Постанова
від 20.12.2024 по справі 757/51929/24-п
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/51929/24-п

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 грудня 2024 року м. Київ

Суддя Печерського районного суду м. Києва Гречана С.І., розглянувши матеріали, які надійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, обіймаючого посаду голови комісії з припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 ;

за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, -

Учасники судового провадження:

представник ОСОБА_1 - адвокат Старик Я.І.

В С Т А Н О В И В :

З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/349 від 14.10.2024, складеного головним спеціалістом відділу реалізації матеріалів перевірок Департаменту формування Доброчесності політичних фінансів уповноваженою особою Національного агенства з питань запобігання корупції Шокал Ю.В. вбачається, що ОСОБА_1 будучи головою комісії з припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», код ЄДРПОУ - 21709375, не подав до Національного агентства з питань запобігання корупції Звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІ квартал, ІІІ квартал та ІV квартал 2020 року до 26.04.2024,через Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр), про що свідчать Списки, оприлюднені на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції, чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 212-21 КУпАП.

Прокурор будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи у судове засідання не з`явився, заяв чи клопотань з процесуальних питань не подано.

Представник ОСОБА_1 - адвокат Старик Я.І. у судовому засіданні проти обставин, викладених у протоколі заперечив, підтримав письмові пояснення подані раніше, та клопотання про долучення письмових доказів, посилаючись на які зазначив, що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП. Посилаючись на те, що діяльність політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» заборонена рішенням суду вважав відсутнім обов`язок подання фінансового звіту. Крім того, ОСОБА_1 , як голова комісії з припинення політичної партії про дату, час та місце складання протоколу неповідомлений, чим порушено право останнього на захист. За такого, просив закрити провадження за відсутності складу адміністративного правопорушення.

Заслухавши пояснення представника ОСОБА_1 адвоката - Старика Я.І., вивчивши протокол про адміністративне правопорушення, дослідивши долучені до нього матеріали, суд дійшов наступних висновків.

26.12.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 № 3337-1X (далі - Закон № 3337-XI), який відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти Звіти.

Звіти, передбачені ст. 17 Закону, не подані політичними партіями за попередні звітні періоди у зв`язку із здійсненням заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, а також у зв`язку із введенням в Україні Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в України» від 24.02.2022 № 2102-IХ, подаються до Національного агентства протягом 120 днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 № 3337-IX - якщо політична партія не має права на державне фінансування своєї статутної діяльності.

Частиною 20 ст. 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.

Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк (далі - Список), розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/mayzhe-200-politychnyh-partiy-ne-vykonaly-vymogu-zakonu-schodo-zvituvannya-do-nazk/.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2022 у справі № П/857/8/22 заборонено діяльність політичної партії «Опозиційна платформа - За життя». Передано майно, кошти та інші активи політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Постановою Верховного Суду від 15.09.2022 у справі № П/857/8/22 апеляційну скаргу Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року залишиено без задоволення. Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в цій справі залишено без змін.

Разом з тим, ч. 2 ст. 21 Закону визначено, що заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.

Але, ч. 3 ст. 21 Закону прямо вказує на те, що у разі якщо в рішенні суду про анулювання реєстрації політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду.

Положення ч. 3 ст. 23 Закону не звільняють політичну партію після внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) такої політичної партії від обов`язку, визначеного ч. 9 ст. 17 цього Закону.

Водночас ч. 3 ст. 24 Закону прямо вказує на те, що у разі якщо в рішенні суду про анулювання реєстрації політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду.

Відповідно до рішення про державну реєстрацію рішення про припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» у зв`язку із забороною політичної партії від 05.10.2022 № 217/19.4, за підписом державного реєстратора Довгань А. проведено державну реєстрацію рішення про припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», у зв`язку із забороною політичної партії на підставі рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2022 у справі № П/857/8/22 та визначено головою комісії з припинення (ліквідаційної комісії) партії співголову партії ОСОБА_1 .

Так, ОСОБА_1 є головою комісії з припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

З письмових пояснень сторони захисту вбачається, що голова ліквідаційної комісії Партії ОСОБА_1 та голови комісій з припинення структурних утворень Партії не мають можливості визначити, яке майно вже було оформлено перехід у державну власність, а яке ще ні, відтак, процедура ліквідації політичної партії не закінчена, жодних доказів звонотнього суду не надано.

Положенням ч. 4 ст. 105 Цивільного кодексу України визначено, що до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Відповідно до ч. 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Таким чином, враховуючи вищевикладене Звіти Партій, що перебувають у стані ліквідації/припинення, необхідно подавати за відповідні періоди до дати ліквідації/припинення, шляхом внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за такого, доводи представника ОСОБА_1 адвоката - Старика Я.І., що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП, є неспроможними.

Отже, станом на дату складання протоколу про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 , як головою комісії з припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», ідентифікаційний код - 21709375 не подано до Національного агентства Звіти за ІІ квартал, III квартал та IV квартал 2020 року, про що свідчить Список, оприлюднений на офіційному вебсайті Національного агентства.

Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.

Частиною 9 ст. 17 визначено, що політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.

Відповідно до п. 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.

Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).

Таким чином, голові комісії з припинення політичної партії при формуванні Звіту надається можливість вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру усіх відомостей про зареєстровані місцеві організації, які набули статусу юридичної особи, а відтак доводи адвоката Старика Я.І. повністю спростовуються п. 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру

Відповідно до ч. 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Таким чином, Звіти місцевих організацій Партії, що перебувають у стані ліквідації / припинення, необхідно подавати за відповідні періоди до дати ліквідації / припинення такого структурного утворення, шляхом внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру, а також структурні утворення політичних партій, що перебувають в процесі ліквідації / припинення поширюються права та обов`язки, визначені законом для юридичних осіб, у тому числі й щодо звітування.

Оцінивши наведені докази в їх сукупності, відповідно до вимог статей 251, 252 КУпАП, суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 як голова комісії з припинення політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» не подав до Національного агентства з питань запобігання корупції Звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІ квартал, ІІІ квартал та ІV квартал 2020 року до 26.04.2024,через Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр), про що свідчать Списки, оприлюднені на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції, чим вчинив правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.

Щодо доводів адвоката Старика Я.І., що ОСОБА_1 не був повідомлений про час та місце складання протоколу, не отримував примірника складеного відносно нього протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/349, у зв`язку з чим не міг надати свої докази та пояснення, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що уповноваженою особою НАЗК листом від 09.04.2024 року № 50-20/23893-24, та листом від 18.09.2024 року №50-20/69150-24 було запрошено ОСОБА_1 для надання пояснень та складення адміністративного протоколу однак ОСОБА_1 до НАЗК не з`явився, жодних заяв на офіційну адресу НАЗК не надсилав.

Крім того, запрошення ОСОБА_1 для складання протоколу із зазначенням дати та часу було проведено, шляхом розміщення виклику на офіційному сайті НАЗК.

Окрім того, на адресу ОСОБА_1 було надіслано для ознайомлення другий примірник протоколу про адміністративне правопорушення від 14.10.2024 року №50-33/349 з копіями матеріалів справи, на підтвердження чого в матеріалах справи наявний список № 5969 опис вкладення та копія квитанції від «Укрпошти».

Таким чином, посилання ОСОБА_1 про не ознайомлення його з протоколом про адміністративне правопорушення є безпідставними та спростовуються наявними матеріалами справи.

Аргументи ОСОБА_1 про те, що в результаті ряду обставин та воєнного стану голова ліквідаційної комісії Партії ОСОБА_1 та голови комісій з припинення структурних утворень Партії не мали можливості визначити, на яке майно вже було оформлено перехід у державну власність, а на яке ще ні (включаючи майно, яке розташовувалось в офісі Партії на АДРЕСА_1 , до якого втрачено доступ), а відтак була відсутня можливість зазначити повну та достовірну інформацію про таке майно у Звіті до НАЗК, повністю нівелюються, так як відновлення звітування політичних партій відбулося 26.12.2023 з часу набуття законної сили Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 і на подання таких звітів законом було визначено тривалий період у 120 днів, який є достатнім для виконання вказаних вимог закону, з урахуванням зазначених ОСОБА_1 обставин.

Відповідно до положень ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі та в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Згідно із ст. 23 КУпАП адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 212-21 КУпАП підтверджується даними, які містяться у: протоколі про адміністративне правопорушення № 50-33/349 від 14.10.2024; витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; роздруківці з вебсайту Національного агентства щодо оприлюднення Списків політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк.

Разом з тим, судом встановлено, що вказаний адміністративний матеріал після розподілу було передано у провадження судді вже з пропуском встановленого строку для притягнення особи до адміністративної відповідальності, а тому враховуючи, що адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП не має ознак триваючого, провадження по справі відносно ОСОБА_1 підлягає закриттю у зв`язку із закінченням, визначеного ч. 4 ст. 38 КУпАП шестимісячного строку притягнення до адміністративної відповідальності.

Згідно п. 7 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за закінченням строків на момент розгляду справи, передбачених ст. 38 КУпАП.

Керуючись ст. ст. 212-21, 275-280, 283-287 КУпАП, -

П О С Т А Н О В И В :

Визнати ОСОБА_1 винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.

Провадження по справі відносно ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП - закрити у зв`язку із закінченням строків притягнення до адміністративної відповідальності.

Постанова може бути оскаржена особою, щодо якої її винесено, до Київського апеляційного суду через районний суд, протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Строк виконання постанови три місяці.

Суддя Світлана ГРЕЧАНА

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення20.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123972501
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру

Судовий реєстр по справі —757/51929/24-п

Постанова від 20.12.2024

Адмінправопорушення

Печерський районний суд міста Києва

Гречана С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні