РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року справа № 580/5470/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Рада адвокатів Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
30.05.2024 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі позивач) з позовною заявою до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаської області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Рада адвокатів Черкаської області, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність КДКА Черкаської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015;
- зобов`язати КДКА Черкаської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що КДКА є розпорядником публічної інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки вона здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, а її рішення є обов`язковими для виконання. За змістом частини 1 статті 5 Закону доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на офіційних вебсайтах у мережі Інтернет та на єдиному державному вебпорталі відкритих даних, а відповідно до абз. 2 ч. 1 статті 10-1 Закону на розпорядників публічної інформації покладено обов`язок оприлюднювати й регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних та на своєму вебсайті. Перелік даних, які розпорядники зобов`язані оприлюднювати, міститься у додатку, що є частиною Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Разом з тим, на офіційному вебсайті КДКА (https://kdka-rada.ck.ua/) та на Порталі (https://data.gov.ua/) не оприлюднено жодного набору даних. Крім того, КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі, що додатково ускладнює оприлюднення наборів даних на цьому ресурсі відповідно до законодавства. Бездіяльність КДКА щодо оприлюднення відкритих даних перешкоджає реалізації права позивача на доступ до публічної інформації, зокрема, під час здійснення діяльності у громадській організації «Фундація DEJURE». Так, вказує позивач, під час своєї діяльності вона здійснює перевірку кандидатів на суддівські посади та посади в органи суддівського врядування на відповідність критеріям доброчесності та професійної етики (наприклад, під час конкурсів до ВККС, ВРП чи КСУ). Участь у цих конкурсах беруть, у тому числі, адвокати. Одним із джерел інформації про їхню відповідність вищезгаданим критеріям є рішення дисциплінарних органів (в цьому випадку КДКА), з яких можна дізнатись про те, чи скаржився хтось на кандидатів та чи застосовували щодо них дисциплінарні стягнення. Однак знайти про них таку інформацію, вказує позивач, практично неможливо. Наразі обласні КДКА, в т. ч. відповідач, публікують рішення у дисциплінарних справах в знеособленому вигляді, у зв`язку з чим неможливо встановити особу, якої вони стосуються, або ж не публікують їх взагалі. У формі відкритих даних ці рішення (чи хоча б їх перелік з відповідними даними про їхній зміст) не публікуються взагалі. Це унеможливлює повноцінну перевірку адвокатів як кандидатів на посади. За захистом своїх інтересів позивач звернулась до суду.
Не погоджуючись з позовними вимогами, відповідач 28.06.2024 подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що в позові ОСОБА_1 вказала, що співпрацює з громадською організацією «Фундація DEJURE» і саме для цієї організації необхідна публічна інформація. Вважає, що позивач фактично звернулась до суду в інтересах цієї громадської організації, а не в своїх особистих інтересах. Однак, громадська організація «Фундація DEJURE» не уповноважувала позивачку звертатись до суду. Також вказує, що під час здійснення дисциплінарного провадження на офіційному сайті КДКА Черкаської області, в розділі «Дисциплінарна палата» опубліковувались дані щодо порядку денного засідань дисциплінарної палати та результати проведення таких засідань. 06.03.2023 у зв`язку з відсутністю кворуму у дисциплінарній палаті КДКА Черкаської області для прийняття рішення, відповідно до п. 2.3.18 Регламенту ВКДКА, затвердженого рішенням РАУ №78 від 4-5.07.2014 із подальшими змінами, всі скарги відносно адвокатів перенаправляються до Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури для подальшого вирішення питання щодо їх розгляду дисциплінарною палатою КДКА іншого регіону. Вказує, що оприлюднення інформації в ЄРАУ у формі відкритих даних здійснює Національна асоціація адвокатів України, у власності якої перебуває ЄРАУ та яка є його Держателем відповідно до п. 1.5 Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, затвердженого рішенням РАУ №74 від 22.08.2022. Відповідно до п. 1 рішення Ради адвокатів України №144 від 16-17 листопада 2022 р. «Про Реєстр дисциплінарних проваджень» створено Реєстр дисциплінарних проваджень. У п. 2 зазначено, що Раді адвокатів України забезпечити публікацію Реєстру дисциплінарних проваджень на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України. Доручено Голові НААУ, РАУ затвердити Порядок ведення Реєстру дисциплінарних проваджень. Секретаріату Національної асоціації адвокатів України доручено довести до відома кваліфікаційно-дисциплінарним комісіям адвокатури та Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури порядок (процедуру) внесення даних до Реєстру дисциплінарних проваджень (п. 6 рішення). Отже, КДКА Черкаської області на виконання вище зазначених рішень Ради адвокатів України заповнює Реєстр дисциплінарних проваджень шляхом передачі необхідної інформації Раді адвокатів України, яка здійснює ведення цих Реєстрів та публікує їх на офіційному веб-сайті НААУ. Тому вважає безпідставним посилання позивача на те, що КДКА Черкаської області допускає бездіяльність, оскільки не надає їй інформацію - дані про адвокатів, притягнутих до дисциплінарної відповідальності, які є у розпорядженні власника Реєстру дисциплінарних проваджень - НААУ. Вказує, що КДКА Черкаської області не є розпорядником такої інформації. Що стосується рішень дисциплінарних органів КДКА, то такі рішення, вказує відповідач, не відносяться до публічної інформації, оскільки у цих рішеннях міститься відомості, що підпадають під дію ст. 22 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», тому КДКА не вправі поширювати інформацію щодо прийнятих рішень у дисциплінарних справах щодо адвокатів. Також зазначає, що не може надавати рішення дисциплінарної палати, бо вони містять персональні дані фізичних осіб - скаржника та адвоката, а також можуть містити таємну інформацію - адвокатську таємницю, розголошення та поширення якої стороннім особам заборонено законом. З указаних підстав просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
03.07.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечила проти доводів відповідача, викладених у відзиві. Зазначила, що відповідач як розпорядник інформації має щодо неї зобов`язання із забезпечення права на доступ до публічної інформації, зокрема шляхом її оприлюднення. Позивач не заперечує факт, що вебсайт відповідача містить певну публічну інформацію, проте звертає увагу, що попри пряму вказівку Закону така інформація додатково відсутня у формі відкритих даних. При цьому, таке оприлюднення за Законом повинне здійснюватись не тільки на вебсайті розпорядника, а й на Порталі. Також позивач спростовувала аргументи відзиву щодо не надання до позову доказів на підтвердження порушення її прав на доступ до публічної інформації та доказів своєї співпраці з ГО "Фундація DEJURE. У свою чергу, вказувала що її співпраця з організацією є загальновідомим фактом, який можна перевірити з офіційних джерел, а право на доступ до публічної інформації у спосіб, встановлений Законом, гарантоване кожному громадянину України.
Третя особа не направила до суду письмових пояснень з викладом своєї позиції щодо позовних вимог.
Ухвалою від 10.06.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження без виклику учасників справи. Залучив до участі у справі третьою особою без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Раду адвокатів Черкаської області.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи.
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Черкаській області зареєстрована як юридична особа 27.04.2007, ідентифікаційний код 35827350, вид економічної діяльності - 84.11. Діяльність професійних громадських організацій (основний).
Відповідно до частини 1 статті 50 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI (далі Закон № 5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
Згідно з частиною 5 статті 50 Закону № 5076-VI до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури належать: 1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
З аналізу мети створення та кола повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури можна зробити висновок, що вона наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Отже, Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Черкаської області здійснює владні управлінські функції, тому в розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є розпорядником публічної інформації.
Станом на дату розгляду справи на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) відсутні відомості щодо оприлюднення КДКА Черкаської області наборів даних у формі відкритих даних.
Також на офіційному вебсайті КДКА Черкаської області (https://kdka-rada.ck.ua/) відсутні оприлюднені набори даних у формі відкритих даних. В матеріалах справи відсутні докази на противагу цьому.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаської області щодо виконання свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, звернулась за захистом своїх прав та інтересів до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Статтею 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
За змістом частин першої та другої статті 7 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 № 2657-XII (далі Закон № 2657-XII) право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до преамбули Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі Закон № 2939-VI) цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.
Ст. 1 Закону № 2939-VI визначає, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Право на доступ до публічної інформації гарантується, з-поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
01.05.2015 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» від 09.04.2015 № 319-VIII (далі Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.
За змістом статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах (частина перша).
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга).
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя).
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного вебпорталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (частина четверта).
Згідно з пунктом 5-1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI (у редакції Закону № 319-VIII) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
На виконання статті 10-1 Закону № 2939-VI Кабінет Міністрів України Постановою № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Відповідно до абзаців 1- 3 пункту 3 Положення розпорядники інформації згідно з цим Положенням завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацом 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані:
- довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження;
- інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації;
- нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації;
- переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів;
- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації;
- адміністративні дані в значенні Закону України Про офіційну статистику, що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації;
- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів;
- переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення;
- план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення;
- інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації;
- фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки;
- річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки;
- інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги;
- інформація із системи обліку публічної інформації;
- результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови № 835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
Із системного аналізу наведених правових норм суд дійшов висновку, що положеннями статті 10-1 Закону № 2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного вебпорталу відкритих даних та вебсайту КДКА.
Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
З огляду на встановлені судом обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону № 2939-VI і Постанови № 835, суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність щодо невиконання свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, яка позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Щодо посилання відповідача на те, що нормами Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Закону України «Про доступ до публічної інформації» та установчих документів, на підставі яких діє Комісія, не передбачено вимог щодо опублікування (оприлюднення) на вебсайті рішень Комісії та проектів таких рішень для обговорення на будь-якій із стадій дисциплінарного провадження, при цьому рішення (проекти рішень) про притягнення адвокатів до дисциплінарної відповідальності можуть містити адвокатську таємницю, конфіденційну або службову інформацію, суд зауважує, що виконання обов`язку щодо оприлюднення та регулярного оновлення публічної інформації у формі відкритих даних відповідно до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, передбачає оприлюднення саме переліків актів індивідуальної дії, прийнятих розпорядником інформації, і жодним чином не відміняє норм, які стосуються оприлюднення адвокатської таємниці, конфіденційної або службової інформації.
Щодо доводів відповідача про те, що відповідно до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, та Додатку до нього суб`єктом та розпорядником інформації, яка підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, є Національна асоціація адвокатів України, до компетенції якої, зокрема, віднесено ведення Єдиного Реєстру Адвокатів України, суд зазначає, що визначення у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядника інформації - Національної асоціації адвокатів України в частині оприлюднення Єдиного реєстру адвокатів, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА як розпорядника публічної інформації щодо оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції).
Суд зауважує, що оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів не відміняє обов`язку відповідача як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.
Також є безпідставними доводи КДКА про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації, оскільки КДКА є суб`єктом владних повноважень і розпорядником інформації в розумінні Закону України «Про доступ до публічної інформації», а позивач є особою, якій цим Законом гарантовано право на доступ до публічної інформації, що знаходиться у володінні відповідача.
Щодо посилання відповідача на неможливість подання інформації, що містить персональні дані та адвокатську таємницю, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов: 1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»; 2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України »Про захист персональних даних»; 3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом; 4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування.
Судом встановлено, що у відкритому доступі є Єдиний реєстр адвокатів України, який містить відомості у формі відкритих даних, у тому числі прізвище, ім`я, по батькові адвоката та інформацію про притягнення його до дисциплінарної відповідальності із зазначенням дати рішення та органу, який його ухвалив.
Порядок ведення єдиного реєстру адвокатів України затверджений рішенням Ради адвокатів України № 74 від 22 серпня 2022 року (зі змінами відповідно до рішення РАУ № 124 від 04.11.2022, № 8 від 21.02.2023, № 34 від 19.05.2023, № 64 від 20.05.2023 (далі Порядок № 74).
Так пункт 3.1. розділу 3. «відомості, що вносяться в ЄРАУ та порядок взаємодії адвокатів та адміністраторів бази даних ЄРАУ першого та другого рівнів» Порядку № 74 передбачає, що до ЄРАУ вносяться такі відомості про адвокатів: 3.1.1. Прізвище, ім`я та по батькові адвоката; 3.1.2. Номер і дата видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, назва органу, який прийняв рішення про його видачу; номер і дата прийняття рішення про його видачу (номер і дата прийняття рішення про включення адвоката іноземної держави до Єдиного реєстру адвокатів України); 3.1.3. Найменування і місцезнаходження організаційних форм адвокатської діяльності, номери засобів зв`язку; 3.1.4. Адреси робочих місць адвоката (із зазначенням основної та/або додаткових адрес робочого місця), номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти; 3.1.5. Інформація про зупинення, припинення або поновлення права на заняття адвокатською діяльністю; 3.1.6. Інформація відносно дисциплінарної відповідальності адвоката (орган, який прийняв рішення про дисциплінарну відповідальність, вид дисциплінарного стягнення, строк застосування, підстава) у відповідному профайлі в ЄРАУ (електронному наборі даних про адвоката) обліковується в загальнодоступному вигляді протягом строку застосування дисциплінарного стягнення та 1 (один) рік після спливу його строку, за виключенням відомостей про позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, стан яких залишається незмінним; 3.1.7. Інші відомості, передбачені Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та/або актами НААУ, чи внесення яких вимагається командами програмного забезпечення бази даних ЄРАУ, в тому числі відмітки про сплату внесків та електронна адреса, електронний варіант фотокартки адвоката, інформація про підвищення кваліфікації, відомості про адвокатів, які включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну допомогу, та/або уклали контракт про надання безоплатної вторинної правової допомоги на постійній основі або договір про надання безоплатної вторинної правової допомоги на тимчасовій основі, які є обов`язковими для внесення реєстраторами (створювачами) Адміністратора бази даних ЄРАУ.
Суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на неможливість розголошення персональних даних адвокатів, які містяться у відкритому доступі, оскільки таке суперечить вимогам Закону № 2939-VI.
Відповідно до ч. 8 ст. 6 Закону обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не обмежений.
Отже, оприлюднивши рішення дисциплінарної палати, КДКА не порушить вимоги законодавства щодо персональних даних, і при цьому може обмежити в рішеннях інформацію, що містить адвокатську таємницю.
Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.
Беручи до уваги наведене, а також межі позовних вимог, суд вважає за необхідне з метою захисту прав позивача визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаської області щодо виконання обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а також зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Черкаської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Враховуючи зазначене позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.
Позивачем сплачено судовий збір у сумі 968,96 грн, отже на відповідача покладаються судові витрати у зазначеній сумі.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаській області щодо виконання обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.
Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Черкаської області (18000, м. Черкаси, вул. Гоголя, буд. 224, код ЄДРПОУ 35827350) оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka-rada.ck.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Стягнути з Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Черкаської області (18000, м. Черкаси, вул. Гоголя, буд. 224, код ЄДРПОУ 35827350) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 968 грн (дев`ятсот шістдесят вісім) гривень 96 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123947375 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні