Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
09.12.2024 м. Городок
Городоцький районний суд Львівської області у складі:
головуючої-судді Малахової-Онуфер А.М.
за участю секретаря судового засідання Гордієнко Н.М.
представників Ветошко Б.Б., Колянковського Т.М., Магировського Т.А., Довгань В.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Городок в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом Городоцької міської ради Львівської області до Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених грошових коштів, -
в с т а н о в и в :
міський голова Ременяк В.В. в інтересах Городоцької міської ради Львівської області, 02.10.2023 звернувся в суд з позовом доТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 пропорційно частці у власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 мотивуючи тим, що відповідачі є співвласниками у різних частках, об`єктів нерухомого майна - нежитлових будівель загальною площею 6300, 3 км.м. (головний виробничий корпус, адмінкорпус, столова), розміщених на земельних ділянках комунальної власності площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016, що на АДРЕСА_1 , належних Городоцькій міській раді Львівської області. Рішенням 11 сесії 8 скликання Городоцької міської ради Львівської області № 2352 від 20.08.2021, на підставі спільної заяви ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельних ділянок і зокрема : площею 0, 8695 га в розмірі 1849053 грн. 15 коп. та площею 0, 0625 га в розмірі 132910 грн. 66 коп., а також погоджено встановлення річного розміру орендної плати за користування земельними ділянками на правах оренди в розмірі не менше 6 % від їх нормативно-грошової оцінки, однак на 27.09.2023 відповідачі договору оренди земельних ділянок не уклали, орендну плату не сплачують, відповідно до актів обстеження від 29.03.2022 та від 19.09.2023, останні фактично використовують вищеозначені земельні ділянки, у своїх комерційних цілях та для обслуговування нежитлових будівель площею 6300, 3 кв.м, розміщених на них, тобто продовжують користуватись земельними ділянками без належного оформлення права користування такими. Просив стягнути з ТОВ Фірма «Гал-дизайн» 130875 грн. 02 коп., з ОСОБА_1 203081 грн. 92 коп., з ОСОБА_2 117336 грн. 22 коп. безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками у період з 01.10.2020 по 31.10.2023 та судовий збір у розмірі 6769 грн. 40 коп., у частках пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Ухвалою судді від 26.10.2023 провадження у справі відкрито за правилами загального позовного провадження, а 07.10.2024 судом прийнято до розгляду заяву про зменшення позовних вимог (а.с. 54, 173-176).
Представник Городоцької міської ради Львівської області міський голова Ременяк В.В. у заяві від 04.12.2024 позовні вимоги підтримав, просив про розгляд справи за відсутності представника міської ради (а.с. 203-206).
Представник ТОВ Фірма «Гал-дизайн» Ветошко Б.Б. у відзиві від 15.11.2023 та в суді вважає позов Городоцької міської ради Львівської області безпідставним та необгрунтованим, окрім цього пояснив, що дійсно, за спільною заявою відповідачів, 20.08.2021 Городоцькою міською радою прийнято рішення №2352, яким затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель та визначено ставку орендної плати для укладення договору оренди в розмірі 6 % від їх нормативно-грошової оцінки, а 02.09.2021 на виконання означеного рішення, позивачем розроблено проект договору оренди, який підписано Городоцькою міською радою та ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», що зважаючи на частку ТОВ Фірма «Гал-дизайн» у нерухомості в розмірі 29/100, останнє мало б платити за рік оренди відповідно 29 % від розміру орендної плати кожної з ділянок, що максимальна сума загального розміру безпідставно збережених коштів, яка відповідає несплаченому ТОВ Фірма «Гал-дизайн» розміру орендної плати, за період з вересня 2021 по жовтень 2023 року з врахуванням коефіцієнту індексації складає 85784 грн. 35 коп. Окрім цього зазначив, що розмір орендної плати за період з 01.10.2020 по 31.10.2023 позивачем нараховано виключно на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 21.09.2023, відсутність нормативно грошової оцінки за 2020-2022 роки є підставою для визнання розрахунку ціни позову необгрунтованим, інше. Просить у позові відмовити (а.с. 67-70).
Представник ТОВ Фірма «Гал-дизайн» ОСОБА_3 в суді висловився на підтримку позиції представника ОСОБА_4 , просить у позові відмовити за безпідставністю.
Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, представник ОСОБА_5 у відзиві від 29.11.2023 та в суді позов заперечив як безпідставний мотивуючи в основному відсутністю як доказів про те, що нежитлові будівлі співвласниками яких є відповідачі, розташовані саме на земельних ділянках площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016, плату за користування якими просить стягнути позивач, так і відсутністю укладеного між сторонами договору (ів) оренди землі, окрім цього зазначив, що заявлена до стягнення сума є необгрунтованою та нарахована з порушенням норм законодавства, інше (а.с. 61-65).
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, представник ОСОБА_6 просить у позові відмовити за безпідставністю заявлених вимог, разом з цим зазначив, що для визначення розміру орендної плати слід використовувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок затверджену рішенням Городоцької міської ради Львівської області №2352 від 20.08.2021, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Заслухавши представників, вивчивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Згідно з ч. 1 і ч. 2 ст.4, ч. 1 ст.5 ЦПК України, кожна особа має право у порядку, встановленим цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів, а суд, здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
За положеннями ч. 1ст. 13 ЦПК України,суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, у межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Із пояснень представника позивача ОСОБА_7 в суді 24.07.2024, із витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001944282023 та № НВ-0001944422023 від 20.09.2023 убачається, що земельні ділянки площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016, що на АДРЕСА_1 (за межами населеного пункту), призначені для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), з березня 2018 року належать Городоцькій міській раді Львівської області, є комунальною власністю та не є об`єктом договору про передачу їх у власність або надання у користування (оренду) фізичним чи юридичним особам (а.с. 29-38).
Відповідно до витягу про державну реєстрацію прав № 29159645 від 01.03.2011, ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», згідно свідоцтва серії НОМЕР_1 від 01.03.2011, на праві власності належить 29/100 частини нежитлової будівлі загальною площею 6 300, 3 кв.м., що на АДРЕСА_1 , до складу яких входять приміщення 12-25, 38-66, 72-73 головного виробничого корпусу, 2А (а.с. 18-19, 118).
Відповідно до витягу про державну реєстрацію прав № 29161654 від 01.03.2011, ОСОБА_1 , згідно свідоцтва серії НОМЕР_2 від 01.03.2011, на праві власності належить 45/100 частини нежитлової будівлі загальною площею 6300, 3 кв.м., що на АДРЕСА_1 , до складу яких входять будівля адмінкорпусу Б-4, площею 1128, 5 кв.м., будівля столової 2Г площею 924, 8 кв.м. та приміщення 26-37 головного виробничого корпусу, 2А площею 771, 1 кв.м. (а.с. 20-21).
Відповідно до витягу про державну реєстрацію прав № 29162173 від 01.03.2011, ОСОБА_2 , згідно свідоцтва серії НОМЕР_3 від 01.03.2011, на праві власності належить 26/100 частини нежитлової будівлі загальною площею 6300, 3 кв.м., що на АДРЕСА_1 , до складу яких входять приміщення 1-11, 67-71 головного виробничого корпусу, 2А загальною площею 1658, 9 кв.м. (а.с. 22-23).
Із витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.10.2023 також убачається, що міжцезнаходженням ТОВ Фірма "Гал-дизайн"значиться АДРЕСА_1 , вид економічної діяльності : 29.32 виробництво інших вузлів, деталей і приладдя для автотранспортних засобів (основний) (а.с. 93-96).
24.06.2021, директор ТОВ Фірма «Гал-Дизайн» ОСОБА_4 , ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Городоцької міської ради Львівської області із спільною заявою №210631 про затвердження нормативно грошової оцінки земельних ділянок, призначених для обслуговування виробничих приміщень (11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) на території Городоцької міської ради Львівської області (за межами населеного пункту) та встановлення величини орендної плати у розмірі не більше 3 % їх нормативної грошової оцінки (а.с. 28).
Рішенням 11 сесії 8 скликання Городоцької міської ради Львівської області № 2352 від 20.08.2021 затверджено технічну документацію про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, з метою укладання договору оренди ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а саме площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 в розмірі 1849053 грн. 15 коп. та площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 в розмірі 132910 грн. 66 коп.
Пунктом 3 рішення погоджено встановлення річного розміру орендної плати за користування земельними ділянками на правах оренди в розмірі не менше 6 (шести) % від їх нормативно-грошової оцінки.
Контроль за виконанням рішення покладено на відділ земельних відносин та постійну депутатську комісію міської ради у справах земельних ресурсів, АПК, містобудування, охорони довкілля (п. 4 рішення) (а.с. 26-27).
29.03.2022 комісією Городоцької міської ради Львівської області, на підставі листа Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області № 14.55/04-16-1376 вих. 22 від 15.03.2022, проведено обстеження земельних ділянок площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 та площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014, яким, серед іншого встановлено, що відповідачі, як співвласники нерухомого майна, фактично використовують означені ділянки для розміщення належної їм нежитлової будівлі загальною площею 6300, 3 кв.м., що на АДРЕСА_1 та ведення господарської діяльності (виробництво пластмасових виробів). Земельні ділянки засмічені поліетиленовими відходами та автомобільними шинами За результатами обстеження комісією Городоцької міської ради Львівської області складено акт обстеження земельних ділянок від 29.03.2022 (а.с. 25).
Комісією Городоцької міської ради Львівської області, 19.09.2023 повторно проведено обстеження земельних ділянок площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 та площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та встановлено, що означені ділянки використовуються для обслуговування нежитлових будівель і споруд, що на АДРЕСА_1 , належних на праві спільної часткової власності ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . На території земельних ділянок ведеться господарська діяльність (виробництво пластмасових виробів, складування відходів поліетилену, тощо) без належного оформлення права користування такими земельними ділянками. За результатами обстеження комісією Городоцької міської ради Львівської області складено акт обстеження земельних ділянок від 19.09.2023 (а.с. 24, 28).
Таким чином, відповідачі ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 впродовж серпня 2021 по жовтень 2023 року фактично користувалися земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 на яких розміщені належні їм нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 , без відповідного рішення органу місцевого самоврядування та без сплати орендної плати.
Згідно витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.09.2023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4620981000:15:000:0014) становить 168131 грн. 98 коп., а земельної ділянки (кадастровий номер 4620981000:15:000:0016) - 2339052 грн. 23 коп. (а.с. 40, 41).
Відповідно до розрахунку суми збитків, наданого Городоцькою міською радою Львівської області, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачами земельною ділянкою площею 0, 0625 га (кадастровий номер 4620981000:15:000:0014) на АДРЕСА_1 , за період з 20.08.2021 по 31.10.2023, визначеного з урахуванням ставки річної орендної плати 6 % від нормативної грошової оцінки (п. 3 Рішення Городоцької міської ради №2352 від 20.08.2021) і нормативно грошової оцінки земельних ділянок (витяги від 21.09.2023) становить 21287 грн. 68 коп. (а.с. 174).
Відповідно до розрахунку суми збитків, наданого Городоцькою міською радою Львівської області, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачами земельною ділянкою площею 0, 8695 га (кадастровий номер 4620981000:15:000:0016) на АДРЕСА_1 , за період з 20.08.2021 по 31.10.2023. визначеного з урахуванням ставки річної орендної плати 6 % від нормативної грошової оцінки (п. 3 Рішення Городоцької міської ради №2352 від 20.08.2021) і нормативно грошової оцінки земельних ділянок (витяги від 21.09.2023) становить 296279 грн. 93 коп. (а.с. 175).
Згідно зст. 80 ЗК України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Приписами частин 1, 2статті 83 ЗК Українивстановлено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
У відповідності до статей122,123,124 ЗК України, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентуєтьсяЗемельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина другастатті 120 ЗК України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт «е» частини першоїстатті 141 цього Кодексу).
За положеннями ч. 1ст. 93 ЗК України, право оренди земельної ділянкице засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтями125,126 ЗК Українипередбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Отже, за змістом вказаних приписів, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, з огляду на приписи частини другоїстатті 120 ЗК України, не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
Відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна, урегульованоглавою 83 ЦК України.
Відповідно до частин 1, 2статті 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положенняглави 83 ЦК Українизастосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
За змістом приписівглави 83 ЦК України, кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Для кондикційних зобов`язань характерним є приріст майна в набувача без достатніх правових підстав і важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Таким чином, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1статті 1212 ЦК України.
Така правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20.
Відповідно достатті 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини першоїстатті 96 ЗК України).
Частиною 1статті 21 Закону України «Про плату за землю»встановлено, що орендна плата за землюце платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди.
Плата за землюобов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власностіобов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти14.1.72,14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
З вищенаведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття «земельний податок» та «орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності».
Відповідачі ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не є власниками або постійними землекористувачами спірних земельних ділянок площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016, а тому не є суб`єктами плати за землю у формі земельного податку. Єдиною можливою формою здійснення ними як землекористувачами плати за землю є орендна плата.
Частиною 6статті 120 ЗК Українипередбачено, що істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації.
Згідно з ч. 1ст. 79 ЗК України, земельна ділянкаце частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Положеннями частин 1, 3, 4, 9статті 79-1ЗК України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Із матеріалів справи убачається, щовідповідачі ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 фактично використовують земельні ділянки площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016, що на АДРЕСА_1 для обслуговування належних їм на праві спільної часткової власності нежитлових приміщень загальною площею 6300, 3 кв.м., розміщених на означених земельних ділянках.
При цьому, в матеріалах справи відсутній укладений в період набуття права власності на об`єкт нерухомого майна договір оренди спірних земельних ділянок, як і відсутні докази проведення державної реєстрації права оренди земельних ділянок, а отже, відповідачі користуються земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 без достатньої правової підстави.
Судом встановлено, що у період з 20.08.2021 (дата прийняття рішення про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок) по 31.10.2023 (дата пред`явлення позову) ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не сплачували за користування земельними ділянками плату за землю у встановленому законом порядку, означений період входить до предмету доказування і такий покладається в основу судового рішення.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту288.5.1 статті 288 Податкового кодексу(ПК) України.
Приписи пунктів288.5.1,288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК Українивказують на те, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користуванняне більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідьне менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з положеннями частини 5 статті5, частини 1 статті13 Закону України «Про оренду земель», для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 Закону України «Про оцінку земель»).
Відповідно достатті 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер, проводиться вперше відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженоїпостановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213(зі змінами). Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї.
Відповідно до частини 2 статті20та частини 3 статті23 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Чинне законодавство України, в тому числістаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі.
Отже, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянкице роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період. Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 29.05.2020 року у справі №922/2843/19 і Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі №905/1680/20.
При цьому, Велика Палата Верховного Суду у п. 7.28 постанови від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20 зазначила, що земельним законодавством таПК Українине обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру.
У п. 7.29 та п. 7.30 постанови вказано, що висновки судів, які застосовують приписи статей20,23 Закону України «Про оцінку земель»у спосіб тлумачення витягу про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянкияк єдиного належного доказу на підтвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати чи повернення безпідставно збережених грошових коштів фактичним землекористувачем без оформлення орендного договору, є помилковими.
З огляду на зазначене Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладеного в постанові від 29 травня 2020 року у справі № 922/2843/19, а саме: «при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель» (абзац другий пункту 37 постанови).
За положеннями п. 289. 1 ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Для визначення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 20.08.2021 по 31.10.2023, суд використовує нормативну грошову оцінку земельних ділянок площею 0,8695га,кадастровий номер 4620981000:15:000:0016в розмірі1849053грн.15коп.та площею0,0625га,кадастровий номер 4620981000:15:000:0014в розмірі132910грн.66коп., затверджену рішенням 11 сесії 8 скликання Городоцької міської ради Львівської області № 2352 від 20.08.2021, з урахуванням коефіцієнтів індексації (1,1 за 2022 рік, 1,15 за 2023 рік), визначених відповідно до законодавства та ставки орендної плати (а.с. 26-27).
Пунктом 3 рішення 11 сесії восьмого скликання Городоцької міської ради Львівської області № 2352 від 20.08.2021, річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками на правах оренди встановлено в розмірі не менше 6 (шести) % від їх нормативно-грошової оцінки.
Окрім цього, як вбачається з матеріалів справи, нежитлова будівля загальною площею 6300, 3 кв.м., що на АДРЕСА_1 , розміщена на земельних ділянках за які підлягає стягненню орендна плата, перебуває у спільній частковій власності ТОВ Фірма «Гал-Дизайн» (розмір частки 29/100), ОСОБА_1 (розмір частки 45/100) та ОСОБА_2 (розмір частки 26/100) (а.с. 18-23).
Статтею540 ЦК Українипередбачено, якщо у зобов`язанні беруть участь кілька кредиторів або кілька боржників, кожний із кредиторів має право вимагати виконання, а кожний із боржників повинен виконати обов`язок у рівній частці, якщо інше не встановлено договором або актами цивільного законодавства.
Відповідно достатті 541 ЦК Українисолідарний обов`язок або солідарна вимога виникають у випадках, встановлених договором або законом, зокрема у разі неподільності предмета зобов`язання.
Аналіз статей540та541 ЦКдозволяє зробити висновок, що при існуванні множинності осіб у зобов`язанні виникають часткові зобов`язання. Тому кредитор у частковому зобов`язанні має право вимагати виконання, а кожний із боржників повинен виконати свій обов`язок у рівній частці. Натомість солідарне зобов`язання виникає у випадках, встановлених договором або законом, зокрема, у разі неподільності предмета зобов`язання.
За таких обставин, з ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 підлягають стягненню на користь Городоцької міської ради Львівської області безпідставно збережені кошти у виді орендної плати за користування спірними земельними ділянками площами 0, 8695 га та 0, 0625 га у період з 20.08.2021 по 31.10.2023, пропорційно частці у власності на об`єкт нерухомого майна нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 , сума до стягнення з ТОВ Фірма «Гал-Дизайн» складає 85784 грн. 35 коп., з ОСОБА_1 133113 грн. 63 коп. та з ОСОБА_2 76910 грн. 11 коп., оскільки використання ними означених земельних ділянок без достатньої правової підстави, позбавило Городоцьку міську раду Львівської області, як власника землі, права отримувати від цих земельних ділянок дохід в розмірі орендної плати і саме таку суму не отримав позивач, але міг би отримати в разі укладення між ним і відповідачами договору оренди землі.
Покликання представника ОСОБА_5 в суді про те, що його довірителю не було відомо про рішення та про необхідність підписання складеного позивачем договору оренди необгрунтовані та спростовуються, окрім наявних у справі доказів, поясненнями в суді представника ОСОБА_4 , який ствердив, що після підписання ним у вересні 2021 року договору оренди, особисто передав такий для підпису ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , проте останні підписувати такий відмовились про, що він повідомив орендодавця.
З урахуванням положень ст. 133, 141 ЦПК України, суд стягує з ТОВ Фірма «Гал-Дизайн», ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на користь Городоцьої міської ради Львівської області судовий збір пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За наведеного, керуючись ст. 4, 12, 13, 81, 82, 133, 141, 209, 258, 259, 263, 265, 268, 354 ЦПК України, ст. 80, 83, 122-126 ЗК України, ст. 1212 ЦК України, -
в и р і ш и в :
позов Городоцької міської ради Львівської області задовольнити частково.
Стягнути з Товариства зобмеженоювідповідальністюФірма «Гал-Дизайн» (код ЄДРПОУ 13820466) на користь Городоцької міськоїрадиЛьвівськоїобласті (код ЄДРПОУ 26269892) безпідставно збережені кошти за користування земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 пропорційно частці у власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 в розмірі 85784 грн. 35 коп. та 2272 грн. 98 коп. судового збору, а всього 88057 грн. 33 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 (ІПН : НОМЕР_4 ) на користь Городоцької міськоїрадиЛьвівськоїобласті (код ЄДРПОУ 26269892) безпідставно збережені кошти за користування земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 пропорційно частці у власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 в розмірі 133 113 грн. 63 коп. та 3527 грн. 04 коп. судового збору, а всього 136 640 грн. 67 коп.
Стягнути з ОСОБА_2 (ІПН: НОМЕР_5 ) на користь Городоцької міськоїрадиЛьвівськоїобласті (код ЄДРПОУ 26269892) безпідставно збережені кошти за користування земельними ділянками площею 0, 0625 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0014 та площею 0, 8695 га, кадастровий номер 4620981000:15:000:0016 пропорційно частці у власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі, що на АДРЕСА_1 в розмірі 76 910 грн. 11 коп. та 2037 грн. 84 коп. судового збору, а всього 78 947 грн. 95 коп.
В задоволенні решти вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 19.12.2024.
С у д д я А.М.Малахова-Онуфер
Суд | Городоцький районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123934955 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Городоцький районний суд Львівської області
Малахова-Онуфер А. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні