ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" грудня 2024 р.Cправа № 902/942/24
Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Тварковського А.А.,
за участю секретаря судового засідання Литвиненко О.Р.,
представників:
позивача - Іваніцького Ю.В.,
відповідача - Руденко Т.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Основа" (вул. Пушкіна, буд. 6, нежитлове приміщення 32, м. Вінниця (з), 21050)
про стягнення 85 314,76 грн,
В С Т А Н О В И В :
Акціонерним товариством "Вінницяобленерго" подано позов в особі Структурної одиниці "Вінницькі міські електричні мережі" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Основа" 85 314,76 грн, з яких: 70 975,96 грн - вартості необлікованої електричної енергії та 14 338,8 грн - відшкодування вартості за проведення експертизи.
Ухвалою суду від 02.09.2024 за вказаним позовом відкрито провадження у справі № 902/942/24 в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання). Зазначеною ухвалою встановлено сторонам строки для вчинення процесуальних дій, зокрема, на подання відповідачем відзиву на позовну заяву.
17.09.2024 в підсистемі ЄСІТС "Електронний суд" надійшов відзив відповідача на позовну заяву, за змістом якого Товариство з обмеженою відповідальністю "Основа" заперечує щодо заявлених позовних вимог.
Проаналізувавши обставини, які входять до предмету доказування у даній справі, з метою повного, всебічного та об`єктивного встановлення усіх обставин справи, ухвалою суду від 30.10.2024 здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 902/942/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 19.11.2024. Цією ж ухвалою продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів на підставі ч. 3 ст. 177 ГПК України.
Виконавши завдання підготовчого провадження, судом закрито таку стадію господарського процесу та призначено справу до розгляду по суті на 03.12.2024, про що постановлено відповідну ухвалу у протокольній формі від 19.11.2024 о 10:30 год.
Однак, 03.12.2024 судове засідання у справі № 902/942/24 не відбулося у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги у Вінницькій області.
Так, ухвалою суду від 04.12.2024 судове засідання для розгляду справи № 902/942/24 по суті призначено на 12.12.2024 об 11:00 год.
На визначений час у судове засідання 12.12.2024 з`явилися усі учасники справи.
Представник позивача заявлений позов підтримав у повному обсязі з підстав та обставин викладених у позовній заяві.
Представник відповідача щодо позову заперечив, посилаючись на викладене у відзиві на позовну заяву.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ) за встановленим фактом втручання споживача в роботу засобу вимірювальної техніки, про що складено Акт про порушення №4526 від 18.01.2023.
Як стверджує позивач, після отримання результатів експертизи лічильника електричної енергії, на засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, оформленого протоколом № 124 від 21.12.2023, визначено вартість необлікованої електроенергії внаслідок порушення відповідачем ПРРЕЕ в сумі 70 975,96 грн, які заявлено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Основа". Поряд з цим із відповідача на користь позивача заявлено до стягнення 14 338,8 грн відшкодування вартості за проведення експертизи.
Суть заперечень відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву зводиться до того, що зі сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "Основа" не було жодного втручання до засобу вимірювальної техніки "Меркурий 230 АМ-02" зав.№18785488, Д/т 20/ІІІ, рік випуску 14 р., пломба ОСР №С59621954 є цілісною та непорушною. Споживач не мав фізичної можливості доступу до лічильника та зазначеної пломби вхідного контролю С59621954, так як пломба ЗКО С59546588 та клемника лічильника 59546587 не порушені, про що зазначено самим позивачем у Акті про порушення №4526 від 18.01.2023 року та підтверджується фотознімками до даного Акту. Безоблікове споживання електричної енергії зі сторони відповідача відсутнє.
У зв`язку із зазначеним, на переконання відповідача, Акт про порушення №4526 від 18.01.2023 року не відповідає дійсності, а підстави для нарахування та стягнення 70 975,96 грн - вартості необлікованої електричної енергії та 14 338,80 грн відшкодування сплаченої вартості за проведення експертизи є неправомірними та безпідставними, через що позовні вимоги АТ "Вінницяобленерго" в особі СО "Вінницькі міські електричні мережі" не підлягають задоволенню взагалі.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
03.03.2011 року між Відкритим акціонерним товариством "Акціонерна компанія "Вінницяобленерго" (згодом організаційно-правову форму було змінено на Акціонерне товариство "Вінницяобленерго") в особі директора СО "Вінницькі міські електричні мережі" Ковальчука В.С. (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Основа" (Споживач) було укладено Договір про постачання електричної енергії №434300 (Договір), відповідно до пункту 1.1. якого Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача з дозволеною потужністю 99,0 кВт, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює платежі згідно з умовами цього Договору.
Перелік місць встановлення електролічильників, за якими проводиться розрахунок за відпущену електроенергію, включаючи субспоживачів, наведений у Додатку №10 до Договору.
18.01.2023 року представниками позивача інженером з ТА СО "ВМЕМ" Шпильовим О.О., провідним інженером СВК Руменковим С.О. та начальником СВК Дашевським А.Є. в присутності адміністратора Кравця А.В., який допустив на об`єкт Споживача для перевірки, було здійснено технічну перевірку вимірювального комплексу 0,4 (0,22) кВ та складено Акт №452239 від 18.01.2023 року.
З даного Акту слідує, що на об`єкті Споживача за адресою: м. Вінниця, вул. Гетьмана Мазепи (Чехова), 3Б установлений лічильник Меркурій 230 АМ-02, № лічильника 18785488, показники: 070000, Д/т 20/ІІІ. Рік випуску лічильника 2014 рік.
За результатами перевірки представниками позивача зроблено висновок про те, що лічильник споживає електроенергію, але не обліковує, не працює розрахунковий механізм, а саме: має порушення цілісності корпусу та пломба №С59621954 має пошкодження, про що складено Акт про порушення №4526 від 18.01.2023 року (Акт про порушення, Акт).
В Акті про порушення №4526 від 18.01.2023 року зафіксовано, що Споживачем ТОВ "Основа" на об`єкті за адресою: м. Вінниця, вул. Гетьмана Мазепи (Чехова) 3Б, порушено облік електричної енергії: п. 5.5.5 п.п. 8 ПРРЕЕ: не забезпечив збереження і цілісність установлених на території та/або об`єкті (у приміщенні) Споживача розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, а саме: при проведенні технічної перевірки вимірювального комплексу 0,4 кВ виявлено, що лічильник №18785488 має ознаки порушення цілісності корпусу, а також при наявному навантаженні лічильний механізм не обертається. Пломба С59621954 має ознаки пошкодження.
Прилад обліку електричної енергії типу Меркурій 230 АМ-02 № 18785488 та пломби ОСР С59546587 та С59546588 в присутності працівника відповідача були вилучені представниками позивача, укладені в прозорий сейф-пакет, опломбований пломбою № 10100262, про що зроблений запис у пункті 10 Акту про порушення № 4526.
За змістом п. 11 Акту № 4526 про засідання комісії по розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ, яке відбудеться 09.02.2023 року о 10:00 год., працівник Споживача Кравець А.В. своїм підписом засвідчив про ознайомлення з Актом про порушення та його отримання.
09.02.2023 року комісія управління AT "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення розглянула матеріали по Акту про порушення № 4598 від 18.01.2023 року та прийняла рішення направити пломби ОСР та лічильник, які були вилучені у Споживача та опломбовані в сейф-пакеті, на експертизу до спеціалізованої організації, яка має право на її проведення відповідно до законодавства.
Листом від 14.02.2023 року № СО-51-406 позивач повідомив відповідача про рішення комісії направити вилучені пломби та лічильник, які упаковані в сейф-пакеті, на експертизу до спеціалізованої організації, яка має право на її проведення відповідно до законодавства.
19.09.2023 року позивач отримав Висновок експерта № 23-1891 "трасологічного експертного дослідження" приладу обліку електричної енергії та пломби" та Висновок експерта № 23-1891/2 "експертного електротехнічного дослідження", надані Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз.
Згідно Висновку експерта № 23-1819/2 "експертного електротехнічного дослідження" визначено, що:
- технічний стан лічильника Меркурій 230 АМ-02, зав. № 18785488, щодо обліку спожитої електричної енергії, на момент проведення експертної повірки не відповідає вимогам ДСТУ 6100:2009;
- сторонні пристрої та елементи, що не передбачені заводом-виробником в корпусі, на друкованій платі та інших складових лічильника Меркурій 230 АМ- 02, зав. № 18785488, відсутні.
Згідно Висновку експерта № 23-1819 "трасологічного експертного дослідження приладу обліку електричної енергії та пломби" визначено, що:
- на поверхнях корпусу та якоря (замикаючої частини) одноразової номерної полімерної пломби з реквізитами: "С59621954 ВОЕ", наявні пошкодження, локалізація, характер та механізм утворення яких наведені у дослідницькій частині даного висновку. Сукупність виявлених ознак дозволяє зробити категоричний висновок щодо розкриття та повторного встановлення досліджуваної пломби;
- на корпусі лічильника електроенергії Меркурій 230 АМ-02, зав. № 18785488, його зовнішніх місць сполучення цоколя з знімним кожухом та внутрішніх елементах кріплення цоколя з кожухом, механічних пошкоджень немає. Комплекс встановлених ознак (наявність характерних трасологічних слідів вигвинчування на гвинтах кріплення, наявність зазору між цоколем і кожухом з верхнього боку лічильника та наявність пошкоджень на цифрових барабанчиках лічильно-вимірювального пристрою, тощо) дозволяє зробити висновок, що наданий на дослідження лічильник електроенергії Меркурій 230 АМ-02, зав. № 18785488, відкривався (розбирався).
Листом № СО-51-2698 від 06.12.2023 року позивач надіслав відповідачу запрошення на засідання комісії управління AT "Вінницяобленерго" з розгляду Акту про порушення № 4526 на 21.12.2023 року о 15:00 год. з додатком копій експертних досліджень. Згідно інформації Укрпошти даний лист вручений Споживачу 14.12.2023.
21.12.2023 року комісія управління AT "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ розглянула Акт про порушення № 4526 від 18.01.2023 року.
За результатами розгляду акту № 4526 комісією з розгляду актів CO "Вінницькі міські ЕМ" було прийняте рішення здійснити розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по Акту про порушення ПРРЕЕ № 3299 відповідно до підпункту 2 пункту 8.4.2, п. 8.4.10 Правил роздрібного ринку електричної енергії за період з 26.10.2022 року по 18.01.202 року за 73 дні, від дня останнього контрольного огляду засобу обліку до дати виявлення порушення.
Рішення комісії оформлене протоколом № 124 від 21.12.2023 року засідання комісії з розгляду актів про порушення CO "Вінницькі міські ЕМ" AT "Вінницяобленерго".
Згідно проведеного розрахунку вартість необлікованої електричної енергії внаслідок порушення відповідачем ПРРЕЕ складає 70 975,96 грн за 10728 кВт*год. необлікованої електричної енергії.
Листом № СО-51-2866 від 27.12.2023 року позивач надіслав відповідачу повідомлення про рішення комісії, копію протоколу № 124 від 21.12.2023 року засідання комісії по розгляду акту про порушення ПРРЕЕ № 4526, копію розрахунку вартості необлікованої електричної енергії по акту № 4526, рахунок на оплату вартості необлікованої електроенергії в сумі 70 975,96 грн, рахунки на відшкодування сплаченої вартості проведення експертизи.
Оскільки за спливом 30-денного строку з дня отримання повідомлення Товариство з обмеженою відповідальністю "Основа" оплати вартості необлікованої електричної енергії та витрат на проведення експертизи не здійснило, Акціонерне товариство "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Вінницькі міські електричні мережі" звернулося із відповідним позовом до Господарського суду Вінницької області.
У відповідь на адвокатський запит представника відповідача, листом АТ "Вінницяобленерго" в особі СО "ВМЕМ" №СО-51-21198 від 12.09.2024 року було надано Акт технічної перевірки вимірювального комплексу 0,4 (0,22) кВ №192928 від 02.10.2020 року.
З даного Акту №192928 від 02.10.2020 року слідує, що на об`єкті Споживача за адресою: м.Вінниця, вул.Чехова, 3Б установлено лічильник Меркурій 230, № лічильника 18785488, показники 036476, пломба Д/т 20 (ІІІ). Рік випуску зазначеного лічильника 2014 рік.
Згідно Акту про пломбування та збереження пломб і встановлення індикаторів до Акту №192928 (зворотна сторона Акту технічної перевірки) встановлено наступні пломби: держтавро 20(ІІІ); клемник лічильника 59546587; ЗКО 59546588; первинні ланцюги: 10340796, 22160364; вхідний контроль 59621954. Всього встановлено: шість пломб.
Також у даному Акті зазначено про наявність пломб індикаторів дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів: 11453318, 12533944.
Окрім того, з Акту технічної перевірки № 192928 від 02.10.2020 року вбачається, що лічильник Меркурій 230, зав. №18785488 був випущений у 2014 році.
10.09.2020 року зазначений лічильник був повірений Державним підприємством "Вінницястандартметрологія", про що видано відповідне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №230/1566, чинне до 10.09.2026 року. За результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ 6100:2009 (а.с. 63-64).
З огляду на встановлені обставини справи, суд враховує таке.
Правовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачами, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначені Законом України "Про ринок електричної енергії", Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ), які затверджено постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018.
Відповідно до ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії зокрема, є пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо (п. 14).
Частинами першою-третьою статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Відповідно до пункту 8.2.5. ПРРЕЕ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин - проведення перевірки) у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.
Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Згідно із абзацом 3 пункту 1.1.2. ПРРЕЕ акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно до пункту 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Строки, визначені абзацами шостим та сьомим пункту 8.2.6 глави 8.2 розділу VIII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених цією Постановою, зупиняються на час дії Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 393 від 20.04.2022 - діє протягом періоду дії в Україні воєнного стану та впродовж 90 днів після припинення чи скасування воєнного стану.
Згідно із п. 8.2.7. ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Як встановлено судом, в Акті про порушення №4526 від 18.01.2023 року зафіксовано, що Споживачем ТОВ "Основа" на об`єкті за адресою: м. Вінниця, вул. Гетьмана Мазепи (Чехова) 3Б, порушено облік електричної енергії: п. 5.5.5 п.п.8 ПРРЕЕ: не забезпечив збереження і цілісність установлених на території та/або об`єкті (у приміщенні) Споживача розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, а саме: при проведенні технічної перевірки вимірювального комплексу 0,4 кВ виявлено, що лічильник №18785488 має ознаки порушення цілісності корпусу, а також при наявному навантаженні лічильний механізм не обертається. Пломба С59621954 має ознаки пошкодження.
Відповідно до підп. 8 пункту 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний: забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.
За змістом пункту 5.16.22. розділу 5.16. глави V Кодексу комерційного обліку електричної енергії, несанкціоноване пошкодження або фальсифікація встановлених пломб та пломбувального матеріалу на ЗВТ та пристроях вузла обліку, якщо такі дії призвели до викрадення електричної енергії, тягнуть за собою відповідальність, передбачену законодавством.
Відповідно до пункту 6.4.1. пункту 6.4. глави VI Кодексу комерційного обліку електричної енергії, учасники ринку та споживачі несуть відповідальність відповідно до законодавства за використання електричної енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов`язкове) або вплив на роботу ЗКО, пошкодження ЗКО, пошкодження або зрив установлених на них пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, порушення схеми комерційного обліку чи в будь-який інший спосіб, що має явні або підтверджені результатами експертизи ознаки втручання в роботу ЗКО.
Аналіз вищезазначених положень ПРРЕЕ та Кодексу комерційного обліку електричної енергії дає підстави дійти висновку, що нарахування вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення у разі виявлення відсутність пломб, якщо це призвело до викрадення електричної енергії.
Згідно із п. 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до п. 8.4.4. ПРРЕЕ факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза).
Поряд з цим за змістом Акту про порушення встановлено порушення цілісності корпусу лічильника, а також ознаки пошкодження пломби С59621954.
Згідно Висновком експерта № 23-1819 "трасологічного експертного дослідження приладу обліку електричної енергії та пломби" визначено, що на поверхнях корпусу та якоря (замикаючої частини) одноразової номерної полімерної пломби з реквізитами: "С59621954 ВОЕ", наявні пошкодження, локалізація, характер та механізм утворення яких наведені у дослідницькій частині даного висновку. Сукупність виявлених ознак дозволяє зробити категоричний висновок щодо розкриття та повторного встановлення досліджуваної пломби.
Водночас матеріалами справи підтверджується та позивачем не заперечується, що пломба засобу контролю обліку (перша, яка надає доступ до цього засобу обліку) ЗКО С59546588 зазначена в Акті як така, що не порушена. Наведене підтверджується і фотознімками, що є додатками до Акту про порушення.
Цілісність та непорушність пломби, якою опломбовано кришку ЗКО С59546588 підтверджує, що доступ до лічильника Меркурий 230 АМ-02, зав. №18785488, Д/т 20/ІІІ, рік випуску 14р. з моменту його встановлення та опломбування залишався закритим та недоступним для Споживача, що підтверджує факт відсутності безоблікового споживання електричної енергії Товариством з обмеженою відповідальністю "Основа".
Крім того, суд критично оцінює висновок експерта № 23-1819/2 "експертного електротехнічного дослідження", відповідно до якого визначено, що технічний стан лічильника Меркурій 230 АМ-02, зав. № 18785488, щодо обліку спожитої електричної енергії, на момент проведення експертної повірки не відповідає вимогам ДСТУ 6100:2009.
Зокрема, у експертному висновку (його дослідницькій частині) конкретно не визначено у чому саме полягала невідповідність лічильника вимогам ДСТУ 6100:2009. Поряд з цим 10.09.2020 року зазначений лічильник був повірений Державним підприємством "Вінницястандартметрологія", про що видано відповідне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №230/1566, чинне до 10.09.2026 року. За результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ 6100:2009 (а.с. 64 на звороті).
Більше того, зазначеною експертизою жодних сторонніх предметів, що не передбачені заводом виробником, в корпусі, на друкованій платі та інших складових лічильника не виявлено.
Також комісією управління АТ "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ на засіданні 09.02.2023 року, відповідно до протоколу №98 було вирішено направити пломби та лічильник у сейф-пакеті №10078967 та №101002621 на незалежну експертизу до спеціалізованої організації (підприємства), яка має право на її проведення відповідно до законодавства.
У свою чергу, в Акті про порушення №4526 від 18.01.2023 року представниками АТ "Вінницяобленерго" зазначено лише про сейф-пакет №10100262, жодного зазначення про сейф-пакет №10078967 у Акті немає.
Із Висновку експерта №23-1891 "трасологічного експертного дослідження приладу обліку електричної енергії та пломби", наданого Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз, слідує, що при розкритті сейф-пакета №10100262 в наявності виявилися прилад обліку на дослідження були надані наступні об`єкти: прилад обліку електричної енергії типу "Меркурий 230 АМ-02", зав. №18785488 14 р. (показання "069999") з встановленими на ньому: одноразовою полімерною контрольною пломбою з реквізитами: "С59621954 ВОЕ", пломбою про повірку засобу обліку електричної енергії, двома пломбами-наклейками індикаторами впливу постійного магнітного полю з реквізитами: "М11453318 ПАТ ВОЕ", "М12533994 ПАТ ВОЕ", пломбою-наклейкою (пломбувальним скотчем) з реквізитами "Инкотекс" та дві одноразові полімерні контрольні пломби (які не були встановлені на лічильнику електроенергії) з реквізитами: "С59546587 ВОЕ", "С59546588 ВОЕ".
Поряд з цим у Висновку експерта № 23-1891/2 "експертного електротехнічного дослідження" зазначено, що об`єкти надано для дослідження у прозорому поліетиленовому сейф-пакеті №10100262. Після відкриття пакета встановлено, що всередині знаходиться електролічильник типу Меркурий 230 АМ-02, зав. №18785488, з наявними пломбами (2 шт.) та одноразові полімерні пломби ОСР в кількості 2 шт.: №№ ВОЕ С59546588, ВОЕ С59546587.
Також, має місце відмінність у номері сейф-пакету, у якому надавалися об`єкти на дослідження експертизи, згідно із Актом про порушення №4526 від 18.01.2023 року та згідно наданих висновків експертизи значиться номер 10100262, натомість відповідно до супровідного листа, яким надсилалися об`єкти на дослідження, - 101002621, що, на думку суду, зайвий раз підтверджую сумнівність зафіксованого правопорушення.
Крім того, судом також критично сприймається категоричність висновку експертизи щодо розкриття і втручання в лічильник, оскільки формулювання у дослідницькій частині трасологічного дослідження експертизи вказують на протилежне та альтернативність утворення пошкоджень на пломбі і корпусі лічильника, у тому числі, зокрема, що вони можуть носити експлуатаційний характер та утворені при контакті корпусу пломби з об`єктом, твердість матеріалу якого перевищує твердість матеріалу пломби.
З урахуванням наведених недоліків, Висновок експерта 23-1891 "трасологічного експертного дослідження" приладу обліку електричної енергії та пломби" та Висновок експерта № 23-1891/2 "експертного електротехнічного дослідження", надані Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз, не можуть оцінюватися судом як належні та беззаперечні докази на підтвердження факту втручання відповідача як Споживача у роботу засобу обліку електричної енергії, а також щодо порушення цілісності його пломб та корпусу.
Статтею 14 ГПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно із положеннями статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 76, 77, 78, 79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Судом кожній стороні була надана розумна можливість, представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони, в т.ч. подати докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, прийняти участь у досліджені доказів, надати пояснення, обґрунтувати перед судом переконливість поданих доказів та позицій по справі, скористатись іншими процесуальними правами.
Згідно із ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Надавши оцінку наявним у справі доказам на предмет їх належності, допустимості, достовірності, вірогідності, а також із дослідження кожного із них окремо та у сукупності, суд, керуючись своїм внутрішнім переконанням на підставі всебічного, повного, об`єктивного з`ясування обставин справи, приходить до висновку про відмову у задоволенні позову в повному обсязі з вищенаведених мотивів.
В силу приписів п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав - покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Отже, у зв`язку із відмовою в задоволенні позову витрати на сплату судового збору за подання позовної заяви в сумі 3028 грн залишаються за позивачем.
Керуючись ст. ст. 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Витрати на сплату судового збору за подання позовної заяви в сумі 3 028 грн залишити за позивачем.
3. Згідно із приписами ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
4. Відповідно до положень ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
5. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи до Електронних кабінетів ЄСІТС.
Повне рішення складено 23 грудня 2024 р.
Суддя А.А. Тварковський
віддрук. прим.:
1 - до справи.
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 24.12.2024 |
Номер документу | 123963165 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Тварковський А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні