Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2024 року № 520/29366/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) до 12 Регіональної військово-лікарської комісії (вул.Культури, буд.5, м.Харків, індекс 61058, код ЄДРПОУ 24983125) про визнання протиправним та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківський окружний адміністративний суд з адміністративним позовом, у якому просить:
-визнати протиправною та скасувати постанову гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994;
-визнати протиправною бездіяльність 12 Регіональної військово-лікарської комісії щодо неналежного розгляду скарги ОСОБА_1 про перегляд рішення гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994;
-зобов`язати 12 Регіональну військово-лікарською комісію повторно розглянути скаргу ОСОБА_1 про перегляд рішення гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994 та прийняти рішення із дотриманням процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008р. №402;
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до постанови гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024р. №2994 він на підставі ст.386,396,13в,23в,40в, 46в.,64в. графи ІІ Розкладу хвороб визнано придатним до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП,ВВНЗ, навчальних центрах,закладах(установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Непридатним до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах. Позивач вважає, що гарнізонною військово-лікарською комісією об`єктивно не досліджено стан здоров`я, не вірно вказано наявні діагнози, не враховано висновки попередніх медичних обстежень, тому він надав скаргу до Центральної військово-лікарської комісії у який просив скасувати постанову від 12.08.2024р. №2994, направлення на обстеження та медичний огляд для визначення придатності до військової служби в закладах охорони здоров`я, в ході якого провести необхідні обстеження із залученням профільних лікарів. Зазначена скарга була направлено до 12 Регіональної військово-лікарської комісії. Листом від 02.10.2024р. №1189/4750, повідомлено про те, що за результатами розгляду скарги та наданих копій медичних документів, постанова гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024р. №2994 винесена обґрунтовано, для проведення на теперішній час повторного медичного огляду з метою визначення ступеня придатності до військової частини-підстав немає. Вважаючи дії відповідачів протиправними звернувся до суду.
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідачем ВЛК надано відзив на позовну заяву у який позовні вимоги не визнав, посилаючись на їх безпідставність, посилаючись на те, що суд не справі у межах адміністративного процесу надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Отже, суди вправі перевіряти законність постанови ВЛК лише в межах дотримання процедури її прийняття. Така правова позиція викладено у постанові Верховного Суду від 13.06.2018р. у справі №806/526/16. Враховуючи наведене просить у задоволені позовних вимог відмовити.
Відповідачем 12 Регіональної військово-лікарської комісії надано відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав та зазначив, що відповідно до Положення про військово-лікарські експертизи визначено, що у разі незгоди з рішенням ВЛК, зокрема з постановою про ступень придатності до військової служби, особа може звернутися до штатної ВЛК з відповідним зверненням, які перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення медичних документів. Відповідно до пункту 3.4 глави 3 розділу 1 Положення у разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян». Положенням не передбачено 12 РВЛК переглядати постанови підпорядкованих військово-лікарських комісій на підставі необґрунтованих звернень(заяв,скарг), які не містять обґрунтованих, належних доказів про порушення військово-лікарської експертизи, а саме у вигляді протоколу засідання. Розглянувши заяву позивача та додані до неї документи, встановлено відсутність підстав для її задоволення, тому 12 РВЛК правомірно надано письмову відповідь про відмову у перегляді постанови ВЛК за підписом керівника з посиланням на нормативно-правові акти та медичні фактори. Разом з тим, позивач не скористався правом звернення до ЦВЛК ЗС України, як єдиного органу який вправі надавати відповідні експертні рішення. Таким чином виключно ВЛК надано право встановлення ступеню придатності до військової служби та вибір формулювань, в яких приймаються постанови ВЛК, Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідальні повноваження. Ураховуючи зазначене, позовні вимоги є протиправними та не підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
З наявної в матеріалах справи довідки військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_4 , щодо проведення медичного огляду 12.08.2024р. штабс-сержанта ОСОБА_1 визначено придатним до служби до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП,ВВНЗ, навчальних центрах,закладах(установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Непридатним до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах.
З наявної в матеріалах справи скарги ОСОБА_1 на постанову військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024р. №2994р. вбачається, що позивач посилається на те, що комісією невірно вказано його діагноз, оскільки його стан здоров`я не був всебічно досліджений та не враховані висновки попередніх медичних обстежень, в порушенні вимог Наказу №402 він не був оглянутий профільними спеціалістами за медичними показниками, ступень придатності повинен бути встановлений лише після стаціонарного обстеження в умовах спеціального закладу охорони здоров`я.
Центральною військово-лікарською комісією від 24.09.2024р. за №545/9/21258 позивача та його представника повідомлено, що скарга разом із копіями медичних документів ОСОБА_1 на постанову військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності до військової служби від 12.08.2024р. направлена за належністю до 12 Регіональной військово-лікарської комісії для опрацювання та надання відповіді скаржнику, згідно вимог частини третьої статті сьомої Закону України «Про звернення громадян», Положення та Наказу №608.
Листом 12 Регіональної військово-лікарської комісією від 02.10.2024р. №1189/4750, на звернення зі скаргою позивача повідомлено про те, що за результатами розгляду скарги та наданих копій медичних документів, постанова гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024р. №2994 винесена обґрунтовано, для проведення на теперішній час повторного медичного огляду з метою визначення ступеня придатності до військової частини-підстав немає.
Позивач вважаючи бездіяльність 12 Регіональної військово-лікарської комісією протиправною, яка полягає у неналежному розгляді його скарги та безпідставно винесену постанову гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень його придатності до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994 протиправною яка повинна бути скасована, звернувся до суду.
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.
Приписами ст.43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується, та на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Згідно п.2 ч.1 ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
Публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронат на служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування (п. 17 ч. 1 ст. 4 КАС України).
З метою якісного проведення медичного огляду військовослужбовців для визначення ступеня придатності до військової служби Міністерством оборони України видано наказ від 14.08.2008 №402 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» (далі Положення №402).
Відповідно до п.п.1.1, 1.2 Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
- медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строковоївійськової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);
- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Згідно із п.п.2.1, 2.6.1 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК), зокрема, належать гарнізонні ВЛК.
Згідно з пунктом 2.6.2 розділу І Положення № 402 гарнізонна ВЛК при поліклініках, поліклінічних відділеннях (усіх найменувань) закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України. Під час дії воєнного стану можуть створюватися додаткові гарнізонні ВЛК залежно від навантаження, що розміщуються в закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності із включенням лікарів цих закладів до складу ВЛК. Такі гарнізонні ВЛК у ході своєї діяльності використовують гербову печатку та штампи відповідного закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, в якому вони створені.
На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається:
- проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення;
- ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів;
- проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження;
- проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності військового лікувального закладу, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.
Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право:
- приймати постанови відповідно до цього Положення;
- перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні;
- залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.
Відповідно до розділу IІ «Медичний огляд» Положення №402, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови).
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності військовослужбовців до військової служби, військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю, а також з метою визначення можливості проходження військової служби військовослужбовцями, необхідності в їх тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні.
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Згідно із розділом 22 «Оформлення постанов ВЛК» Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, постанова ВЛК про придатність військовослужбовця (військовозобов`язаного, резервіста) до військової служби оформлюється довідкою ВЛК, затвердженню штатною ВЛК не підлягає (п.22.7).
Згідно з пунктом 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402, постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК.
Як встановлено із довідки гарнізонної військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024 року №2994 за результатами проведеного медичного огляду визначено, що позивач придатний до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП,ВВНЗ, навчальних центрах,закладах(установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Непридатним до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах.
У разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення. Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби штатні ВЛК (пункти 21.1,21.2 Положення № 402.
Суд зауважує, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку позаштатної гарнізонної ВЛК щодо придатності до військової служби позивач мав право звернутись до штатної ВЛК та 12 Регіональної ВКЛ у м. Харкові, або до Центральної ВЛК Збройних Сил України у м. Київ, для перегляду висновку позаштатної ВЛК.
Відповідно до пп. 2.3.3 п. 2.3 розділу І Положення № 402 на Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.
Згідно з пп. 2.3.4 п. 2.3 розділу І Положення № 402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
З наявного в матеріалах справи листа Центральної військово-лікарською комісії від 24.09.2024р. за №545/9/21258 встановлено, що позивача та його представника повідомлено, про те що скарга разом із копіями медичних документів ОСОБА_1 на постанову військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності до військової служби від 12.08.2024р. направлена за належністю до 12 Регіональної військово-лікарської комісії для опрацювання та надання відповіді скаржнику, згідно вимог частини третьої статті сьомої Закону України «Про звернення громадян», Положення та Наказу №608.
В свою чергу 12-я Регіональна військово-лікарська комісія листом від 02.10.2024р. №1189/4750, на звернення зі скаргою позивача повідомлено про те, що за результатами розгляду скарги та наданих копій медичних документів, постанова гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 12.08.2024р. №2994 винесена обґрунтовано, для проведення на теперішній час повторного медичного огляду з метою визначення ступеня придатності до військової частини-підстав немає.
Враховуючи наведеного, суд за правилами встановленими ст. 77 КАС України, зауважує, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, виходить з наступного.
Відповідачем 1, як і відповідачами 2 не було надано суду письмових пояснень та доказів у їх обґрунтування щодо відсутності вищезазначених порушень порядку проведення медичного огляду ВЛК ОСОБА_1 .. Відповідачі обмежилися лише доводами про наявність дискреційних повноважень у ВЛК. Також, позиція відповідача 1 загалом полягає в тому, що розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК, лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що не придатний до військової служби, тому суд не може задовольнити позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування постанови дій військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 при прийнятті постанови, яка оформлена довідкою №2994 від 12.08.2024р., та перебирати на себе повноваження ЦВЛК та Регіональної військово-лікарської комісії.
Щодо позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності 12 Регіональної військово-лікарської комісії щодо неналежного розгляду скарги ОСОБА_1 про перегляд рішення гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У відзові на позовну заяву відповідач 12-я Регіональна військово-лікарської комісія посилається на відповідність своїх дій до пункту 3.4 глави 3 розділу 1 Положення№402, у якому передбачено, що у разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику з відповідними роз`ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
Водночас суд наголошує, що правовідносини, які виникли між сторонами цього спору, не можуть врегульовуватись Законом України «Про звернення громадян» (далі- Закон №393/96-ВР), як на тому наполягає 12-я Регіональна військово-лікарської комісія.
Так, за приписами ч.1ст. 1 Закону №393/96-ВР, громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. У статті 3 Закону №393/96-ВР визначено, що під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (частина перша).
Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства (частина друга).
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.
Клопотання письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо (частина третя).
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб (частина четверта).
Вивчивши скаргу позивача, суд вважає, що вона не підпадає під жодне вищенаведене визначення та не є зверненням в розумінні Закону №393/96-ВР з питань військово-лікарської експертизи, а є скаргою, в якій позивач, не погодившись із висновком, оформленим довідкою військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, від 12.08.2024р. №2994 та оскаржує її в порядку, передбаченому Положенням №402 до ЦВЛК, що дає підстави для висновку, що процедура розгляду такої скарги повинна проводитись у відповідності до цього нормативного акту, а не у порядку, що передбачений Законом №393/96-ВР.
Так відповідно до п.п. 2.3.4. пункту 2.3 Положення 402 ЦВЛК (серед іншого) має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
При цьому судом встановлено, що ЦВЛК керуючись пунктом 3.3 глави 3 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України скаргу позивача направила для розгляду та надання відповіді заявнику за належністю до 12-ої Регіональної військово-лікарської комісії.
Однак, на думку суду, 12 Регіональна військово-лікарської комісія належним чином дану скаргу не розглянула, оскільки вмотивованого рішення ( постанови) не було прийнято.
Системний аналіз вищенаведених приписів Положення №402 дає суду підстави прийти до висновку, що у спірному випадку 12 Регіональна військово-лікарська комісія при розгляді скарги позивача свій висновок повинна оформлювати не листом, а вмотивованою постановою з викладенням всіх обставин та аргументів.
На переконання суду, відсутність належним чином оформленої постанови 12 Регіональної військово-лікарської комісії про перегляд постанови ВЛК свідчить, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача. Саме така постанова є актом індивідуальної дії, який в подальшому скаржник може оскаржити у відповідності до п. 2.3.5. Положення 402 та є підставою для перегляду її в судовому порядку. Таким чином, суд приходить до висновку, що скарга позивача від 01.10.2024р. розглянута відповідачем не у відповідності до приписів Положення №402.
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог частково.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) до 12 Регіональної військово-лікарської комісії (вул.Культури, буд.5, м.Харків, індекс 61058, код ЄДРПОУ 24983125) про визнання протиправним та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність 12 Регіональної військово-лікарської комісії щодо неналежного розгляду скарги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про перегляд рішення гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994.
Зобов`язати 12 Регіональну військово-лікарською комісію (вул.Культури, буд.5, м.Харків, індекс 61058, код ЄДРПОУ 24983125) повторно розглянути скаргу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про перегляд рішення гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 про ступень придатності військовослужбовця ОСОБА_1 до військової служби, яка оформлена довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.08.2024р. №2994 та прийняти рішення із дотриманням процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008р. №402.
В інший частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123943194 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні