ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2024 року
м. Київ
cправа № 914/424/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,
секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,
за участю представників:
позивача - Шворака О. М. (адвокат),
відповідача-1 - Поліщук О. С. (у порядку самопредставництва),
відповідача-2 - Галушко О. І. (адвокат),
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Іноземного підприємства "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед"
на рішення Господарського суду Львівської області від 20.05.2024 (суддя Трускавецький В. П.) та постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 ( судді: Якімець Г. Г. - головуючий, Бойко С. М., Бонк Т. Б.) у справі
за позовом Іноземного підприємства "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед"
до: 1) Львівської міської ради, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід Інвест Контакт"
про визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації та визнання договору укладеним.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У лютому 2024 року Іноземне підприємство "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" (далі - ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед") звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Львівської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід Інвест Контакт" (далі - ТОВ "Захід Інвест Контакт") про:
- визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, площею 0,2910 га, кадастровий номер: 4610137500:03:005:0080, що розташована за адресою: м. Львів, вул. Городницька, 43, який укладений 26.07.2023 між Львівською міською територіальною громадою в особі Львівської міської ради та ТОВ "Захід Інвест Контакт" і зареєстрований в реєстрі за № 534;
- скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку несільськогосподарського призначення, площею 0,2910 га, кадастровий номер: 4610137500:03:005:0080, що розташована за адресою: м. Львів, вул. Городницька, 43, за ТОВ "Захід Інвест Контакт", здійснену на підставі рішення приватного нотаріусу Львівського міського нотаріального округу Голубенко Н. І. від 01.08.2023 № 68683708;
- визнання укладеним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, площею 0,2910 га, що розташована за адресою: м. Львів, вул. Городницька, 43, між ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" та Львівською міською територіальною громадою в особі Львівської міської ради у запропонованій позивачем редакції, яку додано до позовної заяви.
2. Позовні вимоги обґрунтовано порушенням прав ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" як переможця земельних торгів, що відбулися у 2010 році, щодо спірної земельної ділянки.
Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Львівської області від 20.05.2024, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 02.09.2024, у задоволенні позову відмовлено повністю.
4. Судові рішення мотивовано тим, що станом на 2010 рік і станом на 20.05.2021 чинним законодавством не було врегулювало порядку продажу земельних ділянок юридичним особам, створеним за законодавством України, засновником якого є виключно одна іноземна юридична особа.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 20.05.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 повністю та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на застосування в оскаржуваних судових рішеннях судами попередніх інстанцій норми права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, від 12.09.2023 у справі № 910/8413/21, від 21.02.2024 у справі № 906/1324/21, від 16.02.2024 у справі № 910/10009/22, від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21; від 28.09.2022 у справі № 483/448/20, від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц та інших, оскільки суди першої та апеляційної інстанцій всупереч закону та судовій практиці Верховного Суду вважали, що обраного позивачем способу судового захисту недостатньо.
Скаржник, посилаючись на незаконність прийняття Львівською міською радою ухвал від 20.05.2021 № 802 "Про визнання земельних торгів у формі аукціону з продажу у власність земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 такими, що не відбулись, та проведення земельних торгів", від 30.06.2022 № 2177 "Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вул. Городницькій, 43 для продажу на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону)" та від 09.03.2023 №2999 "Про продаж земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону", наголошує на незаконності відмови в укладенні договору з позивачем та протиправність відчуження земельної ділянки за договором між відповідачами.
Скаржник вважає, що жодної недобросовісності у його поведінці не було, а звернення за захистом спочатку до судів адміністративної юрисдикції є послідовною поведінкою позивача та не позбавляє його права на звернення із заявленими ним вимогами до суду господарської юрисдикції.
На думку скаржника, суд першої інстанції в рішенні невмотивовано відмовив у задоволенні вимоги позивача визнати недійсним договір між відповідачами, адже фактично єдиною підставою такої відмови суд назвав "відсутність у матеріалах справи рішення суду, яке набрало законної сили, яким було б скасовано відповідні рішення органу місцевого самоврядування".
Скаржник також зазначив, що оскільки суд першої інстанції в рішенні безпідставно відмовив у задоволенні вимоги про визнання недійсним договору між відповідачами, то відмова у розгляді похідних від неї вимог також є безпідставною.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
7. Львівська міська рада і ТОВ "Захід Інвест Контакт" у відзивах на касаційну скаргу просять залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.
Розгляд справи Верховним Судом
8. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.10.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" на рішення Господарського суду Львівської області від 20.05.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 у справі № 914/424/24 та призначено розгляд справи у судовому засіданні на 10.12.2024.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
9. 14.04.2010 між Львівською міською радою та ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна" підписано Угоду про умови участі в земельних торгах, що відбудуться 20.04.2010, за умовами якої:
- предметом є умови участі в аукціоні щодо продажу у власність земельної ділянки, за яку учасник аукціону запропонує найвищу ціну (пункт 1);
- Львівська міська рада зобов`язується надати учасникові аукціону у власність земельну ділянку за виграний лот (пункт 2.1);
- у десятиденний термін з дня проведення аукціону, представити та зареєструвати договір купівлі-продажу земельної ділянки після підписання його обома сторонами і нотаріального посвідчення нотаріусом (пункт 2.7);
- з переможцем аукціону укладається договір купівлі-продажу в 10-ти денний термін з дня підписання протоколу аукціону (пункт 5.12).
10. 14.04.2010 між Львівською міською радою та ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна" також укладено договір про гарантійний внесок.
11. За даними протоколу № 02 аукціону з продажу земельних ділянок у м. Львові від 20.04.2010: назва лоту земельна ділянка за адресою: м. Львів, вул. Городницька, 43, площа 0,2910 га; продажна ціна 2404307,40 грн без ПДВ; переможець аукціону ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна".
12. 27.04.2010 в порядку статті 129 Земельного кодексу України Львівська міська рада звернулася до Кабінету Міністрів України з відповідним клопотанням та пакетом документів щодо погодження продажу ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові.
13. Листом Секретаріату Кабінету Міністрів України від 14.06.2010 за вх .№ 1.3-367 виконавчому комітету Львівської міської ради повернуто лист останнього від 27.04.2010 № 1вих-22, "у зв`язку з неврегульованістю законодавством питання продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення юридичним особам України, заснованих виключно іноземними фізичними чи юридичними особами".
14. Державний комітет України із земельних ресурсів, опрацювавши лист Департаменту містобудування Львівської міської ради від 29.06.2010 № 559/2403 стосовно надання роз`яснень щодо погодження продажу земельної ділянки, повідомив Львівську міську раду про те, що у разі продажу земельної ділянки із земель комунальної власності Кабінет Міністрів України приймає рішення про погодження чи відмову щодо продажу земельної ділянки іноземній державі чи іноземній юридичній особі. Своє погодження на продаж земельної ділянки Кабінет Міністрів України оформляє відповідним розпорядженням, яке підписується прем`єр-міністром України і надсилається до відповідної сільської, селищної, міської ради, яка виступає продавцем земельної ділянки. Лише після отримання погодження Кабінету Міністрів України відповідна рада має право розглядати клопотання і приймати рішення про продаж земельної ділянки. Зміст і порядок розгляду клопотання, а також порядок продажу земельної ділянки та легалізації прав на неї має здійснюватися з додержанням вимог, визначених статтею 128 Земельного кодексу України.
15. Листом від 30.08.2010 № 1.3вих-45 (від 28.09.2010 вх. № 33984/2/1-10 Секретаріату Кабінету Міністрів України) Львівська міська рада звернулася до прем`єр-міністра України про погодження продажу ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" земельної ділянки на вул. Городницькій, 43.
16. На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 19.10.2010 № 33984/3-1-10, Державний комітет України із земельних ресурсів Держкомзему, опрацювавши лист Львівської міської ради від 30.10.2010 вих. № 1.3вих-45, повідомив останню, що продаж вільної від забудови земельної ділянки іноземному підприємству можливий лише при наявності погодження такого продажу Кабінетом Міністрів України та продажу згідно з вимогами законодавства.
17. Листом від 25.10.2010 № 1.3вих-53 Львівська міська рада скерувала звернення до віцепрем`єр-міністра з питань підготовки до Євро-2012 щодо сприяння у погодженні Кабінетом Міністрів України продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" для будівництва та обслуговування будинку з адміністративно-офісними приміщеннями і підземними автостоянками.
18. 29.10.2010 Секретаріат Кабінету Міністрів України надіслав за належністю лист Львівської міської ради від 25.10.2010 № 1.3вих-53 Держкомзему та Мін`юсту для розгляду під час виконання резолюції віцепрем`єр-міністра Колеснікова Б. В. від 19.10.10 №33984/3/1-10.
19. Листом від 16.04.2011 за № 03-вих-13 Львівська міська рада звернулася до Голови Львівської обласної державної адміністрації із клопотанням про сприяння в отриманні погодження продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед", а саме зініціювати звернення до віцепрем`єр-міністра України Міністра інфраструктури України Колеснікова Б. В., Міністерства юстиції України, Державного комітету України із земельних ресурсів з піднятого питання.
20. 27.07.2011 листом № 23-вих-910 міський голова Львова на виконання листа від 06.07.2011, надав Першому заступнику міністра аграрної політики та продовольства України п. М.Безуглому копії відповідних документів для підготовки проекту розпорядження Кабінету Міністрів України про погодження продажу земельної ділянки.
21. Листом від 19.08.2014 № 1.3вих-56 Львівська міська рада звернулася до прем`єр-міністра України А. Яценюка з клопотанням про погодження Кабінетом Міністрів України продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед".
22. На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 01.09.2014 № 32067/1/1-14, Мінагрополітики України розглянуто лист Львівської міської ради №1.3 вих-56 та листом від 03.10.2014 № 37-13-5-11/15184 повідомило, що згідно з частиною 2 статті 129 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок, що перебувають у власності територіальних громад, іноземним державам та іноземним юридичним особам здійснюється відповідними радами за погодженням з Кабінетом Міністрів України; пунктом 2 параграфу 33 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950, розробниками проектів актів Кабінету Міністрів України є, зокрема, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації відповідно до своєї компетенції. Враховуючи викладене, міську раду повідомлено, що у разі надходження проекту рішення Уряду з порушеного питання, Мінагрополітики долучиться до його опрацювання.
23. Листом від 11.11.2014 № 1.6 вих-27 міський голова Львова звернувся до т.в.о. голови Львівської обласної державної адміністрації Ю. Турянського, яким скерував документи для розроблення проекту рішення та скерування останнього до Кабінету Міністрів України щодо погодження продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львів ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" з додатками.
24. Листом від 02.12.2014 № 5/29-6789/0/2-14-18 "Про розгляд клопотання" Львівська обласна державна адміністрація повідомила Львівську міську раду про необхідність звернення ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" з відповідним листом безпосередньо до обласної державної адміністрації.
25. Листом від 25.07.2019 № 2403-вих-3177 Львівська міська рада звернулася до прем`єр-міністра України п. В. Гройсмана з клопотанням про погодження Кабінетом Міністрів України продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед". Поряд з тим, у зазначеному листі повідомлено, що на звернення Львівської міської ради ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" листом від 21.06.2019 № 1942/19 повідомило про те, що не відмовляється від прийнятих на себе зобов`язань відповідно до угоди від 14.04.2010 про умови участі в земельному аукціоні, який відбувся 20.04.2010, підтверджує свій намір придбати земельну ділянку та просить Львівську міську раду сприяти отриманню відповідного погодження Кабінету Міністрів України.
26. Листом від 31.07.2019 № 15596/0/2-19 Секретаріатом Кабінету Міністрів України відповідно до пункту 7 параграфу 12 Регламенту Кабінету Міністрів України направлено Львівській обласній державній адміністрації лист Львівського міського голови від 25.07.2019 № 2403-вих-3177 для розгляду в установленому порядку.
27. Львівська обласна державна адміністрація, розглянувши лист Львівської міської ради від 25.07.2019 № 2403-вих-3177, листом від 05.09.2019 № 5/33-691/0/2-19 повідомила, що за інформацією, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань, єдиним учасником ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" є компанія "КК БЕВЕРІДЖИС ХОЛДІНГЗ ІІ Б.В.", Нідерланди, м. Амстердам, вул. Нарітавег, будинок 165, офіс № 1043 БВ; таким чином, у розумінні частини 2 статті 63 Господарського кодексу України, ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" є іноземним підприємством, в той час, як відповідно до частин 2, 3 статті 82 Земельного кодексу України, набувати право власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення у випадках, визначених частинами першою та другою цієї статті, та в порядку, встановленому цим Кодексом для іноземних юридичних осіб, можуть лише іноземні юридичні особи та спільні підприємства, засновані за участю іноземних осіб. Враховуючи наведене, Львівську міську раду проінформовано, що погодження продажу земельної ділянки ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" можливе за умови внесення змін до чинного законодавства України, оскільки на сьогодні таке законодавство є неврегульованим.
28. 20.05.2021 Львівська міська рада ухвалою № 802 "Про визнання земельних торгів у формі аукціону з продажу у власність земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 такими, що не відбулись, та проведення земельних торгів" керуючись статтею 144 Конституції України, статтями 12, 116, 127, 134, 135, 136, 137, 138 Земельного кодексу України, взявши до уваги відсутність погодження Кабінету Міністрів України продажу у власність земельної ділянки несільськогосподарського призначення на вул. Городницькій, 43 ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед", юридичній особі України, заснованій виключно іноземними юридичними особами, протокольне доручення пленарного засідання 22-ої сесії Львівської міської ради від 21.11.2019 щодо напрацювання механізму повторного включення земельної ділянки на вул. Городницької, 43 до переліку земельних ділянок, які призначені для продажу на земельних торгах у формі аукціону … міська рада ухвалила: 1) вважати земельні торги у формі аукціону від 20.04.2010 з продажу у власність земельної ділянки площею 0,2910 га на вул. Городницькій, 43 (протокол №2) ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" такими, що не відбулися; 2) повернути ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" гарантійний внесок на відповідний рахунок підприємства; 3) надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2910 га на вул. Городницькій, 43 для будівництва та обслуговування торгово-адміністративної будівлі з підземними паркінгами за рахунок земель житлової та громадської забудови; 4) управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування забезпечити, зокрема: (пункт 4.2) організацію проведення земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки площею 0,2910 га на вул. Городницькій, 43.
29. Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 05.04.2022 № 2403-вих-24701 повідомило позивача про таке: "На Ваше звернення від 01.02.2022 (вх.№2-2066-2403 від 08.02.2022) щодо повторного продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 площею 0,2910 га роз`яснюємо, що Земельним кодексом України встановлено особливості продажу земельних ділянок державної або комунальної власності іноземним державам, іноземним юридичним особам, зокрема, у такому випадку продаж земельних ділянок здійснюється відповідними радами за погодженням з Кабінетом Міністрів України. Також встановлено, що у разі визнання переможцями торгів таких осіб, договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення укладається після отримання погодження Верховної Ради України чи Кабінету Міністрів України про продаж земельних ділянок цим особам у випадках і в порядку, встановлених законом. У разі відмови Верховної Ради України чи Кабінету Міністрів України у такому погодженні торги за таким лотом вважаються такими, що не відбулися. У зв`язку з цим, Львівська міська рада неодноразово зверталася до Кабінету Міністрів України щодо погодження продажу земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у м. Львові, на що отримано роз`яснення, що вирішення питання погодження (або відмови) продажу цієї земельної ділянки юридичним особам України, заснованих виключно іноземними юридичними особами, можливе за умови внесення змін до законодавства України, оскільки це законодавчо не врегульовано.
30. Ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2022 № 2177 "Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вул. Городницькій, 43 для продажу на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону)" (зі змінами, внесеними ухвалою від 06.12.2022 № 2701), керуючись, зокрема, ухвалою Львівської міської ради від 20.05.2021 № 802 затверджено управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,2910 га (кадастровий номер 4610137500:03:005:0080) на вул. Городницькій, 43 для будівництва та обслуговування торгово-адміністративної будівлі з підземними паркінгами за рахунок земель житлової та громадської забудови.
31. ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна" листом від 31.10.2022 повідомило Львівську міську раду, що 30.05.2022 отримало від ради лист від 05.04.2022 № 2403-вих-24701, з якого дізналося про прийняття радою ухвали від 20.05.2021 № 802. Водночас позивач зазначив, що відсутність погодження Кабінету Міністрів України та відсутність відмови це різні речі, тому вважає прийняту ухвалу незаконною, а земельні торги у формі аукціону, що відбулись 20.04.2010 дійсними. Цим листом позивач також підтвердив готовність укласти договір купівлі-продажу за результатами торгів 2010 року та повідомив, що з 26.05.2021 у законодавстві врегульовано всі спірні питання щодо визначення "іноземної юридичної особи".
32. 09.03.2023 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 2999 "Про продаж земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону" згідно з якою ухвалено: 1) включити до переліку земельних ділянок для продажу у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону окремим лотом земельну ділянку площею 0,2910 га (кадастровий номер 4610137500:03:005:0080) на вул. Городницькій, 43 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, категорія земель - землі житлової та громадської забудови; 2) затвердити: 2.1) звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,2910 га (кадастровий номер 4610137500:03:005:0080) на вул. Городницькій, 43, яка становить 11318387 (одинадцять мільйонів триста вісімнадцять тисяч триста вісімдесят сім) грн 00 коп; 2.2) стартову ціну продажу земельної ділянки, що підлягає продажу у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону у сумі 11 318 387,00 грн; 2.3) гарантійний внесок у розмірі 30 відсотків від стартової ціни продажу земельної ділянки у сумі 3 395 516,10 грн; 3) продати у власність зазначену вище земельну ділянку на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону.
33. 26.07.2023 між Львівською міською територіальною громадою в особі Львівської міської ради (продавець) та ТОВ "Захід Інвест Контакт" (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки, за умовами якого:
- предметом цього договору є придбання покупцем земельної ділянки площею 0,291 га, місце розташування якої: місто Львів, вулиця Городницька, 43, для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, кадастровий номер земельної ділянки: 4610137500:03:005:0080 (пункт 1.1);
- ціна продажу земельної ділянки відповідно до Протоколу про результати земельних торгів від 10.07.2023 № LSE001-UA-20230602-39729 становить 15 000 001,00 без ПДВ (пункт 2.1).
34. Договір купівлі-продажу від 26.07.2023 посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано в реєстрі за №534.
35. 28.07.2023 проведено державну реєстрацію права власності ТОВ "Захід Інвест Контакт" на зазначену земельну ділянку, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
36. Поряд з тим, судом встановлено, що постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2024 у справі № 320/12074/22 частково задоволено апеляційні скарги Львівської міської ради та особи, яка не брала участі у справі ТОВ "Захід Інвест Контакт"; рішення Київського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 скасовано в частині визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради від 20.05.2021 № 802 "Про визнання земельних торгів у формі аукціону з продажу у власність земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 такими, що не відбулися, та проведення земельних торгів" та прийнято в цій частині нове судове рішення, яким адміністративний позов в зазначеній частині залишено без розгляду, у зв`язку з пропуском строку звернення до суду з адміністративним позовом; в іншій частині адміністративного позову судом відмовлено.
Позиція Верховного Суду
37. Згідно з положеннями частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
38. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що підстав для задоволення касаційної скарги не вбачається, з огляду на таке.
Щодо підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України
39. За змістом пункту 1 частини 2 статті 287 ГПК України оскарження судових рішень з підстав, зазначених у пункті 1 частини 2 цієї статті, можливе за наявності таких складових: неоднакове застосування одних і тих самих норм матеріального права апеляційним судом у справі, в якій подано касаційну скаргу, та у постанові Верховного Суду, яка містить висновок щодо застосування цієї ж норми права у подібних правовідносинах; ухвалення різних за змістом судових рішень у справі, у якій подано касаційну скаргу, і у справі, в якій винесено постанову Верховного Суду; спірні питання виникли у подібних правовідносинах.
40. У пункті 39 постанови від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що на предмет подібності слід оцінити саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін у справі та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їх змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність необхідно також визначати за суб`єктним і об`єктним критерієм відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими.
41. Процесуальний закон у визначених випадках передбачає необхідність оцінювання правовідносин на предмет подібності. З цією метою суд насамперед має визначити, які правовідносини є спірними, після чого застосувати змістовий критерій порівняння, а за необхідності - також суб`єктний і об`єктний критерії. З-поміж цих критеріїв змістовий (оцінювання спірних правовідносин за характером урегульованих нормами права та договорами прав і обов`язків сторін спору) є основним, а два інші - додатковими. Суб`єктний і об`єктний критерії матимуть значення у випадках, якщо для застосування норми права, яка поширюється на спірні правовідносини, необхідним є специфічний суб`єктний склад цих правовідносин або їх специфічний об`єкт. Самі по собі предмет позову та сторони справи можуть не допомогти встановити подібність правовідносин за жодним із критеріїв. Не завжди обраний позивачем спосіб захисту є належним й ефективним. Тому формулювання предмета позову може не вказати на зміст і об`єкт спірних правовідносин. Крім того, сторонами справи не завжди є сторони спору (наприклад, коли позивач або відповідач неналежний). Тому порівняння сторін справи не обов`язково дозволить оцінити подібність правовідносин за суб`єктами спірних правовідносин. Такий правовий висновок викладений у пунктах 96, 97, 98 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19.
42. Колегія суддів звертає увагу на те, що не можна посилатися на неврахування висновку Верховного Суду як на підставу для касаційного оскарження, якщо відмінність у судових рішеннях зумовлена не неправильним (різним) застосуванням норми, а неоднаковими фактичними обставинами справ, які мають юридичне значення (див. зокрема підхід в частині оцінювання спірних правовідносин на предмет подібності, який застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 13.07.2022 у справі № 199/8324/19).
43. Водночас суд касаційної інстанції зазначає, що слід виходити також з того, що підставою для касаційного оскарження є неврахування висновку Верховного Суду саме щодо застосування норми права, а не будь-якого висновку, зробленого судом касаційної інстанції на обґрунтування мотивувальної частини постанови. Саме лише зазначення у постанові Верховного Суду норми права також не є його правовим висновком про те, як саме повинна застосовуватися норма права у подібних правовідносинах.
44. Відмовляючи у задоволені позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що станом на 2010 рік і станом на 20.05.2021 чинним законодавством не було врегулювало порядку продажу земельних ділянок юридичним особам, створеним за законодавством України, засновником яких є виключно одна іноземна юридична особа.
45. Так, за змістом статті 82 Земельного кодексу України (тут та далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин):
- юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду; в) прийняття спадщини; г) виникнення інших підстав, передбачених законом (частина 1);
- іноземні юридичні особи можуть набувати право власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення: а) у межах населених пунктів у разі придбання об`єктів нерухомого майна та для спорудження об`єктів, пов`язаних із здійсненням підприємницької діяльності в Україні; б) за межами населених пунктів у разі придбання об`єктів нерухомого майна (частина 2);
- спільні підприємства, засновані за участю іноземних юридичних і фізичних осіб, можуть набувати право власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення у випадках, визначених частинами першою та другою цієї статті, та в порядку, встановленому цим Кодексом для іноземних юридичних осіб (частина 3).
46. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-IX, який набрав чинності з 27.05.2021, внесено зміни у статтю 82 Земельного кодексу України, частини 3 і 4 статті 82 замінено однією частиною такого змісту: "Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, отримані у спадщину юридичними особами, які відповідно до цього Кодексу не можуть набувати їх у власність, підлягають відчуженню протягом одного року".
47. Частиною 2 статті 129 Земельного кодексу України передбачено, що продаж земельних ділянок, що перебувають у власності територіальних громад, іноземним державам та іноземним юридичним особам здійснюється відповідними радами за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
48. Державний комітет України із земельних ресурсів у листі від 07.05.2008 №14-17-11/4621 зазначив, що Земельним кодексом передбачено набуття права власності на земельну ділянку лише іноземними юридичними особами (тобто особами, заснованими за законодавством іноземних держав), юридичними особами, заснованими за законодавством України, громадянами України або юридичними особами України та спільними підприємствами (тобто особами, заснованими за законодавством України спільно юридичними/фізичними особами України та іноземними юридичними/фізичними особами). Оскільки юридична особа, створена за законодавством України виключно іноземними юридичними/фізичними особами, до наведеного переліку не входить, то, на думку Державного комітету України із земельних ресурсів, відсутні законодавчі підстави для набуття такою особою права власності на земельні ділянки на території України. Державний комітет України із земельних ресурсів повідомив, що відповідно до частини 3 статті 82 Земельного кодексу України спільні підприємства, засновані за участю іноземних юридичних і фізичних осіб, можуть набувати право власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення у випадках, визначених цим Кодексом, для іноземних юридичним осіб, тобто за погодженням з Кабінетом Міністрів України; набуття права власності на земельні ділянки підприємствами із 100-відсотковим іноземним капіталом на сьогодні земельним законодавством не передбачено.
49. З 2010 року Львівська міська рада як власник спірної земельної ділянки в порядку статті 129 Земельного кодексу України неодноразово зверталася до Кабінету Міністрів України з відповідними клопотаннями та пакетом документів щодо погодження продажу ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" земельної ділянки на вул. Городницькій, 43.
50. Проте Секретаріат Кабінету Міністрів України, зокрема, листом від 14.06.2010 повернув такий лист міської ради, у зв`язку з неврегульованістю законодавством питання продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення юридичним особам України, заснованим виключно іноземними фізичними чи юридичними особами.
51. Частиною 1 статті 138 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на дату прийняття ухвали № 802) встановлено, що земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.
52. Відповідно до частини 29 статті 137 та частини 4 статті 138 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на дату прийняття ухвали № 802) земельні торги вважаються такими, що не відбулися у разі відмови Верховної Ради України чи Кабінету Міністрів України у погодженні укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення особам, визначеним у статті 129 Земельного кодексу України.
53. Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
54. З огляду на викладене, колегія суддів вважає помилковими твердження скаржника про те, що єдиною підставою відмови у позові суди назвали "відсутність у матеріалах справи рішення суду, яке набрало законної сили, яким було б скасовано відповідні рішення органу місцевого самоврядування", оскільки суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що продаж вільної від забудови земельної ділянки іноземному підприємству можливий лише при наявності погодження такого продажу Кабінетом Міністрів України, однак доказів погодження Кабінетом Міністрів України продажу ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" спірної земельної ділянки упродовж 2010-2021 років матеріали справи не містять, тому Львівською міською радою і було прийнято ухвалу від 20.05.2021 № 802 "Про визнання земельних торгів у формі аукціону з продажу у власність земельної ділянки на вул. Городницькій, 43 такими, що не відбулися, та проведення земельних торгів".
55. Верховний Суд вважає, що висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц (спір про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсним договору оренди і повернення земельної ділянки), від 12.09.2023 у справі № 910/8413/21 (спір про розірвання договору та повернення майна), від 21.02.2024 у справі № 906/1324/21 (спір про визнання протиправним та скасування рішення, визнання укладеною додаткової угоди), від 16.02.2024 у справі № 910/10009/22 (спір про визнання протиправним та скасування наказу, визнання недійсним акта та зобов`язання вчинити дії), від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21 (спір про визнання недійсними рішення, договору та зобов`язання повернути земельну ділянку), від 28.09.2022 у справі № 483/448/20 (спір про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним протоколу земельних торгів, визнання недійсним договору оренди та повернення земельної ділянки), від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17 (спір про стягнення збитків), від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (спір про визнання незаконним і скасування рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним державного акта на право власності на земельну ділянку та витребування земельної ділянки), на які посилається скаржник, не суперечать висновкам судів попередніх інстанцій, які викладені у оскаржуваних судових рішеннях. Відмінність у судових рішеннях зумовлена не неправильним (різним) застосуванням норм права, а неоднаковими юридично значущими фактами та обставинами, що визначають фактично-доказовий склад у справі, виходячи з підстав, вимог та заперечень сторін.
56. Отже, Верховний Суд констатує, що наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, не підтвердилася під час касаційного провадження, що виключає скасування оскаржуваних судових рішень з цієї підстави.
Висновки Верховного Суду
57. Відповідно до частин 1, 2, 4, 5 статті 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
58. За змістом пункту 1 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
59. Відповідно до частини 1 статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
60. Скаржник в межах доводів і вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, не спростував наведених висновків судів попередніх інстанцій та не довів неправильного застосування останніми норм матеріального і порушення норм процесуального права як необхідної передумови для скасування оскаржуваних судових рішень.
61. З огляду на викладене касаційна інстанція вважає за необхідне касаційну скаргу ІП "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Іноземного підприємства "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед" залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Львівської області від 20.05.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 у справі № 914/424/24 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Ю. Я. Чумак
Судді Т. Б. Дроботова
Н. О. Багай
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123928284 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Чумак Ю.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні