Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 грудня 2024 року № 520/31571/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Рубан В.В.,
за участі:
секретаря судового засідання Василенко А.О.,
представника позивача Костуренко Є.М.;
представника відповідача Ємельяненко М.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арей Глобал" (вул. Чернишевська, буд.7, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ42830990) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд.46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Арей Глобал", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 00273180713 від 16.05.2024р.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області та № 00273270713 від 16.05.2024р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки від 10.04.2024 №15877/20-40-07-13-05/42830990, які стали підставою для прийняття спірних податкових повідомлень - рішень № 00273180713 від 16.05.2024р. та № 00273270713 від 16.05.2024р. є безпідставними, оскільки єдиною підставою для винесення оскаржуваних рішень, стало те, що на думку податкового органу ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» не підтвердило наявність залишків товарно-матеріальних цінностей на суму 20 482 612,94 грн, з них ПДВ - 4 096 522,59 грн. Проте, на підтвердження зберігання придбаних нафтопродуктів до перевірки надано договір № 1 від 01.01.2021 року про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів, укладеного між ТОВ «АВРОРА 2020» та ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ». У відповідності до вимог Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №879 від 02.09.2014 та вимог чинного Законодавства України, ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» своєчасно проведено інвентаризацію перед складанням річної фінансової звітності в обсязі. Підприємством складено інвентаризаційні описи та відомості щодо перебування на зберіганні у ТОВ «АВРОРА 2020» на підставі договору оренди нафтобази з резервуарами. Документи складено своєчасно, але не надано до ГУ ДПС у Харківській області під час перевірки у зв`язку з незазначенням про необхідність їх надати у листі від 21.02.2024 за вих. № 104/20-40-07-18-10. ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» постійно проводились інвентаризації, що підтверджується інвентаризаційними описами та Інвентаризаційними актами за період з січня 2022 року по січня 2024 року. Також, облік товарно-матеріальних цінностей на товаристві можна чітко прослідкувати з оборотно-сальдової відомості. Отже позивач вважає, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та таким, що прийняті всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просили суд задовольнити позов в повному обсязі, з підстав, зазначених у ньому, у відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні та у відзиві на позов проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, оскільки спірні податкові повідомлення-рішення прийняті на законних підставах та скасуванню не підлягають.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що позивач, ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» зареєстроване 19.02.2019 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №14801020000079987. Дата реєстрації платником податку на додану вартість 01.07.2020, перебуває на обліку у ГУ ДПС у Харківській області.
Основним видом економічної діяльності ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» є:
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
Основними товарами, які придбає та в подальшому реалізовує є:
- абсорбент газоконденсатний Марки А;
- конденсат газовий стабілізований природний (УКТ ЗЕД 2709001000);
- сольвент кам`яновугільний марки Б (УКТ ЗЕД 2707991100);
- нафта сира (2709 009000);
- суміш ациклічних вуглеводнів стабілізована (УКТ ЗЕД 270900).
Засновник та директор - Кононенко Олександр Вікторович, діє на підставі Статуту та призначений на посаду наказом від 29.12.2019р. за №29/12.
Окрім цього, на директора покладено відповідальність за організацію та ведення бухгалтерського обліку, а саме: подання звітності, фіксування фактів здійснення господарських операцій у первинних документах та реєстрацію податкових накладних тощо (Наказ №30/12 від 30.12.2019р.).
Товариство користується офісом за адресою: вул. Чернишевська, 7 на підставі Договору суборенди від 01.01.2023р. №01/01-42830990.
ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» укладено Договір про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів №1 від 01.01.2021 з ТОВ «АВРОРА 2020».
На підставі Наказу від 21.02.2024 року № 859-п, виданого Головним управлінням ДПС у Харківській області, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» (код ЄДРПОУ 42830990) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість у розмірі 3073790 гривень, задекларованого у податковій декларації з податку на додану вартість від 13.02.2024 № 9026411731.
Засобами електронного зв`язку в електронній формі на електронний кабінет платника податків ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» направлено повідомлення щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки № 104/20-40-07-18-10 від 21.02.2024 року, наказ № 859-п від 21.02.2024 «Про проведення відповідно до п.п.78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ», запрошення щодо підписання матеріалів перевірки № 574/ж12/20-40-07- 18-10 від 21.02.2024 року та лист щодо надання документів в ході проведення перевірки від 21.02.2024 № 573/ж12/20-40-07-18-10.
Відповідно ст. 42 Кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані контролюючим органом в електронний кабінет та є доступним в електронному кабінеті.
На податкову адресу платника: 61002, м. Харків, вул. Чернишевська, буд. 7, засобами поштового зв`язку супровідним листом від 21.02.2024 № 9239/6/20-40-07-18- 10 з повідомленням про вручення надіслані повідомлення щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки №104/20-40-07-18-10 від 21.02.2024 року, копію наказу № 859-п від 21.02.2024 «Про проведення відповідно до п.п.78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «АРЕЙ ГЛОБАЛ», запрошення щодо підписання матеріалів перевірки № 574/ж12/20-40-07- 18-10 від 21.02.2024 року та лист щодо надання документів в ході проведення перевірки від 21.02.2024 № 573/ж12/20-40-07-18-10.
Зазначений лист від 21.02.2024 № 9239/6/20-40-07-18-10 повернуто 11.03.2024 року на адресу ГУ ДПС у Харківській області з відміткою пошти «за закінченням терміну зберігання».
У листі ГУ ДПС від 21.02.2024 № 104/20-40-07-18-10 зазначено про необхідність надання у повному обсязі усіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Листом №21/12/24 (вх. до ГУ від 27.03.2024 №24623/6) ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» надано завірені копії первинних документів.
До перевірки не надано наступні первинні документи, про що складено акт від 03.04.2024 № 2791/20-40-07-18-05/42830990, а саме:
- перелік основних засобів, які перебувають у підприємства на праві власності чи користування, їх функціональне призначення та місце розташування;
- дані складського обліку, відомості щодо умов зберігання ТМЦ, документи, у яких визначено місце зберігання придбаних товарів;
- оборотно-сальдові відомості по рахунку 10 «Основні засоби» та по класу 2 «Запаси» (у розрізі субрахунків) за відповідні періоди та станом на звітну дату проведення перевірки; інші бухгалтерські рахунки по яким здійснюється облік зазначених операцій;
- аналітичні картки рахунків; - акти виконаних робіт/наданих послуг;
- акти звірки облікових даних руху та залишків товарів, які знаходяться на зберіганні;
- інформацію та документальне підтвердження в розрізі номенклатури які залишки ТМЦ були на початок та на кінець перевіряємого періоду;
- відомості проведених інвентаризацій;
- видаткову накладну та товарно-транспортну накладну по взаємовідносинам у січні 2022 року з ТОВ «Ф`ЮЕЛ ПРОДАКШН», код ЄДРПОУ 41201753, на суму взаємовідносин 593 608,40 грн.;
- відомості щодо наявності права власності та/або договори оренди складських приміщень у м. Миколаєві та у м.Кременчук за адресою: пров. Галузевий, буд.70.
Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларацій (рядок 9 (колонка Б) Декларацій) встановлено заниження задекларованих податкових зобов`язань на загальну суму 4 096 523 грн. за січень 2024 року.
Платником податків ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» в ході проведення перевірки надано інформацію щодо наявності залишків товарно-матеріальних за січень 2024 року по рахунку бухгалтерського обліку 281 «Товари на складі». Обсяг залишків товарів на складах становить 20 482 612,94 грн, з них ПДВ - 4 096 522,59 грн.
До перевірки не надано відомості щодо проведених інвентаризацій.
На підтвердження зберігання придбаних нафтопродуктів до перевірки надано договір № 1 від 01.01.2021 року про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів, укладеного між ТОВ «АВРОРА 2020» та ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ».
Відповідно до п.1.1 п.1 Договору № 1 від 01.01.2021 року про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів Замовник (ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ») передає на зберігання, а Зберігач (ТОВ «АВРОРА 2020») приймає та зобов`язується зберігати і повернути в цілості на першу вимогу Замовника нафтопродукти.
Зберігання Товару здійснюється Зберігачем на нафтобазах (далі - «складські комплекси»), розташованих за адресою: Галузевий проїзд, буд. 66, м. Кременчук, Полтавської області.
Згідно з п.3.5 та п.3.6 п.З Договору № 1 від 01.01.2021 року щомісяця, наступного за звітним, Сторони проводять звірку наявності Товару, що знаходиться на зберіганні, прийнятих та виданих (відвантажених) в звітному місяці. Результати звірки облікових даних руху та залишків Товару Замовника на нафтобазах Зберігана оформлюються відповідним Актом.
Відповідно до п.6.1 п.6 Договору № 1 від 01.01.2021 року вартість комплексу послуг зберігання встановлюється в нижнезазнаненому розмірі за одну тону Товару, переданих на зберігання згідно з Актами прийому-передані Товару на відповідальне зберігання, а саме вартість послуг за місяць становить 50 грн. 00 коп., в тому числі ПДВ 20%.
Розрахунковим періодом по Договору є квартал, за підсумками якого Зберігай виставляє замовнику Рахунок на оплату та Сторони підписують Акт виконаних робіт.
При цьому, згідно даних ЄРПН, у період з 01.01.2021 по 31.01.2024 року не встановлено виписки та реєстрації податкових накладних ТОВ «АВРОРА 2020» на адресу ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» стосовно виконання податкових зобов`язань з надання послуг зберігання за вищезазначеним договором.
Актів виконаних робіт, актів звірки облікових даних руху та залишків товарів, які знаходяться на нафтобазах, платіжних доручень за отримані послуги зберігання та інших документів, які б підтверджували здійснення фінансово-господарських взаємовідносин між ТОВ «АВРОРА 2020» та ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ», до перевірки також надано не було.
Інших договорів оренди складських приміщень, складського зберігання та/або надання послуг приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів, зокрема у м. Миколаєві та у м. Кременчук за адресою: Галузевий проїзд, буд. 70, які зазначені як пункти навантаження у товарно-транспортних накладних на придбання ТМЦ у періоді, який підлягає перевірці, до перевірки надано не було.
До перевірки не надано жодного документа, які підтверджує ведення складського обліку, не встановлено осіб відповідальних за облік, зберігання та відпуск товарів. Таким чином, відсутнє документальне підтвердження надходження товарно - матеріальних цінностей на склади.
Окрім того, відсутня інформація щодо вантажно/розвантажувальних робіт.
Отже, податковий орган прийшов до висновку, що у зв`язку з відсутністю всіх необхідних первинних документів, не є можливим визначити місце провадження фінансово-господарської діяльності ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ», фактичну наявність складських приміщень, на яких повинні були зберігатися придбані товари, умови та місце фактичного зберігання ТМЦ, рух товарів на складах.
За сукупністю об`єктивних ознак - неможливість встановити фактичну наявність товарно - матеріальних цінностей, придбання яких стало чинником виникнення від`ємного значення; відсутність інформації щодо вантажно/розвантажувальних робіт; неможливість встановити фактичну адресу розміщення залишків товарно-матеріальних цінностей - неможливо, підтвердити фактичну наявність товарних залишків у загальній сумі 20 482 612,94 грн, з них ПДВ - 4 096 522,59 грн.
У зв`язку із неможливістю встановити фактичну наявність товарно - матеріальних цінностей на кінець перевіряємого періоду по рахунку 281, не підтверджено залишків товарно - матеріальних цінностей на суму 20 482 612,94 грн, з них ПДВ - 4 096 522,59 грн.
Відповідно до висновків акту перевіркою встановлено порушення ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ»:
1. п. 198.5 ст. 198, 201.10 ст. 201 Кодексу, оскільки, ним занижено податкове зобов`язання, з ПДВ за січень 2024 року на загальну суму 4 096 523 грн.
Вищезазначені порушення призвели до:
- завищення від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 Декларації) за січень 2024 року на суму 3 073 790 грн., чим порушено пп. «в» 200.4 ст. 200.4 ст. 200 Кодексу.
- заниження податку на догану вартість, що підлягає сплаті до бюджету (показник рядка 18 Декларації) у сумі 1 022 733 грн. за січень 2024 року, чим порушено п. 200.1 ст.200 Кодексу.
2) п. 44.6 ст. 44, п 121.1 ст. 121 Кодексу, в частині ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю.
На підставі зазначеного акту ГУ ДПС у Харківській області прийняті податкові повідомлення-рішення: № 00273180713 від 16.05.2024р., яким ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт,послуг) у розмірі 1 022 733,00 грн. та 255 683,25 грн. штрафна санкція та № 00273270713 від 16.05.2024р. про зменшення від`ємного значення сум податку на додану вартість на суму 3 073 790,00 грн.
Вважаючи вказані ППР протиправними позивач оскаржив їх до суду.
Перевіряючи оскаржувані рішення на відповідність положенням ч. 2 ст. 2 КАС України, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до приписів п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до п.75.1 ст.75 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених ПК України.
За визначенням п.п.75.1.2 ст.75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Згідно з пунктом 78.1.8 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Буквальне тлумачення змісту наведеної норми кодексу свідчить про два окремі випадки проведення документальної позапланової перевірки: 1) подання декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету суми податку на додану вартість; 2) подання декларації з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. При цьому у першому випадку позапланова перевірка проводиться за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПК.
Відповідно до п. 78.4, п. 78.5, п. 78.6 статті 78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків (крім перевірок, передбачених підпунктом 78.1.22 пункту 78.1 цієї статті) надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Згідно висновків викладених в Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24.10.2024 по справі 160/4504/23: Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності врегульований статтею 44 Податкового кодексу України. Так, пунктом 44.1 вказаної статті визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту. Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії), (пункт 44.3 статті 44).
Відповідно до положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (стаття 1). Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи (частина перша статті 9). Відповідно до положень пункту 1.3
Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в регістрах бухгалтерського обліку провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.
З огляду на вказані норми права підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності не підтверджених відповідними первинними документами.
Таким чином, на підтвердження правомірності формування даних податкового обліку Товариство повинно мати відповідні належно оформлені первинні документи, які і є підставою для формування даних податкового та бухгалтерського обліку. Згідно вимог пункту 85.2 статті 85 платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Отже, платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Відповідно до вимог пункту 44.6 статті 44 Податкового кодексу України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Згідно пункту 86.7 статті 86 Податкового кодексу України у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Таким чином, у разі якщо до закінчення перевірки або протягом десяти робочих днів з дня отримання акта перевірки платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Отже, ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 Податкового кодексу України до їх відсутності.
Аналогічне правозастосування викладено у постановах Верховного Суду від 06.08.2019 у справі №160/8441/18, від 28.10.2021 у справі №802/880/18-а, від 06.09.2022 у праві №640/772/21, від 14.12.2022 у справі № 640/637/19, від 07.02.2023 у справі №640/9880/19, від 03.10.2023 у справі №420/534/20.
В ході проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» (код ЄДРПОУ 42830990) інвентаризація активів, залишків ТМЦ не проводилась, результатів інвентаризації до перевірки надано не було.
Проведення інвентаризації активів та зобов`язань є обов`язковим для юридичних осіб незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності перед складанням річної фінансової звітності у термін до дати балансу.
Суцільною інвентаризацією охоплюються всі види зобов`язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Також інвентаризації підлягають активи і зобов`язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або на зберіганні (об`єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі), умовні активи і зобов`язання (непередбачені активи та зобов`язання) підприємства (застави, гарантії, зобов`язання тощо), бланки документів суворої звітності, інші активи.
ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» всупереч вимог ч.1 ст.10 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16.07.1999р. (із змінами та доповненнями) та Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, не надано до перевірки результатів проведення річної інвентаризації активів та зобов`язань.
Згідно ст. 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV зі змінами та доповненнями, бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються на таких принципах, зокрема, але не виключно:
послідовність - постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики. Зміна облікової політики можлива лише у випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, міжнародними стандартами фінансової звітності та національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку у державному секторі, і повинна бути обґрунтована та розкрита у фінансовій звітності.
До перевірки не надано документа, які підтверджує ведення складського обліку, не встановлено осіб відповідальних за облік, зберігання та відпуск товарів. Таким чином, відсутнє документальне підтвердження надходження товарно - матеріальних цінностей на склади.
Відсутня інформація щодо вантажно/розвантажувальних робіт.
У зв`язку з відсутністю всіх необхідних первинних документів, не визначено місце провадження фінансово-господарської діяльності ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ», фактичну наявність складських приміщень, на яких повинні були зберігатися придбані товари, умови та місце фактичного зберігання ТМЦ, рух товарів на складах.
Так представником позивача зазначено, що документи інвентаризації товарно-матеріальних цінностей наявні у ТОВ «АРЕЙ ГЛОБА» на теперішній час та були наявні на момент проведення перевірки і не надавались ГУ ДПС у Харківській області у зв`язку з відсутністю їх у переліку листа №104/20-40-07-18-10 від 21.02.2024. Копії наказу №1 Про облікову політику, наказу №1-І Про створення робочих інвентаризаційних комісій, інвентаризаційного опису та інвентаризаційної відомості ТОВ «АРЕЙ ГЛОБАЛ» долучені позивачем до позову.
Отже, ненадання вказаних документів відповідачу під час перевірки позивачем не спростовується. Всупереч вказаному, представник позивача, посилається на ненадання вказаних документів відповідачу, оскільки останні відсутні у переліку листа №104/20-40-07-18-10 від 21.02.2024.
Суд зазначає, що не надання таких документів нормами п.44.6 ПК України прирівнюється до їх відсутності. Єдине виключення при застосуванні правових наслідків ненадання платником податків на вимогу контролюючого органу зазначених вище документів становить їх відсутність внаслідок виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами. Надання первинних документів згодом, у тому числі під час розгляду справи у суді, не змінює статусу цих документів, як таких, що були відсутні на час формування даних звітності та їх надання згодом не має правових наслідків для цілей підтвердження правомірності формування спірних сум податкових вигод у відповідний податковий період.
Підсумовуючи викладене, суд вважає, що ГУ ДПС у Харківській області при винесенні спірних повідомлень - рішень діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Законом.
Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - залишити без задоволення.
Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати виготовлення повного судового рішення).
Повний текст рішення виготовлено 20.12.2024р.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123942879 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні