Рішення
від 19.12.2024 по справі 560/11593/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11593/24

РІШЕННЯ

іменем України

19 грудня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Територіального управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. В обґрунтування позовних вимог зазначає про відсутність можливості виконати свій податковий обов`язок в частині сплати грошових зобов`язань. Покликається на те, що податковий орган не врахував передбачені законом підстави, що звільняють платника від відповідальності у зв`язку з об`єктивною та підтвердженою неможливістю виконати податковий обов`язок. З огляду на це вважає, що прийняті відповідачем податкові повідомлення-рішення є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

У відзиві Головне управління ДПС у Хмельницькій області просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що на підставі аналізу даних інтегрованої картки позивача за 2022 рік було встановлено несвоєчасну сплату самостійно узгодженого податкового зобов`язання з плати за землю при встановлених законом граничних термінах сплати. Вказує на те, що відповідно до Порядку №225 та підпункту 69.1 п. 69 розділу ХХ Податкового кодексу України заява та документи, які б підтверджували відсутність можливості виконання податкових обов`язків до податкового органу не надходили.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Оцінюючи обґрунтованість спірних рішень, суд виходить з такого.

Відповідно до п. п. 14.1.39 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з п. п. 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - це сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою (пункт 54.1 статті 54 Податкового кодексу України).

За правилами пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовується, зокрема, фінансова відповідальність. Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені (стаття 111 Податкового кодексу України).

Приписами п. 76.3 статті 76 Податкового кодексу України передбачено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введений воєнний стан, який неодноразово продовжений і на цей час триває.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України ( зі змінами, внесеними Законом №2260-IX, які набрали чинності 27.05.2022) було установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до п. п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

У подальшому був затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (затверджений 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303)

Цей Порядок набрав чинності з 06.09.2022 та передбачав, зокрема, таке.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються наступні правила: разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 №225 (далі Переліки документів) в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу. Відповідно до Розділу III Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків. У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведена камеральна перевірка Територіального управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області з питань своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб на 2022 рік по податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності №9016026731 від 02.02.2022)

За результатами перевірки складений акт від 13.03.2024 №5454/22-01-04-08/26293548, з якого вбачається, що перевіркою встановлений факт несвоєчасної сплати узгодженої суми грошового зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб на 2022 рік по податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності №9016026731 від 02.02.2022).

Актом перевірки також встановлено, що податкові зобов`язання були фактично виконані платником 30.08.2022 (а. с. 63)

Платник подав заперечення на акт перевірки, які були залишені без задоволення.

На підставі акту контролюючим органом прийняті податкові повідомлення - рішення №00/9271/0408 від 22.04.2024 на суму 121,91 грн., №00/9269/0408 від 22.04.2024 на суму 487,64 грн., які позивач оскаржив до ДПС України.

Скаргу рішенням ДПС України від 11.07.2024 задоволено частково, рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №00/9271/0408 від 22.04.2024 залишене в силі, рішення №00/9269/0408 від 22.04.2024 частково скасоване.

За результатами адміністративного оскарження Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області прийняте податкове повідомлення - рішення №0/18907/0408 від 16.07.2024 на суму 243,81 грн.

Судом встановлено, що листом №774/24 від 03.04.2024 ( до моменту прийняття оскаржуваних рішень) Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області повідомило Головне управління ДПС у Хмельницькій області про причини порушення граничних строків сплати узгодженого грошового зобов`язання, а також про наявність підстав для звільнення Територіального управління від відповідальності.

Як встановлено зі змісту листа №774/24, Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області покликається на те, що воно є бюджетною установою у розумінні п. 12 ст. 2 Бюджетного кодексу України, відтак фінансується виключно за рахунок бюджетних асигнувань з Державного бюджету України. Територіальне управління є неприбутковою організацією. Згідно з частинами 1, 2 статті 23 Бюджетного кодексу України будь - які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення якщо інше не передбачено Законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються Законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Відповідно до статті 148 Закону Державна судова адміністрація України здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів (крім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони, ДСА України та її територіальних управлінь. Функції розпорядника бюджетних коштів щодо місцевих судів здійснюють територіальні управління Державної судової адміністрації України. Абзац перший частини першої статті 48 Бюджетного кодексу України визначає, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років.

Позивач у листі №774/24 на адресу контролюючого органу зазначає, що згідно з п. 2.6. Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої Наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 №333 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 21.06.2012 № 754) за кодом 2800 „Інші поточні видатки здійснюються видатки, у тому числі, на сплату узгодженого грошового зобов`язання з плати за землю.

Платник повідомив про те, що невчасна сплата узгодженого грошового зобов`язання з плати за землю була зумовлена відсутністю бюджетних асигнувань за КЕКВ 2800. Оскільки розрахункове касове обслуговування розпорядників бюджетних коштів протягом 2022 року відбувалось із особливостями бюджетного процесу під час воєнного стану, Територіальному управлінню лише 23.08.2022 були відкриті асигнування із державного бюджету за видатками спеціального фонду по КЕКВ 2800, про що зазначено у виписці з системи дистанційного обслуговування клієнтів ДКС України. 26 серпня 2022 були вчинені платіжні доручення №1192 та №1186 щодо сплати земельного податку з юридичних осіб за 2022, відтак органом ДКС України було здійснено оплату цих платіжних доручень 30 серпня 2022. З цього вбачається, що Територіальне управління не мало об`єктивної можливості сплатити узгоджену суму грошового зобов`язання з плати за землю у встановлені Податковим кодексом України строки, а отже, відсутня вина платника стосовно цього порушення.

Листом від 17.04.2024 №5177/6/22-01-04-01-10 Головне управління ДПС у Хмельницькій області повідомило про те, що на адресу податкового органу не надходили заява, документи або інформація, які б підтверджували відсутність у платника можливості виконання податкових обов`язків в частині сплати узгоджених сум податкового зобов`язання по податковій декларації з плати за землю з юридичних осіб за 2022 відповідно до умов, передбачених наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.

Як встановлено з наявних у справі письмових доказів, позивач не заперечує ту обставину, що ним дійсно був порушений граничний строк сплати узгодженого грошового зобов`язання по податковій декларації з плати за землю з юридичних осіб (№9016026731 від 02.02.2022), відтак це питання не є спірним.

Водночас, оскільки Порядок №225 підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України набрав чинності з 06.09.2022, у той час як позивач вже виконав грошове зобов`язання 30.08.2022, щодо обставин порушення платником граничних строків виконання грошового зобов`язання вказаний Порядок не застосовується.

З огляду на це, у позивача як платника був також відсутній обов`язок подання у строк до 30 вересня 2022 заяви у довільній формі та відповідних документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання ним податкового обов`язку за відповідний період.

Суд виходить з того, що наведені вище норми Порядку не поширюються на правовідносини, що виникли до 06 вересня 2022, тому Територіальне управління не було зобов`язане повідомляти контролюючий орган про неможливість виконання податкового обов`язку зі сплати земельного податку.

До того ж, як встановлено судом, 30.08.2022 податковий обов`язок було виконано, тоді як Порядком не врегульована процедура підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податку податкового обов`язку за період з 27.05.2022 (внесення змін до Податкового кодексу України) та до набрання чинності Порядком 06.09.2022.

Зважаючи на це, щодо платника повинна застосовуватись норма п. п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, що передбачає, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності (...) платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до п. 112.7. статті 112 Розділу II Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.

Суд бере до уваги ті обставини, на які покликається позивач у листі, скерованому контролюючому органу до прийняття спірних рішень, а саме: бюджетні асигнування для оплати земельного податку були відкриті Територіальному управлінню в умовах воєнного стану 23.08.2024. До цього платник вчинив усі необхідні дії, зокрема сформував та зареєстрував бюджетні фінансові зобов`язання, відобразив інформацію про кредиторську заборгованість, оформив та скерував органу казначейської служби відповідні платіжні доручення, докази чого є у матеріалах справи.

Водночас, усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.

Відтак, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами суд вважає, що відповідач не довів правомірність підстав для притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафних санкцій, передбачених спірними податковими повідомленнями-рішеннями. У цьому випадку контролюючий орган не довів правомірність застосування до платника норм Порядку, які не набрали чинності на момент вчинення податкового правопорушення, а також на момент вчинення платником дій, спрямованих на виконання податкового обов`язку. Також податковий орган не надав належної оцінки тим доводам платника, які вказували на вчинення останнім усіх залежних від нього дій, спрямованих на виконання свого обов`язку в умовах воєнного стану та відсутності належного фінансування.

Оскільки відповідач не довів правомірність оскаржених податкових рішень, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №00/9271/0408 від 22.04.2024, №0/18907/0408 від 16.07.2024.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 грудня 2024 року

Позивач:Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29001 , ідентифікаційний номер - 26293548) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123943256
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/11593/24

Рішення від 19.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні