Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2024 року Справа№200/7023/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді КошкошО.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Донецькій області третя особа - Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
В С Т А Н О В И В:
Адвокат Пивоварова Руслана В`ячеславівна (РНОКПП НОМЕР_1 ) в інтересах ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) звернулася через систему Електронний Суд до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.03.2024 №378883-2414-0516-UA14160150000038750. В обґрунтування зазначено, що позивач є орендарем земельної ділянки житлової та громадської забудови для 03.07. - будівництва та обслуговування будівель торгівлі (розміщення існуючого павільйону Холодок) з кадастровим номером 1411300000:01:010:0066, яка розташована за адресою: м-н Світлий, 1-а, м. Мирноград, Донецька область, загальною площею 0,0506 га на підставі договору оренди землі № 16 від 02.10.2018 р., укладеного з Мирноградською міською радою. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 679-р Про проведення евакуації обов`язкової евакуації населення Донецької області вирішено провести обов`язкову евакуацію населення Донецької області. У зв`язку із оголошеною евакуацією населення Донецької області, позивач з 02.08.2022 фактично не мала змоги використовувати земельні ділянки за призначенням. Відповідно до ч.6 ст. 762 Цивільного кодексу України наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає. Крім того, відповідно до абзацу другого-четвертого п. 69.14 п. 69 підр. 10 розд. ХХ Перехідні положення ПК України, починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території. Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у якому зазначено, зокрема, що з 21.08.2024 Мирноградську міську територіальну громаду віднесено до території активних бойових дій. Отже, з 21.08.2024 на території міста Мирнограда ведуться активні бойові дії, що надає Позивачу право на застосування податкової пільги, передбаченої підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за серпень-грудень 2024 року, тобто нарахування орендної плати за весь календарний рік суперечить чинному законодавству.
14 жовтня 2024 року ухвалою суду відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Головним управлінням ДПС у Донецькій області надано відзив, в якому зазначено, що відповідно до пп. 269.1.2 п. 269.1 статті 269 ПК України платниками орендної плати є землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди. Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до договору оренди землі від 02.10.2018 № 16, укладеного між Мирноградською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар), позивач є орендарем земельної ділянки загальною площею 0.0506 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1411300000:01:010:0066, нормативна грошова оцінка 425096,64 грн.(пункт 5 Договору). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 10 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік (п. 9 Договору). Податкове повідомлення-рішення від 21.03.2024 №378883-2414-0516-UA14160150000038750 на суму 56517,24 грн сформоване за 2024 рік за земельну ділянку, розташовану за адресою: Донецька область, м. Мирноград, м-н Світлий, 1а. 2. визначальною ознакою звільнення від плати за землю за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 згідно положень п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України є, зокрема розташування земельних ділянок: на територіях активних бойових дій; на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України. Мирноградську міську територіальну громаду віднесено до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії (території можливих бойових дій) з 24.02.2022. З 21.08.2024 Мирноградську міську територіальну громаду віднесено до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Спірне податкове-повідомлення рішення від 21.03.2024 №378883- 2414-0516-UA14160150000038750 прийнято ГУ ДПС у Донецькій області до змін внесених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 29.08.2024 № 264. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.
Позивачем надана відповідь на відзив, в якій зазначено, що позивач, до звернення до суду скористалася своїм правом оскаржити податкові повідомлення рішення до Державної податкової служби України, відокремленим підрозділом якої є відповідач. Рішення по скарзі № 30055/6/99/00-06- 01-03-06 винесене 04.10.2024, тобто вже після віднесення Мирноградської міської територіальної громади до зони активних бойових дій, але ним не було усунуто надмірне нарахування орендної плати за землю за 2024 рік. Просив позов задовольнити.
09 грудня 2024 року ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Мирноградську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44670895, 85323, Україна, Покровський р-н, Донецька обл., місто Мирноград,вулиця Центральна, будинок, 9).
Мирноградською міською військовою адміністрацією Покровського району Донецької області надані пояснення, в яких зазначено, що ОСОБА_1 є орендарем земельної ділянки на підставі договору укладеного з Мирноградською міською радою. Від орендаря не надходило заяв щодо встановлення податкових пільг або звільнення від орендної плати за землю. Будь-яке рішення (розпорядження) про встановлення податкових пільг із сплати за землю Мирноградською міською військовою адміністрацією не приймалось. Зазначає, що позивач продовжує здійснювати підприємницьку діяльність, з метою отримання доходу. Сплата податку є важливою складовою наповнення бюджету міської територіальної громади, за рахунок якого здійснюється утримання установ та забезпечується надання послуг в галузях освіти, охорони здоров`я, соціального захисту, тощо.
За правилами частини 1статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України(надаліКАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є орендарем земельної ділянки житлової та громадської забудови для 03.07 будівництва та обслуговування будівель торгівлі (розміщення існуючого павільйону «Холодок») з кадастровим номером 1411300000:01:010:0066, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 . Згідно договору оренди землі від 02.10.2018 №16 орендодавцем Мирноградськю міською радою передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0506. Нормативна грошова оцінка станом на дату укладання договору 425096,44 грн.
21 березня 2024 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення №378883-2414-0516-UA14160150000038750 яким визначена сума податкового зобов`язання, а саме «орендна плата з фізичних осіб» за 2024 рік у розмірі 56517,24 грн.
З детального розрахунку вбачається, що сума орендної плати визначена на земельну ділянку загальною площею 0,0506 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1411300000:01:010:0066 за 12 місяців 2024 року у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації по земельному податку 565172,35 грн.
04 жовтня 2024 року Державною податковою службою України за результатом розгляду скарги позивача прийнято рішення №30055/6/99-00-06-01-03-06, яким скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення рішення від 21.03.2024 №378883-2414-0516-UA14160150000038750 без змін.
Не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Правовідносини сторін, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо визначення вичерпного переліку податків і зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податковою контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються нормамиКонституції України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР,ЗУ «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. №161-XIV,Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI,Земельним кодексом України від 25.10.2001 р. №2768-ІІІтощо.
Відповідно до п.п.14.1.72та п.п.14.1.73 п. 14.1 ст. 14 ПК Українивизначено, що земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачами можуть бути юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до п.п.14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК Українивизначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до змісту статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві.
За змістом частини 1 статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Відповідно до статті 269 ПК України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до п. 269.2 цієї статті особливості справляння податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються главою 1 розділу XIV цього Кодексу.
Відповідно до статті 270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні. Базою оподаткування відповідно є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; (271.1.2) площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Відповідно до положень п. 271.2 статті 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно із Законом України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (стаття 13); нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку (стаття 5).
Відповідно до змісту статті 274 ПК України ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження): 274.1 ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки; 274.2 ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, що перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Згідно зі статті 277 ПК України ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено:( 277.1) ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Податкове зобов`язання з цього податку (п.287.10 ст.287) може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) у межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 ПК України. Базовим податковим (звітним) періодом для земельного податку є календарний рік.
Відповідно до п.п. 266.7. ст. 266 ПК України визначено порядок обчислення суми податку, а саме: обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, разом з детальним розрахунком суми/сум податку, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, визначені в абзаці першому цього підпункту, що надсилаються платнику податку, повинні містити щодо кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, зокрема, але не виключно, інформацію про адресу місцезнаходження об`єкта житлової та/або нежитлової нерухомості, його площу, ставки та надані фізичним особам пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Під час розгляду справи судом встановлено, що контролюючим органом розраховано податкове зобов`язання з орендної плати за землю, що орендована позивачем у Мирноградської міської ради, на 2024 рік (12 місяців).
Спірним є надмірне нарахування орендної плати за землею за 2024 рік без урахування положень п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року з подальшим продовженням його терміну відповідними Указами. Воєнний стан діє і станом на цей час.
За статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Верховною Радою України 15.03.2022 року був прийнятий Закон України № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України був доповнений, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту:
«69.14. Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені доПереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до данихПереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
При цьому річна сума платежу за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені цим підпунктом, визначається пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю.».
Аналіз підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дозволяє зробити висновок про те, що не підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, що розташовані на територіях активних бойових дій згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Період, за який не сплачується податкове зобов`язання визначається з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії. Тобто, річна сума платежу за такі земельні ділянки визначається пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки підлягали оподаткуванню платою за землю.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік).
Зазначеним Переліком в розділі І визначено: 1.території можливих бойових дій; 2. території активних бойових дій; 3. території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Розділом ІІ Переліку затверджено тимчасово окуповані Російською Федерацією території України.
Судом встановлено, що земельні ділянки, які належать позивачу на правах орендаря, розташовані на території Мирноградської міської територіальної громади Покровського району Донецької області.
Територія Мирноградської міської територіальної громади Покровського району Донецької області (UA14160150000038750) у період з 24.02.2022 по 20.08.2024 віднесена до територій можливих бойових дій, а з 21.08.2024 до територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Таким чином, на час визначення позивачу податкового зобов`язання з податку на землю за 2024 рік (дата прийняття спірного рішення 21.03.2024) територія, на якій розташована земельна ділянка, не відносилась до території активних бойових дій, у зв`язку з чим були відсутні підстави для звільнення позивача від сплати податкового зобов`язання з орендної плати за землю на підставі пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України.
Однак з 21.08.2024 територія, на якій розташована орендована позивачем земельна ділянка, включена до території активних бойових дій, при цьому дата завершення бойових дій (станом на час розгляду справи) відсутня, у зв`язку з чим у відповідності до вимог пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України наявні підстави для звільнення позивача від сплати орендної плати з 01.08.2024, тобто з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових.
В цьому випадку суд звертає увагу, що під час розгляду скарги на спірне податкове повідомлення-рішення, а саме 04.10.2024, ДПС України не враховані такі обставини, та залишено податкове повідомлення-рішення без змін.
З розрахунку вбачається, що орендна плата розрахована на весь 2024 календарний рік (12 місяців) у сумі 56517,24 грн., в т.ч. за період січень липень (включно) у сумі 32968,39 грн, та за період серпень грудень (включно) у сумі 23 548,85 грн.
Враховуючи те, що в силу вимог пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України орендна плата за земельні ділянки, що розташовані на території Мирноградської міської територіальної громади Покровського району Донецької області з 01.08.2024 не нараховується та не сплачується, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення від 21.03.2024 №378883-2414-0516-UA14160150000038750, є протиправним та підлягає скасуванню в частині нарахування податкового зобов`язання позивачу у сумі 23548,85 грн.
Є неприйнятними посилання податкового органу на приписи ст.42, пп.170.14.6 п. 170.14 ст. 170, п.286.5 ст. 286 ПК України, відповідно до якого позивач повинен звернутися до контролюючого органу з метою проведення звірки даних, оскільки звернення з питань звірки даних є правом платника податку, а не обов`язком.
Крім того, позивач указує на те, що у зв`язку із прийнятим 02.08.2022 Кабінетом Міністрів України розпорядження «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області» № 679-р відповідний орган місцевого самоврядування або військова адміністрація чи військово-цивільна адміністрація в силу вимог п.12.3 ст. 12 ПК України зобов`язаний прийняти в межах територій Донецької області рішення про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (в т.ч. орендної плати) для фізичних та юридичних осіб.
Так, Розпорядженням від 2 серпня 2022 року № 679-р Кабінетом Міністрів України вирішено провести обов`язкову евакуацію населення Донецької області у безпечні райони Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської та Чернівецької областей.
За приписами п.12.3 ст.12 ПК України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому цим Кодексом для сільських, селищних, міських рад.
Рішення органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту населення (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення є підставою для обов`язкового прийняття відповідним органом місцевого самоврядування або військовою адміністрацією чи військово-цивільною адміністрацією (на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради) в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов`язкову евакуацію населення, рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб.
До таких рішень органів місцевого самоврядування, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимогипідпункту 4.1.9пункту 4.1 тапункту 4.5статті 4,підпунктів 12.3.3,12.3.4і12.3.7пункту 12.3,підпункту 12.4.3пункту 12.4 тапункту 12.5статті 12 цього Кодексу, законів України"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності","Про державну допомогу суб`єктам господарювання"тачастини четвертоїстатті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації зобов`язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування земельних ділянок, земельних часток (паїв), об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, станом на перше число відповідного кварталу, інформацію щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб, прийнятих на підставі рішень органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту населення (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення.
Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 12.5 ст. 12 ПК України офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбаченихпідпунктом 12.3.4цієї статті.
Платники місцевих податків та зборів при визначенні своїх податкових зобов`язань можуть використовувати зведену інформацію, розміщену на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Такі платники звільняються від відповідальності у разі, якщо у зведеній інформації, розміщеній на офіційному веб-сайті, виявлено помилку, що містить розбіжності між даними контролюючих органів та даними офіційно оприлюдненого рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів або про внесення змін до таких рішень. У такому разі до таких платників податку штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що спричинені такою помилкою, не застосовуються, підстав для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до відповідальності немає.
На виконання вимог ухвали суду від 09.12.2024 Мирноградською міською військовою адміністрацією Покровського району Донецької області в листі від 16.12.2024 №вх.01-29/02/5291 повідомлено, що рішення (розпорядження) про встановлення податкових пільг із сплати за землю Мирноградською міською військовою адміністрацією не приймалось.
Суд звертає увагу на те, що предметом оскарження у цій справі є виключно податкове повідомлення-рішення відповідача, прийняте ним на виконання своїх функцій шляхом реалізації повноважень, передбачених підпунктом 20.1.18 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України щодо визначення податкового зобов`язання. Правомірність дій/бездіяльності органу місцевого самоврядування не є предметом оскарження в цій справі, повноваження міських (селищних, сільських) рад в частині встановлення місцевих податків і зборів, в т.ч. і пільг, хоча і визначені в тому числі Податковим кодексом України, проте є виключною «правовстановлюючою» компетенцією цих органів, правомірність реалізації якої не має перевірятися в межах цієї справи.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 1ст. 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підтвердження сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн надана квитанція від 06.03.2024.
Разом з цим, суд враховує, що позов подано через підсистему «Електронний суд», а відповідно ч.3 ст. 4Закону України «Про судовий збір»при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
З урахуванням положень пп. 1 п. 3 ч. 2, ч. 3 ст. 4Закону України «Про судовий збір»за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру при загальній сумі позову 56517,24 грн належало сплатити 968,96 грн судового збору (0,4 х 3028 грн х 0,8).
Зважаючи на вищевикладене, враховуючи те, що вимоги задоволені частково (а саме 42% від загальної суми нарахувань), суд дійшов висновку про стягнення з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 406,96 грн (42% від 968,96 грн).
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно п.1 ч.1, ч.2ст.7 Закону України «Про судовий збір»в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановленозакономсудовий збір повертається в розмірі переплаченої суми за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.
На підставі викладеного та керуючись статтями19,139,205,229,241-247,250,255,293,295,297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 21.03.2024 №378883-2414-0516-UA14160150000038750, прийняте Головним управлінням ДПС у Донецькій області, в частині визначення податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2024 рік у розмірі 23548,85 грн.
В задоволенні решти позовних відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) судовий збір в розмірі 406 (чотириста шість) грн 96 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.О. Кошкош
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123946763 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них рентної плати, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кошкош О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні