Справа № 761/44235/24
Провадження № 3/761/9612/2024
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року суддя Шевченківського районного суду міста Києва Чайка О.С., розглянувши матеріали справи про адміністративне правопорушення, що надійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, керівника політичної партії «Оберіг» (до 11.11.2022 - політична партія «Громадська партія «Пора»), реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , за статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП),
установив:
26.11.2024 до Шевченківського районного суду міста Києва з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції справи про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ст. 212-21 КУпАП справа № 761/44235/24 (провадження № 3/761/9612/2024).
У той же час, 26.11.2024 до Шевченківського районного суду міста Києва з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції справи про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ст. 212-21 КУпАП справа № 761/44237/24 (провадження № 3/761/9613/2024).
Постановою судді Шевченківського районного суду міста Києва від 09.12.2024 справу про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за статтею 212-21 КУпАП зареєстровану за № 761/44235/24 (провадження № 3/761/9612/2024), об`єднано зі справою № 761/44237/24 (провадження № 3/761/9613/2024), про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за статтею 212-21 КУпАП, в одне судове провадження під загальним номером справи №761/44235/24 (провадження № 3/761/9612/2024).
Як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення №50-33/417 від 01.11.2024 ОСОБА_1 всупереч вимогам статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» порушив порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Звіт), чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене статтею 212-21 КУпАП.
Так, відповідно до статті 17 Закону Національне агентство здійснило аналіз Звіту за 2020 рік, поданого до Національного агентства політичною партією «Оберіг» (ідентифікаційний код 33695729, далі - Партія) у паперовій формі (копія сторінок Звіту Партії додається).
За результатами аналізу встановлено, що оформлення Звіту Партії, включені до нього звітні дані не відповідають вимогам законодавства, а саме Звіт Партії в паперовій формі подано у вигляді окремих аркушів та непрошитим, до Звіту Партії додано лише 84 титульні сторінки Звітів місцевих організацій Партії, одна «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» та одна остання сторінка форми Звіту.
І. Відповідно до пункту 2 розділу 1 Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за Nel185/29315 (далі - Положення), політичні партії та їх місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, подають Звіт за формою, затвердженою рішенням Національного агентства від 09.06.2016 № 3, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.06.2016 за № 904/29034.
Згідно з частиною 10 статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» (в редакції, що діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-1X «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції») (далі - Закон), підпункту 1 пункту 10 розділу II Положення, до звіту додається інформація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Пунктом 1 розділу ІII Положення встановлено, що місцевою організацією політичної партії обов`язково заповнюється титульна сторінка, таблиці «Загальна інформація про політичну партію», «Місцеві організації політичною партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи», «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», остання сторінка форми Звіту. Розділи та таблиці заповнюються та подаються у разі наявності інформації. Звіт відповідної місцевої організації подається за підписами керівника і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку) відповідної місцевої організації політичної партії, засвідченими печаткою місцевої організації.
Проте, до Звіту Партії додано лише 84 титульні сторінки Звітів місцевих організацій Партії, одна «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» та одна остання сторінка форми Звіту (копії сторінок Звіту Партії та її місцевих організацій додаються), що є порушенням частини 10 статті 17 Закону, пункту 2 розділу 1, підпункту 1 пункту 10 розділу II, пункту 1 розділу ІІІ Положення.
II. Відповідно до абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Положення Звіт у паперовій формі повинен бути пронумерований, прошитий та містити на останній сторінці напис «Усього пронумеровано, прошито, скріплено печаткою та підписом аркушів», найменування посади керівника (уповноваженої особи політичної партії, його (П) прізвище, ініціали та підпис, відбиток печатки.
Звіт Партії в паперовій формі подано до Національного агентства у вигляді окремих аркушів та непрошитим (копії сторінок Звіту Партії та її місцевих організацій додаються), що є порушенням абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Положення.
Виявлені порушення зафіксовано у Акті про проведення аналізу Звіту Партії, від 17.06.2024 та Висновку про результати аналізу Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2020 рік від 17.06.2024 № 828, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024 № 155/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до відповідно до вимог частини 13 статті 17 Закону.
Крім того, як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення №50-33/418 від 01.11.2024 всупереч вимогам статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» порушив порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Звіт), чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене статтею 212-21 КУпАП.
Так, відповідно до статті 17 Закону Національне агентство здійснило перевірку Звітів, поданих політичною партією «Оберіг» (ідентифікаційний код 33695729, далі - Партія), за 2021, 2022 та 2023 роки до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр).
За результатами перевірки відповідності відомостей, зазначених у Звітах Партії, відомостям, телекомунікаційних що містяться у реєстрах, інших інформаційно-та довідкових системах, Національним агентством встановлено неповноту інформації, що полягає у невідображенні у Звітах Партії відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 78 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи.
Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.
Під час формування Звітів політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, лата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звітів надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.
Отже, неподання Партією відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру всіх місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, за 2021, 2022 та 2023 роки є порушенням частин 9, 11 та 13 статті 17 Закону.
Відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення Звітів.
Виявлені порушення зафіксовано у Висновках про результати перевірки Звітів Партії за 2021, 2022 та 2023 роки від 17.06.2024 № 621, № 625 та № 635, затверджених наказом Національного агентства від 17.06.2024 № 155/24, які опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону.
У судове засідання ОСОБА_1 не з`явився, через підсистему «Електронний суд» надіслав письмові заперечення, згідно яких вважає, що провадження відносно нього підлягає закриттю з таких підстав.
На думку ОСОБА_1 , за подання звітів несе відповідальність політична партія, як юридична особа, а не керівник Партії. Оскільки звіт готують численні органи Партії, контрольно-ревізійна комісія (п. 6.5.1 Статуту), всі місцеві організації.
Зазначає, що до службових обов`язків керівника політичної партії не входить обов`язок подавати звіт прло майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
П. 6.5.1 Статуту передбачає, що за звіт НАЗК відповідає контрольно-ревізійна комісія. За таких обставин, ОСОБА_1 вважає, що Голова Партії за звіти до НАЗК самостійно не відповідає.
Тому, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, провадження по справі просить закрити у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, в діях ОСОБА_1 .
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме: звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2020 рік; звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2021 рік; Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2022 рік; Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2023 рік; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо політичної партії «Оберіг»; відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо місцевих організацій політичної партії «Оберіг»; копія листа політичної партії «Оберіг» від 26.03.2024 № 1; копія Акту про проведення аналізу Звіту політичної партії «Оберіг» про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2020 рік від 17.06.2024 №828, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024 №155-24; копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2020 рік від 17.06.2024 №828, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024 № 155/24; копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2021 рік від 17.06.2024 №624, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024 № 155/24; копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2022 рік від 17.06.2024 № 625, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024 № 155/24; копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Оберіг» за 2023 рік від 17.06.2024 № 635, затвердженого наказом Національного агентства від 17.06.2024№ 155/24; копія листа політичної партії «Оберіг» від 25.03.2024 № 2; копія статуту політичної партії «Оберіг»; копія наказу Національного агентства від 04.10.2024 № 320/24 «Про внесення змін у додаток до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 16.01.2024 № 24/24»; копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 14.10.2024 № 50-20/76512-24; копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 25.10.2024 № 50-20/80511-24; роздруківка з вебсайту Національного агентства щодо повідомлення про дату, на яку гр. ОСОБА_1 запрошено для надання пояснень та складання протоколу про адміністративне правопорушення; копія листа Національного агентства щодо ознайомлення з протоколом про адміністративне правопорушення від 04.11.2024 № 50-20/82955-24; копія Списку від 05.11.2024 № 6347 згрупованих поштових відправлень по Україні, фіскального чека та опис вкладень, приходжу до висновку про наявність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, виходячи з такого.
Частиною 1 статті 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше, як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення встановленого порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру у виді штрафу, але при цьому вказаною статтею не передбачено на кого може бути накладено штраф.
Стосовно твердження ОСОБА_1 про те, що він не є суб`єктом відповідальності за ст. 212-21 КУпАП слід зазначити таке.
Так, ст. 3 Закону «Про політичні партії в Україні» передбачено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Згідно ч. 9 ст. 17 Закону політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт (у т.ч. її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.
Згідно з п.п. 1, 2 розділу II та п.п. 1, 8, 9 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129, звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту (далі - уповноважена особа), до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) керівника (уповноваженої особи) політичної партії. Поданню Звіту передує процес його формування, який полягає в заповненні електронних форм інформацією, передбаченою Реєстром відповідно до Закону.
Відповідно до п. 6.4.1.6 ст. 7 Статуту Політичної партії, затвердженого протоколом Позачерговими громадянськими зборами партії «ОБЕРІГ» голова Партії без доручення представляє Партію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами, незалежно від форм власності та підпорядкування як в Україні, так і за кордоном, та фізичними особами.
На переконання судді, враховуючи норми ст. 19 Закону України «Про політичні партії», а також приписи ст.ст. 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії, а тому саме ОСОБА_1 як керівник партії підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність, оскільки саме він наділений відповідними повноваження на вчинення зазначених вище дій від імені та в інтересах політичної партії «Оберіг».
Тому, враховуючи зазначені норми, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії, у цьому випадку ОСОБА_1 .
Зміст статті 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія в цілому.
У ст. 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» та п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 передбачено, що відповідний звіт подається за підписом керівника політичної партії.
Всі інші доводи ОСОБА_1 мають формальний характер та спрямовані на його ухилення від адміністративної відповідальності за вчинене адміністративного правопорушення. Такі доводи не спростовують встановлених обставин, а також того, що ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.
Згідно ст. 252 КУпАП, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнімпереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Переконливих доводів, які б безумовно спростовували факти, зазначенні у протоколі про адміністративне правопорушення і могли б слугувати підставами для закриття провадження в справі у зв`язку з відсутністю в діях вказаної особи складу адміністративного правопорушення, матеріали не містить та при розгляді справи не встановлено.
Відповідно до ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно ст. 33 КУпАП, при накладені стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність.
Відповідно до ч. 2 ст. 36 КУпАП, якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим же органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
Обставин, що пом`якшують та обтяжують відповідальність ОСОБА_1 суддею не встановлено.
Таким чином, враховуючи обставини дорожньо-транспортної пригоди, дослідивши матеріали справи, приходжу до висновку про необхідність застосування до ОСОБА_1 адміністративного стягнення у виді штрафу в межах санкції ст. 212-21 КУпАП.
У порядку, визначеному ст. 401 КУпАП та п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», вважаю за необхідне стягнути із ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в сумі 605 грн 60 коп.
Керуючись ст.ст. 401, 212-21, 278, 280, 283, 284, 285, 294 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суддя
постановив:
Визнати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, та застосувати до нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5 100 (п`ять тисяч сто) грн 00 коп., на користь держави.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) грн 60 коп.
Роз`яснити, що штраф має бути сплачений не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови - не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
У разі несплати правопорушником штрафу в вищезазначений строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом. У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу та витрати на облік зазначених правопорушень.
Зобов`язати відділ державної виконавчої служби повідомити про виконання постанови шляхом повернення останньої на адресу суду з відміткою про її виконання.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її винесення. Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва.
Строк пред`явлення постанови до виконання три місяці з дня набрання постановою законної сили.
Суддя Олена ЧАЙКА
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123973187 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Шевченківський районний суд міста Києва
Чайка О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні