ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/6107/24 пров. № А/857/22090/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гуляка В.В.
суддів: Коваля Р.Й., Кухтея Р.В.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Волинської митниці,
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року (суддя Сорока Ю.Ю., час ухвалення - не зазначено, місце ухвалення - м.Луцьк, дата складання повного тексту не зазначено),
в адміністративній справі №140/6107/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОБІД до Волинської митниці,
про визнання протиправними та скасування рішення і картки відмови,
встановив:
У червні 2024 року позивач ТОВ АВТОБІД звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача Волинської митниці, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив: 1) визнати протиправними та скасувати рішення відповідача про визначення коду товару №КТ-11А205000-0041-2024 від 03.05.2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001197; 2) визнати протиправними та скасувати рішення відповідача про визначення коду товару №КТ-11А205000-0042-2024 від 03.05.2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА205140/2024/001202; 3) стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати.
Відповідач позовних вимог не визнав, вважаючи їх безпідставними, в суді першої інстанції подав відзив на позовну заяву. Просив в задоволенні позову відмовити повністю.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.07.2024 позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Волинської митниці про визначення коду товару 03.05.2024 року №KT-UA205000-0041-2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001197. Визнано протиправним та скасовано рішення Волинської митниці про визначення коду товару від 03.05.2024 року №KT-UA205000-0042-2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001202. Стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати в сумі 12112,00 гривень.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Апелянт вважає, що при ухваленні оскаржуваного рішення, судом першої інстанції неправильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права, не надано належної юридичної оцінки доказам митниці, неповно з`ясовано обставини справи, які мають істотне значення для правильного вирішення спору, а тому рішення суду підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що під час опрацювання вказаних у МД та поданих до митного оформлення документів відбулося автоматичне спрацювання АСАУР, яке визначило перелік обов`язкових митних формальностей для забезпечення проведення митного контролю та оформлення товарів. Декларанту ТзОВ «АВТОБІД» були направлені повідомлення, що згідно п.3 ст.69 МК України про надання усіх наявних відомостей, необхідних для підтвердження заявленого ними коду товару, поданого до митного оформлення, а також іншу техніко-технологічну документацію на товар. У відомостях просили зазначити інформацію про призначення (використання) товару. Зазначає апелянт, що імпортовані транспортні засоби не виконують лише нетранспортні функції, наприклад такі, як тільки збирання побутових відходів, підмітання та миття доріг, які є характерними для транспортних засобів, що класифікуються в товарній позиції 8705. При цьому, основною метою їх є перевезення вантажів (побутових відходів), що є підставою для класифікації його згідно з вимогами УКТЗЕД як вантажного автомобіля за кодом 8704 22 99 00 та 8704 23 99 00 відповідно згідно з УКТЗЕД. Правильність підходів до класифікації товарів сміттєвози" в товарній позиції 8704 підтверджується інформацією, отриманою Державною митною службою України від Міністерства фінансів республіки Польща (лист №DWR4.8824.82.2023 від 25.07.2023 року), а також позицією Всесвітньої митної організації викладеною в листі від 07.06.2019 року №19NLO138-АІ. Зазначає скаржник, що Законом України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що основна функція машин сміттєвозів як т/з спеціального призначення, є збирання та транспортування сміття та інших відходів. Тому вважає хибним висновки суду першої інстанції щодо правильності класифікації КТЗ позивачем, адже, основним при віднесення КТЗ до того чи іншого коду є не характеристика його як спеціального призначення, а встановлення виконання таким транспортним засобом конкретних функцій (транспортування, навантаження, трамбування), які є основними для правильної класифікації. Вважає скаржник, що прийняті Волинською митницею рішення про визначення коду товару від 03.05.2024 року №КТ-UА205000-00041-2024 та від 03.05.2024 року №КТ-UА205000-0042-2024 та картки відмови №UA205140/2024/001197 та №UA205140/2024/001202 законними та обґрунтованими.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить оскаржене рішення суду від 30.07.2024 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
Судом встановлено такі фактичні обставини справи.
Позивач ТОВ АВТОБІД 23.01.2024 року зареєстроване як юридична особа в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основним видом діяльності товариства являється по КВЕД 45.11 - Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (а.с. 25).
Між ТОВ АВТОБІД та фірмою CL Investments Sp. z о.о. (Польща) укладено договори купівлі-продажу №03/1-2024 від 25.03.2024 та №05/1-2024 від 03.04.2024, відповідно до умов яких позивачем придбано вантажні автомобілі, а саме: сміттєвоз Volvo FM330, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , вартістю 23 100 Євро та сміттєвоз Volvo FE260, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_2 , вартістю 8 200 Євро (а.с. 31, 45).
З метою митного оформлення транспортного засобу сміттєвоз Volvo FM330, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , вартістю 23100 Євро, ТОВ АВТОБІД 01.05.2024 подано до Волинської митниці митну декларацію типу ІМ40ДЕ №24UA205140029910U4 та подало наступні супровідні документи: рахунок-фактуру №4/04/2024 від 24.04.2024, сертифікат з перевезення (походження) товару №PL/MF/AT0065027 від 29.04.2024, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_3 від 06.02.2024, банківський платіжний документ №240409/001266100 від 09.04.2024, банківський платіжний документ №240416/001273057 від 16.04.2024, експертна довідка №5743/24 від 01.05.2024, зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу №03/1-2024 від 25.03.2024; копія митної декларації країни відправлення 24PL301010E0523845 від 26.04.2024, сертифікат відповідності колісного транспортного засобу №UA.020.008180-24 від 30.04.2024 (а.с. 39 49).
В описі графи 31 митної декларації типу ІМ40ДЕ №24UA205140029910U4 від 01.05.2024 ТОВ АВТОБІД було заявлено наступний опис задекларованого транспортного засобу товар 1 Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в (сміттєвоз): марка VOLVO, модель FM 330, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, номер кузова (шасі) НОМЕР_1 , робочий об`єм двигуна: 10837 см.куб., тип двигуна: дизельний, потужність двигуна: 248 кВт, повна маса - 27000 кг, колісна формула: 6x2, колір: сірий, тип ТЗ: сміттєвоз (колісний транспортний засіб спеціального призначення), загальна кількість місць, включаючи водія - 2, категорія ТЗ за документами виробника - N3. Призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пресувальним пристроєм та підйомним механізмом. Виробник: VOLVO Truck Corporation.SE. Торговельна марка: VOLVO..
При цьому в графі 33 даної митної декларації зазначений транспортний засіб заявлено позивачем до митного оформлення згідно з УКТ ЗЕД (ставка ввізного мита 5%) декларантом заявлено код 8705 90 80 90 та нараховано митні платежі в сумі 244652,68 грн, в тому числі: ввізне мито - 48930,54 грн, ПДВ - 195722,14 грн..
Також, з метою митного оформлення транспортного засобу Volvo FE260, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_2 , вартістю 8200 Євро, ТОВ АВТОБІД 01.05.2024 подало до Волинської митниці митну декларацію типу ІМ40ДЕ №24UA205140029891U2 та подало наступні супровідні документи: рахунок-фактуру №3/04/2024 від 12.04.2024 року, сертифікат з перевезення (походження) товару №PL/MF/AT0064809 від 16.04.2024 року, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 від 17.01.2024 року, експертна довідка №5742/24 від 01.05.2024 року, зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу №05/1 - 2024 від 03.04.2024 року; копія митної декларації країни відправлення 24PL301010E0473749 від 16.04.2024 року, сертифікат відповідності колісного транспортного засобу №UA.020.008179-24 від 30.04.2024 року (а.с. 26 - 34).
В описі графи 31 митної декларації типу ІМ40ДЕ №24UA205140029891U2 від 01.05.2024 року ТОВ АВТОБІД було заявлено наступний опис задекларованого транспортного засобу товар 1 Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в (сміттєвоз): марка VOLVO, модель FE, календарний рік виготовлення: 2010, модельний рік виготовлення: 2011, номер кузова (шасі) НОМЕР_2 , робочий об`єм двигуна: 7146 см3,тип двигуна: дизельний, потужність двигуна: 195 кВт, повна маса - 18000 кг, колісна формула: 4x2, колір: білий, тип ТЗ: сміттєвоз (колісний транспортний засіб спеціального призначення), загальна кількість місць, включаючи водія - 2, категорія ТЗ за документами виробника - N3. Призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пресувальним пристроєм та підйомним механізмом. Виробник: VOLVO Truck Corporation.SE. Торговельна марка: VOLVO.
При цьому в графі 33 даної митної декларації зазначений транспортний засіб заявлено позивачем до митного оформлення згідно з УКТ ЗЕД (ставка ввізного мита 5%) декларантом заявлено код 8705 90 80 90 та нараховано митні платежі в сумі 86846,40 грн, в т.ч. ввізне мито - 17369,28 грн, ПДВ - 69477,12 грн..
В подальшому, посадовою особою ПМО при здійсненні митного контролю та митного оформлення на етапі перевірки правильності класифікації товарів - передано виконання митних формальностей за МД №24UA205140029910U4 та №24UA205140029891U2 до спеціалізованого підрозділу (Управлінням митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД).
Управлінням управління митних платежів, контролю митної вартості та митно- тарифного регулювання ЗЕД було опрацьовано:
- запит митного поста "Луцьк" від 02.05.2024 року №029891 щодо вирішення складного випадку класифікації товару Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в (сміттєвоз) - 1 шт. марка згідно з довідником: VOLVO; модель згідно з довідником: FE; календарний рік виготовлення: 2010; модельний рік виготовлення: 2011; номер кузова (шасі): НОМЕР_2 ; номeр двигуна: немає даних; робочий об`єм двигуна - 7146 см куб; тип двигуна - дизельний...", заявленого до митного оформлення за кодом 8705 90 80 90 згідно з УКТЗЕД ЕМД від 01.05.2024 року №24UA205140029891U2;
- запит митного поста "Луцьк" від 02.05.2024 року №029910 щодо вирішення складного випадку класифікації товару Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в (сміттєвоз) - 1 шт, марка згідно з довідником: VOLVO; модель згідно з довідником: FM 330; календарний рік виготовлення: 2011; модельний рік виготовлення: 2011; номер кузова (шасі): НОМЕР_5 ; номeр двигуна: немає даних; робочий об`єм двигуна - 10837 см куб; тип двигуна - дизельний..., заявленого до митного оформлення за кодом 8705 90 80 90 згідно з УКТЗЕД за ЕМД від 01.05.2024 року №24UA205140029910U4.
За результатами розгляду запиту від 02.05.2024 року №029891 прийнято рішення про визначення коду товару: від 03.05.2024 року №KT-UA205000-0041-2024, відповідно до якого вищезазначений транспортний засіб класифіковано за кодом 8704 22 99 00 згідно з УКТЗЕД як Вантажний автомобіль, бувший у використанні сміттєвоз марки VOLVO, модель FE, календарний рік виготовлення: 2010, модельний рік виготовлення: 2011, номер кузова (шасі): НОМЕР_2 , номер двигуна: немає даних, робочий об`єм двигуна - 7146 см куб, тип двигуна - дизельний, потужність двигуна 195 кВт, повна маса 18000 кг, колісна формула: 4*2, колір: білий; загальна кількість місць, включаючи водія - 2, тип ТЗ вантажний, категорія ТЗ за документами виробника - N3. Призначений для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пресувальним пристроєм Geesinknorba з серійним номером 21000752, 2011 року випуску, об`єм бункера 14,1 м куб, та підйомним механізмом Geesinknorba для бачків від 110 л до 1100 л. Торговельна марка: VOLVO. Виробник: VOLVO Truck Corporation. SE (а.с. 37).
У зв`язку із прийняттям рішення про визначення коду товару, Волинською митницею винесено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001197 якою відмовлено ТОВ АВТОБІД у митному оформленні (випуску) вказаного транспортного засобу за митною декларацією типу ІМ40ДЕ №24UA205140029891U2 від 01.05.2024 року (а.с. 36).
За результатами розгляду запиту від 02.05.2024 року №029910 прийнято рішення про визначення коду товару: від 03.05.2024 року №KT-UA205000-0042-2024, відповідно до якого вищезазначений транспортний засіб класифіковано за кодом 8704 23 99 00 згідно з УКТЗЕД як Вантажний автомобіль, бувший у використанні сміттєвоз марки: VOLVO, модель згідно з довідником FM 330, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, номер кузова (шасі) НОМЕР_6 , номер двигуна немає даних, робочий об`єм двигуна 10837 см куб, тип двигуна дизельний, потужність двигуна 248 кВт, повна маса 27000 кг, колісна формула 6*2; колір сірий, тип ТЗ вантажний, загальна кількість місць, включаючи водія 2, категорія ТЗ за документами виробника N3. Призначений для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пресувальним пристроєм Geesinknorba GPMIII серійний номер 21000788, 2011 року виготовлення, з об`ємом бункера 16 м куб, додатково обладнаний краном-маніпулятором HIAB 211BW-3 HiPro, серійний номер 21101202, 2011 року виготовлення. Торговельна марка: VOLVO. Виробник: VOLVO TRUCK CORPORATION. SE (а.с. 51).
У зв`язку із прийняттям рішення про визначення коду товару, Волинською митницею винесено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001202 якою відмовлено ТОВ АВТОБІД у митному оформленні (випуску) вказаного транспортного засобу за митною декларацією типу ІМ40ДЕ №24UA205140029910U4 від 01.05.2024 року (а.с. 50).
Митне оформлення для випуску у вільний обіг товарів за кодом УКТЗЕД що визначені оскаржуваними рішеннями було здійснено за МД №24UA205140031406U0 від 09.05.2024 року зі сплатою визначених митним органом митних платежів в розмірі 655900,25 грн та МД №24UA205140031327U1 від 09.05.2024 року зі сплатою визначених митним органом митних платежів в розмірі 1287161,11 грн. (а.с. 38, 52).
Позивач, не погоджуючись із наведеним рішеннями митного органу про визначення коду товарів та картками відмови в прийнятті митних декларацій, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваними рішеннями про визначення коду товару митниця безпідставно класифікувала такий товар у товарній позиції 8704 згідно з УКТЗЕД моторні транспортні засоби для перевезення вантажів.
Суд апеляційної інстанції погоджується із такими висновками суду першої інстанції, з врахуванням наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.246 МК України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Частиною 1 статті 248 МК України передбачено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Частина перша статті 257 МК України передбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до частини шостої статті 257 МК України умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з статтею 67 МК України, Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Статтею 68 МК України передбачено, що ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частин першої-п`ятої статті 69 МК України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Отже, класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження органу доходів і зборів щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
Процедуру ведення УКТ ЗЕД визначено Порядком ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №428 (далі Порядок №428).
Пунктом 2, 3 Порядку №428 передбачено, що УКТЗЕД є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України Про Митний тариф України, що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі та здійснення митного оформлення товарів. УКТЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (далі - Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (далі - Комбінована номенклатура).
Митний тариф України встановлюється Законом України Про Митний тариф України від 04 червня 2020 року №674-IX. Статтею 1 даного закону визначено, що митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Основними правилами інтерпретації УКТЗЕД передбачено, що класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється за такими правилами: Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил: (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; (b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД передбачено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Водночас, згідно з пунктом 3 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД у разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються (пункт 4 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД).
Таким чином, при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару, його характеристик та призначення.
На виконання положень статті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №428 Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України, наказом Державної митної служби України від 14 липня 2020 року №256 затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно із Поясненнями до товарної позиції 8704, остання має назву моторні транспортні засоби для перевезення вантажів, що використовувалися. До цієї товарної позиції включаються, зокрема: звичайні вантажні автомобілі та автофургони (відкриті, з брезентовим верхом, закриті і т.п.); автомобілі для доставляння товарів та автофургони усіх видів, автофургони для перевезення домашніх речей; вантажні автомобілі з автоматичними розвантажувальними пристроями (з перекидним кузовом і т.п.); автомобілі-цистерни (незалежно від того, обладнані вони насосами чи ні); авторефрижератори або автомобілі з ізотермічними кузовами; багатоярусні вантажні автомобілі для перевезення кислоти в суліях, балонів з бутаном і т.п.; важкі вантажні автомобілі з низькорозташованими рамами і навантажувальними похилими трапами для перевезення танків, підіймачів або екскаваторів, електричних трансформаторів і т.п.; вантажні автомобілі, спеціально призначені для перевезення свіжого бетону, крім бетономішалок товарної позиції 8705; машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними, демпфірувальними та іншими пристроями чи ні.
Щодо товарної позиції 8705 (моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів (наприклад, автомобілі вантажні для аварійного ремонту, автокрани, автомобілі пожежні, автобетономішалки, автомобілі прибиральні для доріг, автомобілі поливомийні, автомобілі-майстерні, радіологічні автомобілі), то до цієї товарної позиції включається ряд видів транспортних засобів, спеціально сконструйованих або пристосованих для розміщення різних пристроїв, які надають їм можливості виконувати визначені нетранспортні функції; тобто основною метою транспортного засобу цієї товарної позиції не є перевезення людей або вантажів.
До цієї товарної позиції включаються: (1) Автомобілі вантажні аварійні, що являють собою автомобільні шасі з підлогою або без неї та обладнані підіймальними пристроями, такими як неповоротні крани, козли, блоки чи лебідки, і призначені для підіймання і буксирування транспортних засобів в аварійному стані. (2) Автомобілі-насоси, обладнані насосом, як правило, з приводом від двигуна автомобіля (наприклад, пожежні автомобілі). (3) Вантажні автомобілі, обладнані драбинами або підіймальними платформами для ремонту контактних підвісних мереж, вуличного освітлення і т.п.; вантажні автомобілі з регульованою стрілою і платформою для кінознімального чи телевізійного устаткування. (4) Вантажні автомобілі, застосовувані для очищення вулиць, стічних канав, аеродромних злітно-посадочних смуг і т.п. (наприклад, автомобілі для прибирання доріг (підмітальні машини), автомобілі-розкидувачі, комбіновані підмітально-мийні машини та асенізаційні машини). (5) Снігоочисні та снігоприбиральні машини з умонтованим устаткуванням; тобто автомобілі, створювані винятково для снігоприбирання і, як правило, з турбінами, обертальними лопатками і т.п., з приводом або від двигуна автомобіля, або від окремого двигуна. В усіх випадках змінне снігоочисне або снігоприбиральне обладнання всіх типів не включається до цієї товарної позиції (товарна позиція 8430), незалежно від того, подане воно змонтованим на автомобілі чи ні. (6) Вантажні автомобілі-розкидувачі всіх видів з нагрівальним устаткуванням або без нього, з устаткуванням для розподілу гудрону або гравію, для сільськогосподарських цілей і т.п. (7) Автокрани, не призначені для перевезення вантажів, які складаються з автомобільного шасі, на якому постійно встановлена кабіна і поворотний кран. Проте вантажні автомобілі з самонавантажувальними пристроями не включаються до цієї товарної позиції (товарна позиція 8704). (8) Автобурові (тобто вантажні автомобілі, обладнані вишкою в комплекті з краном, лебідками та іншими пристроями для буріння і т.п.). (9) Вантажні автомобілі, обладнані штабелеукладачами (тобто рухомою платформою, виконаною рухомою на вертикальній основі, і яка, як правило, має привід від двигуна автомобіля). Проте до цієї товарної позиції не включаються самозавантажні автомобілі, обладнані лебідками, підіймальними пристроями і т.п., але призначені переважно для перевезення вантажів (товарна позиція 8704). (10) Автобетономішалки, що складаються з кабіни та автомобільного шасі, на якому постійно змонтована бетономішалка, пристосована як для виготовлення, так і для перевезення бетону. (11) Пересувні електрогенераторні агрегати, що складаються з вантажного автомобіля, на якому змонтований електрогенераторний агрегат, з приводом або від двигуна автомобіля, або від окремого двигуна. (12) Автомобілі радіологічні (з рентгенівськими установками) (наприклад, обладнані медичним кабінетом, затемненим приміщенням і повним набором рентгенівського устаткування). (13) Пересувні клініки (медичні або стоматологічні) з операційною, устаткуванням для анестезування та іншою хірургічною апаратурою. (14) Автомобілі-прожектори, що мають прожектор, змонтований на автомобілі, причому живлення звичайне здійснюється від генератора, який має привід від двигуна автомобіля. (15) Автофургони для позастудійного радіомовлення та телемовлення. (16) Автофургони телеграфні, радіотелеграфні чи радіотелефонні, приймальні та передавальні; радіолокаційні автоустановки. (17) Іподромні автофургони, обладнані лічильними машинами для автоматичного підрахунку виграшів на перегонах. (18) Пересувні лабораторії (наприклад, для контролю експлуатаційних характеристик сільськогосподарських машин). (19) Випробувальні вантажні автомобілі з реєструвальними приладами для визначення тягових зусиль автомобілів, які буксирують їх. (20) Пересувні хлібопекарні з повним устаткуванням (тістозамішувач, піч і т.п.); польові кухні. (21) Автомобілі-майстерні, обладнані різними верстатами та інструментом, зварювальними пристроями тощо. (22) Пересувні банки, пересувні бібліотеки і пересувні автовиставки для демонстрації товарів.
При цьому, відповідно до частини першої статті 19 Закону України Про автомобільний транспорт від 05 квітня 2001 року №2344-III транспортні засоби за своїм призначенням поділяються на: транспортні засоби загального призначення; транспортні засоби спеціалізованого призначення; транспортні засоби спеціального призначення.
За визначенням статті 1 Закону України Про автомобільний транспорт, транспортний засіб спеціального призначення - транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо).
Транспортний засіб загального призначення - транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу).
Отже, законодавчо визначено два типи транспортних засобів загального і спеціального призначення.
У розглядуваній справі встановлено, що при поданні декларантом митних декларацій від 01.05.2024 №24UA205140029910U4 та №24UA205140029891U2 із зазначенням в їхніх графах 33 код товару 8705908090, що згідно з УКТЗЕД класифікується, як інші моторні транспортні засоби спеціального призначення.
Натомість, Волинська митниця прийняла оскаржувані рішення про визначення коду товару від 03.05.2024 року №KT-UA205000-0041-2024 та №KT-UA205000-0042-2024, відповідно до яких імпортовані автомобілі класифіковано за кодом 8704239900 згідно з УКТЗЕД як моторний транспортний засіб для перевезення вантажів, з повною масою транспортного засобу понад 20 т, що використовувалися, інші з поршневим двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням.
Як видно з сертифікатів відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу від 30.04.2024 UA.020.008179-24 та UA.020.008180-24, складених керівником ТОВ СТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ, транспортні засоби марки Volvo FE260, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_2 та Volvo FM330, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , належить до колісних транспортних засобів спеціального призначення. Характеристики колісного транспортного засобу з технічної точки зору, відповідають товарному коду 8705908090 УКТЗЕД.
Також митним органом країни експорту (Республіки Польща) дані транспортні засобі теж класифіковано в товарній позиції 8705.
З урахуванням наведеного правильним є висновок суду про невідповідну класифікацією митним органом спірного товару.
Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується правильність віднесення позивачем вказаного транспортного засобу згідно його призначення і особливостей конструкції до колісного транспортного засобу спеціального призначення і доводи апелянта, що згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності ввезений транспортний засіб слід класифікувати за кодом 8704 (моторний транспортний засіб для перевезення вантажів), є помилковими та необґрунтованими.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Волинська митниця оскаржуваними рішеннями про визначення коду товару від 03.05.2024 року №KT-UA205000-0041-2024 та №KT-UA205000-0042-2024 безпідставно класифікувала імпортованого позивачем товару у товарній позиції 8704 згідно з УКТЗЕД моторні транспортні засоби для перевезення вантажів, а тому такі підлягають визнанню протиправними і скасуванню.
З урахуванням того, що спірні рішення підлягають скасуванню, спірні картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/001197 та №UA205140/2024/001202 теж є необґрунтованими та безпідставними, які підлягають скасуванню.
Тому суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення позовних вимог.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.
Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).
Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи, та враховуючи, що дану адміністративну справу було розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Волинської митниці залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року в адміністративній справі №140/6107/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОБІД до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування рішення і картки відмови залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Р. Й. Коваль Р. В. Кухтей
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123945860 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні