Рішення
від 11.12.2024 по справі 920/712/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11.12.2024м. СумиСправа № 920/712/24

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Гордієнко Ж.М.,

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/712/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Котельня північного промислового вузла (40020, м. Суми, вул. Ковпака, 6, код ЄДРПОУ 44360724)

до відповідачаСумської міської ради (40030, м. Суми, пл. Незалежності, буд. 2, код ЄДРПОУ 23823253)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823)

про стягнення 53115,62 грн.,

представники учасників справи в судове засідання не з`явилися

1. Короткий зміст позовних вимог, заперечень проти позову та хід розгляду справи.

1.1. У червні 2024 позивач звернувся до Господарського суду Сумської області з позовом про стягнення з відповідача заборгованості за постачання теплової енергії для потреб нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, 31, за період жовтень 2023 - березень 2024, в розмірі 53115,62 грн., а також стягнення з відповідача судових витрат.

1.2. Позивач просив суд залучити в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823).

1.3. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.06.2024, справу № 920/712/24 призначено судді Жерьобкіній Є.А.

1.4. Ухвалою від 24.06.2024 Господарський суд Сумської області постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 920/712/24. Справа підлягає розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами. Відповідно до ст. 50 Господарського процесуального кодексу України залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління комунального майна Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8А, код ЄДРПОУ 45068823).

1.5. Відповідач подав суду відзив на позовну заяву (вх. № 3862 від 08.07.2024), відповідно до якого проти позову заперечує та зазначає, що позивачем при розрахунку вартості комунальної послуги не зазначено площу нерухомого майна, на яку здійснено нарахування. Крім того, відповідач вказує, що нерухоме майно загальною площею 165,0 кв.м за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31 з 12.01.2018 перебувало в оренді ТОВ «Ліга ефективних брендів», згідно договору оренди нерухомого комунального майна ДЗРП-0131. Пунктом 5.2.3 вказаного договору оренди орендар зобов`язаний здійснювати витрати, пов`язані з утриманням об`єкта оренди. Пунктом 3.3. договору оренди визначено, що об`єкт оренди вважається повернутим орендодавцю з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі. Зазначений акт був підписаний 26.03.2024. Отже, з 12.08.2018 по 26.03.2024, користувачем приміщення, а отже і споживачем комунальної послуги з теплопостачання був саме орендар комунального нерухомого майна.

1.6. Позивач подав суду відповідь на відзив (вх. № 2096 від 17.07.2024), відповідно до якого зауважує, що відсутність опалювальної площі у рахунку не звільняє відповідача від обов`язку оплатити спожиті послуги. Також позивач зауважує, що рішенням Господарського суду Сумської області від 17.05.2021 у справі № 920/170/21 достроково розірвано договір оренди ДЗРП-0131 нерухомого комунального майна від 12.01.2018, укладений між Департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради та ТОВ «Ліга ефективних брендів». Відповідно до ч. 5 ст. 188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду. Згідно даних Єдиного державного реєстру судових рішень, рішення Господарського суду Сумської області від 17.05.2021 у справі № 920/170/21 набрало законної сили 08.06.2021. Враховуючи викладене, договір вважається розірваним з 08.06.2021. Відповідно, з вказаної дати, усі зобов`язання ТОВ «Ліга ефективних брендів» за вказаним договором, окрім тих, що не були виконані станом на дату його розірвання, припинилися. Це стосується і зобов`язання з утримання орендованого майна. Чинним законодавством не передбачено обов`язок орендарів нерухомого майна оплачувати житлово-комунальні послуги, надані для потреб орендованих ними приміщень. Більш того, не передбачено такий імперативний обов`язок договором оренди нерухомого майна № ДЗРП-0131 від 12.01.2018. Враховуючи викладене, позивач вважає, що Сумська міська рада як власник нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31 і сторона укладеного публічного договору приєднання несе зобов`язання з оплати житлово- комунальних послуг, наданих для потреб такого приміщення у повному обсязі.

1.7. Відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив (вх. № 2185 від 25.07.2024), відповідно до якого зауважує, що з поданих позивачем документів неможливо встановити, якими показниками керувався позивач при розрахунку спожитої теплової енергії та споживачем послуги з постачання теплової енергії був саме орендар - ТОВ «Ліга ефективних брендів».

1.8. Ухвалою від 23.08.2024 Господарський суд Сумської області призначив розгляд справи № 920/712/24 за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 25.09.2024, 11:15.

1.9. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 08:56 до 12:24 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 25.09.2024 не відбулось.

1.10. Ухвалою від 25.09.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 03.10.2024, 11:15.

1.11. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 09:15 до 19:48 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 03.10.2024 не відбулось.

1.12. Ухвалою від 03.10.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 30.10.2024, 14:20.

1.13. Представник позивача подав суду заяву про відкладення судового засідання, у зв`язку з перебуванням на лікарняному (вх. № 6046 від 30.10.2024).

1.14. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 14:22 до 17:00 у Сумській області була оголошена повітряна тривога, судове засідання у справі 30.10.2024 не відбулось.

1.15. Ухвалою від 30.10.2024 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання з повідомленням учасників справи на 20.11.2024, 14:15.

1.16. Представник відповідача подав суду заяву про проведення судового засідання без його участі та підтримання позиції викладеної у відзиві (вх. № 6444 від 19.11.2024).

1.17. У судовому засіданні 20.11.2024 Господарський суд Сумської області, за участю представника позивача, керуючись ст. 42, 177, 181, п. 3.ч. 2 ст. 185, ст. 195, 232 ГПК України, постановив протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 11.12.2024, 12:15, повідомлення відповідача та третьої особи про дату, час та місце судового засідання в порядку ст. 120 Господарського процесуального кодексу України.

1.18. До суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи без його участі, у зв`язку з перебуванням на лікарняному, та розгляд справи за наявними матеріалами (вх. № 7026 від 11.12.2024).

1.19. У судове засідання 11.12.2024 представники учасників справи не з`явилися.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судом.

2.1. Рішеннями Виконавчого комітету Сумської міської ради № 627 від 20.10.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комтітету Сумської міської ради від 31.03.2021 № 161 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення», № 521 від 22.11.2022 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення» та Розпорядженням Сумської міської військової адміністрації № 22-ВКВА від 05.12.2023 «Про визначення виробників та виконавців комунальних послуг з централізованого водовідведення, з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» ТОВ «Котельня північного промислового вузла» визначено виробником та виконавцем послуг з постачання теплової енергії в межах території обслуговування, визначеної додатками до вказаних рішень, у тому числі, для будинку, розташованого за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31.

2.2.Територіальна громада міста Суми є власником нежитлового приміщення площею 165,0 кв.м за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.06.2024.

2.3. Рішенням Господарського суду Сумської області від 17.05.2021 у справі № 920/170/21 було достроково розірвано договір оренди ДЗРП-0131 нерухомого комунального майна від 12.01.2018 (нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, 31, площею 165,0 кв.м), укладеного між Департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ліга ефективних брендів».

2.4. Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань правонаступником Департамента забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (код ЄДРПОУ 40456009) є Управління комунального майна Сумської міської ради (код ЄДРПОУ 45068823).

2.5. Згідно ст. 322 Цивільного кодексу України, власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Таким чином, територіальна громада міста Суми в особі Сумської міської ради несе зобов`язання по утриманню нежитлового приміщення площею 165,0 кв.м. за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31, у тому числі, і зобов`язання з оплати послуг з постачання теплової енергії, що надаються для його, потреб, у період, коли відповідним приміщенням не користуються інші особи на підставі договорів оренди та інших правочинів.

2.6. Частина 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання. Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.

2.7. Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії ТОВ Котельня північного промислового вузла опублікований 06 листопада 2021 року на офіційному сайті ТОВ Котельня північного промислового вузла (https://kppv.sumy.ua).

2.8. У відповідності до п. 5 Договору, виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу з постачання теплової енергії для потреб опалення відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

2.9. Відповідно до п. 11 Договору, обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 № 315 (далі - Методика розподілу).

2.10. Будівля за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, 31 обладнана вузлом комерційного обліку теплової енергії (акт № 76н прийняття вузла комерційного обліку теплової енергії на абонентський облік від 18.08.2023, свідоцтвами про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1285/11.1 чинне до 08.08.2027 та № ИИ-05101150823016 чинне до 15.08.2027), отже, облік спожитої будівлею теплової енергії має вестися на підставі показників відповідного вузла обліку.

2.11. Інформація про показання вузла комерційного обліку теплової енергії у будівлі за адресою м. Суми, вул. Холодногірська, 31, використана у розрахунках, визначена з урахуванням звітів про споживання теплової енергії: жовтень-грудень 2023, січень-березень 2024, а також звітів про коригування показників приладів обліку (згідно п. 4 розділу І Методики розподілу).

2.12. У відповідності до статті 20 Закону України «Про теплопостачання», тариф на послуги постачання теплової енергії є регульованим.

2.13. Пункт 31 Договору встановлює, що вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

2.14. У період жовтень 2023 - березень 2024 тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради 27.10.2022 № 476 «Про застосування тарифів на теплову енергію, (її виробництво, транспортування, постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано» на рівні 4 210,26 грн за 1 Гкал (з ПДВ) для категорії споживачів «бюджетні установи» (пункт 1.1.2.2 вказаного рішення).

2.15. На підставі показників комерційного вузла обліку теплової енергії позивачем було складено акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії:

за період жовтень 2023 - січень 2024 від 31.01.2024 на суму 33809,33 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.01.2024 року було передано відповідачу разом з вимогою про сплату заборгованості від 26.02.2024 року № 279;

за період лютий 2024 від 29.02.2024 на суму 10337,47 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 29.02.2024 було передано відповідачу разом з листом від 12.03.2024 року № 342;

за період березень 2024 від 31.03.2024 на суму 8968,82 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.03.2024 було передано відповідачу разом з листом від 16.04.2024 року № 501.

2.16. Відповідач акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії не підписав, мотивованої відмови від їх підписання відповідачем також надано не було.

2.17. Вказані у актах та рахунках суми заборгованості за послуги з постачання теплової енергії визначені у відповідності до вимог чинного законодавства, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії за жовтень 2023 - березень 2024.

2.18. Позивачем направлено відповідачу вимогу № 279 від 26.02.2024 про сплату заборгованості за жовтень 2023 - січень 2024 у термін до 15.03.2024, направлено рахунки за лютий - березень 2024 (листи № 342 від 12.03.2023, № 501 від 16.04.2024).

2.19. Враховуючи несплату заборгованості відповідачем, позивач звернувся з цим позовом до суду та просить стягнути з відповідача борг за теплову енергію, поставлену за період жовтень 2023 - березень 2024, у розмірі 53115,62 грн.

3. Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при ухвалені рішення, висновки суду.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про теплопостачання сфера теплопостачання - сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам.

Споживачем теплової енергії є фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору.

Статтею 24 Закону України "Про теплопостачання" визначено, що основним обов`язком споживача теплової енергії є, зокрема, своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.

Частиною шостою статті 19 Закону України Про теплопостачання передбачено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України Про житлово-комунальні послуги.

Предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках (ст. 2 Закону).

До комунальних послуг належать, в тому числі послуги постачання теплової енергії (ст. 5 Закону).

Відповідно до ст. 12 Закону, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Згідно зі ст. 6 Закону, учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Виконавцем послуг з постачання теплової енергії є теплопостачальна організація.

Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги (ст. 1 Закону).

За приписами ст. 7 Закону, індивідуальний споживач зобов`язаний укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом; оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Статтею 9 Закону визначено, що споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

Частиною 5 статті 13 Закону встановлено, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування та/або на вебсайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.

Частина 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлює, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Враховуючи положення статей 10, 16 та 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Сумська міська рада є належним відповідачем у спорах про стягнення заборгованості за послуги з централізованого опалення вільних нежитлових приміщень, які перебувають у комунальній власності Сумської міської об`єднаної територіальної громади.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно статей 76 - 79 Господарського процесуального кодексу України суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії ТОВ Котельня північного промислового вузла опублікований 06 листопада 2021 року на офіційному сайті ТОВ Котельня північного промислового вузла (https://kppv.sumy.ua).

В матеріалах справи відсутні докази того, що співвласники багатоквартирного будинку за адресою: Сумська область, м. Суми, вул. Холодногірська, 31 прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин у строк, встановлений законодавством, тому у відповідності до ч. 5 ст. 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги суд дійшов висновку, що індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії, що є публічним договором приєднання, опублікований на вебсайті ТОВ Котельня північного промислового вузла, вважається укладеним з відповідачем у спірний період.

Цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення або на індивідуальний тепловий пункт для потреб опалення та приготування гарячої води (далі - послуга) індивідуальному споживачу (далі - споживач). Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України.

Відповідно до п. 5 договору виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

Виконавець забезпечує постачання теплоносія з гарантованим рівнем безпеки, обсягу та температури та величини тиску. Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період безперервно, крім часу перерв, визначених частиною першою статті 16 Закону України Про житлово-комунальні послуги (п. 7 договору).

Згідно з п. 11 договору обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22 листопада 2018 № 315 (далі - Методика розподілу). Одиницею вимірювання обсягу спожитої послуги є гігакалорія (Гкал).

Пунктом 30 Договору встановлено, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з: плати за послугу, визначеної відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830 (Офіційний вісник України, 2019, № 71, ст. 2507), - в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 № 1022, та Методики розподілу, що розраховується виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання; плати за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 31 Договору вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії. Розмір тарифу зазначається на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця.

Згідно з п. 32 Договору розрахунковим періодом для оплати обсягу спожитої послуги є календарний місяць.

Пунктом 33 Договору встановлено, що виконавець формує та надає рахунок на оплату спожитої послуги споживачу не пізніше ніж за десять днів до граничного строку внесення плати за спожиту послугу. Рахунок надається на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунок може надаватися в електронній формі, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів.

Споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу (п. 34 Договору).

Споживач не звільняється від оплати послуги, отриманої ним до укладення цього договору (п. 38 Договору).

Відповідно до п. 41 Договору споживач зобов`язаний, зокрема оплачувати надану послугу за ціною/тарифом, встановленими відповідно до законодавства, а також вносити плату за абонентське обслуговування у строки, встановлені договором.

Договір набирає чинності з моменту акцептування його споживачем, але не раніше ніж через 30 днів з моменту опублікування і діє протягом одного року з дати набрання чинності. Якщо за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк (п. 51, 52 Договору).

Згідно зі ст. 526, 629 Цивільного кодексу України, п. 1 ст. 193 Господарського кодексу України зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від зобов`язання не допускається; договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтею 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

За приписами ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Суд встановив, що Сумська міська рада є власником нежитлового приміщення за адресою: Сумська область, м. Суми, вул. Холодногірська, 31, загальною площею 165,0 кв.м., що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.06.2024.

Будівля за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, 31 обладнана вузлом комерційного обліку теплової енергії (акт № 76н прийняття вузла комерційного обліку теплової енергії на абонентський облік від 18.08.2023, свідоцтвами про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1285/11.1 чинне до 08.08.2027 та № ИИ-05101150823016 чинне до 15.08.2027), отже, облік спожитої будівлею теплової енергії має вестися на підставі показників відповідного вузла обліку.

На підставі показників комерційного вузла обліку теплової енергії позивачем було складено акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії:

за період жовтень 2023 - січень 2024 від 31.01.2024 на суму 33809,33 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.01.2024 було передано відповідачу разом з вимогою про сплату заборгованості від 26.02.2024 № 279;

за період лютий 2024 від 29.02.2024 на суму 10337,47 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 29.02.2024 було передано відповідачу разом з листом від 12.03.2024 № 342;

за період березень 2024 від 31.03.2024 на суму 8968,82 грн., який разом з рахунком на оплату наданих послуг від 31.03.2024 було передано відповідачу разом з листом від 16.04.2024 № 501.

Відповідач акти прийому-передачі послуги з постачання теплової енергії не підписав, мотивованої відмови від їх підписання відповідачем також надано не було, докази висловлення відповідачем заперечень щодо факту отримання послуг, їх обсягу та вартості у матеріалах справи відсутні.

Розрахунок вартості наданих послуг виконаний позивачем з урахуванням показань вузла комерційного обліку теплової енергії в будинку та звітів про коригування показників приладів обліку, з урахуванням опалювальної площі приміщення, діючого тарифу, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії у будинку за жовтень 2023 - березень 2024.

Доказів на спростування розрахунків позивача відповідач не подав.

Твердження відповідача в обґрунтування заперечень проти позову про те, що надані рахунки не відповідають вимогам нормативно правових актів, оскільки в них не зазначена площа приміщень, суд вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують факту отримання відповідачем послуг та обов`язку їх оплатити. Ні Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, ні Методика, ні Вимоги до формування рахунків на оплату послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, не містять обов`язку для позивача зазначати площу приміщення споживача у рахунках. Водночас, у довідках про розподіл витрат будинкового обліку теплової енергії за жовтень 2023 - березень 2024 позивач зазначив всі показники, якими керувався при розрахунку, в тому числі опалювальну площу приміщення.

Щодо твердження відповідача проте, що у період з 12.08.2018 по 26.03.2024 нежитлове приміщення площею 165,0 кв.м за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, буд. 31 перебувало в оренді ТОВ «Ліга ефективних брендів», згідно договору оренди нерухомого комунального майна № ДЗРП-0131 від 12.01.2018, та споживачем комунальної послуги був орендар, а не відповідач суд зазначає наступне.

12.01.2018 між Департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (Орендодавець) та ТОВ "Ліга ефективних брендів" (Орендар) було укладено Договір оренди ДЗРП-0131 нерухомого комунального майна, відповідно до п. 3.1. якого орендар вступає у строкове платне користування об`єктом оренди з моменту підписання акту приймання-передачі об`єкта оренди. Такий акт був підписаний 12.01.2018.

Пунктом 3.3. договору ДЗРП-0131 від 12.01.2018 визначено, що об`єкт оренди вважається повернутим орендодавцю з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі.

Пунктом 5.2.3 договору № ДЗРП-0131 від 12.01.2018 передбачено зобов`язання орендаря протягом 30 робочих днів після підписання цього договору укласти окремі угоди на тепло-, електро-, газо-, водопостачання, водовідведення, вивіз сміття та експлуатаційні витрати з відповідними обслуговуючими підприємствами або укласти з Балансоутримувачем об`єкта оренди договори на відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання об`єкта оренди та надання відповідних комунальних послуг.

Строк дії договору встановлюється на десять років з 12.01.2018 по 11.01.2028 включно (п. 9.1. договору).

Акт приймання-передачі нежитлових приміщень (повернення з оренди) був підписаний між сторонами договору 26.03.2024.

Суд встановив, що рішенням Господарського суду Сумської області від 17.05.2021 у справі № 920/170/21 було достроково розірвано договір оренди ДЗРП-0131 нерухомого комунального майна від 12.01.2018 (нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, вул. Холодногірська, 31, площею 165,0 кв.м), укладеного між Департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради та Товариством «Ліга ефективних брендів».

Відповідно до ч. 5 ст. 188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Згідно даних Єдиного державного реєстру судових рішень, рішення Господарського суду Сумської області від 17.05.2021 по справі № 920/170/21 набрало законної сили 08.06.2021.

Враховуючи викладене, договір оренди нерухомого комунального майна № ДЗРП-0131 від 12.01.2018 року є розірваним з 08.06.2021.Відповідно, з вказаної дати, всі зобов`язання ТОВ «Ліга ефективних брендів» за вказаним договором, окрім тих, що не були виконані станом на дату його розірвання, припинилися.

Згідно ст. 322 Цивільного кодексу України, саме власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

З урахуванням вищевикладеного, вбачається, що Сумська міська рада є споживачем послуг з постачання теплової енергії згідно укладеного публічного договору приєднання та є належним відповідачем у справі, а заперечення відповідача не ґрунтуються на нормах закону та не підлягають врахуванню.

Таким чином, оскільки відповідач не розрахувався за послуги з постачання теплової енергії за період жовтень 2023 березень 2024 у встановлений договором строк, чим порушив права та охоронювані законом інтереси позивача, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 53115,62 грн. заборгованості.

4. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір, судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру судовий збір сплачується у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно абзацу 4 статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2024 рік з 1 січня 2024 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 3028 гривень.

За приписами ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Враховуючи, що позивачем позовну заяву подано через підсистему Електронний суд, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача в розмірі 2422,40 грн. (коефіцієнт 0,8 розміру ставки судового збору).

Керуючись ст. 2, 13, 123, 129, 232, 233-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Сумської міської ради (площа Незалежності, 2, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 23823253) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Котельня північного промислового вузла (вул. Ковпака, буд. 6, м. Суми, 40020, код ЄДРПОУ 44360724) 53115 грн 62 коп. заборгованості, 2422 грн 40 коп. витрат зі сплати судового збору.

3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4.Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5.Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене та підписане суддею 23.12.2024.

СуддяЄ.А. Жерьобкіна

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено24.12.2024
Номер документу123964743
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —920/712/24

Рішення від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 23.08.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні