ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року м. Житомир справа № 240/28734/23
категорія 105000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Чернової Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області до Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в особі Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області про визнання протиправною та скасування постави,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправною постанову старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) Сладь Т.П. від 25.09.2023 ВП №69506009 про накладення штрафу у розмірі 5100,00 грн.;
- скасувати постанову старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) Сладь Т.П. від 25.09.2023 ВП №69506009 про накладення штрафу у розмірі 5100,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що постанова про накладення штрафу є протиправною, оскільки ГУ ПФУ в Житомирській області на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 28.04.2022 по справі №240/27340/21 проведено ОСОБА_1 перерахунок з 23.07.2021 пенсії державного службовця (по інвалідності) відповідно до ст. 37 Закону України «Про державну службу» №3723-ХІІ у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного в довідці про заробітну плату за грудень 2020 року та у довідках про складові заробітної плати на момент звільнення. В результаті зазначеного перерахунку розмір пенсії ОСОБА_1 зменшився та становив 1854 грн. (до перерахунку був 2200 грн.). При цьому зазначає, що при перерахунку пенсії були відсутні підстави для врахування довідки про заробітну плату від 19.08.2022 №71-Ф, оскільки це не відповідає вимогам Порядку №622 (у заявника відсутній необхідний стаж державної служби 20 років); що вимога державного виконавця про виконання рішення суду в частині не включення до перерахунку пенсії довідки за грудень 2020 року №71-Ф від 19.08.2022 у справі №240/27340/21 на адресу ГУ ПФУ в Житомирській області не надходила. Також звертає увагу, що сума заборгованості (доплати), вказана у відповіді на вимогу державного виконавця у сумі 88151,25 грн. на момент із зверненням з позовною заявою є невірною, вірною слід вважати суму заборгованості у розмірі 97296,66 грн.
Ухвалою суду відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на24.10.2023.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив повністю відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки рішення суду №240/27340/21 залишається невиконаним, при цьому не встановлено об`єктивної неможливості невиконання рішення.
Також у відзиві представник відповідача просила справу розглядати без участі представника відділу.
В судове засідання представник позивача не з`явився, повідомлений про розгляд справи належним чином.
Усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Постановою державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) від 25.09.2023 накладено штрафу розмірі 5100грн. за невиконання без поважних причин боржником рішення суду в частині не включення до перерахунку довідки за грудень 2020 року №71-Ф від 19.08.2022.
Позивач вважає таку постанову протиправною, оскільки рішення суду у справі №240/27340/21виконано у повному обсязі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади щодо примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) врегульованіЗаконом України "Про виконавче провадження"(далі - Закон №1404-VIII).
Положеннямистатті 3 Закону №1404-VIIIзакріплено, що підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбаченихзакономвипадках на підставі судових рішень.
Відповідно до частини 6статті 26 Закону №1404-VIIIза рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню).
Згідно зістаттею 63 Закону №1404-VIIIза рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостоюстатті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.
У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність. Виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником.
У разі повторного невиконання без поважних причин боржником рішення, якщо таке рішення може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та вживає заходів примусового виконання рішення, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 1статті 75 Закону №1404-VIIIу разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.
З огляду на системний аналіз наведених норм права, правовою підставою для накладення державним виконавцем на боржника штрафу у межах виконавчого провадження є невиконання ним судового рішення у встановлений строк без поважних причин. При цьому, застосування такого заходу реагування є обов`язком державного виконавця і націлено на забезпечення реалізації мети виконавчого провадження, як завершальної стадії судового провадження.
Вирішуючи питання про накладення штрафу, державний виконавець повинен встановити дві обставини: 1) факт виконання чи невиконання рішення; 2) у випадку невиконання рішення встановити причини невиконання. При цьому, лише дійшовши висновку про відсутність поважних причин, державний виконавець вправі накласти штраф на боржника. Встановлення таких обставин здійснюється шляхом виконання державним виконавцем своїх обов`язків та реалізації прав, передбаченихст.18 Закону №1404-VIII, а також дотриманням сторонами виконавчого провадження своїх обов`язків.
Зокрема, частиною 1статті 18 Закону №1404-VIIIпередбачено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цимЗакономзаходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Відповідно до змісту положень частини 3статті 18 Закону №1404-VIIIвизначено, що виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право, серед іншого, проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цьогоЗакону, а частина 4 наголошує на тому, що вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом
З огляду на викладене слідує, що постанова про накладення штрафу за невиконання судового рішення може бути винесена лише за умови, що судове рішення не виконано боржником без поважних причин, коли боржник мав реальну можливість виконати таке судове рішення, проте не зробив цього.
Постановою державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) від 25.09.2023 накладено штрафу розмірі 5100грн. за невиконання без поважних причин боржником рішення суду в частині не включення до перерахунку довідки за грудень 2020року №71-Ф від 19.08.2022.
У постанові зазначено, що 26.07.2022 відкрито провадження. Надійшло повідомлення боржника про надання інформації про виконання рішення суду, а саме призначено, здійснено нарахування ОСОБА_1 з 23.07.2021 пенсії державного службовця (по інвалідності) відповідно до ст. 37 Закону України «Про державну службу» №3723-ХІІ у розмірі 60% від суми заробітку, здійснено перерахунок пенсії з 03.08.2020 у розмірі 60% від заробітку, зазначеного у довідці про заробітну плату за грудень 2020 року та у довідках про складові заробітної плати на момент звільнення.
В результаті перерахунку на виконання рішення суду розмір пенсії з 23.07.021 становить 6158,35 грн. З 01.07.2023 виплата буде здійснюватись у розмірі визначеному на виконання постанови суду. За період з 23.07.2021 по 30.06.2023 нарахована сума доплати в розмірі 88151,25 грн.
При перевірці виконання рішення суду боржником та заяви стягувача про не виконання рішення суду державним виконавцем встановлено, що рішення суду боржником не виконано в частині не включення до перерахунку довідки за грудень 2020року №71-Ф від 19.08.2022.
Позивач, оскаржуючи вказану постанову, зазначає, що згідно вимог Постанови № 622, з урахування положень Закону № 3723-ХІІ, врахувати для обрахунку пенсії державного службовця довідку № 71-ф від 19.08.2022 про заробітну плату за грудень 2020 року (в середніх розмірах), видану Головним управлінням, немає підстав, оскільки у заявника відсутній необхідний стаж державної служби 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі.
Проте суд не погоджується з таким твердженням відповідача, оскільки рішенням суду №240/27340/21 чітко встановлено: Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити, здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 з 23.07.2021 пенсії державного службовця (по інвалідності) відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" №3723-XII у розмірі 60 відсотків від заробітку, зазначеного в довідці про заробітну плату за грудень 2020 року та у довідках про складові заробітної плати на момент звільнення.
На виконання вищевказаного рішення Головним управлінням було проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 , проте, вказаний перерахунок проведено без урахування довідки № 71-ф від 19.08.2022 про заробітну плату за грудень 2020 року.
Державним виконавцем 08.06.2023 винесено вимогу, якою зобов`язано в 5-денний термін з моменту отримання виконати рішення суду та надати підтверджуючі документи про його виконання. В даній вимозі зазначено, що Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду № 240/27340/21 від 01.06.2023 зроблено висновок, що ГУ ПФУ у Житомирській області вчинено протиправні дії на виконання рішення суду від 24.04.2022 у справі №240/27340/21, які полягають у переведенні позивача на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" без урахування довідки про заробітну плату за грудень 2020 року та довідок про складові заробітної плати на момент звільнення, про які вказано у рішенні суду.
Боржником на вимогу державного виконавця від 08.06.2023 повідомлено, що в результаті перерахунку на виконання рішення суду розмір пенсії з 23.07.20211 становить 6158,35 грн. З 01.07.2023виплата пенсії буде здійснюватись у розмірі визпаченому на виконання постанови суду. За період з 23.07.2021 по 30.06.2023 нарахована сума доплати в розмірі 88151,25 грн.
Стягувачем 04.09.2023 в порядку ст.19 Закону України "Про виконавче провадження" повідомлено, що рішення суду не виконано, довідка за грудень 2020 №71-Ф від 19.08.2022 не включена.
Вказане підтверджується листом ГУ ПФУ в Житомирській області від 31.07.2023 № 29010-29786/К-03/8 2800/23.
Державним виконавцем 25.09.2023винесено постанову про накладення штрафу за невиконання рішення суду, так як при перевірці виконання рішення суду боржником та заяви стягувача про не виконання рішення суду, установлено, що рішення суду в частині не включення до перерахунку довідки за грудень 2020 року № 71-Ф від 19.08.2022 боржником не виконано.
Відповідно до положеньстатті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами ч.1, 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Докази, на які посилається позивач на обґрунтування позову, не знайшли свого повного підтвердження під час розгляду справи у суді.
Аналізуючи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області рішення суду у справі № 240/27340/21 в частині не включення до перерахунку довідки за грудень 2020 року №71-Ф від 19.08.2022 не виконане.
Враховуючи викладене, постанова старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) Сладь Т.П. від 25.09.2023 ВП №69506009 про накладення штрафу у розмірі 5100,00 грн. є правомірною, оскільки прийнята з дотриманням норм Закону України"Про виконавче провадження", а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 272, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. О.Ольжича, 7, м.Житомир,10003,ЄДРПОУ 13559341) до Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) в особі Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) (майдан Соборний, 1, м.Житомир, 10014, ЄДРПОУ 43316784) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів за правилами, встановленими статтями 287, 296-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Г.В. Чернова
20.12.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123940922 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні