печерський районний суд міста києва
Справа № 757/56285/24-п
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2024 року м. Київ
Суддя Печерського районного суду м. Києва Гречана С.І., розглянувши матеріали, які надійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, займаючого посаду голови політичної партії «Старт» (до 22.10.2020 - політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія»), зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 ;
за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, -
В С Т А Н О В И В :
З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/411 від 30.10.2024, складеного керівником відділу реалізації матеріалів перевірок Департаменту формування Доброчесності політичних фінансів уповноваженою особою Національного агенства з питань запобігання корупції Рачинською О.А. вбачається, що ОСОБА_1 будучи керівником політичної партії «Старт» (до 22.10.2020 - політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія»), код ЄДРПОУ - 34796442 порушив порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік, що виявлено та зафіксовано у висновку про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 11.06.2024, чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 212-21 КУпАП.
Прокурор будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи у судове засідання не з`явився, заяв чи клопотань з процесуальних питань не подано.
ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, подав письмові пояснення, у яких зазначає, що він не є суб`єктом адміністративного правопорушенням, ні партія, ні її керівник партії не отримували від НАЗК протокол та не підписували його. Вказує на те, що в результаті форс мажорних обставин, воєнного стану керівники та підписанти звітів низки місцевих організацій партії виїхали за межі України, керівники обласних організацій втратили зв`язок з партією, окремі відповідальні члени партії вступили до лав ЗСУ, відбувалося системне виключення електроенергії. Окрім того, у 2020 році Партія не вела фінансову діяльності, а отже відсутні будь-які корупційні правопорушення. За такого, посилаючись на ст. 22 КУпАП просив визнати скоєне адміністративне правопорушення малозначним та звільнити його від адміністративної відповідальності, обмежившись усним зауваженням. Крім того, просив проводити розгляд справи за його відсутності.
За даних обставин, суд приходить до висновку про можливість розгляду справи за відсутності прокурора та особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Вказане узгоджується з рішенням Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі «Смірнов проти України», відповідно до якого в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи, є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції.
У своїх рішеннях Європейський суд також наголошує, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Вивчивши протокол про адміністративне правопорушення, дослідивши долучені до нього матеріали, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» Національне агентство здійснило аналіз Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Звіт) за 2020 рік, поданого до Національного агентства політичною партією «Старт» (ідентифікаційний код 34796442, далі - Партія) у паперовій формі.
За результатами аналізу встановлено, що оформлення Звіту Партії, включені до нього звітні дані не відповідають вимогам законодавства, а саме Звіт Партії в паперовій формі подано у виді окремих аркушів та непрошитим, до Звіту Партії додано лише 19 титульних сторінок Звітів місцевих організацій Партії, одна «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» та одна остання сторінка форми Звіту.
Так, відповідно до п. 2 розділу І Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315 (далі - Положення), політичні партії та їх місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, подають Звіт за формою, затвердженою рішенням Національного агентства від 09.06.2016 № 3, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.06.2016 за № 904/29034.
Згідно з ч. 10 ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» (в редакції, що діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції») (далі - Закон), підпункту 1 пункту 10 розділу ІІ Положення, до звіту додається інформація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Пунктом 1 розділу III Положення встановлено, що місцевою організацією політичної партії обов`язково заповнюється титульна сторінка, таблиці «Загальна інформація про політичну партію», «Місцеві організації політичною партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи», «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», остання сторінка форми Звіту. Розділи та таблиці заповнюються та подаються у разі наявності інформації. Звіт відповідної місцевої організації подається за підписами керівника і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку) відповідної місцевої організації політичної партії, засвідченими печаткою місцевої організації.
Проте до Звіту Партії додано лише 19 титульних сторінок Звітів місцевих організацій Партії, одна «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» та одна остання сторінка форми Звіту (копії сторінок Звіту Партії та її місцевих організацій додаються), що є порушенням ч. 10 ст. 17 Закону, п. 2 р. I, п.п. 1 п. 10 розділу І, п. 1 розділу ІІІ Положення.
Відповідно до абз. 2 п. 1 розділу ІІ Положення Звіт у паперовій формі повинен бути пронумерований, прошитий та містити на останній сторінці напис «Усього пронумеровано, прошито, скріплено печаткою та підписом аркушів», найменування посади керівника (уповноваженої особи політичної партії), його (її) прізвище, ініціали та підпис, відбиток печатки.
Звіт Партії в паперовій формі подано до Національного агентства у вигляді окремих аркушів та непрошитим (копії сторінок Звіту Партії та її місцевих організацій додаються), що є порушенням абз. 2 п. 1 розділу ІІ Положення.
Виявлені порушення зафіксовано у Акті про проведення аналізу Звіту Партії, від 11.06.2024 та Висновку про результати аналізу Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Старт» (до 22.10.2020 -політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія»), за 2020 рік від 11.06.2024 № 822, затвердженого наказом Національного агентства від 12.06.2024 № 149/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до відповідно до вимог ч. 13 ст. Закону.
Доводи ОСОБА_1 , що він як керівник політичної партії «Старт» (до 22.10.2020 -політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія»), не є суб`єктом правопорушення, суд відхиляє з огляду на таке.
Статтею 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» передбачено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт за відповідний квартал у паперовій формі (за підписом керівника політичної партії, засвідченим печаткою політичної партії), а також на електронному носії, який повинен містити інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Відповідно до п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315 політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.
У ст. 3 Закону визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
Пунктом 6.4.1.6 ст. 6.4 Статуту Партії, нову редакцію якого затвердженого рішенням з`їзду партії від 22.09.2020 № 2, передбачає, що Голова Партії, серед іншого, без доручення представляє Партію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами, незалежно від форм власності та підпорядкування як в Україні, так і за кордоном, та фізичними особами.
Листом від 20.03.2024 № 2 партія надала НАЗК відомості про гр. ОСОБА_1 як керівника Партії, що також підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Враховуючи норми ст. 19 Закону, а також приписи ст.ст. 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії. А тому саме ОСОБА_1 як керівник партії підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Зміст статті 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія вцілому.
Щодо доводів особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , політична партія «Старт» (до 22.10.2020 -політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія») фактично не здійснювала фінансову діяльність, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
26.12 2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 року № 3337-ІХ, який відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти такі Звіти.
Політична партія мала подати до Національного агентства Звіт за 2020 рік протягом 120 днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій».
Вказані норми не передбачають звільнення від подання такого Звіту у разі відсутності фінансової діяльності партії за вказаний період.
Щодо доводів ОСОБА_1 , що останній не отримував примірника складеного відносно нього протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/411, суд зазначає наступне.
З матеріалів справи вбачається, що уповноваженою особою НАЗК листом від 04.10.2024 року № 50-20/74099-24, та листом від 18.10.2024 року №50-20/78467-24 було запрошено ОСОБА_1 для надання пояснень та складення адміністративного протоколу однак ОСОБА_1 до НАЗК не з`явився, жодних заяв на офіційну адресу НАЗК не надсилав
Окрім того, на адресу ОСОБА_1 було надіслано для ознайомлення другий примірник протоколу про адміністративне правопорушення від 30.10.2024 року №50-33/411 з копіями матеріалів справи, на підтвердження чого в матеріалах справи наявний список № 6247 опис вкладення та копія квитанції від «Укрпошти».
Таким чином, посилання ОСОБА_1 про не ознайомлення його з протоколом про адміністративне правопорушення є безпідставними та спростовуються наявними матеріалами справи.
Аргументи ОСОБА_1 про те, що в результаті форс мажорних обставин воєнного стану керівники та підписанти звітів низки місцевих організацій партії виїхали за межі України, керівники обласних організацій втратили зв`язок з партією, окремі відповідальні члени партії вступили до лав ЗСУ, відбувалося системне виключення електроенергії, повністю нівелюються, так як відновлення звітування політичних партій відбулося 26.12.2023 з часу набуття законної сили Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 і на подання таких звітів законом було визначено тривалий період у 120 днів, який є достатнім для виконання вказаних вимог закону, з урахуванням зазначених ОСОБА_1 обставин.
Відповідно до положень ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі та в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Згідно із ст. 23 КУпАП адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
За такого вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 212-21 КУпАП підтверджується даними, які містяться у: протоколі про адміністративне правопорушення № 50-33/340411 від 30.10.2024; витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; копіях сторінок Звіту політичної партії «Старт» за 2020 рік у паперовому вигляді; копіях сторінок Звіту місцевих організацій політичної партії «Старт» за 2020 рік, поданих у паперовому вигляді; копії статуту політичної партії «Старт»; акті про проведення аналізу Звіту Партії, від 11.06.2024; висновку про результати аналізу Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Старт» (до 22.10.2020-політична партія «Політичне об`єднання «Пряма дія»), за 2020 рік від 11.06.2024 № 822; копії листа політичної партії «Старт» від 20.03.2024 № 2.
Обставин, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність ОСОБА_1 не встановлено.
При накладенні стягнення на ОСОБА_1 суд враховує характер вчиненого правопорушення, дані про особу правопорушника, ступінь його вини, відсутність обставин, що пом`якшують і обтяжують відповідальність та вважає за доцільне застосувати стягнення у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Керуючись ст. ст. 212-21, 275-280, 283-287 КУпАП, -
П О С Т А Н О В И В :
Визнати ОСОБА_1 винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, та застосувати адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в розмірі 605,60 грн.
Роз`яснюється, що в разі не сплати штрафу в строк, встановлений ч. 1 ст. 307 КУпАП, сума штрафу буде стягнена в порядку примусового виконання постанови в подвійному розмірі.
Постанова може бути оскаржена особою, щодо якої її винесено, до Київського апеляційного суду через районний суд, протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Строк виконання постанови три місяці.
Суддя Світлана ГРЕЧАНА
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123931514 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Печерський районний суд міста Києва
Гречана С. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні