ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2024 рокусправа № 380/18052/24
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій позивачка просить суд: визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації та зобов`язати Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї загиблого ветерана війни та видати відповідне «Посвідчення члена сім`ї загиблого».
Позовні вимоги обґрунтовуються наступним: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю бійця добровольця Першої Окремої Штурмової Роти ДУК «Правий Сектор» (далі ПОШР ДУК «Правий Сектор») ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , м. Ходорів, Львівської області, РНОКПП НОМЕР_1 . ОСОБА_2 загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Авдіївка, Донецької області при захисті Батьківщини. 10.07.2024 ОСОБА_1 звернулась із заявою до Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації про надання їй статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни відповідно до вимог ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» та видачі «Посвідчення члена сім`ї загиблого». Участь у бойових діях та загибель при захисті Батьківщини ОСОБА_2 підтверджується численними довідками, заявами свідченнями військовослужбовців Північно ІНФОРМАЦІЯ_4 військової частини НОМЕР_2 та численними нагородами ОСОБА_2 , зокрема грамотою експрезидента України Петра Порошенка.
Позивачка стверджує, що ОСОБА_2 брав активну участь у бойових діях і загинув, виконуючи свої військові обов`язки, демонструючи високу відвагу та професіоналізм, тому вона, як його мати, має право на пільги та соціальні виплати відповідно до чинного законодавства України.
Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, у якому вказав, що правових підстав для надання ОСОБА_1 статусу члена сім`ї загиблого Захисника України немає, оскільки заявниця не подала весь необхідний пакет документів, а саме: клопотання про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, керівника добровольчого формування, до складу якого входила особа, яка загинула (пропала безвісти) чи померла, з письмовими свідченнями не менше як двох свідків з числа учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни, що підтверджують участь особи, яка загинула (пропала безвісти) або померла в антитерористичній операції на час смерті; довідки (витяг з наказу) керівника Антитерористичного центру при СБУ Генерального штабу Збройних сил про виконання добровольчими формуваннями завдань антитерористичної операції у взаємодії із Збройними Силами, МВС, Національною гвардією та іншими утвореннями відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами під час перебування безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення; Висновок судово-медичної експертизи з інформацією про те, що померла особа отримала ушкодження внаслідок дій передбачених законом та воєнних операцій, що передбачено пунктом 4 статті 10-1 ЗУ «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту».
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю бійця добровольця ПОШР ДУК «Правий Сектор» ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , м. Ходорів, Львівської області, РНОКПП НОМЕР_1 .
ОСОБА_2 загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Авдіївка, Донецької області при захисті Батьківщини.
10.07.2024 ОСОБА_1 звернулась із заявою до Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації про надання їй статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни відповідно до вимог ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» та видачі відповідного «Посвідчення члена сім`ї загиблого».
Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації листом від 26.07.2024 року №04-944 повідомило заявницю, що правових підстав для надання ОСОБА_1 статусу члена сім`ї загиблого Захисника України немає, мотивуючи це відсутністю таких документів: клопотання про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, керівника добровольчого формування, до складу якого входила особа, яка загинула (пропала безвісти) чи померла, з письмовими свідченнями не менше як двох свідків з числа учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни, що підтверджують участь особи, яка загинула (пропала безвісти) або померла, в антитерористичній операції, на час смерті; довідки (витяг з наказу) керівника Антитерористичного центру при СБУ Генерального штабу Збройних сил про виконання добровольчими формуваннями завдань антитерористичної операції у взаємодії із Збройними Силами, МВС, Національною гвардією та іншими утвореннями відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами під час перебування безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення; висновок судово-медичної експертизи з інформацією про те, що померла особа отримала ушкодження внаслідок дій передбачених законом та воєнних операцій, що передбачено пунктом 4 статті 10-1 ЗУ «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту».
Вважаючи протиправними дії щодо відмови у встановлені статусу члена сім`ї загиблого Захисника України та видачі відповідного посвідчення, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 24 Конституції України визначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Правовий статус ветеранів війни визначається Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993р. №3551-XII (надалі - Закон №3551-XII), який забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Відповідно до п.5 ч.1 ст.10-1 Закону №3551-XII до сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України належать, зокрема, сім`ї військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних, добровольців Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейських, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також сім`ї працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції, забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, до здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення, забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Порядок надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України визначається Кабінетом Міністрів України.
До членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, зазначених у цій статті, належать: батьки; один із подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім`ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти; утриманці загиблого (померлого), яким у зв`язку з цим виплачується пенсія.
Згідно з абз.5 п. 2 Порядку надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2015р. (надалі - Порядок №740), статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, згідно з цим Порядком надається, зокрема, сім`ям військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних, добровольців Сил територіальної оборони) Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейських, осіб рядового та начальницького складу, військовослужбовців МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, осіб, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, і загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Пунктом 3 Порядку №740 передбачено, що до членів сімей загиблих, померлих (тих, що пропали безвісти) осіб, зазначених у пункті 2 цього Порядку, належать: утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв`язку з цим виплачується пенсія; батьки; один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім`ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти.
Відповідно до п.п.4 п.4 Порядку №740, для осіб, зазначених в абз.5 (крім членів сімей осіб, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади) п.2 цього Порядку, підставами для надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, є: свідоцтво про смерть (копія) або повідомлення про загибель особи;
документи про безпосередню участь особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, і загинула (пропала безвісти), померла внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
постанова штатної військово-лікарської комісії відповідного військового формування.
Відповідно до п.п.5, 6 Порядку №740 для встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, членам сімей загиблих, померлих (тих, що пропали безвісти) осіб, зазначених у пункті 2 цього Порядку, необхідно подати структурному підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради (далі - орган соціального захисту населення) заяву і документи, передбачені п.4 цього Порядку.
За згодою членів сімей загиблих, померлих (тих, що пропали безвісти) осіб, зазначених у пункті 2 цього Порядку, замість свідоцтва про смерть, подання якого передбачено п.4 цього Порядку, проведення перевірки відомостей про смерть здійснюється на підставі даних, одержаних з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, про державну реєстрацію смерті осіб, в порядку інформаційної взаємодії Мінветеранів з Мін`юстом.
У разі неможливості отримання необхідної інформації з Державного реєстру актів цивільного стану громадян заявнику протягом двох робочих днів надсилається повідомлення (у тому числі в електронній формі за його бажанням) про необхідність протягом 10 календарних днів подати у паперовій формі органу соціального захисту населення свідоцтво про смерть із зазначенням причини неотримання такої інформації на запит.
Рішення про встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймається органами соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання у місячний строк з дати подання документів.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю бійця добровольця ПОШР ДУК «Правий Сектор» ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Авдіївка, Донецької області при захисті Батьківщини
10.07.2024 ОСОБА_1 звернулась із заявою до Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації про надання їй статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни відповідно до вимог ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» та видачі відповідного посвідчення - «Посвідчення члена сім`ї загиблого».
Участь ОСОБА_2 у бойових діях в зоні АТО підтверджується, зокрема довідкою про безпосередню участь, що підписана командиром ПОШР ДУК «Правий Сектор». Довідка підписана командиром ОСОБА_3 ( ОСОБА_4 ), який загинув ІНФОРМАЦІЯ_5 у складі ЗСУ.
ОСОБА_1 було подано до заяви до Стрийської районної державної адміністрації три свідчення військовослужбовців Національної гвардії України засвідчені підписом та печаткою командира батальйону оперативного призначення (резервного батальйону) майором ОСОБА_5 .
Щодо аргументів відповідача щодо відсутності висновку судово-медичної експертизи, то, як вказала позивачка, отримати висновок судово-медичної експертизи для надання статусу в даному випадку не можливо, оскільки місце загибелі ОСОБА_2 є м.Авдіївка, що на даний час вважається тимчасово окупованою територією і всі документи, що стосуються розтину ОСОБА_2 знаходяться на тимчасово окупованій території м. Авдіївка Донецької області.
Суд звертає увагу, що відповідач у відповіді від 26.07.2024 року №04-944 не надав оцінки поданим позивачкою документам та не врахував вимоги Порядку надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2015р.
Враховуючи обставини цієї справи, долучені до справи докази, суд дійшов висновку, що відповідач безпідставно відмовив ОСОБА_1 у наданні їй статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни відповідно до вимог ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту» та видачі їй відповідного посвідчення встановленого зразка.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Понесені позивачем судові витрати згідно ст. 139 КАС України підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у встановленні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачі посвідчення.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї загиблого ветерана війни відповідно до ст. 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видати їй відповідне посвідчення - "Посвідчення члена сім`ї загиблого".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Стрийської районної державної адміністрації (адреса: 82400, м. Стрий, вул. Героїв Небесної Сотні, буд. 1, ЄДРПОУ: 25260251) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 ) 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять грн. 20 коп) сплаченого судового збору
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКрутько Олена Василівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123947157 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні