Рішення
від 11.11.2024 по справі 910/9139/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

11.11.2024Справа № 910/9139/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Удалової О.Г, за участю секретаря судового засідання Дишканта Д.В., розглянув матеріали господарської справи

за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест"

про стягнення 28 138 856,88 грн

За участю представників учасників справи:

від позивача Дудченко В.В.

від відповідача не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернулось Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест" (далі - відповідач) про стягнення 26 498 744,48 грн, з яких 23 233 783,65 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад, грудень 2017 року, 942 411,21 грн 3% річних, а також 2 622 549,62 грн втрат від інфляції.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у вищевказаний період відповідачем спожито природний газ без номінацій, відтак відповідач має відшкодувати позивачу (оператору газотранспортної системи) вартість природного газу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.072024 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 05.09.2024, а також встановлено сторонами строки для вчинення процесуальних дій.

02.09.2024 позивачем подано заяву про збільшення розміру позовних вимог, у якій позивач просить суд стягнути з відповідача 23 937 837,70 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад, грудень 2017 року, три проценти річних від простроченої суми у розмірі 1 025 108,70 гривень та інфляційні втрати в сумі 3 175 910,47 гривень.

Ухвалою суду від 02.09.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, надано позивачу час для усунення недоліків поданої заяви про збільшення розміру позовних вимог, а також відкладено підготовче засідання на 19.09.2024.

09.09.2024 від позивача надійшло клопотання про долучення доказів.

Ухвалою суду від 02.09.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, прийнято до розгляду заяву позивача про збільшення розміру позовних вимог, продовжено строк проведення підготовчого провадження, а також відкладено підготовче засідання на 03.10.2024.

03.10.2024 від позивача надійшла промова в судових дебатах.

Ухвалою суду від 03.10.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання на 14.10.2024.

У підготовчому засідання 14.10.2024 представник позивача вказала, що вважає виконаними завдання підготовчого провадження, представник відповідача в засідання, призначені на 05.09.2024, 19.09.2024, 03.10.2024 та 14.10.2024 не з`явився, відзиву на позов не подав.

Ухвалою суду від 14.10.2024 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 31.10.2024.

Ухвалою суд від 31.10.2024, яка занесена до протокол судового засідання, судове засідання відкладено на 11.11.2024.

У судовому засіданні 11.11.2024 позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, представник відповідач в судове засідання не з`явився, про час і місце розгляд справи повідомлений шляхом направлення ухвал суду як на адресу, яка вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, так і за всіма адресами відповідача, котрі наявні в матеріалах справи.

У судовому засіданні 11.11.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Судом, відповідно до вимог статей 222-223 ГПК України, здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» (далі - АТ «Укртрансгаз», позивач або Оператор ГТС) до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи, суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 19 ч. 1 ст. 1 Законом України «Про ринок природного газу»).

Товариство з обмеженою відповідальністю ««Шепетівка Енергоінвест» (далі - ТОВ «Шепетівка Енергоінвест», відповідач) є споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі також - Споживач) (п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу»).

Для здійснення діяльності з виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, відповідач використовує природний газ відповідно до «Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 758 від 01.10.2015 (зі змінами та доповненнями).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Деякі питання опалювального сезону 2016/17» покладено на НАК «Нафтогаз України» обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювального сезону 2016/17 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, ТОВ «Шепетівка Енергоінвест».

Таким чином, ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Крім того, відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року» на Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу до початку опалювального сезону 2016/17 року (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 № 357 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії» та з дотриманням принципу недискримінації.

Отже, на підставі вказаного розпорядження, яке є обов`язковим до виконання, на Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону.

Висновок про обов`язок Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» видати номінації відповідно до вказаного Розпорядження також викладено у постановах Верховного Суду від 14.05.2018 у справі № 926/680/17, від 21.03.2018 у справі № 911/656/17, від 04.04.2018 у справі № 904/5094/17, від 15.03.2018 у справі № 922/345/17.

Відповідно до ст. 1 Кодексу газотранспортної системи номінація - попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу.

Таким чином, зважаючи на викладені норми, саме на позивача покладено обов`язок прийняти номінацію, а на замовника послуг транспортування - подати номінацію.

Обставини наявності укладених у ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» з АТ «НАК «Нафтогаз України» договорів від 22.09.2016 № 2319/1617-ТЕ-34, від 31.10.2016 № 2559/1617-БО-34, від 21.09.2017 № 1193/1718-ТЕ-34, від 21.09.2017 № 1195/1718- КП-34, від 21.09.2017 № 1194/1718-БО-34 постачання природного газу на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Деякі питання опалювального сезону 2016/17» досліджувалися Господарським судом Хмельницької області у справі № 924/926/19, що відображено у рішенні цього суду від 08.01.2020.

При цьому відповідно до п. 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу ГТС замовники послуг транспортування зобов`язані подати Оператору ГТС номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу.

Однак, як вказує позивач, за результатом опрацювання поданих номінацій, ним було встановлено відсутність поданих номінацій АТ НАК «Нафтогаз України» у спірний період у вказаних обсягах для ТОВ «Шепетівка Енергоінвест».

Разом з тим, позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС, будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсягах 1 462,212 тис. куб. м. у грудні 2016 року, 1 850,680 тис. куб. м. у січні 2017 року, 1 827,374 тис. куб. м. у лютому 2017 року, 1 074,290 тис. куб. м. у березні 2017 року, 685,880 тис. куб. м. у листопаді 2017 року, 1 256,680 тис. куб. м. у грудні 2017 року на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для відповідача.

Як вказує позивач, загальний обсяг відбору природного газу відповідачем у грудні 2016 року, січні, лютому, березні, листопаді та грудні 2017 року без подання номінацій складає 8157,116 тис. куб. м.

Вказане підтверджується інформацією ПАТ «Шепетівкагаз», викладеною в листі від 24.01.2017 № 126, про обсяги використаного газу споживачами в грудні 2016 року по договорах з АТ НАК «Нафтогаз України», а також зведеними реєстрами місячних обсягів газу, що подані в точку виходу до газорозподільної системи, складеними оператором з розподілу природного газу ПАТ «Шепетівкагаз» за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад та грудень 2017 року, згідно з якими у графі «фактичний обсяг» зазначено про відбір ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» природного газу в обсягах 1 850,680 тис. куб. м. у січні 2017 року, 1 827,374 тис. куб. м. у лютому 2017 року, 1 074,290 тис. куб. м. у березні 2017 року, 685,880 тис. куб. м. у листопаді 2017 року, 1 256,680 тис. куб. м. у грудні 2017 року.

Крім того, вказана інформації підтверджується актами наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 31.05.2017 № 11-17-1604000824, від 31.12.2017 № 12-17-1604000824, якими підтверджується надання ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» послуг з транспортування природного газу у листопаді та грудні 2017 року.

Окрім того, рішенням Господарського суду Хмельницької області від 08.01.2020 у справі № 924/926/19 встановлено наступні обставини, а саме:

« 21.09.2017 року між Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (постачальник) та ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» (споживач) укладено договір № 1193/1718-ТЕ-34 постачання природного газу (далі - договір № 1193/1718-ТЕ-34), за умовами якого постачальник зобов`язався поставити споживачеві у 2017-2018 роках природний газ, а споживач зобов`язався оплати його на умовах цього договору (п. 1.1. договору № 1193/1718-ТЕ-34).

21.09.2017 між ПАТ «НАК «Нафтогаз України» (постачальник) та ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» (споживач) укладено договір № 1195/1718-КП-34 постачання природного газу (далі - договір № 1195/1718-КП-34), за умовами якого постачальник зобов`язався поставити споживачеві у 2017-2018 роках природний газ, а споживач зобов`язався оплатити його на умовах цього договору.

21.09.2017 між ПАТ «НАК «Нафтогаз України» (постачальник) та ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» (споживач) укладено договір № 1194/1718-БО-34 постачання природного газу (далі - договір № 1194/1718-БО-34), за умовами якого постачальник зобов`язується поставити споживачеві у 2017-2018 роках природний газ, а споживач зобов`язується оплатити його на умовах цього договору.

Як вбачається з інформації про надходження на точках входу та розподіл по точках виходу обсягів природного газу, віднесених на Операторів газорозподільних мереж, з зазначенням обсягів небалансу за 2016 рік, обсяг небалансу без підтверджених номінацій ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» склав у грудні 2016 року 1462,212 тис. куб. м., у січні 2017 року - 1850,680 тис. куб. м., у листопаді 2017 року - 685,880 тис. куб. м., у березні 2017 року - 1074,290 тис. куб. м., у лютому 2017 року - 1827,374 тис. куб. м., у грудні 2017 року - 1256,680 тис. куб. м.

Акціонерне товариство Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» повернув ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» без підписання акти приймання-передачі природного газу від 31.12.2016 на суму 6 664 743,64 грн. (обсяг 123,827 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню); від 31.12.2016 на суму 2 642 488,79 грн. (обсяг 338,385 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями); від 31.01.2017 на суму 7 852 466,36 грн. (обсяг 1324,104 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню); від 31.01.2017 на суму 3 122 806,31 грн. (обсяг 526,576 тис. куб.м., для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями); від 28.02.2017 на суму 2 474 234,04 грн. (обсяг 417,212 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями); від 28.02.2017 на суму 8 362 824,72 грн. (обсяг 1410,162 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню); від 31.03.2017 на суму 1650454,04 грн. (обсяг 278,304 тис. куб.м., для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/ організаціями); від 31.03.2017 на суму 4 720 515,37 грн. (обсяг 795,986 тис. куб. м., для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню).»

Згідно з ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, як вказує позивач, у спірний період відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з АТ «НАК «Нафтогаз України», натомість постачальник не здійснив постачання вказаних обсягів природного газу відповідачу, внаслідок чого останній у грудні 2016 року, січні, лютому, березні, листопаді та грудні 2017 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача обсягом 8 157,116 тис. куб. м. без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.

Розглянувши подані сторонами докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд зазначає про наступне.

Відносини, які виникли між сторонами врегульовані приписами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про ринок природного газу», Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2493 (далі Кодекс ГТС).

Згідно зі статтею 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС, номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період.

Відповідно до статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС, оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Отже, подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для споживання природного газу. Це зумовлено тим, що газотранспортна система є технологічним комплексом, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу (частина 1 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу»), а функції з транспортування, розподілу та постачання природного газу розділені між різними суб`єктами ринку. Зазначене зумовлює необхідність координації та співпраці таких суб`єктів.

Частиною 1 статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.

З метою запровадження комплексу організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, в Україні ухвалено Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 03.11.2016 № 1730-VIII (далі Закон № 1730), а згодом Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» від 14.07.2021 № 1639-IX (далі Закон № 1639).

Законом України № 1639 внесено зміни, в тому числі, до Закону України від 03.11.2016 № 1730-VІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (далі - Закон України № 1730), який, зокрема, доповнено ст. 8 цього Закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України № 1730, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води (далі - підприємства ПЕК), які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником газу номінацій та у яких відсутні підписані акти приймання-передачі природного газу з постачальником щодо таких обсягів, зобов`язані, незалежно від включення до реєстру, укладення договору реструктуризації та підписання акту звіряння взаєморозрахунків, протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021, щомісяця рівними частинами компенсувати (оплатити) особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 включно, вартість:

- відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів;

- послуг транспортування відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами, встановленими постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, чинними протягом періоду таких відборів.

Різниця між вартістю природного газу за ціною компенсації, що визначена частиною другою цієї статті, та фактичною вартістю природного газу, яку відображено в бухгалтерському обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 включно, у відповідні періоди відбору природного газу без поданих номінацій, підлягає списанню в обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно.

Таким чином, ч. 2. ст. 8 Закону України № 1730 держава встановила імперативне нормативне регулювання правовідносин щодо врегулювання заборгованості підприємства ПЕК перед Оператором ГТС, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій та визначила, що вартість вказаних обсягів природного газу компенсується Оператору ГТС.

Враховуючи вищевикладене, у спірному періоді відповідач здійснивши відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником та підтверджених оператором ГТС номінацій, порушив приписи статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС та з огляду на частину 2 статті 8 Закону № 1730 (в редакції Закону № 1639) вказане є підставою для виникнення у відповідача обов`язку компенсувати позивачу вартість відібраного без номінацій обсягів природного газу в строки, визначені законом.

Як визначено ч. 2 ст. 4 ЦК України, основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.

Згідно з ч. 3 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно з ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.

Таким чином, статтею 8 Закону № 1730 визначено, що компенсація позивачу має бути здійснена відповідачем за цінами реалізації природного газу, чинними протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

При розрахунку загального розміру заборгованості позивачем враховано обсяги споживання природного газу, використані відповідачем для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, що визначені самим відповідачем в договорах постачання природного газу та в актах приймання-передачі природного газу за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад та грудень 2017 року, що були повернуті АТ «НАК «Нафтогаз України» на адресу ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» без підписання, а також враховано ціни для виробників теплової енергії по категоріям споживачів, які діяли протягом періоду відборів природного газу без номінацій.

У зв`язку з зазначеним, за розрахунком позивача, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у грудні 2016 року, січні, лютому, березні, листопаді та грудні 2017 року в обсязі 8 157,116 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів (за інформацією АТ «НАК «Нафтогаз України») загалом складає 50 691 891,89 грн (з ПДВ), яку відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити позивачу.

Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 704 054,05 грн.

Станом на 09.07.2024 строк оплати (за період з 01.10.2021 по 01.08.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому відповідач зобов`язаний був сплатити 23 937 837,70 грн (з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог).

Проте, як вказує позивач, відповідач, у порушення наведених положень законодавства взагалі не здійснив оплату вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу на користь позивача, чим допустив прострочення строку для оплати, порушуючи відповідне зобов`язання.

Під час розгляду даної справи відповідачем не надано доказів сплати 23 937 837,70 грн, у зв`язку з чим суд вважає вимогу позивача про стягнення з відповідача компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад, грудень 2017 року, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16.02.2024 у справі № 905/2044/19 та 04.05.2023 у справі № 914/1940/22.

Крім того, позивачем заявлено вимоги про стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 1 025 108,70 грн та інфляційні втрати в сумі 3 175 910,47 грн.

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши надані позивачем розрахунки, суд зазначає, що останні виконані арифметично вірно, а відтак вимоги про стягнення 3% річних в розмірі 1 025 108,70 грн та інфляційних втрат в сумі 3 175 910,47 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню в заявленому позивачем розмірі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплат позову судовим збором підлягають покладенню на відповідача

Керуючись статтями 129, 233, 236-237, 240 та 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест" (01004, м. Київ, вул. Басейна, 3, код 37587657) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (01021, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1, код 30019801) 23 937 837,70 грн (двадцять три мільйони дев`ятсот тридцять сім тисяч вісімсот тридцять сім грн 70 коп.) компенсації вартості відібраного без номінацій обсягів природного газу за грудень 2016 року, січень, лютий, березень, листопад, грудень 2017 року, 3% річних в розмірі 1 025 108,70 грн (один мільйон двадцять п`ять тисяч сто вісім грн 70 коп.), інфляційні в сумі 3 175 910,47 грн (три мільйони сто сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот десять грн 47 коп.), судовий збір у розмірі 337 666,28 грн (триста тридцять сім тисяч шістсот шістдесят шість грн 28 коп.).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 20.12.2024.

Суддя О.Г. Удалова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123921177
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/9139/24

Рішення від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні