу від 12.02.2021 №Е/474-21, укладені між Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" та Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради: від 13.04.2021 №1, від 19.05.2021 №2, від 06.09.2021 №2/1, від 06.09.2021 №3, від 07.09.2021 №4, від 09.11.2021 №5, від 11.11.2021 №6, від 18.11.2021 №7;

1.2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (18008, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.127, кабінет 1, ідентифікаційний код 36860996) на користь Одеської міської ради (65026, м.Одеса, пл.Думстка,1, ідентифікаційний код 26597691) кошти у сумі 341 984,28 грн. (триста сорок одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири гривні двадцять вісім копійок) безпідставно сплачених коштів за договором про постачання електричної енергії споживачу від 12.02.2021 №Е/474-21;

1.3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергогазрезерв" (18008, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.127, кабінет 1, ідентифікаційний код 36860996) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м.Одеса, вул.Пушкінська,3, ідентифікаційний код 03528552) понесені витрати на сплату судового збору у сумі 14 774,06 грн. (чотирнадцять тисяч сімсот сімдесят чотири гривні шість копійок);

1.4. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня №11" Одеської міської ради на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м.Одеса, вул.Пушкінська,3, ідентифікаційний код 03528552) понесені витрати на сплату судового збору у сумі 14 774,06 грн. (чотирнадцять тисяч сімсот сімдесят чотири гривні шість копійок).

Рішення набирає законної сили законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 256-258 Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 19.12.2024.

Направити це судове рішення сторонам.

С у д д я Хабазня Ю.А.

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення13.11.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123916159
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори про визнання недійсними правочинів, укладених боржником

Судовий реєстр по справі —925/359/24

Судовий наказ від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Судовий наказ від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Судовий наказ від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 02.01.2025

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні