Рішення
від 23.12.2024 по справі 905/1339/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

23.12.2024 Справа №905/1339/24

Господарський суд Донецької області у складі

судді Лободи Т.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м. Костянтинівка Донецької області, код 38034476,

до відповідача: Комунального підприємства "Донкомунгосп", смт. Донське Донецької області, код 36870130,

про стягнення 55 816,81 грн,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Донецькій області звернулась до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Комунального підприємства "Донкомунгосп" про стягнення 55 816,81 грн збитків, з яких грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності до:

- спеціального фонду Державного бюджету України, в сумі 16 745,04 грн, що становить 30% загальної суми збитків;

- обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації в сумі 11 163,36 грн, що становить 20% загальної суми збитків;

- фонду охорони навколишнього природного середовища Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області в сумі 27 908,41 грн, що становить 50% загальної суми збитків.

Господарський суд Донецької області ухвалою від 21.10.2024 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 905/1339/24; розгляд справи вирішив здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.

З метою повідомлення позивача про розгляд даної справи суд копію ухвали від 21.10.2024 направив до його електронного кабінету в системі "Електронний суд". Згідно довідки про доставку електронного листа ухвала суду від 21.10.2024 в електронному вигляді доставлена до електронного кабінету позивача - 21.10.2024.

Суд встановив, що відповідач не зареєстрований в системі "Електронний суд", місцем його реєстрації є смт. Донське Волноваського району Донецької області.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, вся територія Волноваської міської територіальної громади (до складу якої входить смт. Донське) включена до переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, дата початку тимчасової окупації - 10.03.2022.

З огляду на відсутність у відповідача електронного кабінету в системі "Електронний суд", тимчасову окупацію та припинення направлення поштової кореспонденції до деяких відділень Укрпошти, в тому числі до смт. Донське Волноваського району Донецької області, направлення відповідачу ухвали суду у встановлений чинним законодавством спосіб є неможливим.

Згідно ч.1 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають електронного кабінету, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Відповідно до ч. 2 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають електронного кабінету, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади України з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України з урахуванням вимог, визначених Законом України "Про доступ до судових рішень", у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.

З моменту розміщення такої інформації вважається, що особа отримала судове рішення.

23.10.2024 суд здійснив оприлюднення відповідного оголошення для відповідача на сайті Господарського суду Донецької області.

Суд вжив також додаткові альтернативні способи повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі, а саме ухвала суду від 21.10.2024 була направлена судом на електронну адресу відповідача, відомості про яку містяться в матеріалах справи.

Згідно довідки про доставку електронного листа ухвала суду від 21.10.2024 в електронному вигляді доставлена до електронної скриньки відповідача donkomunhoz@ukr.net 21.10.2024.

Крім того, суд 24.10.2024 намагався передати відповідачу телефонограму, однак через те, що не вдалося встановити зв`язок, передати телефонограму виявилось неможливим.

Таким чином, судом вжито усі необхідні та можливі заходи задля повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі.

Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Ухвалу суду від 21.10.2024 у справі № 905/1339/24 розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень України, відомості якого є офіційними та загальнодоступними.

Отже, приймаючи до уваги те, що судом вжито всі необхідні заходи для належного повідомлення учасників справи про розгляд судової справи, суд дійшов висновку, що сторони належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі та розгляд даної справи в порядку спрощеного позовного провадження.

Відповідач у встановлений строк відзиву на позов не надав, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами.

Згідно з частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.

За висновками суду, в матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч. 4 ст. 240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступне.

Державна екологічна інспекція у Донецькій області (позивач) діє на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20 лютого 2023 року № 20.

Станом на дату проведення позивачем позапланової перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів Комунальним підприємством "Донкомунгосп" (відповідачем) позивач діяв на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 02 лютого 2021 року № 48.

Державна екологічна інспекція у Донецькій області є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Донецької області (п. 1 розділу І Положення).

Відповідно до п.2 розділу ІІ Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установам та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема, щодо: виконання державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів; наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; права державної власності на води; ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів; дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; здійснення заходів з економного використання водних ресурсів; використання води (водних об`єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам; здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар`єрні, дренажні води); проведення робіт, пов`язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води; дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів; здійснення заходів, пов`язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків; дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар`єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші).

Для виконання покладених завдань Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами. Вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (п.п.10, 11 розділу ІІ Положення).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності відповідача - Комунального підприємства "Донкомунгосп" є забір, очищення та постачання води, також підприємство здійснює такий вид діяльності, як каналізація, відведення й очищення стічних вод. Місцем провадження господарської діяльності є вул.Спортивна, буд 4-А, смт.Донське, Волноваський район, Донецька обл., 85772.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області на підставі Доручення Прем`єра-міністра України № 39200/1/1-21 від 07.09.2021, наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області №851/21 "Про проведення позапланової перевірки Комунального підприємства "Донкомунгосп"" від 12.10.2021, направлення Державної екологічної інспекції у Донецькій області на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 693/21 від 12.10.2021, у період з 18.10.2021 по 28.10.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів Комунальним підприємством "Донкомунгосп".

Під час проведення перевірки позивачем було отримано форму статистичної звітності 2ТП - водгосп (річна) за 2020 рік та результати аналізу якості проб води, відведених до природних водних об`єктів після очистки КП "Донкомунгосп" за 2020 рік.

За результатами проведення перевірки позивач встановив порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а саме: здійснення КП "Донкомунгосп" скиду забруднюючих речовин на водовипуску №1 без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням пункту 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України, про що був складений Акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Комунального підприємства "Донкомунгосп" №133-05 від 28.10.2021, який підписаний директором КП "Донкомунгосп" М.В.Литвином без зауважень.

Зі змісту акту вбачається, що у відповідача наявна фільтрувальна станція, що використовує для виробництва питної води технічну воду водоводу Південно-Донбаського каналу Сіверський ДонецьДонбас (постачальником технічної води є Маріупольське РВУ КП "Компанія "Вода Донбасу"), проектна продуктивність станції - 150 м3/год, для очищення використовуються методи коагуляції та флокуляції. Також забір води здійснюється з р. Малий Кальчик, на водозаборі встановлений рибозахисний пристрій зонтичного типу. Водовідведення господарсько-побутових стічних вод здійснюється у випуску № 1 на р. Малий Кальчик на відстані 32 км від гирла. Підприємство передає питну воду на господарсько-побутові потреби населення смт. Донське та іншим споживачам, а також передає технічну воду іншим субабонентам.

Стічні води очищаються на локальних очисних спорудах. Тут відбувається біологічне очищення. Склад очисних споруд: будівля грат, пісковловлювачі, блок ємностей (первинні відстійники - 2 одиниці), аеротенки - 2 одиниці, вторинні відстійники - 2 одиниці, контактні резервуари - 2 одиниці, аеробні мінералізатори - 2 одиниці, контактні резервуари для хлорування стоків - 2 одиниці, мулові майданчики, проектна продуктивність очисних споруд - 985,5 тис. м3/рік.

Дозвіл на спецводокористування від 20.01.2017 № УКР-ДОН-6187 надано Донській селищній раді, однак відповідно до договору експлуатацію водогосподарських та очисних споруд, що знаходяться на балансі Донської селищної ради (04341597), здійснює КП "Донкомунгосп", який не отримував дозвіл на спецводокористування даним підприємством, тобто експлуатація очисних споруд та скид неочищених стічних вод у водний об`єкт (р. Малий Кальчик) здійснюється без дозволу.

На підприємстві наявна власна лабораторія, яка відбирає проби та проводить ряд аналізів, які заносяться у журнал та, відповідно, подаються до статистичної звітності 2ТП (водгосп) - річна.

Було виявлено порушення правил експлуатації водогосподарських споруд і пристроїв, встановлено, що наведені у звіті дані про водокористування за встановленою формою 2ТП-водгосп (річна) недостовірні та спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю №2 (наказ №200 від 15.06.2020 про уповноваження на проведення вимірювань, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг у сфері законодавчо регульованої метрології під час контролю стану навколишнього природного середовища) проведений відбір проб у присутності представників КП "Донкомунгосп" та виконані вимірювання вмісту забруднюючих речовин у зворотних водах на випуску №1 і в контрольних створах р. Малий Кальчик.

Відповідачу був виданий до виконання припис № 133-05 від 04.11.2021 з метою усунення виявлених порушень, в тому числі з вимогою не припускати скид зворотних вод з водовипуску без дозволу на спеціальне водокористування. Припис до виконання прийняв директор КП "Донкомунгосп" М.В.Литвин 04.11.2021 без зауважень.

Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 № 389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783 (далі -Методика), позивач здійснив розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних природному середовищу р. Малий Кальчик в результаті наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними (стічними) водами з водовипуску №1 Комунального підприємства "Донкомунгосп" без дозволу на спеціальне водокористування за період з 01.01.2020 по 31.12.2020. Згідно вказаного розрахунку розмір збитків склав загальну суму 55 816,81 грн.

Державна екологічна інспекція у Донецькій області пред`явила відповідачу претензію №12-82/21 від 10.12.2021 з вимогою про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Вказана претензія разом з розрахунком розміру збитків 24.12.2021 була направлена засобами поштового зв`язку "Укрпошта" на адресу відповідача, а саме вул. Спортивна, буд. 4-А, смт.Донське, Волноваський район, Донецька область, 85670, проте претензія залишена відповідачем без задоволення.

Оскільки нараховані збитки, завдані державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, відповідачем в добровільному порядку відшкодовані не були, позивач вимушений звернутися до суду з позовом за захистом порушеного права

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються приписами Водного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Відповідно до ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Пунктом 9 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України визначено, що водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб (ст. 48 Водного кодексу України).

Згідно зі ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Як встановлено з матеріалів справи, відповідач здійснює водопостачання питною водою. Дозвіл на спеціальне водокористування підприємство не отримало, в своїй діяльності використовує Дозвіл на спецводокористування №УКР-ДОН-6187 від 20.01.2017, який надано Донській селищній раді.

Відповідно до положень статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані, зокрема: дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області було проведено позапланову перевірку КП "Донкомунгосп", за результатами якої складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів КП "Донкомунгосп" №133-05 в якому встановлено порушення відповідачем пункту 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України, а саме умови щодо здійснення водокористувачами спеціального водокористування лише за наявності дозволу, оскільки на водовипуску №1 здійснюється скид забруднюючих речовин без дозволу на спецводокористування. Також за результатами позапланової перевірки, відповідачу був виданий до виконання припис від № 133-05 від 04.11.2021 про усунення виявлених порушень.

Положеннями статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище; самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Обов`язок юридичних осіб відшкодовувати збитки, завдані порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (водного законодавства) в розмірах і порядку, встановлених законодавством України, закріплено нормами статті 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та статті 111 Водного кодексу України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі (частина перша статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

З метою реалізації Директиви 2006/11/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 лютого 2006 року про забруднення, спричинене деякими небезпечними речовинами, що скидаються до водного середовища Співтовариства, відповідно до Водного кодексу України та Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" була розроблена Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389 (далі - Методика).

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, в тому числі у разі забруднення водних об`єктів, у тому числі пов`язаного із наднормативними скидами у водний об`єкт забруднюючих речовин та фізико-хімічних показників (далі - забруднюючі речовини) із зворотними водами або забруднюючих речовин у чистому вигляді, у складі продукції чи сировини, засмічення сторонніми предметами, матеріалами, відходами та/або іншими речовинами, крім випадків забруднення та/або засмічення територіальних і внутрішніх морських вод та виключної морської економічної зони України із суден, кораблів та інших плавучих засобів (пункту 1.2. Методики).

Наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об`єкт вважаються, зокрема, скиди зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягають нормуванню згідно із законодавством, або таких, що не підлягають нормуванню згідно із законодавством; скиди забруднюючих речовин внаслідок порушення регламенту санкціонованого скиду зворотних вод з перевищенням за окремими показниками нормативів регламенту; скиди забруднюючих речовин внаслідок аварійного скиду зворотних вод; самовільний скид зворотних вод без дозволу на спеціальне водокористування (п. 2.1. Методики).

Відповідно до п. 2.2., 2.3. Методики, факт наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, документальної перевірки фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб та розрахунковим методом. При визначенні наднормативних скидів забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами використовуються розрахункові методи або результати інструментально-лабораторних вимірювань: центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, його територіальними та міжрегіональними територіальними органами, уповноваженими на проведення вимірювань, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, відповідно до вимог до технічної компетентності та незалежності, визначених Міндовкілля; суб`єкта господарювання при здійсненні виробничого контролю за дотриманням встановлених нормативів скидів забруднюючих речовин.

Розрахунок розміру відшкодування збитків за контрольний період з 01.01.2020 по 31.12.2020 здійснено згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів на підставі результатів аналізу якості проб води за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 та звіту про використання води за формою №2ТП-водгосп (річна) за 2020 рік відповідно до формули №17 Методики.

Згідно наданого розрахунку, розмір збитків, заподіяних державі внаслідок противоправної поведінки відповідача, який порушив норми законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, становить 55 816,81 грн.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок суми збитків, що здійснений ним на основі відомостей первинної документації математичними методами із застосуванням вихідних даних, суд дійшов висновку, що розрахунок виконаний згідно з встановленими нормативними вимогами, є арифметично вірним та таким що відповідає матеріалам справи.

Відповідачем не надано доказів відсутності своєї вини у встановленому порушенні, а також не наведено власного контррозрахунку завданих збитків. Докази відшкодування заподіяної шкоди в матеріалах справи відсутні.

З урахуванням вищевикладеного, дії відповідача є протиправними та вчинені з його вини, що підтверджується матеріалами справи. При цьому, наявна шкода, яка розрахована у відповідності до вимог Методики, і наявний причинний зв`язок, що виражений у заподіяні збитків саме протиправною поведінкою відповідача.

Наведене свідчить про наявність всіх елементів складу правопорушення, що має наслідком відповідальність у вигляді стягнення збитків, а відтак свідчить про правомірність та обґрунтованість позовних вимог позивача, які, в свою чергу, підлягають задоволенню за рахунок відповідача.

Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та ст.ст.73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Виходячи з того, що позовні вимоги доведені та обґрунтовані матеріалами справи, позовні вимоги про стягнення збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу у загальному розмірі 55 816,81 грн підлягають задоволенню у повному обсязі.

Ст.ст. 42, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів. Для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

За приписами пункту "г" ч.4, ч.6 ст.47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюються за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, у тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров`я населення.

Пункт 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України визначає, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

У п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України зазначено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва та Севастополя) - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

У п.п.1, 2 глави XI Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом №128 від 09.08.2013 Державної казначейської служби України (у редакції наказу №342 від 05.12.2019 Державної казначейської служби України) зазначено, що кошти, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Державній казначейській службі України на ім`я відповідного органу Державної казначейської служби України за субрахунком 3331 "Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків (далі рахунок 3331) у розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету. Кошти, які надійшли протягом дня (з урахуванням повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів) на рахунки 3331, у регламентований час розподіляються Державною казначейською службою України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Указом Президента України від 05.03.2015 № 123/2015 "Про утворення військовоцивільних адміністрацій" утворено Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію та Донецькій обласній державній адміністрації надано статус Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.

Указом Президента України від 19.02.2021 № 61/2021 "Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області" утворено Волноваську міську військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області.

Згідно з ч.1 ст.3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", у день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.

Як вбачається зі змісту ст.4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; забезпечення виконання відповідного бюджету.

Отже, на сьогоднішній день, повноваженнями щодо розпорядження обласним фондом охорони навколишнього середовища наділена Донецька обласна державна адміністрація, а спеціальним фондом Волноваської міської територіальної громади - Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області.

Враховуючи наведені положення законодавства, завдана відповідачем шкода державі, внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними (стічними) водами без дозволу на спеціальне водокористування в сумі 55 816,81 грн. підлягає зарахуванню до спеціального фонду Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації, фонду охорони навколишнього природного середовища Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області у відповідних розмірах.

Пунктом 5 частини 1 статті 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує питання як розподілити між сторонами судові витрати.

Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать в тому числі витрати на професійну правничу допомогу.

Враховуючи те, що суд задовольнив позов повністю, у відповідності до ст. 129 ГПК України витрати щодо сплати судового збору в сумі 3028,00 грн підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись статями 1-5, 10, 11, 12, 20, 73-80, 86, 129, 233, 236-238, 241, 251, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Комунального підприємства "Донкомунгосп" (85772, Донецька область, Волноваський район, смт. Донське, вул. Спортивна, буд. 4-А, код 36870130) на користь держави 55 816,81 грн збитків, заподіяних внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, які перерахувати на рахунок UA758999980333189331000005632, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), отримувач: Донецьке ГУК/Волноваська МТГ/24062100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37967785, КБК 24062100 - Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, з яких зарахувати 30% до спеціального фонду Державного бюджету України (16 745,04 грн), 20% до обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 00022473 (11 163,36 грн), 50% до фонду охорони навколишнього природного середовища Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області, код ЄДРПОУ 44048570 (27 908,41 грн).

Стягнути з Комунального підприємства "Донкомунгосп" (85772, Донецька область, Волноваський район, смт. Донське, вул. Спортивна, буд. 4-А, код 36870130) на користь Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Петровського, буд. 18 А, код ЄДРПОУ 38034476, рах. IBAN UA928201720343130003000081167 в УДКСУ у м.Костянтинівка, МФО 820172) витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається в строки та в порядку, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 23.12.2024.

Суддя Т. О. Лобода

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено24.12.2024
Номер документу123963447
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1339/24

Рішення від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лобода Тетяна Олександрівна

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лобода Тетяна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні