Справа № 420/8815/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу координації пенсійних виплат Міністерства внутрішніх справ України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України, за участі третьої особи Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області", в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'';
- зобов`язати Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України оформити та направити до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області подання про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб''.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 14.01.2013 року був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ. Згідно до листа від 11.08.2023 року №9/122аз вислуга років в календарному обчисленні позивача складає 23 роки 01 місяць 01 день, в пільговому 08 років 03 місяці 18 днів. 07.09.2023 року позивач звернувся до ДУ ТМО МВС України по Одеській області із заявою щодо призначення пенсії за вислугою років. Згідно до листа від 09.10.2023 року №Ц33/36- 1355 вбачається, що пакет документів було направлено до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України. Однак, відповідач повернув заяву про призначення пенсії та документи для усунення недоліків. Під недоліками слід розуміти відсутність завірених копій рішень судів із відмітками про набрання законної сили щодо поновлення на роботі, що є абсурдним так як згідно до записів трудової книжки та послужного списку наявна вся необхідна інформація щодо прийняття та звільнення з роботи в органах МВС України. Позивач вважає, що бездіяльність відповідача протиправною, а тому звернувся до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою суду від 25.03.2024 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано час для усунення недоліків шляхом надання до суду: уточнену позовну заяву з урахуванням висновків викладених в ухвалі суду, з копіями відповідно до кількості учасників.
01.04.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла зава про усунення недоліків до якої додана уточнена позовна заява.
Ухвалою від 04.04.2024 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/8815/24, залучив Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
10.04.2024 року до суду від Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 00032684) надійшла заява, в якій зазначено, що копія позовної заяви ОСОБА_1 з копіями доданих до позову документів ні на юридичну адресу (вулиця Богомольця, 10, місто Київ, 01601), ні до «Електронного кабінету» в системі ЄСІТС Міністерства внутрішніх справ України не надіслані, що виключає можливість МВС України належним чином скористатися своїми процесуальними правами.
В позовній заяві позивач визначив відповідачем Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 40116086).
Разом з тим, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та громадських формувань код ЄДРПОУ 40116086 є кодом Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України.
Ухвалою від 12.04.2024 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та встановлено строк для усунення її недоліків шляхом подання до суду уточненої позовної заяви з урахуванням висновків викладених в ухвалі суду, з копіями позовної заяви для відповідача та третьої особи.
22.04.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від позивача надійшла уточнена позовна заява, в якій позивач визначив в якості відповідача Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 00032684).
Ухвалою від 23.04.2024 року прийняти до розгляду уточнену позовну заяву та замінено первісного відповідача у справі №420/8815/24 - Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 40116086) належним - Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 00032684).
До суду від Міністерства внутрішніх справ України надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, Міністерство внутрішніх справ України послалося на те, що у липні 2021 року до МВС України від ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» надійшли матеріали для розгляду та прийняття рішення щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ. За результатами опрацювання документів Департамент персоналу МВС України повернув ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» надіслані документи листом від 27.07.2021 № 34389/22-2021, в якому просив терміново усунути зазначені недоліки та повторно надіслати матеріали для прийняття рішення. Проте, до цього часу до МВС України документи стосовно позивача не надходили, що виключає прийняття будь-якого рішення та свідчить про відсутність у спірній ситуації протиправної бездіяльності МВС України, про яку вказує представник позивача. Відтак, доводи позивача про те, що МВС України проявило протиправну бездіяльність не відповідають дійсності. Охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага. При цьому, позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. За відсутності об`єктивного порушення прав чи законних інтересів особи її вимоги не підлягають задоволенню.
До суду від третьої особи надійшли пояснення щодо позову, в яких зазначено, що 01.07.2021 року ДУ ТМО МВС України по Одеській області до уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій - управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань Департаменту персоналу МВС України (зараз Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України) супровідним листом від 01.07.2021 року № 33/36-781 були направлені матеріали для розгляду та прийняття рішення, щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 . У зв`язку із встановленням невідповідності змісту наказів про звільнення ОСОБА_1 зі служби в органах внутрішніх справ та поновленням на службі змісту рішень судів, відсутністю належним чином завірених копій рішень судів з відмітками про набирання законної сили (всіх інстанцій), листом від 27.07.2021 року № 34389/22- 2021 Департамент персоналу МВС України повернув на адресу ДУ ТМО МВС України по Одеській області заяву та документи ОСОБА_1 для усунення недоліків. У серпні 2021 року, після отримання повернутих матеріалів, у телефоному режимі позивача було запрошенно на прийом до сектору ДУ ТМО для ознайомлення з відповіддю Департаменту персоналу МВС про термінове усунення недоліків. Позивач повідомив, що виплати у зв`язку із поновленням на службі не отримував, завірених належним чином копій рішень суду він не має, а зараз перебуває у другому місці і по поверненню до Одеси одразу навідаєтеся до нашого сектору. Повторно із заявою щодо призначення пенсії позивач звернувся тільки через два роки -19.09.2023року. У відповіді на повторне звернення ОСОБА_1 щодо призначення пенсії, для усунення недоліків щодо повторного направлення документів для призначення пенсії була надана копія листа Департаменту персоналу МВС України від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 щодо повернення матеріалів для усунення недоліків.
Ухвалою від 20.12.2024 року замінено відповідача Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України його правонаступником Відділом координації пенсійних виплат Міністерства внутрішніх справ України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
01.07.2021 року Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" за вих. № 33/36-781 надіслано до управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань ДП МВС України матеріали для розгляду та прийняття рішення щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
За результатами опрацювання документів Департамент персоналу МВС України повернув ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» надіслані документи листом від 27.07.2021 року № 34389/22-2021, в якому просив терміново усунути зазначені недоліки та повторно надіслати матеріали для прийняття рішення.
Зі змісту листа від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 вбачається, що при перевірці документів встановлено невідповідність змісту наказів про звільнення зі служби в органах внутрішніх справ та поновлення на службі змісту рішень судів; відсутні належним чином завірені копії рішень судів з відмітками про набрання законної сили (всіх інстанцій). Також, для підтвердження факту поновлення на службі ОСОБА_1 та зміну посад Департамент персоналу МВС України просив надати відповідні підтверджуючі документи, а саме інформацію про виплату грошового забезпечення.
07.09.2023 року позивач звернувся з заявою про призначення пенсії до головного управління Національної поліції в Одеській області, яка була направлена за належністю Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області".
Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" за результатом розгляду заяви позивача від 07.09.2023 року про призначення пенсії, листом від 09.10.2023 року № 33/36-1355, повідомила позивача, що 01.07.2021 року ДУ ТМО МВС України по Одеській області до уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій - управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань Департаменту персоналу МВС України (зараз Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України) супровідним листом від 01.07.2021 року № 33/36-781 були направлені матеріали для розгляду та прийняття рішення, щодо призначення пенсії за вислугу років. У зв`язку із встановленням невідповідності змісту наказів про звільнення зі служби в органах внутрішніх справ та поновленням на службі змісту рішень судів, відсутністю належним чином завірених копій рішень судів з відмітками про набирання законної сили (всіх інстанцій), листом від 27.07.2021 року № 34389/22- 2021 Департамент персоналу МВС України повернув на адресу ДУ ТМО МВС України по Одеській області заяву та документи ОСОБА_1 для усунення недоліків. У серпні 2021 року, після отримання повернутих матеріалів, у телефонному режимі позивача було запрошено на прийом до сектору ДУ ТМО для ознайомлення з відповіддю Департаменту персоналу МВС про термінове усунення недоліків. Позивач повідомив, що виплати у зв`язку із поновленням на службі не отримував, завірених належним чином копій рішень суду він не має, а зараз перебуває у другому місці і по поверненню до Одеси одразу навідаєтеся до нашого сектору, але звернувся тільки через два роки у вересні 2023 року. Для усунення недоліків позивачу надано копію листа Департаменту персоналу МВС України від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 щодо повернення матеріалів.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) визначено умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.
Відповідно до статті 48 Закону №2262-ХІІ заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу Пенсійного фонду України або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та Службою зовнішньої розвідки. При цьому днем звернення за призначенням пенсії є день подання до відповідного органу Пенсійного фонду України письмової заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дата їх відправлення.
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, заявнику роз`яснюється, які документи він повинен надати додатково. При наданні ним цих документів до закінчення тримісячного терміну з дня отримання роз`яснення днем звернення за призначенням пенсії вважається день подання заяви або дата відправлення документів поштою, зазначені в частині першій цієї статті.
Особа, яка звернулася за призначенням пенсії, пред`являє паспорт або інший документ, що засвідчує особу.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 №1522 «Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян» регулюються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України 30.01.2007 № 3-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі - Порядок №3-1).
Пунктом 2 розділу І Порядку №3-1 передбачено, що заява про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом або відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерства юстиції України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Служби судової охорони, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Національної поліції України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.
Згідно з пунктом 11 розділу І Порядку №3-1 днем звернення за призначенням пенсії є день подання до органу, що призначає пенсію, заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дата їх відправлення уповноваженим органом (структурним підрозділом).
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, заявнику (посадовій особі уповноваженого органу (структурного підрозділу)) роз`яснюється, які документи необхідно подати додатково. При поданні цих документів до закінчення тримісячного строку з дня отримання роз`яснення днем звернення за призначенням пенсії вважається день подання заяви або дата відправлення документів уповноваженим органом (структурним підрозділом) поштою, або дата реєстрації заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія.
Пенсії призначаються у строки, визначені в статті 50 Закону №2262-ХІІ.
Порядком №3-1 визначено порядок підготовки і подання документів для призначення пенсії.
На підставі пункту 2 розділу ІІ Порядку №3-1 до заяви про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності додаються такі документи:
1) подання про призначення пенсії, підготовлене уповноваженим органом (структурним підрозділом) (додаток 7 до цього Порядку);
2) витяги з наказів про звільнення та (або) виключення зі списків особового складу (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню) або їх копії;
3) розрахунок вислуги років для призначення пенсії / виписка з розрахунку вислуги років для призначення пенсії або їх копії (за винятком осіб, окремі періоди проходження служби яких не підлягають розголошенню);
4) грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (додаток 8 до цього Порядку);
5) військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію);
6) документи про страховий стаж особи, які передбачені підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07 липня 2014 року № 13-1) (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») (для призначення пенсії згідно з пунктом «б» статті 12 Закону);
7) документи, що підтверджують право на встановлення особі надбавок, підвищень та інших доплат (за наявності), які передбачені пунктом 4 цього розділу;
8) заява в довільній формі про відсутність громадянства держави-окупанта (для призначення пенсій громадянам України, які проживають на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя і не отримали громадянства Російської Федерації та не одержують пенсії від органів пенсійного забезпечення Російської Федерації). Орган, що призначає пенсію, додає одержаний на запит документ про те, що особа не перебуває на обліку в органах пенсійного забезпечення Російської Федерації як одержувач пенсії.
Так, згідно з положенням пунктів 1-3 розділу ІІІ Порядку №3-1 уповноважений орган (структурний підрозділ) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і подання про призначення пенсії і направляє до органу, що призначає пенсії.
Уповноважений орган (структурний підрозділ) надає допомогу особі в одержанні необхідних для призначення пенсії документів.
У разі якщо підготовлено не всі необхідні документи для призначення пенсії, то подаються наявні, а документи, яких не вистачає, подаються додатково.
Копії документів, необхідних для призначення пенсії, що подаються уповноваженим органом (структурним підрозділом) до органу, що призначає пенсію, мають бути завірені цим уповноваженим органом (структурним підрозділом) або органом, в якому особа проходила військову службу (службу), в установленому порядку.
Наказом МВС України від 17.09.2018 № 760 затверджено інструкцію «Про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань».
Вказана інструкція визначає, зокрема, процедуру оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Відповідно до розділу ІІІ вказаної інструкції:
« 3. Підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України:
обчислюють вислугу років та за потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3).
До розрахунку вислуги років додаються такі документи:
витяги з наказів про звільнення зі служби (роботи) та/або виключення з особового (облікового) складу у зв`язку зі смертю із зазначенням вислуги років;
копія послужного списку (за потреби - додаткові відомості з особової справи) особи, яка набула право на пенсію (померлого годувальника);
копія військового квитка або довідка військового комісаріату про період проходження військової служби (за наявності);
копія трудової книжки та/або документи, які підтверджують страховий стаж (стаж роботи);
ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років;
надають допомогу в оформленні документів для призначення пенсії особам, які набули право на пенсію.
В 5-денний строк після отримання інформації про прийняття від особи заяви про призначення пенсії розрахунок вислуги років разом з іншими документами, зазначеними в підпункті 1 цього пункту, подається до уповноваженого структурного підрозділу.
4. Підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ПОВВ та Національної гвардії України, готують:
грошовий атестат;
довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - довідка про додаткові види грошового забезпечення) (додаток 4).
В 5-денний строк після отримання інформації про прийняття від особи заяви про призначення пенсії грошовий атестат та довідка про додаткові види грошового забезпечення подаються до уповноваженого структурного підрозділу.».
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затверджений постановою правління ПФУ від 30.01.2007 № 3-1 (далі Порядок № 3-1).
Відповідно до п. 2 р. 1 Порядку № 3-1 заява про призначення пенсії за вислугу років особою, яка має право на пенсію згідно із Законом за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/ перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства внутрішніх справ України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.
Наказом МВС України від 25.02.2019 № 129 "Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій" визначено в МВС України уповноваженим структурним підрозділом з підготовку та подання (перерахунку) пенсій - Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з покладенням таких функцій на управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань цього Департаменту.
Наказом МВС України від 16.04.2021 № 291 внесені зміни до пункту 1 наказу МВС України від 25.02.2019 №129 "Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій", та відповідно до цих змін територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києві визначені уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.
Наказом МВС України від 18.04.2022 №219 внесено зміни до підп. 1 п. 1 наказу МВС «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій» від 25.02.2019 №129, визначивши таким органом Департамент пенсійних питань та соціального захисту.
Пунктом 4 наказу від 22.04.2024 №259 Міністерства внутрішніх справ України визнано таким, що втратив чинність наказ МВС України від 25.02.2019 №129 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунок) пенсій» (зі змінами).
Водночас, згідно з п. 1 вказаного наказу Відділ координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України визначений уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів ПФУ документів для призначення (перерахунку) пенсій.
Як було встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 01.07.2021 року Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" за вих. № 33/36-781 надіслано до управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань ДП МВС України матеріали для розгляду та прийняття рішення щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
За результатами опрацювання документів Департамент персоналу МВС України, листом від 27.07.2021 року № 34389/22-2021, повернув ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» надіслані документи, в якому просив терміново усунути зазначені недоліки та повторно надіслати матеріали для прийняття рішення.
Зі змісту листа від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 вбачається, що при перевірці документів встановлено невідповідність змісту наказів про звільнення зі служби в органах внутрішніх справ та поновлення на службі змісту рішень, судів; відсутні належним чином завірені копії рішень судів з відмітками про набрання законної сили (всіх інстанцій). Також, для підтвердження факту поновлення на службі ОСОБА_1 та зміну посад Департамент персоналу МВС України просив надати відповідні підтверджуючі документи, а саме інформацію про виплату грошового забезпечення.
В своїх пояснення третя особа - Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" зазначила, що у серпні 2021 року, після отримання повернутих матеріалів, у телефонному режимі позивача було запрошено на прийом до сектору ДУ ТМО для ознайомлення з відповіддю Департаменту персоналу МВС про термінове усунення недоліків. Позивач повідомив, що виплати у зв`язку із поновленням на службі не отримував, завірених належним чином копій рішень суду він не має, а зараз перебуває у другому місці і по поверненню до Одеси одразу навідаєтеся до нашого сектору, що позивачем під час розгляду справи не заперечувалося.
Доказів того, що позивачем оскаржувались дії Департаменту персоналу МВС щодо повернення на доопрацювання до ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» документів щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», або бездіяльність Департаменту персоналу МВС щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', до суду не надано.
Як вбачається з позовної заяви, звернення позивача до суду з вимогами про визнання протиправною бездіяльність Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', обґрунтоване тим, що 07.09.2023 року він звернувся до ДУ ТМО МВС України по Одеській області із заявою щодо призначення пенсії за вислугою років та згідно до листа від 09.10.2023 року №33/36-1355 вбачається, що пакет документів було направлено до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України. Однак, відповідач повернув заяву про призначення пенсії та документи для усунення недоліків.
Разом з тим, викладені позивачем обставини, якими він обґрунтовує свої вимоги, не відповідають матеріалам справи, з огляду на наступне.
По-перше, 07.09.2023 року позивач звернувся з заявою про призначення пенсії до головного управління Національної поліції в Одеській області, яка була направлена за належністю Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області", що підтверджується листом Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області"від 09.10.2023 року № 33/36-1355.
По-друге, Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" за результатом розгляду заяви позивача від 07.09.2023 року про призначення пенсії, листом від 09.10.2023 року № 33/36-1355, повідомила позивача, що 01.07.2021 року ДУ ТМО МВС України по Одеській області до уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій - управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань Департаменту персоналу МВС України (зараз Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України) супровідним листом від 01.07.2021 року № 33/36-781 були направлені матеріали для розгляду та прийняття рішення, щодо призначення пенсії за вислугу років. У зв`язку із встановленням невідповідності змісту наказів про звільнення зі служби в органах внутрішніх справ та поновленням на службі змісту рішень судів, відсутністю належним чином завірених копій рішень судів з відмітками про набирання законної сили (всіх інстанцій), листом від 27.07.2021 року № 34389/22- 2021 Департамент персоналу МВС України повернув на адресу ДУ ТМО МВС України по Одеській області заяву та документи ОСОБА_1 для усунення недоліків. У серпні 2021 року, після отримання повернутих матеріалів, у телефоному режимі позивача було запрошенно на прийом до сектору ДУ ТМО для ознайомлення з відповіддю Департаменту персоналу МВС про термінове усунення недоліків. Позивач повідомив, що виплати у зв`язку із поновленням на службі не отримував, завірених належним чином копій рішень суду він не має, а зараз перебуває у другому місці і по поверненню до Одеси одразу навідаєтеся до сектору, але звернувся тільки через два роки у вересні 2023 року. Для усунення недоліків позивачу надано копію листа Департаменту персоналу МВС України від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 щодо повернення матеріалів.
Таким чином, з листа від 09.10.2023 року №33/36-1355 вбачається, що пакет документів за заявою позивача від 07.09.2023 року про призначення пенсії, Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України не направлявся і не повертався останнім для усунення недоліків, доказів зворотного позивачем до суду не надано.
З огляду на наведені обставини справи, судом не встановлено порушення прав позивача бездіяльністю Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України, який визначений відповідачем у справі, та яким в межах спірних правовідносин було складено лише лист від 27.07.2021 року № 34389/22-2021 про повернення на доопрацювання документів щодо призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», які направлялися за попередньою заявою позивача про призначення пенсії.
Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Положеннями статті 55 Конституції України визначено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Згідно із вищевказаними нормами права, особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб`єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
У розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб, за загальним правилом, є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
Отже, право на судовий захист, зазвичай, має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.
Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішення чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.
Підставами для визнання протиправним та скасування рішення суб`єкта владних повноважень є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. При цьому, обов`язковою умовою скасування такого рішення є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 14 березня 2018 року у справі № 815/219/17, від 22 листопада 2018 року у справі № 766/12374/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 826/16107/18.
З урахуванням приписів статей 2, 5, 9 КАС України слід дійти висновку, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення, за загальним правилом, має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Позивачем не надано належних та допустимих доказів порушення відповідачем його прав, свобод чи інтересів.
На підставі викладеного суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправною бездіяльності Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', що обумовлює відмову в задоволенні зазначених позовних вимог.
В зв`язку з викладеним не підлягають задоволенню і похідні позовні вимоги про зобов`язання Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України оформити та направити до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області подання про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб''.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позовні вимоги не належать до задоволення.
Підстави для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому ст. 139 КАС України, відсутні.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Відділу координації пенсійних виплат Міністерства внутрішніх справ України (вул. Богомольця, 10, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00032684), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" (вул. Каркашадзе, 3, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 08734546) про визнання протиправною бездіяльності Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України щодо неподання до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб''; зобов`язання Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України оформити та направити до Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області подання про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до ст.12 Закону України ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'' відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 20.12.2024 року.
Суддя Г. В. Лебедєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123942393 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні