Постанова
від 18.12.2024 по справі 280/4984/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 280/4984/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Баранник Н.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.07.2024, (суддя суду першої інстанції Батрак І.В.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Запоріжжі, в адміністративній справі №280/4984/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Виробництво підсиленої техніки» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування ,

УСТАНОВИВ:

29.12.2024 товариство з обмеженою відповідальністю «Виробництво підсиленої техніки» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №31588/6/08-01-04-05-03 від 02.12.2022 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку;

зобов`язати відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем своїх податкових зобов`язань на підставі заяви №40 від 15.09.2022.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виробництво машин і устатковання для сільського та лісового господарства потребує наявність не тільки відповідного обладнання станків, приладдя та іншого, а й наявність відповідних площ для розміщення як сировини та матеріалів так і готової продукції, що і було в наявності у Товариства на території м. Оріхів по вулиці Машинотракторна, буд. 2г та в с. Преображенка Пологівського району Запорізької області по вул. Труда, буд. 46 та по вул. Преображенська, буд. 6а. Воєнні дії на території Запорізької області в цілому та територіальних громад м. Оріхова та с. Преображенка Пологівського району є загально відомий факт, що висвітлювався та висвітлюється й по нині в засобах масової інформації та офіційно знайшов підтвердження в Наказі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №75 від 25.04.2022 (зі змінами станом на час звернення позивача до відповідача), яким чітко визначено території на яких ведуться воєнні (бойові) дії, відтак зазначати в оскаржуваному рішенні, що відсутній причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин на платника податків є просто цинічним, вказаним без врахування фактичних загальновідомих фактів. Зауважує, що знищення майна Товариства за вказаними адресами підтверджується також і відповідною довідкою військової адміністрації ( копія довідки додається), більш того 27.06.2023 інформація про пошкодження та знищення майна Товариства було зареєстровано в інформаційно-телекомунікаційній системі Інформаційний портал Національної поліції України. Внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось Товариство, знищено й належне йому майно, вказані вище документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що, як наслідок, призвело до втрати фактичних даних на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних податкових зобов`язань. Відтак, вважає, що Товариством надано всі наявні та необхідні документи, які засвідчують факт неможливості своєчасно виконати своїх, зазначених у Заяві податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у зв`язку з втратою (знищенням чи зіпсуттям) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання і неможливістю їх використання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, проте відповідач проігнорував наявні докази та загальновідомі факти, чинне законодавство України та постановив необґрунтоване та незаконне Рішення №31588/6/08-01-04-05-03, датоване 02 грудня 2022 року, у зв`язку із чим просить суд зобов`язати відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем своїх податкових зобов`язань на підставі заяви №40 від 15.09.2022.

Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 17.07.2024 задовольнив позовні вимоги ТОВ «Виробництво підсиленої техніки» частково. Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області за №31588/6/08-01-04-05-03 від 02.12.2022 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку. Зобов`язав Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Виробництво підсиленої техніки №40 від 15.09.2022 про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, з урахуванням висновків суду. В іншій частині позовних вимог відмовив.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в позові.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що неможливість виконання ним податкового обов`язку та з метою прийняття обґрунтованого рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання підприємством свого податкового обов`язку, керуючись абз.2 п. 1 розділу ІІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303 (надалі Порядок), Головним управлінням направлено платнику Попереднє рішення від 05.10.2022 №26084/6, згідно якого запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання своїх податкових обов`язків. Від Товариства додаткові документи не надходили. Відповідач зазначає, що зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування у відповідному реєстрі, термінів сплати податків і зборів, подання звітності за період з 24.02.2022.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ Виробництво підсиленої техніки є підприємством є виробником машин для сільського господарства з визначенням основного виду діяльності 28.30 виробництво машин і устатковання для сільського та лісового господарства та находиться за адресою: вул. Труда, буд. 46, с. Преображенка Пологівського району Запорізької області.

Як зазначає позивач, виробництво вказаної техніки потребує наявність не тільки відповідного обладнання станків, приладдя та іншого, а й наявність відповідних площ для розміщення як сировини та матеріалів так і готової продукції, що і було в наявності у Товариства на території Запорізької області, м. Оріхів по вул. Машинотракторна, буд. 2г та в с. Преображенка Пологівського району Запорізької області по вул. Труда, буд. 46 та по вул. Преображенська, буд. 6а.

Оріхівська міська територіальна громада та Преображенська сільська територіальна громада відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №75 від 25.04.2022 (зі змінами станом на час звернення позивача до відповідача), визначені територіями, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Відповідно до наказу ТОВ Виробництво підсиленої техніки від 31.03.2022 №8-к/тр у зв`язку з призупиненням роботи підприємства через введення в Україні воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 на підставі ст. 13 Закону України Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану від 15.03.2022 №2136-ІХ вирішено призупинити дію трудових договорів з 01.04.2022 до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану з працівниками ТОВ Виробництво підсиленої техніки (згідно з переліком).

Позивачем подано відповідачеві заяву про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану від 15.09.2022 № 40, яка вмотивована приписами пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, наказу Мінфіну від 29.07.2022 № 225, а саме тим, що позивач та його потужності знаходяться на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасовій окупований збройними формуваннями російської федерації, а також тим, що підприємство не має можливості вивезти документи та обладнання внаслідок ведення бойових, військової агресії російської федерації, вивезення документів, комп`ютерного та іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я посадової особи платника податків, комп`ютерне обладнання підприємства знищене та зіпсоване внаслідок бойових дій, починаючи з 01.04.2022 підприємство призупинило дію трудових договорів з усіма працівниками підприємства.

До заяви ТОВ Виробництво підсиленої техніки надано:

1. Копію наказу підприємства Про призупинення дії трудового договору з працівниками № 8-к/тр від 31.03.2022,

2. Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) станом на 23 серпня 2022 року, затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75( в редакції наказу № 193 від 26.08.2022),

3. Копію повідомлення ГУ ДПС у Запорізькій області про неможливість вивезення первинних документів від 19.08.2022.

За результатами розгляду заяви відповідач прийняв попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 05.10.2022 №26084/6, у якому з посиланням на недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропонував надати додаткові документи на підтвердження зазначених у заяві підстав неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення, отримане позивачем 05.10.2022 в електронному кабінеті платника податків.

Від Товариства додаткові документи не надходили.

02.12.2022 відповідачем прийняте Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №3/588/6/08-01-04-05-03, в якому зазначено, що відповідачем прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на тих підставах, що до заяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливості платника податків - юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового Кодексу України та переліків документів на підтвердження.

На обґрунтування спірного рішення також вказано, що зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування у відповідному реєстрі, термінів сплати податків і зборів, подання звітності за період з 24.02.2022. За даними інформаційних баз ДПС по ТОВ Виробництво підсиленої техніки є вантажно-митні декларації на експорт товарів (очищувач вороху посилений, зернометальник самопересувний) в травні, червні 2022року до Республіки Молдова та Румунії. До заяви підприємством не додані документи (інформацію), що спростовують зазначені операції. Згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних, протягом березня-вересня 2022 року ТОВ Виробництво підсиленої техніки здійснено придбання товарів/послуг (будівельні матеріали, електродвигуни, електроенергія, дизельне паливо, тощо).

У зв`язку з неотриманням будь-яких рішень від контролюючого органу, що підтверджується роздруківкою скріншоту вхідної кореспонденції в електронному кабінеті платника податків, позивач звернувся з листом від 29.04.2024 за вихідним №49 про надання інформації щодо прийнятого остаточного рішення та надання такого рішення.

Листом №19636/6/08-01-04-05-03 від 10.05.2024 відповідач сповістив Товариство про прийняте 02.12.2022 в.о.начальника ГУ ДПС у Запорізькій області Рішення №31588/6/08-01-04-05-03, яким у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Не погодившись з рішенням відповідача позивач звернувся до суду з позовом в цій справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що перебування виробничих потужностей позивача на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф є підставою неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 6.1 ст.6 Податкового кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Підпункт 14.1.39 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до пп. 14.1.156 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Згідно з п.15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

У силу п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За приписами п. 36.1. ст. 36 Податкового кодексу України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

Приписами пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Частиною II цього Порядку передбачено, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи; 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що кожна з вищезазначених підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених Порядком підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.

Отже, відповідно до пп. 6 цього переліку, перебування позивача на території, на якій ведуться воєнні (бойові) дії - є підставою неможливості виконання позивачем податкових обов`язків.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог п. 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030.;

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599);

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.;

4. Інші документи, складені відповідно до вимог пп. 14, 15 п. 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326;

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.;

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.;

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно з п. 44.5 ст. 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України);

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Затвердження положення Порядку №225 обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо.

При цьому, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Тобто, платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.

Матеріалами справи підтверджено, що у зв`язку з воєнною агресією рф позивач не має можливості виконувати податкові зобов`язання, а саме: Реєструвати податкові накладні, розрахунки коригування починаючи з 24.02.2022 до моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні, або до дня відновлення можливості платника податків виконувати свої податкові обов`язки; Дотримання термінів сплати податків та зборів з 24.02.2022 року до моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні, або до дня відновлення можливості платника податків виконувати свої податкові обов`язки; Дотримання термінів подання звітності, у тому числі звітності, передбачуваної пунктом 46.2. ст.46 глави 2 розділу ІІ Кодексу.

Слід зазначити, що юридичною адресою підприємства є вул. Труда, буд. 46, с. Преображенка Пологівського району Запорізької області. Крім того, позивач має виробничі потужності та офісні приміщення в м. Оріхові Пологівського району Запорізької області.

Поряд із тим, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 затверджений "Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом".

Відповідно до вказаного "Переліку" на момент виникнення спірних правовідносин Оріхівська міська територіальна громада та Преображенська сільська територіальна громада є такими, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

На даний час, Наказ №75 втратив чинність, так як Кабінетом міністрів України своєю постановою оновлено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, який затверджено іншою Постановою. Так, Постановою Кабінету міністрів України від 06.12.2022 №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, затверджено Перелік (Перелік № 309) територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Так, згідно з Переліком № 309 до вказаного Наказу визначено, що відповідно до п. 2.3 Запорізька область територія м. Оріхів та територія с. Преображенка Пологівського району, віднесені до територій де ведуться активні бойові дії.

Позивач зазначає, що знищення майна Товариства за адресами: м. Оріхів по вул. Машинотракторна, буд. 2г та в с. Преображенка Пологівського району Запорізької області по вул. Трудова, буд. 46 та по вул. Преображенська, буд. 6а підтверджується також і відповідною довідкою військової адміністрації (копія довідки міститься в матеріалах справи, більш того 27.06.2023 інформація про пошкодження та знищення майна Товариства було зареєстровано в інформаційно-телекомунікаційній системі Інформаційний портал Національної поліції України (копія талону-повідомлення №8126 додано до позову). Внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось Товариство, знищено й належне йому майно, вказані вище документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що, як наслідок, призвело до втрати фактичних даних на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних податкових зобов`язань.

Відповідно до пп. 6 п. 1 Розділу ІІ Порядку №225 підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов`язків є: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.

Отже, перебування виробничих потужностей на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф є підставою неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Згідно з п. 1 розділу ІІІ Порядку №225 обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Тобто, відповідно до наведених норм права обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Водночас, відповідачем до суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що на дату прийняття контролюючим органом спірного рішення позивач має можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.

Також, колегія суддів зазначає, що відповідачем порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки у рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку не було визначено, які саме документи не були надані позивачем, в чому недолік поданих позивачем документів, які документи можуть бути прийняті до уваги і т.і.

Суд звертає увагу відповідача, що застосування податковим органом загального посилання на Порядок, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком необхідного для податкового органу, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

Посилання відповідача на наявність запису в реєстрі про офісне приміщення позивача та його автомобілі, а також використання електроенергії як на підставу, що вказує на можливість виконання платником свого податкового обов`язку суд вважає необґрунтованими, адже підприємством було надано довідки про пошкодження та знищення його майна, зокрема офісу, саме використання електроенергії не може свідчити чи спростовувати можливість виконання податкових обов`язків.

Стосовно продажу в 2022 році техніки позивач надав пояснення, що до повномасштабного вторгнення підприємство займалось виготовленням підсиленої техніки, мала готові вироби та обов`язки перед контрагентами. Певна техніка знаходилась не в м. Оріхів, відтак на виконання вимог договорів, укладених раніше вона була поставлена контрагентам. За вказані операції були сплачені податки.

Таким чином, вказана обставина не може свідчити про безумовну наявність у позивача можливості виконувати податковий обов`язок.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позову.

З огляду на вищенаведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.07.2024 в адміністративній справі № 280/4984/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяН.П. Баранник

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123943943
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/4984/24

Постанова від 18.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 17.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні