РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року справа № 580/9598/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (далі відповідач), в якому позивач з урахування уточненої позовної заяви просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову заступника начальника Управління начальника відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Бондаренка Сергія Сергійовича від 18.09.2024 №005/24.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що протокол про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт від 28.08.2024 №005/24 складений неуповноваженою особою, а справа про правопорушення не містить належних і допустимих доказів, які безсумнівно підтверджували порушення позивачем вимог закону №1054-ІХ в частині виходу в рейс судна внутрішнього плавання, яке не має суднових документів. Позивачем також вказано, що перевіряючим не оглядався несамохідний земснаряд «Зірка Черкас», та протиправно встановлено відсутність чинних суднових документів, передбачених ч. 1 ст. 31 Закону №1054-ІХ
Ухвалою судді від 21.10.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи. Встановлено відповідачам 15 (п`ятнадцятиденний) строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач позов не визнав, просив у його задоволенні відмовити повністю, надав до суду письмовий відзив на позов, у якому зазначив, що перевіряючими 28.08.2024 було виявлено судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що вийшло у рейс на Кременчуцькому водосховищі в адміністративних межах с. Червона Слобода Черкаського району, яке належить позивачу і має назву «Зірка Черкас», здійснюючи видобуток піску (експлуатувалось) та перебувало на відстані орієнтовно 300 метрів від берега, без належних суднових документів, зокрема, без чинного свідоцтва судна внутрішнього плавання (класифікаційне свідоцтво), за що передбачена відповідальність згідно з пунктом 2 частини першої статті 74 Закону України «Про внутрішній водний транспорт». Вказано, що заступник начальника Управління начальник відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Бондаренко Сергій Сергійович наділений повноваженнями складати протоколи про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 28.08.2024 о 15 год. 40 хв. під час здійснення спільних заходів Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України разом із працівниками Національної поліції України, на виконання окремого доручення голови Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України від 18.04.2023 №60/02/13-23, було виявлено судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що порушувало спільний наказ Черкаської обласної військової адміністрації та Угрупування сил і засобів оборони міста Київ від 20.10.2023 №3/86од «Про запровадження особливого режиму судноплавства на суднових ділянках річки Дніпро в межах Черкаської області під час дії правового режиму воєнного стану».
Встановлено, що судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що вийшло у рейс на Кременчуцькому водосховищі в адміністративних межах с. Червона Слобода Черкаського району, яке належить позивачу і має назву «Зірка Черкас», здійснювло видобуток піску (експлуатувалось) та перебувало на відстані орієнтовно 300 метрів від берега, без належних суднових документів, зокрема, без чинного свідоцтво судна внутрішнього плавання (класифікаційне свідоцтво), за що передбачена відповідальність згідно з пунктом 2 частини першої статті 74 Закону України «Про внутрішній водний транспорт». Факт правопорушення було зафіксовано на відеозапис з нагрудних камер (відеореєстраторів) №111300781 та №111300782, а також заступником начальника Управління начальником відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Бондаренком С.С. було складно протокол про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт від 28.08.2024 №005/24.
Позивачем 13.09.2024 отримано повідомлення від 12.09.2024 про місце, час та дату розгляду справи про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт відносно нього (о 14 год. 30 хв. 18.09.2024).
18.09.2024 заступником начальника Управління начальником відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Бондаренком С.С, за вихід у рейс судна внутрішнього плавання, яке не має суднових документів, прийнято постанову №005/24 про застосування адміністративного-господарських санкцій (штрафів), передбачених статтею 74 Закону України «Про внутрішній водний транспорт», якою застосовано до ОСОБА_1 штраф у розмірі 51000,00 грн.
Не погоджуючись із вищезазначеною постановою відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає, що Закон України «Про внутрішній водний транспорт» від 3 грудня 2020 року №1054-IX визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування внутрішнього водного транспорту і спрямований на створення сприятливих умов для його розвитку, задоволення потреб громадян у доступних, якісних та безпечних перевезеннях (далі - Закон №1054-ІХ).
Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 1 Закону №1054-ІХ внутрішній водний транспорт - вид транспорту, до якого належать судна, суб`єкти господарювання, що здійснюють та забезпечують перевезення переважно внутрішніми водними шляхами вантажів, пасажирів, багажу і пошти, використовуються для рибогосподарської діяльності, надають інші послуги з використанням суден внутрішнього плавання, забезпечують судноплавство на внутрішніх водних шляхах, утримують об`єкти інфраструктури внутрішніх водних шляхів, здійснюють навігаційно-гідрографічне забезпечення судноплавства.
Згідно п. 66 ч. 1 ст. 1 Закону №1054-ІХ судно внутрішнього плавання - річкове судно або судно змішаного плавання довжиною 20 метрів і більше або судно, добуток довжини, ширини та осадки якого становить об`єм у 100 кубічних метрів і більше, буксири і штовхачі, призначені для ведення складу таких суден чи плавучого обладнання, а також пасажирські судна і плавуче обладнання.
Відповідно до ч.1 ст.27 Закону №1054-ІХ судно (склад суден) допускається до плавання внутрішніми водними шляхами за умови його відповідності встановленим національним законодавством або міжнародними договорами України вимогам щодо безпеки судноплавства, охорони навколишнього природного середовища, до належного рівня підготовки, комплектування і кваліфікації членів екіпажу, наявності безпечних умов для життя та здоров`я пасажирів і членів екіпажу та за наявності відповідних чинних суднових документів і документів членів екіпажу.
Ідентифікація судна внутрішнього плавання здійснюється за назвою та унікальним європейським ідентифікаційним номером судна, які присвоюються і наносяться на судно у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту, відповідно до міжнародних договорів України та з урахуванням вимог законодавства Європейського Союзу.
Кожне судно може мати лише один унікальний європейський ідентифікаційний номер судна, який залишається незмінним протягом усього строку його експлуатації (ч. 1 ст. 29 Закону №1054-ІХ).
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 32 Закону 1054-ІХ реєстрація суден внутрішнього плавання здійснюється у Державному судновому реєстрі України. Під час першої реєстрації судну внутрішнього плавання, якому на момент реєстрації в Україні не присвоєно унікальний європейський ідентифікаційний номер, присвоюється такий ідентифікаційний номер, відомості про який вносяться до свідоцтва судна внутрішнього плавання чи тимчасового свідоцтва судна внутрішнього плавання, до свідоцтва про право плавання під Державним Прапором України або свідоцтва про тимчасове право плавання під Державним Прапором України.
Унікальний європейський ідентифікаційний номер судна не змінюється протягом усього строку експлуатації судна.
Органи та умови реєстрації суден внутрішнього плавання у Державному судновому реєстрі України встановлюються Кодексом торговельного мореплавства України та цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Кодексу торговельного мореплавства України реєстрація морських суден і суден внутрішнього плавання у Державному судновому реєстрі України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту. Реєстрація судна у Державному судновому реєстрі України засвідчується свідоцтвом про право плавання під Державним Прапором України (судновий патент), яке видається безстроково, або свідоцтвом про тимчасове право плавання під Державним Прапором України, а також свідоцтвом про право власності на судно, яке видається безстроково.
У відповідності до ч. 1 ст. 31 Закону №1054-ІХ на українському судні внутрішнього плавання з екіпажем, плавучому обладнанні під час його експлуатації повинні бути такі суднові документи:
1) свідоцтво про право власності на судно (копія);
2) свідоцтво про право плавання під Державним Прапором України (судновий патент) або свідоцтво про тимчасове право плавання під Державним Прапором України;
3) класифікаційне свідоцтво (у випадках, передбачених законом);
4) свідоцтво судна внутрішнього плавання або тимчасове свідоцтво судна внутрішнього плавання;
5) обмірне свідоцтво судна внутрішнього плавання - для суден, що здійснюють перевезення вантажів;
6) суднова роль (список членів суднового екіпажу);
7) список пасажирів (за наявності);
8) судновий журнал;
9) документи, передбачені правилами реєстрації операцій із шкідливими речовинами на суднах, у морських і річкових портах і терміналах;
10) документи щодо перевезення небезпечного вантажу - для судна, що перевозить такий вантаж;
11) дозвіл на експлуатацію суднової радіостанції (за наявності).
Свідоцтво про право плавання під Державним Прапором України (свідоцтво про тимчасове право плавання під Державним Прапором України), свідоцтво про право власності видаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері внутрішнього водного транспорту, за формою, що встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту.
Класифікаційне свідоцтво видається класифікаційним товариством, обраним судновласником, за формою, що встановлюється правилами цього класифікаційного товариства. Строк дії класифікаційного свідоцтва визначається класифікаційним товариством відповідно до його правил.
Свідоцтво судна внутрішнього плавання або тимчасове свідоцтво судна внутрішнього плавання, додаткове свідоцтво судна внутрішнього плавання видаються визнаним класифікаційним товариством, обраним судновласником, від імені держави за результатами технічного огляду.
Порядок здійснення технічного нагляду за суднами розробляється з урахуванням міжнародних договорів України та затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту.
Судно внутрішнього плавання може мати лише одне чинне свідоцтво судна внутрішнього плавання або тимчасове свідоцтво судна внутрішнього плавання.
Строк дії свідоцтва судна внутрішнього плавання визначається відповідно до порядку здійснення технічного нагляду за суднами та не може перевищувати 10 років, крім свідоцтв пасажирських і високошвидкісних суден, суден, що перевозять небезпечні вантажі, строк дії яких не може перевищувати п`ять років.
У випадках, визначених законодавством, строк дії свідоцтва внутрішнього плавання (крім тимчасового свідоцтва внутрішнього плавання) може бути подовжений визнаним класифікаційним товариством, яке видало таке свідоцтво, на строк до шести місяців без проведення технічного огляду, про що зазначається у свідоцтві судна внутрішнього плавання.
У випадках, передбачених порядком здійснення технічного нагляду за суднами, що розробляється та затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері внутрішнього водного транспорту, з урахуванням міжнародних договорів України, допускається видача суднам внутрішнього плавання та плавучим спорудам тимчасового свідоцтва судна внутрішнього плавання.
Визнане класифікаційне товариство анулює свідоцтво судна внутрішнього плавання у разі виявлення невідповідності судна технічним вимогам, встановленим законодавством.
У випадках, передбачених законодавством, визнане класифікаційне товариство відмовляє у видачі або поновленні свідоцтва судна внутрішнього плавання.
Форма, порядок видачі, подовження строку дії, поновлення, заміни та анулювання свідоцтва судна внутрішнього плавання і тимчасового свідоцтва судна внутрішнього плавання встановлюються порядком здійснення технічного нагляду за суднами (ч.5-7 ст.31 Закону №1054-ІХ).
Поряд із цим, пунктом 3 прикінцевих та перехідних положень Закону №1054-ІХ передбачено, що на українських суднах внутрішнього плавання, зареєстрованих у Державному судновому реєстрі України до набрання чинності цим Законом, до 31 грудня 2035 року допускається відсутність свідоцтва судна внутрішнього плавання, за умови наявності чинного класифікаційного свідоцтва.
Отже, з аналізу вищенаведеного слідує, що при виході у рейс на українському судні внутрішнього плавання з екіпажем на ньому повинні бути суднові документи, зокрема такі як свідоцтво судна внутрішнього плавання або чинне класифікаційне свідоцтво.
Матеріалами справи підтверджено, що 28.08.2024 о 15 год. 40 хв. під час здійснення спільних заходів Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України разом із працівниками Національної поліції України, на виконання окремого доручення голови Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України від 18.04.2023 №60/02/13-23, було виявлено судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що порушувало спільний наказ Черкаської обласної військової адміністрації та Угрупування сил і засобів оборони міста Київ від 20.10.2023 №3/86од «Про запровадження особливого режиму судноплавства на суднових ділянках річки Дніпро в межах Черкаської області під час дії правового режиму воєнного стану». Під час здійснення перевірки вищезазначеного судна, було встановлено, що судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що вийшло у рейс на Кременчуцькому водосховищі в адміністративних межах с. Червона Слобода Черкаського району, яке належить позивачу і має назву «Зірка Черкас», здійснюючи видобуток піску (експлуатувалось) та перебувало на відстані орієнтовно 300 метрів від берега, без належних суднових документів, зокрема, без чинного свідоцтво судна внутрішнього плавання (класифікаційне свідоцтво).
Вищезазначена обставина також зафіксована у протоколі про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт від 28.08.2024 №005/24, складеного заступником начальника Управління начальником відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України Бондаренком С.С.
За результатами дослідження судом наданого Державною службою морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України запису під час перевірки з нагрудних камер (відеореєстраторів) перевіряючих №111300781 та №111300782 вбачається, що судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», яке належить позивачу і має назву «Зірка Черкас», на якому перебували працівники (члени екіпажу) ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , дійсно вийшло у рейс на Кременчуцькому водосховищі та здійснювало видобуток піску на відстані орієнтовно 300 метрів від берега, без належних суднових документів.
Крім того, п. 7 Положення про Регістр судноплавства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.1998 №814, класифікації та технічному нагляду Регістру підлягають: судна, що підлягають реєстрації в Державному судновому реєстрі України; судна, що підлягають обов`язковій реєстрації в Судновій книзі України. Технічний нагляд за малими суднами, спортивними суднами, історичними копіями суден, іншими суднами, що не підлягають обов`язковій реєстрації в Судновій книзі України, здійснюється Регістром на добровільних засадах за заявкою судновласника. Військові судна, засоби для розваг на воді технічному нагляду Регістру не підлягають.
Суд зазначає, що листом ДП «Класифікаційне товариство Регістр судноплавства України» від 15.11.2024 №69885/0/7-24 повідомлено Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України, що станом на 15.11.2024 відповідно до виробничих баз Регістру, несамохідний земснаряд «Зірка Черкас» від технічним наглядом Регістру не знаходиться, Регістрового номеру та класу Регістра не має, класифікаційних документів Регістру не отримувало.
У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 74 Закону №1054-ІХ, за порушення законодавства про внутрішній водний транспорт на судновласників накладаються адміністративно-господарські штрафи у таких розмірах: за вихід у рейс судна внутрішнього плавання, яке не має суднових документів або стан корпусу чи суднові механізми та обладнання якого не відповідають встановленим вимогам щодо безпеки судноплавства, - 3 тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, як підтверджено належними доказами, які містяться у матеріалах адміністративної справи, та позивачем не спростовано, що судно (земснаряд) з ідентифікаційним номером «КИВ0340-К», що 28.08.2024 о 15 год. 40 хв. вийшло у рейс на Кременчуцькому водосховищі в адміністративних межах с. Червона Слобода Черкаського району, яке належить ОСОБА_1 і має назву «Зірка Черкас» - було без суднових документів, тому суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова від 18.09.2024 №005/24 є правомірною та скасуванню не підлягає.
Посилання позивача про те, що протокол про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт від 28.08.2024 №005/24 складений неуповноваженою особою не приймається судом до уваги, оскільки із наданої до суду копії посадової інструкції заступника начальника Управління начальника відділу державного нагляду (контролю) суден Черкаського міжрегіонального управління Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України судом встановлено, що така посадова особа згідно п. 6 Посадової інструкції здійснює заходи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері внутрішнього водного транспорту та судноплавства, та у разі виявлення таких порушень складає протоколи про адміністративні правопорушення та протоколи про порушення вимог законодавства про внутрішній водний транспорт. В межах наданих повноважень розглядає справи про адміністративні правопорушення та про правопорушення, передбачені законодавством про внутрішній водний транспорт, і накладає адміністративно-господарські штрафи.
Таким чином, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123943428 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні