Рішення
від 11.12.2024 по справі 922/3163/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.12.2024м. ХарківСправа № 922/3163/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Аюпової Р.М.

при секретарі судового засідання Задорожний К.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Стома" (61105, м. Харків, вул. Ньютона, 3); Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Спільне підприємство "Радміртех" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (61037, м. Харків, пр. Героїв Харкова, 199). до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської міської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (61004, м. Харків, вул. Москалівська, 57/59), Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Стрийнафтогаз» (адреса розміщення офісу адміністрації: вул. Л.Ребета, 8-Г, м. Івано-Франківськ, 76014; юридична адреса: 82463, Львівська обл., Стрийський район, с. Миртюки, вул. Івана Франка, буд.1). про зобов`язання вчинити певні дії за участю представників:

позивача- Репетя В.О., Мостова В.О.;

відповідача - Зубрич Д.О.;

третьої особи на стороні відповідача - Храбатин А.В.;

інша третя особа - не з`явилась.

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Публічне акціонерне товариство "Стома", м. Харків, звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської міської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України", м. Харків, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:

1. Визнати незаконним та скасувати рішення ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», яке оформлене протоколом засідання постійно діючої комісії з питань, що пов`язані з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення у споживача порушень згідно вимог Кодексу газорозподільних систем № 516/24 від 27.06.2024, яким було задоволено Акт про порушення №104.1.1/516 від 14.06.2024.

2. Покласти на відповідача судові витрати.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 09.09.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу № 922/3163/24 до розгляду в порядку загального позовного провадження.

Рух справи також висвітлено у відповідних ухвалах суду.

25.09.2024 відповідачем через систему Електронний суд надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 24062), в якому виклав свої заперечення стосовно заявлених позовних вимог.

30.09.2024 позивачем надано до суду відповідь на відзив на позов (вх. № 24429), в якій зокрема, зазначив, що у відповідача не було правових підстав для затвердження акту про порушення та здійснення перерахунку об`єму спожитого газу. Під час проведення обстеження та перевірки ВОГ на об`єкті позивача не було встановлено ознак роботи лічильника або його складових у позаштатному режимі, а також не було зафіксовано фактів необлікованого або частково облікованого газу. Вважає дії відповідача безпідставними, а рішення про перерахунок об`єму газу суперечить як фактичним обставинам справи, так і чинним нормам законодавства

19.11.2024 третьою особою - ТОВ «Стрийнафтогаз» надані до суду письмові пояснення (вх. № 29130), в яких підтримав позицію відповідача, зауважив, що об`єм природного газу в розмірі 184 998,73 м.куб. (донарахований за період з 01.06.2024 по 18.06.2024) повинен бути оплачений постачальнику позивача (ТОВ «Стрийнафтогаз»). Отже, у ситуації, що склалася, вказав про юридичну суперечку щодо обсягів постачання та оплати природного газу між ТОВ «Стрийнафтогаз» (постачальник) та АТ «Стома» (споживач). ТОВ «Стрийнафтогаз» виставило рахунок за розподілений природний газ у червні 2024 року, проте АТ «Стома» не визнає розрахунок і не виконує свої зобов`язання за договором №24/24 ПГ, що призвело до утворення заборгованості.

02.12.2024 позивачем надані до суду заперечення на пояснення третьої особи (вх. № 30303), в яких наголосив, що дії третьої особи не можуть автоматично покладати на позивача відповідальність чи обов`язок погоджуватися із донарахуваннями. Оплата ТОВ «Стрийнафтогаз» заборгованості за нібито щодобові небаланси не має впливу на правову позицію позивача та не змінює суті предмета спору.

Ухвалою суду від 04.12.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 11 грудня 2024 року о 12:45 год.

Присутні у судовому засіданні 11.12.2024 представники позивача позовні вимоги підтримали та просили суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував із підстав, викладених у наданому до суду відзиві на позовну заяву та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник третьої особи на стороні відповідача підтримав правову позицію відповідача та просив суд відмовити у задоволенні позову.

Представник другої третьої особи у судове засідання 11.12.2024 не з`явився, про час та місце розгляду даного спору повідомлений належним чином.

В ході розгляду даної справи господарським судом Харківської області, у відповідності до п. 4 ч. 5ст. 13 ГПК України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строків, встановлених ГПК України. В ході розгляду даної справи судом було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи у відповідності до приписів ч. 1 ст. 210 ГПК України, а також з урахуванням положень ч. 2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.

Присутні в судовому засіданні представники сторін та третя особа погодилися з тим, що судом досліджено всі докази, які надано сторонами у відповідності до ст. 74 ГПК України .

Враховуючи положення ст. 13, 74 ГПК України, якими в господарському судочинствіреалізовано конституційний принципзмагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу по суті.

Відповідно до ст. 219 ГПК України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 11.12.2024, відповідно до ст. 240 ГПК України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив наступне.

Як зазначає позивач, 01.08.2023 Публічне акціонерне товариство «Стома» та ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» шляхом підписання заяви-приєднання №Р-247-08-23 від 01.08.2023 був укладений договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

Згідно п. 5.6 договору обсяги та умови розподілу і споживання природного газу є обов`язковими для виконання у взаємовідносинах між споживачем та його постачальником. У разі виникнення розбіжностей щодо обсягу розподіленого та спожитого природного газу, питання підлягає врегулюванню відповідно до умов цього Договору або в судовому порядку. До вирішення цього питання, обсяг розподіленого та спожитого природного газу визначається на основі даних оператора ГРМ.

Обсяг спожитого позивачем газу фіксується комплексом вимірювальним роторним КВР-1.01 G250-80-1.6-0.5, зав. № 00439.

14.06.2024 представниками ТОВ «ГРМУ» в особі Харківської міської філії по об`єкту позивача за адресою: м. Харків, вул. Ньютона, 3, здійснювалась технічна перевірка вузла обліку, де представники оператора ГРМ склали акт контрольного огляду вузла обліку № ДП-14062 від 14.06.2024, в якому зафіксовано наявність сторонніх шумів. Також було складено акт про порушення 104.1.1/516 від 14.06.2024, згідно з яким виявлено пошкодження засобу вимірювальної техніки (ЗВТ) або роботу вузла обліку в позаштатному режимі, що призвело до некоректного обліку спожитого газу.

18.06.2024 лічильник газу був демонтований та відповідно до протоколу № 230-ХМФ-П від 18.06.2024 направлений на позачергову повірку.

25.06.2024 була проведена повірка вузла обліку позивача, за результатами якої комплекс вимірювальний роторний КВР-1.01 №00439 був визнаний непридатним для подальшого використання, про що видана довідка ДП «Укрметртестстандарт» № 39-1-6/01301-20240625 271ПК-ПЗ від 25.06.2024.

За результатами повірки складено протокол № 271ПК-ПЗвід 25.06.2024, в якому зазначено, що:

При витратах газу 1,622 м. куб/год відносна похибка складає -31,93%, що перевищує гранично допустиму похибку;

При витратах газу 40, 39 м. куб/год відносна похибка складає -0,4025%, що не перевищує гранично допустиму відносну похибку.

За результатами повірки Державним підприємством «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» було видано довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-6/01301-20240625 271ПК-ПЗ від 25.06.2024 (надалі - довідка про непридатність), яка підтверджує, що лічильник визнано непридатним через перевищення допустимих значень основної відносної похибки при вимірюванні об`єму газу за робочих умов комплексу.

Позивач зазначає, що між ПАТ «Стома» та СП «Радміртех» у формі товариства з обмеженою відповідальністю було укладено договір про надання послуг № 248 від 25.06.2024, відповідно до якого виконавець зобов`язувався надати послуги по заміні модуля живлення літієвого вибухозахищеного, ремонту, технічного обслуговування та державної повірки лічильника. За результатами надання послуг СП «Радміртех» у формі товариства з обмеженою відповідальністю склало протокол повірки лічильника газу №107/24 від 27.06.2024.

30.06.2024 на підставі рішення комісії відповідачем було сформовано акт № 10501 про фактичний обсяг спожитого (протранспортованого) газу та розрахунок необлікованих об`ємів природного газу котлом Viessmann Vitomax 200. згідно яких відповідачем було протранспортовано позивачу 185 252,31 н.куб.м. (відповідно до роздруківок - 252.77 н.куб.м; витрати ВТВ (згідно з методикою) - 0,81 н.куб.м; технічне нарахування - 184 998,73 н.куб.м).

Розрахунок необлікованих об`ємів природного газу в обсязі 184 998,73 н.куб.м здійснено на підставі підпункту 1 пункту 4, глави 4, розділу XI Кодексу газорозподільних систем, відповідно до якого:

-підставою для перерахунку необлікованого об`єму розподіленого (спожитого) природного газу є встановлення факту непридатності лічильника або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, та/або пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача;

-об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання;

-перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

У зв`язку зі складенням відповідачем акту про порушення, затвердженого рішенням комісії, відповідачем було здійснено перерахунок за період з 07:00 год. 01.06.2024 року по 10:40 год. 18.06.2024 року спожитого позивачем природного газу в обсязі 185 252,31 н.куб.м., що відображене в розрахунку необлікованих об`ємів газу та акті № 10501 про фактичний обсяг спожитого (протранспортованого) газу від 30.06.2024.

Позивач з вищенаведеним актом, рішенням постійно діючої комісії відповідача та розрахунком не облікованого об`єму природного газу не погоджується та вважає їх безпідставними та такими, що суперечать діючому законодавству, оскільки представниками оператора ГРМ не було доведено позаштатний режим роботи вузла обліку газу, що призвело до необлікованого або облікованого частково спожитого природного газу, відсутні нормативні підстави для перерахунку, порушено порядок складання та затвердження акта про порушенння у зв`язку із чим, наявні підстави для визнання незаконним та скасування рішення ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», яке оформлене протоколом засідання постійно діючої комісії з питань, що пов`язані з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення у споживача порушень згідно вимог Кодексу газорозподільних систем № 516/24 від 27.06.2024, яким було задоволено акт про порушення №104.1.1/516 від 14.06.2024.

Вищевказані обставини і стали підставою для звернення позивача із відповідним позовом до суду із вимогою про визнання незаконним та скасування рішення ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», яке оформлене протоколом засідання постійно діючої комісії з питань, що пов`язані з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення у споживача порушень згідно вимог Кодексу газорозподільних систем № 516/24 від 27.06.2024, яким було задоволено акт про порушення №104.1.1/516 від 14.06.2024.

Надаючи правову кваліфікацію доказам, які надані до матеріалів справи та викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Взаємовідносини операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем регулюються Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 (далі - Кодекс ГРС).

Відповідно до вимогст. 40 Закону України "Про ринок природного газу", розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Відповідно до п. 3 гл. 3 розділ VI Кодексу газорозподільних систем, договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України за формою типового договору розподілу природного газу.

П. 4 гл. 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем передбачено, що договір розподілу природного газу - це правочин, укладений між оператором ГРМ та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи.

Відповідно до п. 2 гл. 1 розд. І Кодексу ГРС, цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу.

П. 4 гл. 1 розд. X Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП 2494 від 30.09.2015 визначено, що передача (розподіл, споживання) природного газу до/з газорозподільної системи здійснюється за умови наявності комерційного вузла обліку природного газу.

Згідно п. 4 гл. 1 розд. І Кодексу ГРС вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством; засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики.

Згідно п. 1, 2 гл. 6 розд. X Кодексу ГРМ власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному гл. 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії:

- контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу);

- перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку;

- монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.

Контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) здійснюється оператором ГРМ відповідно до власного графіка обходу споживачів та позапланово (за необхідності).

Контрольний огляд вузла обліку здійснюється оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.

В п. 4 гл. 1 розд. І Кодексу ГРС надається наступне визначення поняття контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/лічильника газу.

Як вбачається із матеріалів справи, 14.06.2024, за наслідками контрольного огляду, відповідно до акту № ДП-14062 контрольного огляду вузла обліку шляхом візуального обстеження цілісності газового обладнання та ЗВТ у позивача, відповідачем були виявлені ознаки порушення, а саме робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується, або обліковується некоректно. Причиною такого висновку стало наявність сторонніх шумів при роботі ВОГ КВР-1.01 G250-80 №00439.

Відповідно до п. 6 гл. 6 розд. X Кодексу ГРС, у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:

1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;

2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;

3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;

4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;

5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;

6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Водночас, відповідно до абз. 1 п. 8 гл. 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі своєчасного (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/ лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).

Зазначена норма кореспондується з положеннями п. 6 гл. 6 розд. Х Кодексу ГРС, відповідно до якого, у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Отже, абз. 1 п. 8 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС встановлено заохочувальну норму, яка виключає застосування вимог розділу ХІ цього Кодексу у здійсненні розрахунків безоблікового споживання газу у випадку повідомлення споживачем про пошкодження лічильника оператора ГРМ до виявлення порушення, тобто у випадку вжиття споживачем всіх належних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язання згідно з договором.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 03.11.2020 у справі № 920/1122/19, від 27.06.2019 у справі № 922/4735/16, від 14.06.2022 у справі № 915/517/21 та від 30.06.2022 у справі № 911/2791/20.

Споживачем не було самостійно виявлено та не було завчасно повідомлено оператора газорозподільної системи щодо ймовірної наявності порушень у роботі лічильника, у зв`язку з чим підстави для незастосування процедури визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачам, що не є побутовими, у даному випадку відсутні.

Аналіз наведеного свідчить, що процедура визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачам, що не є побутовими, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ лічильника газу, який був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку) лише у разі своєчасного (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи санкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу.

Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу .

До відновлення роботи комерційного ВОГ або його складових в нормальному режимі за бажанням споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути припинено газопостачання на його об`єкт.

Водночас, відповідно до п. 7 гл. 9 розд. X Кодексу ГРС, у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень, представник оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: пошкодження пломб; пошкодження ЗВТ (лічильника газу); наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; наявність несанкціонованого газопроводу; несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу .

Як вбачається із матеріалів справи, за наслідками контрольного огляду вузла обліку 14.06.2024 представниками відповідача було складено акт про порушення № 104.1/516, у якому зазначено, що встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем (відмітка про порушення, № пункту Кодексу ГРМ та вид порушення): 12. розд. ХІ. гл. 2, п. 3, пп. 1 пошкодження ЗВТ (лічильника газу/або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрати (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, також зазначено, що під час роботи лічильника наявні сторонні шуми при роботі ВОГ.

18.06.2024 було складено акт № ДП-18061 контрольного огляду вузла обліку.

18.06.2024 було складено протокол № 230-ХМФ-П щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку.

25.06.2024 Державним підприємством "Всеукраїнський державний науково - виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-6/01301-20240625, а саме комплекс вимірювальний КВР-1.01 G250-80-1.6-0.5 зав. № 00439 з зазначенням підстав для визнання ЗВТ непридатним: максимальне значення відносної похибки при вимірюванні об`єму газу за робочих умов комплексу перевищує значення ……

До довідки також надається протокол повірки лічильника № 271ПК-ПЗ.

Протоколом засідання постійно діючої комісії з питань, що пов`язані з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення у споживача порушень згідно вимог Кодексу газорозподільних систем № 516/24 від 27.06.2024, було задоволено акт про порушення №104.1.1/516 від 14.06.2024.

На підставі вищенаведених обставин, відповідачем було задоволено акт про порушення та проведено нарахування не облікованих об`ємів газу згідноКодексу оператора ГРМ, яке відповідно до розрахунку необлікованих об`ємів природного газу за період з 01.06.2024 07:00 год. по 18.06.2021 10:40 год. складає 184998, 73 м3 газу.

Крім того, щодо розрахунку, позивач зазначає, що відповідно до пп. 5.13., 5.13.1, п. 5.13.2. Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затвердженого наказом № 618 від 27.12.2005, перерахунки об`єму протранспортованого газу проводяться у випадках:

- тимчасової відсутності ЗВТ (зняття ЗВТ на періодичну, позачергову, експертну повірки та ремонт);

- непридатності до застосування (несправності) ЗВТ за результатами перевірки технічного стану комерційного вузла обліку газу;

- наявності аварійних ситуацій, що зареєстровані в роздрукованих звітах обчислювачів та обчислювачів коректорів (несправність ЗВТ).

- перерахунки об`єму протранспортованого газу проводяться за період відсутності (несправності) ЗВТ, починаючи з дати проведення останньої перевірки комерційного вузла обліку газу або з дати зняття ЗВТ до моменту встановлення повірених ЗВТ, з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача

Відповідно до п. 4 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення оператором ГРМ пропущеного строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворююча різниця тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводилися з урахуванням такого: 1) при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворююча різниця тиску) непридатними до застосування за результатами позачергої або експертної повірки, а також при пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючогопристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживального обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводиться з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

У зв`язку із чим, відповідачем нарахування проводились з 01.06.2024 по 18.06.2024.

Також суд зазначає, що згідно п. 3 гл. 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:

1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;

2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були ведені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів, у встановлених умовах їх експлуатації.

Експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.

Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, які мають елементи або функції настроювання, повинні мати захист від вільного доступу до зазначених елементів і функцій (включаючи програмне забезпечення), з метою запобігання несанкціонованому втручанню.

Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

Державним підприємством "Всеукраїнський державний науково - виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-6/01301- 20240625, а саме комплекс вимірювальний КВР-1.01 G250-80-1.6-0.5 зав. № 00439 з зазначенням підстав для визнання ЗВТ непридатним: максимальне значення відносної похибки при вимірюванні об`єму газу за робочих умов комплексу перевищує значення ……

З аналізу вищевикладеного слідує, що при здійснені повірки, було виявлено непридатність лічильника газу до застосування.

За змістом розд. 5 гл. ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу .

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

П. 8 гл. 5 розд. XI Кодексу ГРС визначено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

При складанні акта про порушення представник оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:

1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;

2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;

3) контактний телефон особи оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до п. 9 гл. 5 розділу XІ Кодексу газорозподільних систем, до складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше 3 представників оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу регулятора. У разі відмови метрологічної організації або територіального органу регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом оператора ГРМ.

П. 10 гл. 5 розд. XІ Кодексу ГРС, споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з огляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Як вбачається з акту про порушення від 14.06.2024 № 104.1./516, відповідачем зазначено, що встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем (відмітка про порушення, № пункту Кодексу ГРМ та вид порушення): 12. Розділ ХІ. Глава 2, п. 3, п.п. 1 пошкодження ЗВТ (лічильника газу/ або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрати (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, також зазначено, що під час роботи лічильника наявні шуми та ривки лічильного кола. Потрібна перевірка в лабораторних умовах.

Також у п. 8 акту зазначено, що комісія оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 27.06.2024 о(б) 10:00 год. за адресою м. Харків, вул. Москалівська, буд. 57/59. На засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. У разі неявки на засідання комісії цей акт розглядається без участі споживача або уповноваженої особи. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто, споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.

З вищевикладеного вбачається, що відповідачем у акті про порушення було повідомлено позивача про дату та час розгляду акту про порушення.

При цьому, як вбачається із матеріалів справи, вищезазначений акт про порушення було підписано представниками оператора ГРМ та представником позивача. Також позивачем було отримано копію акту про порушення.

Будь-які заперечення або незгода позивача, у акті про порушення відсутні.

Відповідно до пп. 1 п. 4 гл. 4 розд. ХІ кодексу ГРМ у разі виявлення оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого:

1) при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТнеможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

П. 4 гл. 4 розд. XI Кодексу ГРМ містить імперативну вказівку на необхідність здійснення перерахунку у випадку визнання лічильника непридатним за результатами позачергової або експертної повірки, яка і мала місце; ця потреба не ставиться в залежність від справності / несправності коректора об`єму газу чи інших допоміжних пристроїв.

Згідно п. 11 гл. 5 розд. ХІ кодексу ГРМ за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;

3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;

4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.

При цьому, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

Як вбачається із матеріалів справи, протоколом постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем від 27.06.2024 за результатами розгляду якого комісія вирішила акт про порушенні задовольнити. Нарахування провести згідно з кодексом оператора газорозподільних систем. Також було складено розрахунок не облікованих об`ємів природного газу за період з 01.06.2024 року 07:00 год. по 18.06.2021 10:40:00 год. 184998,73м3 газу.

На підставі вищенаведених обставин, відповідачем було задоволено акт про порушення та проведено нарахування не облікованих об`ємів газу згідно Кодексу оператора ГРМ.

Таким чином, АТ "Харківміськгаз" у відповідності до вимог Кодексу ГРМ, було проведено розрахунок необлікованих об`ємів природного газу за період з 01.06.2024 07:00 год. по 18.06.2021 10:40:00 год. 184998,73м3 газу

З аналізу вищевикладеного слідує, що нормами Кодексу газорозподільних систем передбачено донарахування за самим лише фактом непридатності приладу обліку, і воно не ставиться у залежність від наявності або відсутності вини споживача або несанкціонованого втручання споживача в роботу ЗВТ (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 24.12.2019 у справі №906/102/18), що спростовує позицію позивача в частині відсутності несанкціонового втручання з боку позивача, вини позивача та здійснення розрахунку не на підставі п. 5.13. Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затвердженого наказом № 618 від 27.12.2005 року.

Щодо посилання позивача на те, що за результатами повірки вимірювального комплекса значна негативна похибка була виявлена при витратах 1,654 і 1,622 куб. м/год., при яких пальник котла не працює, суд зазначає наступне.

При проведенні повірки ЗВТ, які вимірюють витрату або обсяг газу, визначення їх метрологічних характеристик здійснюється при декількох, визначених методикою повірки, значеннях витрат, зазвичай при максимальній, мінімальній і одній або декількох проміжних витратах. І якщо за результатами повірки похибка ЗВТ не перевищує встановлених меж при всіх цих витратах, вважається, що і при проміжних значеннях витрат похибка також вкладається у встановлені межі. У цьому разі ЗВТ визнається таким, що відповідає встановленим вимогам.

Якщо ж похибка ЗВТ, що вимірює об`єм газу, виходить за встановлені межі хоча б при одному значенні витрати, то це ні в якому разі не означає, що лише при такій витраті результати вимірювання ЗВТ є недостовірними. У разі виявлення виходу за встановлені межі похибки ЗВТ при певній (як у даному випадку - мінімальній) витраті, недостовірними вважаються результати вимірювання такого ЗВТ в усьому діапазоні витрат від тієї витрати, де зафіксована невідповідність похибки, і до найближчої до неї витрати, при якій за результатами повірки похибка не перевищує встановлені граничні межі.

Внаслідок конструктивних особливостей роторних лічильників (і вимірювальних комплексів на їх базі), основна відносна похибка таких ЗВТ завжди зміщується в негативний бік зі зменшенням витрати. У справного ЗВТ таке зміщення є незначним і хоча зі зменшенням витрати похибка зміщується в негативний бік, проте вона не виходить за граничні межі при зменшенні витрати до мінімальної. А у несправного ЗВТ роторного типу при зменшенні витрати похибка зміщується в негативний бік набагато швидше і у більшості випадків такі ЗВТ визнаються за результатами повірки непридатними до застосування саме через те, що їх основна відносна похибка при мінімальній витраті виходить за встановлену нижню граничну межу -2 %. При тому, якщо похибка при мінімальній витраті виходить далеко за встановлену граничну межу -2 % (наприклад, як у даному випадку - майже на 30 %), то насправді похибка ЗВТ виходить за встановлену нижню граничну межу -2 % вже при витраті, значно більшій від мінімальної.

Відповідно до паспорту до комплексу вимірювального роторного КВР-1.01 у позивача встановлений комплекс, який складається з блока вимірювального роторного та коректора об`єму газу ВЕГА-1.03 (з перетворювачем абсолютного тиску та термоперетворювачем опору).

За результатами повірки комплекс вимірювальний роторний КВР-1.01 G250-80 №00439 визнаний непридатним до подальшого використання, про що ДП «Укрметртестстандарт» видана довідка №39-1-6/01301-20240625 ЦСБ 424ПК від 25.06.2024. Встановлено, що ВОГ не відповідає вимогам п 11.5.2 ДСТУ 9037:2020 Лічильники газу з вбудованими пристроями перетворення об`єму. Методика повірки».

Підстави для визнання ЗВТ непридатним: максимальне значення основної відносної похибки при вимірюванні об`єму газу за робочих умов комплексу перевищує значення.

Таким чином, коректор об`єму газу ВЕГА-1.03, що входить до комплексу вимірювального роторного КВР-1.01 G250-80 №00439, також є непридатним до використання.

В позовній заяві позивач посилається на Постанову Верховного Суду від 18.11.2022 по справі № 914/993/21.

В даній постанові викладено наступне

Відповідно до ч. 4 ст. 1 Кодексу ГРМ:

-коректор об`єму газу - сукупність засобів вимірювальної техніки, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу;

-лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.

З вказаних визначень слідує, що показання коректора об`єму газу перебувають в прямій безпосередній залежності від даних, які отримані від лічильника газу.

Отже, виходячи з технічного функціоналу коректора об`єму газу, наданого в Кодексі ГРМ (сукупність ЗВТ, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу), а також зі складу комерційного ВОГ, відомості коректора не можуть вважатись достовірними для визначення об`єму газу у випадку отримання даних від лічильника, який неправильно вимірював об`єм газу.

Саме тому Об`єднана Палата вважає помилковими та відхиляє доводи скаржника про те, що некоректна робота лічильника за вказаних обставин не впливає на правильність показань коректора об`єму газу та вбачає підстави для уточнення висновку, що міститься у постанові Верховного Суду від 02.12.2020 у справі № 906/962/18 щодо застосування положень абз. 9 п.6 гл. 6 розд. X,п. 4 та абз. 2 п. 8 гл.4 розд. ХІ Кодексу ГРМ шляхом доповнення таким висновком:

"За умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п.4 гл.4 розд.ХІ Кодексу ГРМ. Якщо у разі несправності лічильника газу, що сталася внаслідок його позаштатного режиму роботи (що, зокрема включає витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів), буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, то розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності здійснюється відповідно до вимог абз. 9 п. 6 гл. 6 розд. X, пп.1 п.4 гл.4 розд. XІ Кодексу ГРМ. Підпункт 2 п.4 гл.4 розд.ХІ Кодексу у такому разі не застосовується і обставини справності коректора значення не мають".

Непридатність комплеку вимірювального роторного КВР-1.01 G250-80 №00439 для подальшого використання підтверджується також проведеними роботами третьою особою, що не заявляє самостійні вимоги, на боці позивача СП «Радміртех» у формі ТОВ.

До матеріалів справи позивачем надано договір про надання послуг №248 від 25.06.2024, укладеного між СП «Радміртех» та ПАТ «Стома»

Відповідно до специфікації №1 до договору СП «Радмір» надало наступні послуги:

- Заміна модуля живлення літієвого вибухозахищенного, ремонт КВР-1.01 G250-80,

- технічне обслуговування та держповірка КВР-1.01 G250-80.

Тобто СП «Радмір» також визнав, що КВР-1.01 G250-80 не придатний для використання та потребує ремонту. Подальша повірка КВР-1.01 G250-80 проводилась після проведення ремонту.

Щодо посилання позивача на проведення ремонту газового обладнання, суд зазначає про таке.

Відповідно до п. 3 гл. 4 розділу ІХ Кодексу ГРМ якщо на певний період, зокрема в неопалювальний період, споживач не планує використовувати природний газ та бажає щоб за його об`єктом чи окремим газовим приладом не здійснювалося нарахування за нормами споживання, він має письмово звернутися із заявою до оператора ГРМ про припинення розподілу природного газу на об`єкт споживача або на окремий газовий прилад. У разі отримання такої заяви оператор ГРМ протягом п`яти робочих днів у міській місцевості та десяти робочих днів у сільській місцевості з дня реєстрації заяви зобов`язаний здійснити відповідне припинення (обмеження) розподілу природного газу на об`єкт (газовий прилад) споживача шляхом закриття та опломбування в установленому законодавством порядку запірних пристроїв. Відновлення розподілу природного газу в такому разі має бути здійснено оператором ГРМ в установленому цим Кодексом порядку.

Від позивача до оператора ГРМ така заява не надходила, та до матеріалів справи таких доказів не надано.

Приймаючи до уваги наведене вище у сукупності, враховуючи обставини, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, оцінивши надані докази, проаналізувавши обставини справи в сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті рішення постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень споживачем (несанкційованим споживачем), що не є побутовим ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії оформлене протоколом від 27.06.2024 про задоволення акту про порушення № 104.1./516 від 14.06.2024, та застосування на підставі санкції про донарахування об`єму природного газу за період з 01.06.2024 по 18.06.2024 в обсязі 184998,73куб.м., діяв в межах своїх повноважень, у порядок та спосіб, встановлений законом, та було повно з`ясовано обставини та документи які мають значення, та які у своїй сукупності стали підставою для задоволення акту про порушення № 104.1.1/516 від 14.06.2024 року.

Таким чином, в процесі розгляду даного спору, позивачем не доведено протиправність дій відповідача при прийнятті рішення постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим ТОВ «ГРМУ» в особі Харківської міської філії, оформлене протоколом 27.06.2024 про задоволення акту про порушення № 104.1.1\516 від 14.06.2024 та застосування на підставі санкції про донарахування об`єму природного газу за період з 01.06.2024 року по 18.06.2024 року в обсязі 184998,73 куб.м.

Ч. 1, 2 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Ст. 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ст. 74 ГПК України ).

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України , суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справаСерявін проти України, рішення від 10.02.2010).

Так, решта доводів учасників процесу, їх письмових пояснень, поданих до матеріалів справи документів та наданих усних пояснень представників сторін були ретельно досліджені судом, і наведених вище висновків суду не спростовують.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, не доведеними матеріалами справи, у зв`язку з чим, дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської міської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», яке оформлене протоколом засідання постійно діючої комісії з питань, що пов`язані з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення у споживача порушень згідно вимог Кодексу газорозподільних систем № 516/24 від 27.06.2024, яким було задоволено акт про порушення №104.1.1/516 від 14.06.2024.

Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, судовий збір у даній справі, у відповідності до ст. 129 ГПК України, покладається на позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 2, 46, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236-238, 240, 241, 256 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Позивач - Публічне акціонерне товариство "Стома" (61105, м. Харків, вул. Ньютона, 3);

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської міської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (61004, м. Харків, вул. Москалівська, 57/59);

Третя особа - Спільне підприємство "Радміртех" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (61037, м. Харків, пр. Героїв Харкова, 199);

Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Стрийнафтогаз» (82463, Львівська обл., Стрийський район, с. Миртюки, вул. Івана Франка, буд.1).

Повне рішення складено 20.12.2024.

СуддяР.М. Аюпова

справа № 922/3163/24

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123926957
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —922/3163/24

Ухвала від 06.01.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Рішення від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 04.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні