ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12.12.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/182/23Господарський суд Івано-Франківської області у складі:
судді Рочняк О. В.,
секретар судового засідання Михайлюк А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Долинської міської ради Калуського району
пр. Незалежності, 5, м. Долина, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77500
ел.пошта: rada.dolyna.info@gmail.com
до відповідача: Калуської районної ради Івано-Франківської області
вул. Шевченка, 6, м. Калуш, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77300
ел.пошта: if@ukr.net
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Планета Здоров`я-Т"
вул. Грушевського, 17, м. Долина, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77500
про скасування рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради" від 24.05.2022 №162-9 та скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно
за участю представників:
від позивача: Григорський Зеновій Михайлович;
від відповідача: Твардовська Оксана Михайлівна;
від третьої особи: представник не з`явився
ВСТАНОВИВ: Долинська міська рада звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської районної ради Івано-Франківської області про скасування рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради" від 24.05.2022 №162-9 та скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно: стоматологічну поліклініку по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області.
Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 06.03.2023 (суддя Валєєва Т.Е.), суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 06.04.2023; залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ТОВ "Планета Здоров`я-Т"; зобов`язав відповідача протягом 10 календарних днів з дня вручення цієї ухвали надати Господарському суду Івано-Франківської області належним чином засвідчені копії (для приєнання до матеріалів справи) та оригінали (для огляду в судовому засіданні): рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради" від 24.05.2022 №162-9; рішення Калуської районної ради "Про прийняття на баланс приміщення по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина" від 23.04.2021 №70-5; рішення Калуської районної ради "Про передачу до комунальної власності Долинської міської ради КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області" від 22.12.2020 №34-2 з додатками; встановив сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.
21.03.2023 на виконання вимог ухвали суду від 06.03.2023, відповідачем подано суду клопотання (вх.№4369/24) про приєднання до матеріалів справи належним чином засвідчених копій рішень Калуської районної ради: від 24.05.2022 №162-9 "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради"; від 23.04.2021 №70-5 "Про прийняття на баланс приміщення по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина"; від 22.12.2020 №34-2 "Про передачу до комунальної власності Долинської міської ради КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області".
30.03.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від позивача надійшов відзив на позов № 36/01-36/08 від 27.03.2023 (вх.№ 4941/23).
06.04.2023 у зв`язку з неявкою представників сторін, суд відклав підготовче засідання на 18.04.2023.
У підготовчому засіданні 18.04.2023 суд оглянув оригінали витребуваних ухвалою суду від 06.03.2024 документів; поновив позивачу строк для приєднання додаткових доказів та приєднав до матеріалів справи копію довідки від 17.02.2023 № 73/01-14/05 та копії рахунків за електроенергію за січень, лютий 2023 року (вх.№5921/24); відклав підготовче засідання на 08.05.2023, про що постановив протокольну ухвалу.
08.05.2023 підготовче засідання не відбулося у зв`язку з тимчасовою втратою судді працездатності.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 07.07.2023, суд повідомив учасників справи про те, що підготовче засідання відбудеться 18.07.2023.
13.07.2023 на електронну пошту суду, не підписані КЕП, від позивача надійшли письмові пояснення (вх.№10249/23), оригінал яких подано в судовому засіданні 18.07.2023 (вх.№10490/23).
У підготовчому засіданні 18.07.2023, представником сторін заявлено усні клопотання про поновлення строку для приєднання до матеріалів додаткових доказів, які суд задовольнив та прийняв їх до розгляду (вх.№10489/23, вх.№10490/23); за наслідками підготовчого засідання 18.07.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 16.08.2023, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
14.08.2023 на електронну пошту суду, не підписані КЕП, від відповідача надійшли письмові пояснення (вх.№11773/23), оригінал яких подано в судовому засіданні 16.08.2023 (вх.№11969/23).
В судовому засіданні 16.08.2023 представниками сторін заявлено усні клопотання про поновлення строків для прийняття доказів, які суд задовольнив, поновив строк для подання сторонами доказів та прийняв їх до розгляду (вх.№11969/23, вх.№11970/23) та відклав розгляд справи по суті на 19.09.2023.
14.09.2023 на електронну пошту суду, не підписане КЕП, від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (вх.№13324/23), оригінал якого надійшов до суду поштою 19.09.2023 (вх.№13617/23).
В судовому засіданні 14.09.2023 суд задовольнив клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та відклав судове засідання з розгляду справи по суті на 09.10.2023.
06.10.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання №152/01-36/08 від 02.10.2023 (вх.№14545/23) про приєднання до матеріалів справи доказів.
В судовому засіданні 09.10.2023 суд, за згодою сторін, повернувся на стадію підготовчого провадження, поновив відповідачу строк для подання доказів та прийняв їх до розгляду, після чого закрив підготовче провадження, повернувся до розгляду справи по суті та відклав розгляд справи по суті на 02.11.2023, про що постановив протокольну ухвалу.
01.11.2023 до суду електронною поштою, підписане КЕП, від позивача надійшло клопотання №1174/05-28/14в від 01.11.2023 (вх.№15833/23) про відкладення розгляду справи у зв`язку з тимчасовою втратою представником працездатності.
В судовому засіданні 02.11.2023 суд задовольнив клопотання позивача про відкладення розгляду справи та протокольно відклав судове засідання з розгляду справи по суті на 30.11.2023.
30.11.2023 судове засідання не відбулося у зв`язку із тимчасовою втратою судді працездатності.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 28.12.2023 суд повідомив учасників справи про те, що розгляд справи по суті відбудеться 08.02.2024.
08.02.2024, 05.03.2024, 05.04.2024, 26.04.2024, 17.05.2024 та 07.06.2024 на підставі заяв (клопотань) сторін, суд відкладав розгляд справи по суті на 05.03.2024, 05.04.2024, 26.04.2024, 17.05.2024 та 07.06.2024 відповідно.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 30.07.2024 суддю Валєєву Талію Емірівну, у провадженні якої знаходилася справа №909/182/23, звільнено з посади судді Господарського суду Івано-Франківської області у зв`язку з поданням заяви про відставку.
Розпорядженням керівника апарату Господарського суду Івано-Франківської області від 31.07.2024 №57, відповідно до ст. 32 ГПК України, п. 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 909/182/23.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.07.2024 справу № 909/182/23 розподілено судді Рочняк О.В.
прийняти справу №909/532/24 до розгляду.
Відповідно до ухвали від 02.08.2024, суд постановив здійснювати розгляд справи зі стадії розгляду справи по суті; розгляд справи по суті призначив на 26.08.2024.
У зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони по всій території України повітряної тривоги, призначений на 26.08.2024 розгляд справи по суті, не відбувся.
Відповідно до ухвали від 26.08.2024, суд повідомив учасників справи про те, що розгляд справи відбудеться 16.10.2024.
14.10.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від позивача надійшло клопотання від 14.10.2024 (вх.№15950/24) про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням представника на лікарняному.
В судовому засіданні 16.10.2024 суд задовольнив клопотання позивача про відкладення розгляду справи та відклав розгляд справи по суті на 06.11.2024, про що учасники справи повідомлені ухвалою - повідомленням від 16.10.2024.
Учасникам справи ухвалу від 06.10.2024 направлено в їхні електронні кабінети, що відповідає приписам ч.11 ст.242 ГПК України та доставлено до їх електронних кабінетів, про що свідчать довідки про доставку до електронного листа від 17.10.2024.
05.11.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від позивача надійшло клопотання від 05.11.2024 (вх.№17250/24) про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням представника на лікарняному.
В судовому засіданні 06.11.2024 суд задовольнив клопотання позивача про відкладення розгляду справи та відклав розгляд справи по суті на 25.11.2024, про що відповідача повідомлено в судовому засіданні під розписку, а позивача та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, ухвалою повідомленням від 06.11.2024.
В судовому засіданні 25.11.2024 суд заслухав вступні слова учасників справи, з`ясував обставини справи, дослідив докази у справі та перед судовими дебатами оголосив перерву в судовому засіданні до 12.12.2024.
ПОЗИЦІЇЇ СТОРІН
Позиція позивача. Позовні вимоги мотивовано тим, що в процесі реорганізації Долинської районної ради шляхом приєднання до Калуської районної ради зазначеними радами всупереч вимогам чинного законодавства у сфері комунальної власності не передано до Долинської територіальної громади об`єкти нерухомого майна, які підлягають передачі до власності місцевої громади, зокрема, стоматологічну поліклініку за адресою: м. Долина вул. Хмельницького, 2, загальною площею 547,4 кв.м. При цьому позивач вказав на те, що стоматологічна поліклініка є складовою частиною та знаходиться на балансі КНП "Долинська багатопрофільна лікарня", засновником якого є Долинська міська рада і це приміщення потрібне позивачу для задоволення потреб громади м. Долина.
Щодо способу судового захисту позивач, з посиланням на висновки Верховного суду, викладені у постановах Верховного Суду від 15.02.2022 у справі №904/4109/21, від 05.09.2023 у справі №925/1846/21 та від 26.09.2023 у справі №917/2009/21, стверджує, що обраний ним спосіб захисту є ефективним, оскільки рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради", яке стало підставою для реєстрації за Калуською районною радою права власності на спірне майно, є неправомірним, що є підставою для його скасування а також для скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Позиція відповідача. Відповідач щодо позову заперечив з огляду на таке:
- у складі КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" було стоматологічне відділення, однак припинило діяльність у 2019 році шляхом його ліквідації і потреби у його використанні не було й немає;
- власником спірного майна - стоматологічної поліклініки по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина була Долинська районна рада, однак з 30.11.2020 правонаступником цього майна стала Калуська районна рада, а тому дії Калуської районної ради щодо прийняття оскаржуваного рішення чітко узгоджуються з приписами чинного законодавства у сфері спірних правовідносин. Так, відповідно до вимог ч. 1 ст. 317, ч. 2 ст. 319, ч. 1 ст. 321 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні;
- спірний об`єкт не був і не є закладом охорони здоров`я, в розумінні вимог Бюджетного кодексу України, тому і не був включений до переліку об`єктів, які підлягали обов`язковій передачі відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України;
- обраний позивачем спосіб захисту є неефективним, оскільки задоволення вимоги про скасування спірного рішення районної ради та скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно не призведе до відновлення порушених прав без застосування додаткових способів захисту.
Позиція третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ТОВ "Планета Здоров`я-Т". Правом на участь у судових засіданнях та надання письмових пояснень щодо заявлених позовних вимог третя особа не скористалася.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Згідно з свідоцтвом про право власності на нерухоме майно індексний номер 22666879 від 05.06.2014 та витягом від 05.06.2014 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, 05.06.2014 на об`єкт - стоматологічна поліклініка, що знаходиться за адресою: Івано-Франківська області, Долинський район, м. Долина, вул. Хмельницького, будинок 2, зареєстровано право власності за Долинською районною радою (код ЄДРПОУ 04054398) з формою власності - власність територіальних громад (т.1, а.с.112-113).
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" змінено адміністративно-територіальний устрій країни та утворені нові райони.
Пунктом 9 частини 3 вказаної постанови ліквідовано у Івано-Франківській області Богородчанський, Верховинський, Долинський, Калуський, Галицький, Коломийський, Городенківський, Рогатинський, Рожнятівський, Косівський, Надвірнянський, Снятинський, Тисменицький, Тлумацький райони.
Згідно з п. 9 ч. 1 зазначеної постанови, утворено в Івано-Франківській області Калуський район (з адміністративним центром у місті Калуш) у складі територій Болехівської міської, Брошнів-Осадської селищної, Верхнянської сільської, Вигодської селищної, Витвицької сільської, Войнилівської селищної, Долинської міської, Дубівської сільської, Калуської міської, Новицької сільської, Перегінської селищної, Рожнятівської селищної, Спаської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 714-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Івано-Франківської області, відповідно до якого утворено Долинську територіальну громаду з адміністративним центром у м. Долина, куди увійшли: Долинська, Белеївська, Великотур`янська, Геринська, Гошівська, Грабівська (Рожнятівський район), Княжолуцька, Лоп`янська (Рожнятівський район), Малотур`янська Надіївська, Новичківська, Оболонська, Підберезька (м. Болехів), Рахинянська, Солуківська, Тростянецька, Тяпчанська, Яворівська територіальні громади.
Відповідно до вищевказаного розпорядження територія Долинського району ввійшла до складу Калуського району.
22.12.2020 Калуською районною радою прийнято рішення №34-2 "Про передачу до комунальної власності Долинської міської ради КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області", яким вирішено: 1- передати безоплатно у комунальну власність Долинської міської ради об`єкт, будівлі, споруди та приміщення згідно з додатком №1, а також рухоме майно, яке закріплено за ними; 2 - вийти із складу засновників комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області та передати повноваження засновника Долинській міській раді (т.1, а.с. 72-73).
У переліку об`єктів та будівель та споруд, приміщень, що передаються до комунальної власності Долинської міської ради, який є додатком до рішення районної ради від 22.12.2020 №34-2, вказано найменування об`єкта, що передається до комунальної власності - комунальне некомерційне підприємство "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 01993457, юридична адреса м.Долина, вул. Грицей, 15) та перелік будівель та споруд, приміщень, що передаються до комунальної власності - відділення та інші будівлі, що знаходяться за адресою - м.Долина, вул. Грицей, 15 та будівля дитячої лікарні з господарською спорудою, яка знаходиться за адресою - м. Долина, вул. О. Антоновича, 23 (т.1, а.с.74).
Долинська міська рада листом №80/05-11/17в від 16.01.2021 з посиланням на норми Цивільного кодексу України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій" просила Калуську районну раду здійснити державну реєстрацію прав власності на усі об`єкти нерухомого майна (об`єкти, споруди, будівлі та приміщення) спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території Долинської територіальної громади, в особі районної ради, та передати у комунальну власність Долинської територіальної громади, у термін згідно чинного законодавства (не пізніше 01.07.2021) (том І, а.с. 25).
Листом №43/01-23/13 від 04.02.2021 Калуська районна рада повідомила міського голову м. Долина про те, що відповідно рішення районної ради від 22.12.2020 №34-2 "Про передачу до комунальної власності Долинської міської ради КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області", повноваження засновника передано Долинській міській раді та рекомендовано утворити комісію із прийняття-передачі майна, зазначеного у додатках до цього рішення (т.1, а.с.36).
18.03.2021 розпорядженням Калуської районної ради №30-к з числа представників районної ради та представників КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області" створено комісію для визначення фактичного стану та цільового використання приміщення по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина (том 1, а.с. 106).
23.03.2021 за результатами роботи вказаної комісії складено та підписано відповідний протокол, в якому зроблено такі висновки:
- приміщення по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина знаходяться у задовільному стані, придатне до використання, в тому числі для надання в оренду;
- приміщення по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина за цільовим призначенням не використовувалося з 2019 року у зв`язку з припиненням діяльності стоматологічного відділення лікарні та відсутності у потребі його використання для інших цілей балансоутримувачем;
- матеріальні цінності (рухоме майно), що знаходяться в приміщенні по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина є власністю КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" і питання про його використання буде вирішено найближчим часом (том 1, а.с. 107-108).
23.04.2021 Калуська районна рада прийняла рішення №70-5 "Про прийняття на баланс приміщення по вул. Б.Хмельницького, 2 в м.Долина", згідно з яким прийняла з балансу КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області на баланс Калуської районної ради будівлю стоматологічної поліклініки (м. Долина, вул. Хмельницького, буд.2) (т.1, а.с.75).
У відповідь на звернення заступника директора Департаменту розвитку громад та територій, дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури обласної державної адміністрації №609/10-01 від 09.04.2021 Голова Калуської районної ради листом №129/01-43/03 від 30.04.2021 вказав на те, що приміщення стоматполіклініки є власністю Калуської районної ради; приміщення за цільовим призначенням не використовувались з 2019 року у зв`язку із припиненням стоматологічного відділення лікарні та відсутності у потребі його використання для інших цілей; приміщення стоматполіклініки не є частиною цілісного майнового комплексу КНП «Долинська багатопрофільна лікарня» (вул. О.Грицай) та знаходиться в різних частинах міста і не пов?язані з виробничим процесом чи комунікаціями; відповідно до ліцензійних умов та договору, підписаного КНП «Долинська багатопрофільна лікарня» з НЦЗУ, місцем надання медичних послуг є приміщення розміщені за адресою м. Долина вул. О.Грицай, 15 та м.Долина вул.Антоновича,23; відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» в п.6.2 п.10 «Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.11.2021, зобов?язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об?єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України»; даний об?єкт не включений у перелік, оскільки його не застосовувалося відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (т.1, а.с. 103).
Рішенням Долинської міської ради №405-10/2021 від 25.05.2021 вирішено увійти до складу засновників КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області та прийняти повноваження засновника; перейменувати КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області на КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області; затвердити статут КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" (т.1, а.с.195).
Відповідно до п. 1.1 статуту КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області, затвердженого рішенням Долинської міської ради №405-10/2021 від 25.05.2021 (далі - Статут), Комунальне некомерційне підприємство "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим статутом, а також вживає заходів із профілактики захворювань населення та підтримки громадського здоров`я.
Згідно з п. 1.2 Статуту, підприємство засноване на комунальній власності Долинської територіальної громади. Засновником є Долинська міська рада Івано-Франківської області. Підприємство підпорядковане, підзвітне і підконтрольне Долинській міській раді Івано-Франківської області.
У п.п.5.3.3 п.5.3 р.5 Статуту визначено, що джерелами формування майна та коштів підприємства є власні надходження підприємства: кошти від здачі в оренду (зі згоди засновника) майна, закріпленого на праві оперативного управління.
Рішенням Долинської міської ради №407-10/2021 від 25.05.2021 вирішено:
- прийняти безоплатно у комунальну власність Долинської міської ради об`єкти, будівлі, споруди та приміщення, а також рухоме майно, яке закріплене за КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області;
- затвердити акти приймання-передачі об`єктів, будівель, споруд та приміщень, а також рухомого майна - транспортних засобів, яке закріплене за КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області;
- у місячний термін після проведення державної реєстрації передати в оперативне управління КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області об`єкти нерухомого майна: дитячу лікарню з господарськими будівлями за адресою: вул. Омеляна Антоновича, 23, м. Долина та частину приміщень Долинської центральної районної лікарні, яка знаходиться за адресою: вул. О. Грицей, 15, м. Долина (т.1, а.с.204).
З метою підтвердження того, що в депутатів Долинської міської ради при прийнятті приміщення КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" до комунальної власності Долинської міської ради не було жодних зауважень до цього приміщення, Калуська міська рада надала суду протокол десятої сесії першого пленарного засідання Долинської міської ради від 25.05.2021 (т.1, а.с. 109).
Долинська міська рада звернулась Калуської районної ради із листом №39/05-11/2525 від 29.07.2021 про необхідність невідкладно прийняти рішення на черговій сесії про передачу всіх об`єктів та рухомого майна, зокрема Долинської стоматологічної поліклініки із спільної власності Калуської районної ради у комунальну власність Долинської територіальної громади, без затягування процесу та вибіркового підходу (т.1 а.с.26).
Рішенням Калуської районної ради №106-6 від 18.08.2021 затверджено акти приймання-передавання будівель, споруд, приміщень КНП "Долинська Багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради та рухомого майна (в тому числі транспортних засобів) закріпленого за ними (т.1, а.с. 91).
Відповідно до актів приймання-передавання, затверджених рішенням Калуської районної ради рішенням №106-6 від 18.08.2021, до комунальної власності територіальної громади в особі Долинської міської ради передано: Долинську центральну районну лікарню, яка знаходиться за адресою: вул. О. Грицей, 15, Долинський р-н, Івано-Франківська обл. та дитячу лікарню з господарськими будівлями, які знаходяться за адресою: вул. Омеляна Антоновича, 23, Долинський р-н, Івано-Франківська обл. (т.1, а.с. 92-95).
У відповідь на звернення Долинського міського голови №52/05-19/17в від 11.01.2022, Калуська районна рада у листі №86/01-38/23 від 03.05.2022 повідомила, що Калуською районною радою на виконання вимог п. 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» станом на 01.07.2021 прийняті рішення та передано до комунальної власності Долинської територіальної громади всі об?єкти, що належали до спільної власності територіальних громад Долинського району, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України. Також вказала на те, що в т.ч. приміщення стоматполіклініки не підпадають під вимогу, визначену Бюджетним кодексом щодо розмежування видатків між бюджетами (тобто фінансування об?єкта тією територіальною громадою, на території якої знаходиться певний об?єкт) (т. 1. а.с. 105).
Як вбачається з матеріалів справи, Долинська міська рада зверталася до Міністерства розвитку громад та територій України, народного депутата України Матусевича О.Б., Департаменту розвитку громад та територій дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської ОДА до Калуської районної ради Івано-Франківського РВ АМУ та до Калуської районної державної адміністрації із листами №795/05-14/37в від 06.07.2021, №1634/05-11/20в від 19.11.2021, №52/05-19/17в від 11.01.2022, в яких висловила занепокоєння з приводу того, що станом на 02.07.2021 незавершена передача майна із спільної власності ліквідованих районів, правонаступником яких є Калуська районна рада, що знаходиться на території Долинської територіальної громади, а саме не передано серед іншого стоматологічну поліклініку, яка знаходиться за адресою: м. Долина, вул. Хмельницького, 2 (згідно з рішення Калуської районної ради, від`єднано стоматологічну поліклініку від балансу закладу охорони здоров`я- КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" та постановлено на баланс районної ради. У зв`язку із чим, Долинська міська рада просить звернути увагу Калуській районній раді на необхідність невідкладного прийняття нею рішень на черговій сесії про передачу в т.ч. Долинської стоматологічної поліклініки, координації процесу передачі цих об`єктів та рухомого майна із спільної власності Калуської районної ради у комунальну власність Долинської територіальної громади, без затягування процесу та вибіркового підходу (т.1, а.с. 28-35).
24.05.2022 Калуською районною радою прийнято рішення №162-9 "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради", яким затверджено передавальний акт Долинської районної ради Калуській районній раді (т.1, а.с.76).
Відповідно до вищевказаного передавального акту, затвердженого головою районної ради 24.05.2022, Калуська районна рада внаслідок реорганізації Долинської районної ради шляхом приєднання до Калуської районної ради є правонаступником майна, активів та зобов`язань Долинської районної ради, а саме: будівлі стоматологічної поліклініки по вул. Хмельницького, 2, м. Долина (т.1, а.с.77-78).
Згідно з додатком №1 до передавального акту, в переліку основних засобів, нематеріальних активів (м. Долина, вул. Хмельницького, 2) значиться будівля стоматологічної поліклініки (реєстраційний номер 378735826220), яка введена в експлуатацію 1992 року (т.1, а.с.79). В додатку №2 до передавального акту вказано перелік документів: технічний паспорт на будівлю, витяг від 05.06.2014 (індексний номер витягу 22667072) та свідоцтво про право власності від 05.06.2014 (індексний номер 22666879) (т.1, а.с.80).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно станом на 08.02.2023, за реєстраційним номером 378735826220 зареєстровано стоматологічну поліклініку, яка знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський р-н, м.Долина, вул. Хмельницького, будинок, 2. Право власності на об`єкт нерухомого майна зареєстровано за Калуською районною радою на праві комунальної власності 13.07.2023. Підстава для державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 162-9, виданий 24.05.2022, видавник: Калуська районна рада; передавальний акт, серія та номер:4, виданий 24.05.2022, видавник: затверджений рішенням районної ради №162-9 від 24.05.2022 ( т.1, а.с.19-21).
Листом №123/01-41/31 від 25.08.2022 Калуська районна рада звернулася до КНП Долинська багатопрофільна лікарня", в якому повідомила про те, що відповідно до рішення Калуської районної ради №70-05 від 23.04.2021 будівлю стоматологічної поліклініки передано з балансу КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" на баланс Калуської районної ради. Жодних рішень про передачу вказаного приміщення на баланс чи в будь-яке інше користування КНП Долинська багатопрофільна лікарня" Калуською районною радою не приймалося. Таким чином, районна рада вчинила всі необхідні дії щодо документального оформлення приймання - передачі на баланс вказаної будівлі. Тому повідомила, що реалізуючи правомочності власника відповідно до ч.5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» головним бухгалтером виконавчого апарату Калуської районної ради 23.08.2022 обліковано на балансі районної ради будівлю стоматологічної поліклініки за адресою вул.Хмельницького,2 в м. Долина та просила врахувати даний факт для внесення необхідних змін у документах бухгалтерського обліку (т.1, а.с. 104).
23.09.2022 між Калуською районною радою (орендодавець) та ТОВ "Планета здоров`я -Т" (орендар) укладено договір оренди майна - частини приміщення загальною площею 522, 6 кв.м. в будівлі стоматологічної поліклініки, по вул. Б.Хмельницького, 2 м.Долина, Калуський район, строком на 15 років з розміром орендної плати - 32000 грн без ПДВ в місяці. (т.2, а.с.5-12).
Долинська міська рада зверталася до Калуської районної ради з претензією №1103/05-19/39в від 25.10.2022, в якій просила вирішити питання та прийняти рішення про повну передачу майна у комунальну власність Долинської міської територіальної громади, які перебували у спільній власності територіальних громад ліквідованого Долинського району та знаходяться на території міста Долина в т.ч. Стоматологічна поліклініка, яка знаходиться за адресою: м. Долина, вул. Хмельницького, 2 (т.1, а.с. 44-45).
На доказ того, що спірне приміщення знаходиться на балансі КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" позивач надав суду копію листа №73/01-14/05 17.02.2023 КНП "Долинська багатопрофільна лікарня", адресованого міському голові м. Долина, з інформацією про те, що корпус та огорожа колишньої стоматологічної поліклініки, яка знаходиться за адресою: вул. Б. Хмельницького, 2, м. Долина станом на 17.02.2023 рахується на балансі КНП "Долинська багатопрофільна лікарня", а також копії актів про розподілену електричну енергію за січень та лютий 2023 року, з яких вбачається, що КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" нараховано також плату за електричну енергію, спожиту на об`єкті: стоматполіклініка, м.Долина, по вул. Хмельницького (т. 1, а.с. 136 -138).
В підтвердження зміни споживачів в приміщенні в м. Долина, вул. Хмельницього, 2 відповідач надав копію заяви - приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 12.04.2023, підписану директором ТОВ "Планета здоров`я", з якого вбачається, що споживачем об`єкта - в м.Долина по вул. Хмельницього, 2 є ТОВ "Планета здоров`я"(т.1. а.с. 191).
На доказ того, що КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" не здійснює медичне обслуговування в приміщенні стоматологічної поліклініки в м. Долина, вул. Хмельницього, 2 Калуська районна рада надала суду копії договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, наказу Міністерства охорони здоров`я №1043 від 05.05.2020 та переліку здобувачів ліцензій, за заявами яких прийнято рішення про отримання ліцензій на провадження господарської діяльності з медичної практики, з якого вбачається, що КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" видано ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за місцем провадження діяльності: м.Долина, вул. О.Грицай, 15 та м. Долина, вул. Антоновича, 23 (т.1, а.с.166-189).
Як доказ того, що приміщення стоматологічної поліклініки в м. Долина по вул. Хмельницього, 2 необхідне для задоволення потреб громади м. Долина, на території якої знаходиться спірне майно, Долинська міська рада надала суду листи №178/01-18/05 від 02.09.2022, №972/05-20/22в від 14.09.2022 та довідку КНП "Центр первинної допомоги" №68/01-18/05 від 01.06.2023 (т.1 а.с. 208- 210), з яких вбачається, що для запобігання поширенню захворюваності та покращення умов надання медичного обслуговування в приміщенні колишньої стоматологічної поліклініки було розміщено кабінет для проведення щеплень від Covid 19, в якому за період з 01.07.2021 по 30.11.2021 було проведено 19 771 вакцинацій проти коронавірусної хвороби Covid 19.
Рішенням Долинської міської ради №2238-34/2023 від 08.08.2023 вирішено звернутися до Калуської районної ради, як правонаступника Долинської районної ради, з пропозицію (вимогою) невідкладно прийняти рішення та передати у комунальну власність Долинської міської територіальної громади окремі об`єкти спільної власності територіальних громад колишнього Долинського району, згідно з додатком. У додатку до рішення вказано в т.ч. назву об`єкта - стоматологічна поліклініка - м.Долина, вул. Хмельницького, 2 (т.1, а.с.237-239).
Рішенням Калуської районної ради №234-15 від 26.09.2023 вирішено відхилити пропозицію (вимогу) Долинської міської ради про передачу до комунальної власності Долинської міської територіальної громади об`єктів, зазначених у рішенні Долинської міської ради №2238-34/2023 від 08.08.2023 у зв`язку з відсутністю обґрунтування того, що ці об`єкти задовольняють колективні потреби виключно цієї територіальної громади або належить до передачі відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (т.2, а.с.3).
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.
Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 Конвенції також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема у тому сенсі, щоб його застосування не було ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення ЄСПЛ у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02).
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Частиною першою статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
У рішенні Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16.04.2009 зазначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Разом з тим, із зазначеного рішення Конституційного Суду України вбачається, що такі рішення органу місцевого самоврядування можуть бути оскаржені в інший спосіб.
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до частини другої статті 55, статті 124 Конституції України.
У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі статтею 16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до частини десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Отже, зважаючи на наведені норми права, рішення органу місцевого самоврядування, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства.
Такого висновку дійшов Верховний суд, зокрема у справі №917/183/21 у постанові від 07.06.2023.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Частиною 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Частинами 3, 4, 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Визначення місцезнаходження комунального підприємства, установи, організації, що перебуває в управлінні відповідної районної, обласної ради, яке зазначається в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань при державній реєстрації зазначеного комунального підприємства, установи, організації як юридичної особи або державній реєстрації змін до відомостей про таку юридичну особу, здійснюється відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
06.12.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17.11.2020 № 1009-IX, яким пункт 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" викладено в новій редакції, а саме:
"10. З набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.
Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.
За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України."
Також Бюджетним кодексом України (пункт 39 Розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення") визначено, що районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом.
Верховний Суд у постанові від 07.06.2023 у справі № 917/183/21 виснував про те, що з системного аналізу приписів пункту 10 розділу V названого Закону вбачається два випадки передачі об`єктів спільної власності територіальних громад району у комунальну власність територіальних громад:
1) за заявницьким принципом, тобто, за пропозицією сільських, селищних, міських рад рішенням, зокрема, районної ради (абзац 3 пункту 10 розділу V Закону);
2) на виконання зобов`язання, встановленого Законом, правонаступником районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року (абзац 4 пункту 10 розділу V Закону).
Верховний Суд вказав, що за своїм змістом приписи абзаців 3 та 4 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" мають імперативний характер, позаяк у співвідношенні з частиною 8 статті 60 цього Закону встановлюють два випадки обов`язкової передачі районною чи обласною радою об`єктів спільної власності територіальних громад на користь конкретної територіальної громади району чи області незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області на передачу вказаних об`єктів (див пункти 4.29, 4.30 цієї постанови).
Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 15.02.2021 у справі №904/4109/21, від 25.05.2023 у справі № 921/787/20, від 19.09.2023 у справі № 912/1263/22.
Отже, за загальним правилом, передбаченим частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом. Зокрема, але не виключно, до таких виняткових випадків, коли згода інших територіальних громад на передачу об`єктів права спільної власності не потрібна, належать передбачені абзацом 3 пункту 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" випадки, а саме: цілісний майновий комплекс підприємства, яке є спільною власністю територіальних громад району або області, окремі об`єкти (нерухоме майно, індивідуально визначене майно тощо) знаходяться на території конкретної місцевої територіальної громади та задовольняють виключно колективні потреби цієї територіальної громади. Таким чином, визначати правову долю об`єктів комунальної власності, в тому числі тих, що перебувають у спільній власності сіл, селищ, міст та знаходяться в управлінні районної або обласної ради, шляхом прийняття відповідних рішень мають право безпосередньо територіальні громади сіл, селищ, міст або їх представницькі органи - відповідні місцеві ради, тоді як районна або обласна рада зобов`язана здійснювати повноваження щодо відчуження комунального майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст виключно у зазначених вище випадках, але водночас може (має право) здійснювати відповідні повноваження у випадку надання районній або обласній раді на підставі частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" таких повноважень відповідними радами, які представляють інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст". Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 15.02.2021 у справі № 904/4109/21, від 23.02.2021 у справі № 903/900/21.
Як вказано вище, відповідно до імперативної норми абз. 4 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України не пізніше 1 липня 2021 року.
Як вбачається з рішення Калуської районної ради №162-9 від 24.05.2022 "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради", районна рада затвердила передавальний акт №4 комісії з реорганізації Долинської районної ради Калуській районній раді, відповідно до якого (додаток №4) Калуській районній раді, як правонаступнику Долинської районної ради передано в т.ч. будівлю стоматологічної поліклініки, яка знаходиться в м.Долина, по вул. Хмельницького, 2.
За встановлених судом обставин, Долинська міська рада неодноразово зверталася до Калуської районної ради передати будівлю стоматологічної поліклініки до комунальної власності Долинської міської ради.
Також Долинська міська рада зверталася до Міністерства розвитку громад та територій України, народного депутата України Матусевича О.Б., Департаменту розвитку громад та територій дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської ОДА до Калуської районної ради Івано-Франківського РВ АМУ та до Калуської районної державної адміністрації із листами №795/05-14/37в від 06.07.2021, №1634/05-11/20в від 19.11.2021, №52/05-19/17в від 11.01.2022, в яких висловила занепокоєння з приводу того, що станом на 02.07.2021 незавершена передача майна із спільної власності ліквідованих районів, правонаступником яких є Калуська районна рада, що знаходиться на території Долинської територіальної громади, а саме не передано серед іншого стоматологічну поліклініку, яка знаходиться за адресою: м. Долина, вул. Хмельницького, 2 (згідно з рішення Калуської районної ради, від`єднано стоматологічну поліклініку від балансу закладу охорони здоров`я- КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" та постановлено на баланс районної ради.
Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що станом на дату прийняття відповідачем оспорюваного рішення, відповідачу було відомо про те, що Долинська міська рада претендує на спірне майно спільної власності територіальної громади, яке розташовано на території м. Долина та необхідне для задоволення колективних потреб ОТГ, тому приймаючи рішення Калуська районна рада діяла всупереч приписів абз. 3 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Так, позивачем не заперечується факту того, що на даний час спірне приміщення не використовується для медичного обслуговування, водночас позивач вказує на те, що вказане приміщення знаходиться на балансі лікарні та необхідне йому для задоволення колективних потреб ОТГ, на доказ чого надав лист (довідку) №73/01-14/05 17.02.2023, акти про розподілену електричну енергію, листи №178/01-18/05 від 02.09.2022, №972/05-20/22в від 14.09.2022 та довідку КНП "Центр первинної допомоги" №68/01-18/05 від 01.06.2023.
Як встановлено судом, 22.12.2020 Калуською районною радою прийнято рішення №34-2 відповідно до якого вирішено: передати безоплатно у комунальну власність Долинської міської ради об`єкт, будівлі, споруди та приміщення згідно з додатком №1, а також рухоме майно, яке закріплено за ними та вийти із складу засновників комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської районної ради Івано-Франківської області та передати повноваження засновника Долинській міській рад.
З огляду на те, що приміщення стоматполіклініки знаходилося на балансі КНП "Долинська багатопрофільна лікарня", Калуська районна рада повинна була також передати безоплатно у комунальну власність Долинської міської ради вказане приміщення.
Натомість, 24.05.2022 Калуська районна рада прийняла оспорюване рішення та на підставі нього 13.07.2022 зареєструвала за собою право власності на будівлю стоматологічної поліклініки, яка знаходиться в м. Долина, по вул. Хмельницького, 2, яке відповідно до договору оренди майна від 23.09.2022 передала в оренду ТОВ "Планета здоров`я -Т" строком на 15 років, що свідчить про те, що відповідач не мав наміру передати позивачу у встановлений законом спосіб спірне майно.
Договір приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 12.04.2023, укладений з ТОВ "Планета здоров`я -Т", на який посилається відповідач, як на доказ зміни користувачів будівлі стоматполіклініки, укладено вже після укладення Калуською районною радою та ТОВ "Планета здоров`я -Т" договору оренди від 23.09.2022.
При цьому, суд зазначає, що в статуті КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" визначено, що джерелами формування майна та коштів підприємства є в т.ч. кошти від здачі в оренду (зі згоди засновника) майна, закріпленого на праві оперативного управління, що також свідчить про те, що кошти від оренди вказаного приміщення КНП "Долинська багатопрофільна лікарня" могли б спрямовуватися на задоволення колективних потреб ОТГ.
Таким чином, відповідач протиправно, у граничний строк, встановлений Законом (до 01.07.2021), не здійснив передачу у комунальну власність Долинської територіальної громади приміщення стоматполіклініки, чим порушив абзац 4 пункту 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а в силу цього положення тільки позивач є єдиною особою, яка після 1 липня 2021 року може володіти на праві комунальної власності спірним майном в аспекті закріпленого в законі принципу територіальної приналежності.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку скасувати рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради" від 24.05.2022 №162-9, відповідно до якого будівлю стоматполіклініки, що знаходиться у м. Долина, по вул. Б.Хмельницького, 2 передано Калуській районній раді, як такий, що не відповідає вимогам ч. 2 ст. 10, ч. 8 ст. 60 абз. 3 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності Долинської ОТГ.
Відповідно до частини 5 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо, зокрема:
визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;
скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.
З огляду на те, що вимога про скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно: стоматологічну поліклініку по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області є похідною від позовної вимоги про скасування рішення Калуської районної ради від 24.05.2022 №162-9, оскільки саме на підставі вказаного рішення проводилася державна реєстрація права власності за Калуською районною радою на стоматологічну поліклініку, тому також належить до задоволення.
Щодо посилання відповідача на постанову ВС від 14.05.2024 у справі №914/2949/22 суд зазначає таке.
Предметом позову у справі №914/2949/22 є вимоги Дрогобицької міської ради до Дрогобицької районної ради про зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо передачі об`єктів спільної власності територіальних громад Дрогобицького району до комунальної власності Дрогобицької міської територіальної громади.
Підставою позовних вимог, на думку Дрогобицької міської ради, є бездіяльність Дрогобицької районної ради щодо прийняття рішення про передачу об`єктів спільної власності територіальних громад Дрогобицького району до комунальної власності Дрогобицької міської територіальної громади.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 24.04.2023 у справі №914/2949/22 відмовлено у повному обсязі в задоволенні позовних вимог. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог Дрогобицької міської ради, господарський суд першої інстанції виходив із того, що позивач не довів порушення права Дрогобицької міської ради внаслідок непередання Дрогобицькою районною радою в порядку, визначеному пунктом 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за її зверненням об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на території Дрогобицької міської територіальної громади та задовольняють виключно її колективні потреби.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 09.01.2024 змінено рішення Господарського суду Львівської області від 24.04.2022 у справі № 914/2949/22 та викладено його мотивувальну частину в редакції постанови апеляційного господарського суду. Змінюючи мотивувальну частину рішення господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд виходив із того, що обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові.
Верховний суд постановою від 14.05.2024 залишив без змін постанову Західного апеляційного господарського суду від 09.01.2024 у справі № 914/2949/22, погодившись правильними висновками апеляційного господарського суду про те, що в цьому випадку способом захисту прав позивача від протиправної бездіяльності Дрогобицької районної ради є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Таким чином, правовідносини у зазначеній відповідачем справі та у справі, що розглядається не є релевантними до вказаної справи, оскільки відрізняються предметом позову, предметом доказування та фактичними обставинами у справах.
Разом з тим, висновки ВС у справі №914/2949/22, викладені 5.45 постанови не суперечать встановленим судом обставинам у справі №909/182/23.
Відповідно до ст. 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію ст. 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Трофимчук проти України" вказав, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін; Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (справа "Руїс Торіха проти Іспанії").
Враховуючи вищевикладене, позов належить до задоволення в повному обсязі.
Судовий збір, у відповідності до ст.129 ГПК України, суд покладає на відповідача.
Керуючись статтями 4, 13,20, 73, 74, 76 -78, 129, 232 -238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
позов задовольнити.
Скасувати рішення Калуської районної ради "Про затвердження передавального акта комісії з реорганізації Долинської районної ради" від 24.05.2022 №162-9".
Скасувати державну реєстрацію права власності за Калуською районною радою на нерухоме майно: стоматологічну поліклініку по вул. Хмельницького, 2 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області.
Стягнути з Калуської районної ради Івано-Франківської області (вул. Шевченка, 6, м. Калуш, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77300, код ЄДРПОУ 04054406) на користь Долинської міської ради Калуського району (пр. Незалежності, 5, м. Долина, Калуський р-н, Івано-Франківська обл., 77500, код ЄДРПОУ 04054317) 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено і підписано 23.12.2024
Суддя О.В. Рочняк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 24.12.2024 |
Номер документу | 123963725 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Рочняк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні