Ухвала
від 16.12.2024 по справі 915/473/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

================================================================

УХВАЛА

16 грудня 2024 року м. Миколаїв Справа № 915/473/24

Господарський суд Миколаївської області у складі:

судді Л.М. Ільєвої

при секретарі судового засідання І.С. Степановій

за участю представників:

від прокуратури Цвікілевич Н.В.,

від позивачів:

1) Миколаївської міської ради не з`явився,

2) Південного офісу Держаудитслужби - не з`явився,

від відповідачів:

1) Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради - не з`явився,

2) Товариства з обмеженою відповідальністю Лібертон Стар - не з`явився,

розглянувши у підготовчому засіданні справу за позовом заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва в інтересах держави в особі Миколаївської міської ради та Південного офісу Держаудитслужби до Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю Лібертон Стар про визнання недійсним договору про закупівлю та стягнення грошових коштів у розмірі 4644882,00 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника окружної прокуратури міста Миколаєва звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Миколаївської міської ради та Південного офісу Держаудитслужби до Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю Лібертон Стар, в якому просить суд:

- визнати недійсним договір про закупівлю робіт № 1413 від 16.09.2016 року, укладений між Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та ТОВ Будівельна компанія Дорлідер (з 23.07.2021 року - ТОВ Лібертон Стар) за результатами закупівлі UA-2016-08-03-000291-a (лот №3);

- стягнути з ТОВ Лібертон Стар на користь Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради 4644882,00 грн., а з Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради одержані ним за рішенням суду 4644882,00 грн. стягнути у дохід держави.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що Департаментом ЖКГ 03.08.2016 в електронній системі закупівель опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів (ідентифікатор публічної закупівлі UA-2016-08-03-000291-a) щодо закупівлі робіт з капітального ремонту дороги по пр. Богоявленському в місті Миколаєві за чотирма лотами, серед яких - ЛОТ № 3 з предметом закупівлі «Капітальний ремонт дороги по пр. Богоявленський від Широкобальського мосту до пров. Шосейного в м. Миколаєві» очікувана вартість якого склала 5141405 грн. З метою участі у відкритих торгах UA-2016-08-03-000291-a, 18.08.2016 тендерну пропозицію подало ТОВ «БК «Дорлідер», (ЄДРПОУ 37468590), яке в подальшому було визнано переможцем вказаних торгів з остаточною ціновою пропозицією по лоту № 3 на суму 4675914 грн., внаслідок чого між ТОВ «БК «Дорлідер» та Департаментом ЖКГ укладено договір про закупівлю робіт за державні кошти № 1413, предметом якого є капітальний ремонт дороги по пр. Богоявленському від Широкобальського мосту до пров. Шосейного в місті Миколаєві. В подальшому, як вказує прокурор, рішенням адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 18.04.2023 № 65/12-р/к, яке не оскаржувалось, визнано, що ПП «Південьдортех» та ТОВ «Лібертон Стар» (на момент участі у торгах UA-2016-08-03-000291-a ТОВ «БК «Дорлідер») вчинили порушення, передбачене п.4 ч. 2 ст.6, п. 1 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів на закупівлю «Капітальний ремонт дороги по пр. Богоявленський в м. Миколаєві (оголошення № UA-2016-08-03-000291-a Лот № 1, 2, 3, 4), проведених Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради.

Отже, з огляду на те, що придбання Департаментом ЖКГ робіт: «Капітальний ремонт дороги по пр. Богоявленський від Широкобальського мосту до пров. Шосейного в м.Миколаєві» відбулося за відсутності конкуренції та при формальному створенні учасниками цього тендера її видимості, а поведінка ТОВ «Лібертон Стар» та Департаменту ЖКГ під час участі в тендері явно несумісна з добросовісністю та принципами здійснення публічних закупівель, прокурор вважає, що договір, укладений за підсумками тендера, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями двох його учасників, підлягає визнанню недійсним як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу ТОВ «Лібертон Стар», на підставі ст.ст. 203, 215, 228 ЦК України. Разом з тим прокурор наголошує, що, враховуючи наявність умислу лише у ТОВ «Лібертон Стар», як сторони оспорюваного договору, одержані ним кошти в сумі 4644882 грн. за цим правочином повинні бути повернуті Департаменту ЖКГ, як іншій стороні договору, а отримані ним за рішенням суду кошти стягнуті в дохід держави.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 02.05.2024 року (суддя Алексєєв А.П.) позовну заяву прокурора залишено без руху та надано прокурору 10-денний строк з дня вручення ухвали для усунення недоліків шляхом: надання відомостей про наявність або відсутність у відповідача 2 електронного кабінету в ЄСІТС, а також відомостей щодо наявності у прокурора, позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, приєднаних до позовної заяви.

09.05.2024 року на виконання вимог ухвали суду від 02.05.2024 року до суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС від прокурора надійшла заява від 09.05.2024 року з виправленою позовною заявою та додатками до неї.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 16.05.2024 р. (суддя Алексєєв А.П.) позовну заяву прокурора прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №915/473/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 16.08.2024 об 11:00; встановлено для сторін процесуальні строки для подання заяв по суті справи.

21.05.2024 від відповідача - Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради до господарського суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 6003/24), відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволенні позову.

23.05.2024 від позивача - Миколаївської міської ради до господарського суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС надійшли пояснення на позовну заяву (вх. № 6111/24), в яких позивач зазначає, що з системного аналізу позовної вимоги про застосування наслідків недійсності та викладених норм законодавства та висновків судів щодо ефективного способу захисту не зрозуміло, який саме інтерес Миколаївської міської ради буде захищено у разі задоволення позову.

24.05.2024 від заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва до господарського суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС надійшла відповідь на відзив (вх. № 6145/24), в якій прокурор заперечує проти доводів відповідача - Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, та вважає, що викладені у відзиві на позов відповідачем доводи не відносяться до суті справи, а є лише його міркуваннями.

05.06.2024 від заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва до господарського суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС надійшла відповідь на пояснення позивача (вх. № 6690/24), де зазначено, що у спірних правовідносинах безпосередньо Миколаївська міська рада має повноваження здійснювати контроль щодо законності проведених закупівель за бюджетні кошти, прийнятих за результатами таких закупівель рішень та контроль за ефективністю використання бюджетних коштів при укладенні господарських договорів. У свою чергу договір про закупівлю робіт від 16.09.2016 № 1413 укладено за наслідками проведеної Департаментом ЖКГ Миколаївської міської ради закупівлі, а його оплата здійснена за рахунок бюджетних коштів. Отже, прокурор вважає, що Миколаївська міська рада наділена повноваженнями щодо затвердження та виконання місцевого бюджету міста Миколаєва, який включає кошти державного бюджету, контролю за його виконанням, здійснює правомочності з володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності (зокрема, коштами місцевого бюджету). Тому, на думку прокурора, саме Миколаївська міська рада є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, оскільки, будучи органом місцевого самоврядування та здійснюючи затвердження та виконання місцевого бюджету м. Миколаєва, контролює його виконання, у тому числі підзвітними та підконтрольними їй установами, відповідно з даним позовом мала звернутися саме вказана міськрада.

У зв`язку з перебуванням судді Алексєєва А.П. у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, на підставі розпорядження керівника апарату Господарського суду Миколаївської області № 94 від 19.07.2024 проведено повторний автоматизований розподіл, зокрема, судової справи № 915/473/24.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.07.2024 справу № 915/473/24 передано на розгляд судді Ільєвій Л.М.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 25.07.2024 р. справу №915/473/24 за позовом заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва в інтересах держави в особі Миколаївської міської ради та Південного офісу Держаудитслужби до Департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю Лібертон Стар про визнання недійсним договору про закупівлю та стягнення грошових коштів у розмірі 4644882,00 грн. прийнято до провадження судді Ільєвої Л.М, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження, при цьому підготовче засідання призначено на 15 серпня 2024 р. об 11:30 год.

30.07.2024 р. від Миколаївської міської ради до господарського суду через систему Електронний суд ЄСІТС надійшла заява про розгляд справи без участі представника (вх. № 9164/24), в якій заявник зазначив, що подані раніше пояснення підтримує та просить врахувати їх при розгляді справи.

У підготовчому засіданні 15.08.2024 р. за результатами розгляду заявленого прокурором у позовній заяві клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, судом постановлено протокольну ухвалу про відмову у його задоволенні, оскільки прокурором не доведено обставин того, що рішення суду по даній справі може вплинути на права та обов`язки Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо однієї із сторін спору, як це передбачено положеннями ст. 50 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 15.08.2024 р. зупинено провадження у справі № 915/473/24 до перегляду Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у подібних правовідносинах по справі № 918/1043/21 за позовом Невірківського ліцею Великомежиріцької сільської ради до Приватного підприємства Фірма ДАН про визнання недійсним договору та стягнення 199850,40 грн.; зобов`язано учасників справи повідомити суд про усунення обставин, що стали підставою для зупинення провадження у справі.

24.10.2024 р. заступник керівника окружної прокуратури міста Миколаєва звернувся до господарського суду з клопотанням про поновлення провадження у справі № 915/473/24 (вх. № 12971/24), яке обґрунтовано прийняттям Великою Палатою Верховного Суду постанови від 18.09.2024 у справі № 918/1043/21 остаточного та кінцевого рішення.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 07.11.2024 р. провадження у справі № 915/473/24 поновлено з 28.11.2024 р., підготовче засідання призначено на 28.11.2024 р. о 10:30, також запропоновано учасникам справи надати письмові пояснення по справі з урахуванням висновків ВП ВС в постанові від 18.09.2024 р.

15.11.2024 р. від заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва до господарського суду через систему Електронний суд ЄСІТС надійшли письмові пояснення по справі (вх. № 14272/24).

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 28.11.2024 р. у справі №915/473/24 підготовче засідання відкладено на 16.12.2024 р. об 11:30, з огляду на неявку представників сторін у підготовче засідання.

В підготовче засідання, призначене на 16.12.2024 р., представники сторін не з`явились.

Разом з тим, судом встановлено, що 13.11.2024 р. Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду постановив ухвалу про передачу на розгляд Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи №922/3456/23 за позовом керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради та Північно-Східного офісу Держаудитслужби до відповідачів: Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради та Приватного підприємства "ЛСВ Моноліт", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, про визнання недійсним рішення тендерного комітету, договору про закупівлю товарів та стягнення коштів.

Як зазначено Верховним Судом у справі №922/3456/23, доказом того, що оспорюваний договір завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, є рішення Антимонопольного комітету України в антимонопольній справі, яким встановлений факт порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачені пунктом 4 частини другої статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосується спотворення результатів торгів. Проте, сам лише факт вчинення учасниками порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій під час участі у спірній закупівлі, встановлений рішенням АМК, не є підставою для визнання оспорюваного правочину недійсним як такого, що вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства. Не будь-які порушення актів цивільного законодавства, вчинені під час укладення договору, мають своїм наслідком невідповідність правочину інтересам держави і суспільства. Для визнання недійсним правочину на підставі частини першої статті 203, частини першої статті 215 і частини третьої статті 228 ЦК України має бути доведено, що зміст правочину та мета його вчинення завідомо суперечать інтересам держави і суспільства.

Водночас колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на те, що положення Закону України "Про захист економічної конкуренції" є спеціальними у випадку порушення його норм, зокрема, шляхом узгодженої поведінки на торгах. Цей закон також визначає можливість заявлення вимог про стягнення шкоди, завданої таким порушенням. Відтак, на думку суду касаційної інстанції, прокурор, у разі завдання, на його думку, шкоди інтересам держави і суспільства внаслідок укладення і виконання договору, не позбавлений можливості розрахувати завдані таким порушенням збитки та пред`явити вимогу про їх стягнення з винної особи, як це передбачено статтею 55 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Враховуючи наведене, колегія суддів Верховного Суду у справі №922/3456/23 пропонує відступити від висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 17.10.2024 у cправі №914/1507/23, про те, що встановлене в установленому порядку порушення законодавства про захист економічної конкуренції є підставою для визнання недійсним договору, укладеного з переможцем закупівлі, відповідно до частини третьої статті 228 Цивільного кодексу України", а також про наявність підстав для застосування правових наслідків, передбачених частиною третьою статті 228 Цивільного кодексу України, у разі визнання недійсним правочину, вчиненого з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства.

Враховуючи підстави та вимоги даного позову у справі №915/473/23, господарський суд вважає, що висновок Об`єднаної палати Верховного Суду у справі №922/3456/23 має суттєве значення для вирішення спору в цій справі та для єдності судової практики у спорах з подібними правовідносинами.

Відповідно до частини 4 статті 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема єдністю судової практики.

Статтею 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" також передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Верховний Суд, серед іншого забезпечує однакове застосування норм права судами різних спеціалізацій у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Згідно з частиною 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 228 Господарського процесуального кодексу України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду

Згідно з приписами пункту 11 частини 1 статті 229 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.

З огляду на те, що висновок Об`єднаної Палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №922/3456/23 сприятиме забезпеченню єдності судової практики, дотриманню принципу верховенства права, складовою якої є юридична визначеність, та принципу пропорційності, з урахуванням того, що постанова Верховного Суду є остаточною і виступає джерелом формування судової практики, господарський суд вважає за необхідне зупинити провадження за провадження у даній справі до перегляду Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду судового рішення у подібних правовідносинах по справі № 922/3456/23 за позовом керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради та Північно-Східного офісу Держаудитслужби до Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради та Приватного підприємства "ЛСВ Моноліт", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, про визнання недійсним рішення тендерного комітету, договору про закупівлю товарів та стягнення коштів.

Керуючись п. 7 ч. 1 ст. 228, ст.ст. 229, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1.Зупинити провадження у справі № 915/473/24 до перегляду Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду судового рішення у подібних правовідносинах по справі № 922/3456/23 за позовом керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради та Північно-Східного офісу Держаудитслужби до Спеціалізованого комунального підприємства "Харківзеленбуд" Харківської міської ради та Приватного підприємства "ЛСВ Моноліт", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, про визнання недійсним рішення тендерного комітету, договору про закупівлю товарів та стягнення коштів.

2.Зобов`язати учасників справи повідомити суд про усунення обставин, що стали підставою для зупинення провадження у справі.

Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її підписання.

Повний текст ухвали підписано 19.12.2024 року.

Суддя Л.М. Ільєва

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123922861
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними підряду

Судовий реєстр по справі —915/473/24

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ільєва Л. М.

Ухвала від 28.11.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ільєва Л. М.

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ільєва Л. М.

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ільєва Л. М.

Ухвала від 25.07.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ільєва Л. М.

Ухвала від 16.05.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Ухвала від 02.05.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні