Рішення
від 19.12.2024 по справі 280/9384/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2024 року Справа № 280/9384/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді МаксименкоЛ.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Заступника керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області Хіврича Романа Миколайовича (69050, Запорізька область, Запорізький район, м. Запоріжжя, вул. Космічна, 118а, код ЄДРПОУ/умовний код 0290997328) в інтересах держави в особі Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (69107, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр-т Соборний, 164, , код ЄДРПОУ 35258283)

до Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (69001, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 32, прим. 12, код ЄДРПОУ 38069645)

про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою в інтересах держави в особі Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (далі відповідач), в якій позивач просить суд зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК" укласти з Управлінням містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації охоронний договір на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Житловий будинок Г.І. Янцена, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. С. Серікова, 11 на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що Наказом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 №49-О об`єкт нерухомості, а саме: Житловий будинок Г.І. Янцена, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 (стара назва Комсомольська) включений до Переліку об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування Запорізькій області. Стверджує, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОСЕРВІС-ДК» є власником щойно виявленого об`єкту культурної спадщини Житлового будинку Г.І. Янцена. Разом з тим, усупереч імперативним нормам Закону України «Про охорону культурної спадщини», охоронний догорів з відповідним органом охорони культурної спадщини до теперішнього часу не укладено. Покликається на відсутність намірів укладення охоронного договору, чим прямо порушуються імперативні вимоги щодо обов`язку та строків укладення такого договору. З огляду на викладене, просить позовні вимоги задовольнити.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав.

Ухвалою суду від 14.10.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/9384/24 без виклику сторін.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Наказом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 № 49-О об`єкт нерухомості, а саме: Житловий будинок Г.І. Янцена, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 включений до Переліку об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування Запорізькій області.

Відповідно до рішення Запорізької міської ради № 24 від 19.02.2016 перейменовано АДРЕСА_2 .

У подальшому, розпорядженням Запорізької обласної військової адміністрації від 15.05.2023 № 236, на підставі Положення про Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.05.2021 № 370, наказу Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 №49-о, листа Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради від 11.04.2023 № 043/01-41, був затверджений новий Перелік об`єктів культурної спадщини Запорізької області, до якого також включено Житловий будинок ОСОБА_2 .

Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником адміністративної будівлі інв. № 4162, Е, сторожки інв. № 4162, Д, які входять до складу об`єкту нерухомого майна реєстраційний номер 2330360523101 та адміністративної будівлі інв. № 4162, Ж, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 яка входить до складу нерухомого майна реєстраційний номер 2330306523101 є Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОСЕРВІС-ДК» код ЄДРПОУ 38069645. Право власності зареєстроване 02.04.2021 згідно договору купівлі-продажу, серія та номер: 10153, виданий 24.12.2018 приватний нотаріус Запорізького міського нотаріального округу Вовк І.І. та висновок щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна, серія та номер: 9326/2, виданий 24.11.2020 ТОВ «ЗМБТІ».

Таким чином, Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОСЕРВІС-ДК» є власником щойно виявленого об`єкту культурної спадщини - Житловий будинок Г.І. Янцена.

Разом з тим, у супереч імперативним нормам Закону України Про охорону культурної спадщини, охоронний догорів з відповідним органом охорони культурної спадщини до теперішнього часу не укладено.

Шевченківською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області на адресу Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації скеровано листи 18.01.2024 № 57-101-324ВИХ-24, 21.02.2024 № 57-101- 976вих.-24, 07.06.2024 № 57-101-3375ВИХ-24 та 17.09.2024 № 57-101-5476вих.24 з метою з`ясування чи наявний/відсутній укладений охоронний договір на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Житловий будинок ОСОБА_2 , розташований у АДРЕСА_1 , який на праві власності належить ТОВ «ТЕПЛОСЕРВІС-ДК», чи направлялося Управлінням повідомлення власнику про віднесення об`єкту до щойно виявленого об`єкту культурної спадщини та чи надходили від останнього пропозиції щодо укладення охоронного договору, чи планується Управлінням вжиття заходів судово-претензійного характеру щодо укладення охоронного договору у разі його відсутності.

З відповідей Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 07.02.2024 № 0091/03-05, 14.03.2024 № 0219/03-05 та відповідей Запорізької обласної військової адміністрації від 18.06.2024 № 08325/08-46 та від 26.09.2024 № 14303/08-46 встановлено, що охоронний договір на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Житловий будинок ОСОБА_2 не укладено, хоча листами від 22.11.2023 № 108/03-0 та 16.06.2024 № 03-04/84, Управлінням повідомлено власника (ТОВ "ТЕПЛОСЕРВІС-ДК") про необхідність його укладення. У вищезазначених листах Управлінням також зазначено, що заходи судово-претензійного характеру щодо укладення охоронного договору на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Житловий будинок Г.І. Янцена, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 , Управлінням не вживались, кошти для сплати судового збору за подання позовів відсутні.

Враховуючи встановлені порушення у сфері охорони об`єктів культурної спадщини, прокурор вважає, що існують безумовні підстави для вжиття прокурором заходів представницького характеру з метою забезпечення укладення охоронного договору на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - Житловий будинок Г.І. Янцена, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України Про охорону культурної спадщини №1805-ІІІ (далі Закон).

Згідно зі статтею 1 Закону, об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.

Пам`яткою культурної спадщини є об`єкт культурної спадщини, який занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (не включення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини. Предмет охорони об`єкта культурної спадщини - характерна властивість об`єкта культурної спадщини, що становить його історико-культурну цінність, на підставі якої цей об`єкт визнається пам`яткою.

Одним з таких об`єктів є пам`ятка архітектури місцевого значення із найменуванням Житловий будинок Г.І. Янцена, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Наказом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 № 49-О об`єкт нерухомості, а саме: Житловий будинок ОСОБА_2 , який розташований за адресою: АДРЕСА_1 включений до Переліку об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування Запорізькій області.

На даний час у будівлі Житлового будинку ОСОБА_2 розташований приватний дитячий садок.

Виходячи з положень статті 5 Закону України Про охорону культурної спадщини, Положення про Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації, Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини у вказаних правовідносинах органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції, є Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації, яке не вживає дієвих заходів на захист інтересів держави з метою укладення охоронних договорів з усіма власниками складових частин пам`ятки.

Охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі статті 23 Закону України Про охорону культурної спадщини. Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини.

Охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини спрямований на реалізацію норм Закону України Про охорону культурної спадщини, випливає з владних управлінських функцій суб`єкта владних повноважень, передбачених вказаним законом, а також мстить владне зобов`язання для іншого суб`єкта договору.

Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

Законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності.

Відповідно до статті 3 Закону України Про охорону культурної спадщини державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.

Спонукання відповідача у судовому порядку до укладення охоронного договору на належне йому на праві власності будівлі інв. № 4162, Е, сторожки інв. № 4162, Д, які входять до складу об`єкту нерухомого майна реєстраційний номер 2330360523101 та адміністративної будівлі інв. № 4162, Ж, розташовані за адресою: м. Запоріжжя, вул. С.Серікова, 11, яка входить до складу нерухомого майна реєстраційний номер 2330306523101 є захистом прав держави у сфері охорони культурної спадщини, і повноваження щодо такого захисту (у наведений спосіб) належать Управлінню містобудуванню та архітектури Запорізької обласної адміністрації, що є спеціально уповноваженим органом охорони культурної спадщини в силу положень Закону України Про охорону культурної спадщини.

Відповідно до статті 23 Закону України Про охорону культурної спадщини усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Таким чином, законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності.

Частиною 3 статті 23 Закону України Про охорону культурної спадщини передбачено, що порядок укладення охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року №1768.

Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована. Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Згідно із пунктами 5, 6 Порядку в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

Отже, Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК протягом одного місяця з моменту отримання інформації про щойно виявлений об`єкт культурної спадщини зобов`язаний укласти охоронний договір з уповноваженим органом охорони культурної спадщини, проте, до теперішнього часу припис чинного законодавства у сфері охорони культурної спадщини щодо обов`язковості укладення охоронного договору на об`єкт культурної спадщини, ігнорується.

Відповідно до статті 3 Закону України Про охорону культурної спадщини державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Так, за відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань, Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації має статус юридичної особи (код ЄДРПОУ 35258283), що вказує, що останнє є самостійним суб`єктом у сфері охорони культурної спадщини, та, відповідно, може бути позивачем у справах стосовно порушення прав як органу охорони культурної спадщини.

Згідно із Положення про Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації, затвердженого Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 28.05.2021 № 370 Управління утворюється головою Запорізької обласної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Запорізької області забезпечує виконання покладених на нього завдань.

Пунктами 5, 8,12 Положення передбачено, що Управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України Про архітектурну діяльність, Про основи містобудування, Про охорону культурної спадщини, Про регулювання містобудівної діяльності, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженнями голови Запорізької обласної державної адміністрації, а також цим Положенням. Управління відповідно до визначених галузевих повноважень зокрема готує (бере участь у підготовці) проектів угод, договорів, меморандумів, протоколів зустрічей делегацій і робочих груп у межах своїх повноважень.

З наведених норм права вбачається, що належним суб`єктом владних повноважень, з яким відповідач зобов`язаний укласти охоронний договір, є Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації.

З огляду на викладене, а також на те, що порушення закону у вигляді неукладення охоронного договору з боку відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК є триваючим, на теперішній час у відповідача є встановлений законом обов`язок укласти охоронний договір з Управлінням містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації на пам`ятку архітектури з найменуванням Житловий будинок Г.І. Янцена, розташований по вул. Сергія Серікова, 11 у м. Запоріжжі, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи, що позивачем понесені судові витрати лише зі сплати судового збору, відтак підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Заступника керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області Хіврича Романа Миколайовича (69050, Запорізька область, Запорізький район, м. Запоріжжя, вул. Космічна, 118а, код ЄДРПОУ/умовний код 0290997328) в інтересах держави в особі Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (69107, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр-т Соборний, 164, , код ЄДРПОУ 35258283) до Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (69001, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 32, прим. 12, код ЄДРПОУ 38069645) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Зобов`язати Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК укласти з Управлінням містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації охоронний договір на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - Житловий будинок Г.І. Янцена, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. С. Серікова, 11 на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 19.12.2024.

Суддя Л.Я. Максименко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123941316
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —280/9384/24

Рішення від 19.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні