Постанова
від 20.12.2024 по справі 140/6442/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/6442/24 пров. № А/857/27701/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Качмара В.Я., Кузьмича С.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційні скарги ОСОБА_1 та Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2024 року, головуючий суддя Димарчук Т.М., ухвалене у м. Луцьк, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Волинській області», Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Волинській області, РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС), в якому просив визнати протиправними дій щодо зменшення в довідках від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, виданих на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23, розміру надбавки за особливості проходження служби з 50% до 1% та премії з 125% до 10%; зобов`язати на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2020 року, станом на 01 січня 2021 року, станом на 01 січня 2022 року, станом на 01 січня 2023 року, в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб та Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України від 07 червня 2018 року №260, вказати розміри: надбавки за особливості проходження служби - 50% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії - 125% посадового окладу.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилався на те, що ДУ ТМО МВС України по Волинській області як уповноважений орган на виготовлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на виконання рішення суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та з врахуванням положень Постанови №704 виготовило йому оновлені довідки від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, на 01 січня 2022 року, на 01 січня 2023 року. Однак позивач не погоджувався із визначеним відсотковим розміром надбавки за особливості проходження служби (1%) та премії (10%) в оновлених довідках від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д. Зазначив, що розмір цих складових грошового забезпечення не є постійним та визначається керівником, виходячи з наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік. При цьому такі щомісячні виплати мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнялася на пенсію.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2024 року адміністративний позов задоволено частково; визнано протиправними дії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Волинській області щодо визначення ОСОБА_1 в довідках від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року розміру надбавки за особливості проходження служби 1 відсоток та премії 10 відсотків; зобов`язано Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області для перерахунку пенсії ОСОБА_1 нові довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, надбавки за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах за січень 2020 року, за січень 2021 року, січень 2022 року та за січень 2023 року за відповідною посадою, з якої ОСОБА_1 звільнився на пенсію, відповідно до абзацу п`ятого пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2008 року №45 (у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб); в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 та РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) оскаржили його в апеляційному порядку, які, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просять суд апеляційної інстанції: позивач скасувати рішення суду попередньої інстанції в частині відмовлених позовних вимог та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі; відповідач скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Свою апеляційну скаргу ОСОБА_1 мотивує тим, що розмір надбавки за особливості проходження служби та премії мав бути визначений Позивачу у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, 01 січня 2023 року на підставі Постанови №704 та Порядку №260 із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема, надбавки за особливості проходження служби - 50 відсотка посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років; премії - 125 відсотків посадового окладу (враховуючи посадовий оклад і оклад за військовим званням, визначені шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт).

РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що у випадку підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідок про розмір грошового забезпечення Позивача станом на 01.01.2020 року, 01.01.2021 року, 01.01.2021 року, 01.01.2022 року та 01.01.2023 року із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, надбавок за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах за січень 2020 року, січень 2021 року, січень 2022 року та січень 2023 року за відповідною посадою, з якої Позивач звільнився на пенсію, в той час коли при обчисленні розміри посадових окладів, окладів за спеціальним (військовим) званням та додаткових видів грошового забезпечення для військовослужбовців, які проходять службу використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року 1762 гривні, а відсоток надбавки за особливості проходження служби за вказаною посадою та премії встановлюються в середньому розмірі, а не фактично виплачені, матиме місце протиправна дискримінація щодо застосування розрахункової величини для обчислення складових грошового забезпечення стосовно діючих військовослужбовців.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подані апеляційні скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23, яке набрало законної сили 19 квітня 2024 року, визнано протиправними дії ДУ ТМО МВС України по Волинській області щодо відмови ОСОБА_1 у видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року для перерахунку пенсії. Зобов`язано ДУ ТМО МВС України по Волинській області підготувати та надати довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб від 30 серпня 2017 року №704 щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01 лютого 2020 року, 01 лютого 2021 року, 01 лютого 2022 року та 01 лютого 2023 року.

На виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23 ДУ ТМО МВС України по Волинській області з врахуванням положень статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та Постанови №704 за відповідною (аналогічною) посадою останній штатній посаді ОСОБА_1 (начальник військового наряду в/ч НОМЕР_1 ) підготувала довідки від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року для перерахунку пенсії позивача.

Відповідно до довідки від 19 квітня 2024 року №3073д розмір грошового забезпечення позивача станом 01 січня 2020 року становить: посадовий оклад 3680,00 грн, оклад за військовим званням 1220,00 грн, надбавка за вислугу років (40%) 1960,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (1%) 68,60 грн, премія (10%) 368,00 грн, а всього 7296,60 грн.

Згідно з довідкою від 19 квітня 2024 року №3074д розмір грошового забезпечення позивача станом 01 січня 2021 року становить: посадовий оклад 3970,00 грн, оклад за військовим званням 1320,00 грн, надбавка за вислугу років (40%) 2116,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (1%) 74,06 грн, премія (10%) 397,00 грн, а всього 7877,06 грн.

Як слідує з довідки від 19 квітня 2024 року №3075д розмір грошового забезпечення позивача станом 01 січня 2022 року становить: посадовий оклад 4340,00 грн, оклад за військовим званням 1440,00 грн, надбавка за вислугу років (40%) 2312,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (1%) 80,92 грн, премія (10%) 434,00 грн, а всього 8606,92 грн.

У довідці від 19 квітня 2024 року №3076д розмір грошового забезпечення позивача станом 01 січня 2023 року становить: посадовий оклад 4700,00 грн, оклад за військовим званням 1560,00 грн, надбавка за вислугу років (40%) 2504,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (1%) 87,64 грн, премія (10%) 470,00 грн, а всього 9321,64 грн (а.с.8 зворот).

На звернення позивача щодо зазначення у виготовлених на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року в справі №140/36136/23 довідках розміру надбавки за особливості проходження служби 50% та премії 125%, ДУ ТМО МВС України по Волинській області листом від 21 травня 2024 року №33/23-1000 повідомила, що через відсутність інформації про розміри фактично виплачених надбавок за особливості проходження служби та премії станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року з урахуванням посадових окладів, окладів за військове звання військовослужбовців, що визначалися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом про Державний бюджет України на 01 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт у довідки від 19 квітня 2024 року включено мінімальні розміри надбавок за особливості проходження служби (1%) та премії (10%).

Цей спір виник щодо визначення у виданих довідках від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії.

Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з протиправності дій ДУ ТМО МВС України по Волинській області щодо визначення ОСОБА_1 в довідках від 19 квітня 2024 року №3073д, №3074д, №3075д, №3076д про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та на 01 січня 2023 року (видані на виконання рішення суду у справі №140/36136/23) розміру надбавки за особливості проходження служби 1% та премії 10%. У той же час в матеріалах справи відсутні докази, на підставі яких можна встановити, що середній розмір щомісячної премії, що фактично виплачена за січень 2020 року, за січень 2021 року, січень 2022 року та за січень 2023 року за відповідною посадою у тому державному органі, звідки позивач звільнився на пенсію, становив 125 відсотків, а середній розмір надбавки за особливості проходження служби 50 відсотків.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011 -ХІІ (далі - Закон 2011-ХІІ) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 9 Закону 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Тобто грошове забезпечення включає в себе усі, встановлені законом, надбавки, доплати та винагороди, передбачені під час проходження служби.

Відповідно до абз. 1 ч. 4 ст. 9 Закону 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Пункт 4 Постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704) в редакції чинній на день її прийняття, визначав, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Згідно з приміткою 1 додатку 1 Постанови № 704 посадові оклади за розрядами тарифної сітки визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

В подальшому постанова Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 року «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова № 103) внесла зміни до Постанови № 704. Зокрема, п. 4 був викладений в новій редакції, який установлював розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13,14.

Тобто згідно з внесеними змінами розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення, став розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений на 01.01.2018, який був сталою незмінною величиною. При цьому мінімальна заробітна плата для розрахунків розмірів цих окладів не застосовувалася взагалі.

29.01.2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд своєю постановою у справі № 826/6453/18 визнав протиправним та скасував пункт 6 Постанови № 103, який вносив зміни в п. 4 Постанови № 704.

Таким чином, з дня набрання чинності постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 826/6453/18 діє редакція п. 4 постанови №704, яка була чинною до внесення вказаних змін, тобто з 29.01.2020 року розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

При цьому, згідно з п. 3 розділу ІІ Закону України від 06.12.2016 року №1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року, починаючи з 01.01.2017 року.

Суд зазначає, що під час розв`язання правової колізії між нормами пункту 3 розділу ІІ Закону України від 06.12.2016 року № 1774-VІІІ та пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України №704, у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України №103, та приміток до додатків 1, 12, 13, 14 по постанови Кабінету Міністрів України №704 перевагу належить віддати положенням закону як акту права вищої юридичної сили.

Враховуючи те, що норма п. 3 розділу ІІ Закону України від 06.12.2016 року №1774-VІІІ не втратила чинності і за юридичною силою є вищою за приписи п.4 постанови Кабінету Міністрів України № 704, у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 103, а також додатків 1, 12, 13, 14 постанови Кабінету Міністрів України №704, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для обчислення розміру окладу за посадою позивача та окладу за військовим званням із використанням іншого показнику ніж прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року.

Колегія суддів наголошує, що з 29.01.2020 року була відновлена дія такої величини обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 01 січня календарного року на відміну від попереднього правила обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімумом для працездатних осіб, встановлений законом на 01.01.2018 року.

Верховним Судом у постанові від 19.01.2022 року по справі №826/9052/18 було викладено висновки про необхідність зобов`язання Кабінету Міністрів України скасувати підпункт 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 стосовно внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», що додатково свідчить про неможливість застосування п. 4 Постанови № 704 в редакції Постанови № 103.

При цьому колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на актуальну позицію викладену Верховним Судом у постанові від 02.08.2022 року у справі № 440/6017/21.

Так, у рішенні суду зроблено наступні висновки:

з 01.01.2020 року положення п. 4 постанови № 704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів;

через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законом №1082-IX, у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку № 45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування п. 4 постанови №704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік).

встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

На підставі викладених вище висновків Верховного Суду, колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що оскільки норма пункту 3 розділу ІІ Закону №1774-VІІІ не втратила чинності і має вищу юридичну силу за положення п. 4 Постанови №704, у редакції до внесення змін, внесених Постановою № 103, а також додатків 1, 12, 13, 14 Постанови №704, у відповідача є підстави для здійснення перерахунку позивачу грошового забезпечення, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти.

Подібні правовідносини вже були предметом розгляду Верховним Судом у справах №440/6017/21 (постанова від 02 серпня 2022 року), № 120/8603/21-а (постанова від 31 серпня 2022 року), № 500/1813/21 (постанова від 12 вересня 2022 року), № 500/1886/21 (постанова від 14 вересня 2022 року), № 500/3840/21 (постанова від 22 вересня 2022 року), №160/2775/22 (постанова від 06 лютого 2023 року), №340/4403/22 (постанова від 22 листопада 2023 року), № 300/1772/23 (постанова від 12 березня 2024 року).

У постанові від 02 серпня 2022 року у справі № 440/6017/21 Верховний Суд зазначив, що через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема згідно із Законом України про Державний бюджет на відповідний рік, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

У постанові від 12 березня 2024 року у справі № 300/1772/23 Верховний Суд наголосив, що: «..пункт 4 постанови № 704 вказує на те, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, у тому числі прокурорів, які проходили військову службу повинно змінюватись щороку з 1 січня через зміну (збільшення) прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, як наслідок, саме з цією датою пов`язується підвищення розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, а відповідно й право на перерахунок раніше призначених пенсій, який має бути здійснений в централізованому порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, тобто - автоматично за наслідками вчинення узгоджених відповідним механізмом дій компетентних органів державної влади, у зв`язку із чим у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку № 45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням.

Натомість, до моменту отримання належної довідки від відповідача у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача».

Наведені вище правові норми дають підстави для висновку про те, що умовами включення до грошового забезпечення (за прирівняною посадою) для перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) таких його визначених видів є їх щомісячна виплата (постійна періодичність) та сплата з них єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

При цьому, надбавки за особливості проходження служби та премія встановлюється кожній особі індивідуально залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби з урахуванням асигнувань на грошове забезпечення.

Отже, надбавка за специфічні умови проходження служби та премія встановлюється індивідуально у кожному конкретному випадку і є змінною величиною.

Зазначення вказаних сум в довідці про розмір грошового забезпечення пенсіонера відіграє «корегуючу» роль, а не констатуючу функцію відображення такого виду грошового забезпечення.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази, на підставі яких можна встановити, що середній розмір щомісячної премії, що фактично виплачена за січень 2020 року, за січень 2021 року, січень 2022 року та за січень 2023 року за відповідною посадою у тому державному органі, звідки позивач звільнився на пенсію, становив 125 відсотків, а середній розмір надбавки за особливості проходження служби 50 відсотків.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційні скарги на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2024 року у справі №140/6442/24 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді В. Я. Качмар С. М. Кузьмич

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123945205
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/6442/24

Постанова від 20.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 09.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні