Рішення
від 23.12.2024 по справі 120/13895/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 грудня 2024 р. Справа № 120/13895/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Приватного підприємства "Демченко" до: Головного управління ДПС у Вінницькій області про: визнання протиправною та скасування податкової вимоги

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Демченко" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування податкової вимогу.

Позов мотивовано тим, що відповідачем винесено рішення від 02.04.2021 №2817/09-03, яким до позивача застовано штрафні санкції у розмірі 500 000 грн. та рішення №2816/09-03, яким нараховано штраф у розмірі 40 000 грн.

Позивачем такі рішення оскаржено до суду, тож суми грошових зобов`язань вважаються неузгодженими. Попри це, відповідач надіслав податкову вимогу №0035434-1302-0203 від 06.10.2021 року про обов`язок погасити податковий борг. Позивач не погоджується із цією вимогою, доводячи, що нараховані грошові зобов`язання не набули статусу податкового боргу. З цих підстав просить суд визнати протиправною та скасувати оскаржувану податкову вимогу.

Ухвалою судді від 22.11.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та прийнято рішення здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову.

Представник позивача скористався своїм правом та подав до суду відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 03.02.2022 провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішеннями у справах 120/8898/21-а та №120/8899/21-а.

Ухвалою суду від 04.06.2024 провадження у справі поновлено.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Позивач, згідно із відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрований юридичною особою - 03.12.2010. Основний вид економічної діяльності є КВЕД 49.31 "Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення (основний)".

02.03.2021 заступником начальника Головного управління ДПС у Вінницькій області Домерат Оксаною, з метою проведення перевірки з питань дотримання вимог ПК України та Законів України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв. тютюнових виробів та пального", "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення розміру мінімальних оптово відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв" та інших нормативно правових актів, які регулюють виробництво, зберігання та обіг спирту етилового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального в Україні, керуючись ст. 20, 61, 62, на підставі підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 та на виконання вимог пункту 82.3 статті 82 ПК України, прийнято наказ № 633к "Про проведення фактичної перевірки ПП "Демченко", яким вирішено провести фактичну перевірку позивача за адресою: Вінницька область, Вінницький район, смт. Стрижавка, вул. Приміська, 6М, з 03.03.2021 терміном 10 діб за період з 01.04.2020.

На підставі п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 та на виконання п. 82.3 ст. 82 ПК України, наказу № 633к від 02.03.2021 відповідачем оформлено направлення від 02.03.2021 № 748 та № 747 на проведення фактичної перевірки ПП "Демченко" з 03.03.2021 тривалістю 10 діб.

У межах строків встановлених наказом № 633к від 02.03.2021, та зазначених у направленнях на перевірку, у період із 03.03.2021 по 12.03.2021 посадовими особами ГУ ДПС у Вінницькій області проведено фактичну перевірку.

За результатами перевірки відповідачем складено акт від 15.03.2021 № 2452/02-32-09/37261979 "Про результати фактичної перевірки ПП "Демченко" за період з 01.04.2020 по 12.03.2021", яким задокументовано порушення п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України та ст. 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" від 19.12.1995 № 481/95-ВР, а саме не обладнання акцизного складу рівнеміром лічильником та не реєстрації його в Єдиному державному реєстрі витратомілір лічильників та рівномірів лічильників рівня пального у резервуарі; відсутність реєстрації паливнороздавальної колонки, яка виконує функцію витратоміра лічильника та рівноміра лічильника рівня пального в резервуарі.

Від підписання та отримання акта бухгалтер ПП "Демченко" - Журавель М.П. відмовилась, про що було складено акт відмову від підписання матеріалів фактичної перевірки від 15.03.2021 № 146.

У зв`язку із відмовою від отримання акта фактичної перевірки від 15.03.2021 № 2452/02-32-09/37261979, вказаний акт було надіслано позивачу рекомендованим повідомленням, яке останнім отримано 16.03.2021, копія якого долучена до матеріалів справи.

На підставі акта перевірки від 15.03.2021 № 2452/02-32-09/37261979 ГУ ДПС у Вінницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення № 2816/09-03 від 02.04.2021, яким застосовано штрафні за платежем адмін. штрафи та інші санкції на суму 40000,00 грн.

На підставі результатів перевірки викладених у вказаному акті складено податкове повідомлення-рішення від 02.04.2021 № 2817/09-03, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 500000,00 грн.

Позивач звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду із позовами про визнання протиправними та скасування рішень про застосування штрафних санкцій.

Адміністративним справам присвоєно номера №120/8898/21-а та №120/8899/21-а.

Між тим ГУ ДПС у Вінницькій області сформувало податкову вимогу форми "Ф" №0035434-1302-0203 від 06.10.2021, якою повідомило про те, що станом на 05.10.2021 сума податкового боргу становить 531500,42 грн.

Не погодившись з цим рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що порядок визначення сум податкових зобов`язань та погашення податкового боргу платників податків регулюється Податковим кодексом України.

Відповідно до положено Податковго кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (14.1.39).

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (14.1.175).

Відповідно до п. 54.3. ст . 54 ПК України Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо:

Пунктом 54.5. ст. 54 ПК України передбачено, що якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до п. 56.19. ст. 56 ПК України у разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.

Статтею 59 ПК України передбачено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків. Строк давності, визначений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу для стягнення податкового боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 року № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 року за № 321/35943, затверджено Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Цей Порядок містить такі норми:

IV. Облік сум нарахувань, визначених самостійно платниками та податковими органами у випадках, не пов`язаних із порушенням податкового законодавства

11. Визначення податковими органами податкових зобов`язань платників податків у випадках, не пов`язаних із порушенням податкового законодавства

1. У разі коли згідно з Кодексом визначення податкового зобов`язання платника здійснюється територіальним органами ДПС, суми податкових зобов`язань розраховуються на підставі інформації про суб`єкти та об`єкти оподаткування.

Для визначення сум податкових зобов`язань платників здійснюється:

- формування переліків суб`єктів та об`єктів оподаткування;

- формування податкового повідомлення-рішення про сплату податків;

- відображення в ІКП нарахованих сум податків за податковими повідомленнями-рішеннями з використанням облікових показників (операцій) щодо нарахування зобов`язань.

12. Формування податкового повідомлення-рішення про сплату податків

1. Структурні підрозділи територіальних органів ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки, які за своїми функціональними обов`язками забезпечують адміністрування плати за землю, здійснюють формування податкового повідомлення-рішення про сплату фізичними особами плати за землю за поточний рік у термін до 01 травня поточного року.

Структурні підрозділи територіальних органів ДПС, які за своїми функціональними обов`язками визначають суми податкових та грошових зобов`язань за результатами контрольно-перевірочної роботи, формують засобами інформаційної системи податкові повідомлення-рішення, друкують, реєструють та надсилають платникам з повідомленням про вручення.

2. Інформація про дату вручення платнику податку податкового повідомлення-рішення вноситься до інформаційної системи структурними підрозділами територіальних органів ДПС, якими сформовані податкові повідомлення-рішення, не пізніше дня, наступного за днем отримання такої інформації.

13. Відображення в ІКП нарахованих сум податків за податковими повідомленнями-рішеннями

1. Після внесення до інформаційної системи інформації про дату вручення податкового повідомлення-рішення облікові показники щодо нарахованих територіальним органом ДПС податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю відображаються в ІКП датою граничного строку сплати (60 календарних днів з дня вручення платнику податкового повідомлення-рішення).

2. Інформація щодо початку/продовження та результатів адміністративного або судового оскарження податкового повідомлення-рішення вноситься до інформаційної системи працівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, яким податкове повідомлення-рішення було сформовано, на підставі документів, зазначених у розділі VII цього Порядку (заяви - оскарження податкового повідомлення-рішення, ухвали суду про відкриття провадження, рішення про результати розгляду скарги (заяви), рішення суду, прийнятого по суті), протягом трьох днів з дати отримання такого документа.

На підставі інформації про початок/продовження у законодавчо встановлені строки процедури адміністративного оскарження (скарга (заява) платника податків) або про початок/продовження процедури судового оскарження нарахована сума податків вважається неузгодженою, а в ІКП відображаються облікові показники (операції) щодо її виключення.

За результатами адміністративного або судового оскарження:

- у разі часткового скасування сум формується нове податкове повідомлення-рішення на суму, що залишилась;

- у разі збільшення донарахованої суми формується податкове повідомлення-рішення на суму збільшення без анулювання первинного документа та вручається платнику податків (вноситься дата вручення до інформаційної системи та виконуються процеси, описані у підрозділі 12 цього розділу).

У разі якщо за результатами адміністративного/судового (рішення суду, прийняте по суті) оскарження нарахована сума податку у повному обсязі підтверджується та якщо з урахуванням законодавчо встановлених строків вона вважається узгодженою, то в ІКП відображаються облікові показники (операції) щодо її поновлення.

У разі якщо за результатами судового оскарження нарахована сума у повному обсязі скасовується, то в ІКП відображення облікових показників щодо поновлення такої суми не проводиться.

Наказом Міністерства фінансів України від 30.06.2017 року №610, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.07.2017 року за №902/30770, затверджено Порядок направлення податковими органами податкових вимог платникам податків. Цей порядок містить такі норми:

I. Загальні положення

1. Цей Порядок розроблений відповідно до статей 59 та 60 глави 4 розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодекс) (з урахуванням статей 42 та 58 Кодексу) і визначає механізм формування, надсилання (вручення) та відкликання податкових вимог податковими органами.

2. Дія цього Порядку поширюється на платників податків, у яких виник податковий борг.

3. У цьому Порядку терміни вживаються в значеннях, наведених у Кодексі.

II. Умови формування податковими органами податкових вимог

1. Податкова вимога платнику податків, у якого виник податковий борг, формується податковим органом, на який згідно з Кодексом покладається виконання такої функції.

2. Податкова вимога формується у разі, якщо платник податків не сплатив у встановлені Кодексом строки суму:

- узгодженого грошового зобов`язання;

- непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом.

3. Протягом періоду оскарження платником податків відповідно до статті 56 Кодексу суми грошових зобов`язань, визначених податковим органом відповідно до Кодексу та інших законодавчих актів, податкова вимога з податку, що оскаржується, не формується та не надсилається, а сума такого грошового зобов`язання вважається неузгодженою.

III. Порядок формування податковими органами податкової вимоги

1. Податкові вимоги разом з детальним розрахунком суми податкового боргу формуються автоматично на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - ІТС) податкових органів з урахуванням інформації про податковий борг з митних платежів, отриманої в порядку обміну інформацією відповідно до пункту 41.2 статті 41 Кодексу.

3. Податкова вимога, крім загальних реквізитів, повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис майна, яке відповідно до законодавства може бути предметом податкової застави, проведення публічних торгів з продажу заставного майна.

До податкової вимоги додається детальний розрахунок суми податкового боргу.

IV. Порядок надсилання (вручення) податковими органами податкових вимог платникам податків

1. Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається (вручається) не раніше першого робочого дня після закінчення встановленого Кодексом граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

3. Після формування податкової вимоги та внесення даних до відповідного реєстру податкова вимога в той самий день реєструється в податковому органі та направляється (вручається) платнику податків.

4. Реєстри податкових вимог ведуться податковими органами в електронному вигляді.

5. Сформована в ІТС податкова вимога надсилається (вручається) платнику податків у паперовій та/або електронній формі.

За сталою та послідовною судовою практикою Верховного Суду при зверненні платника податків до суду з позовом про оскарження податкового повідомлення-рішення визначене у такому акті індивідуальної дії податкове зобов`язання вважається неузгодженим до розгляду справи судом по суті та прийняття відповідного рішення. Лише з дня набрання законної сили судовим рішенням про відмову в позові про оскарження податкового повідомлення-рішення податкове зобов`язання вважається узгодженим і у платника податку виникає обов`язок протягом 10 календарних днів, наступних за днем узгодження, погасити узгоджену суму.

Суд установив, що ГУ ДПС у Вінницькій області на підставі акта перевірки від 15.03.2021 № 2452/02-32-09/37261979 нприйняло податкове повідомлення-рішення № 2816/09-03 від 02.04.2021, яким застосовано штрафні за платежем адмін. штрафи та інші санкції на суму 40000,00 грн.

На підставі результатів перевірки викладених у вказаному акті складено податкове повідомлення-рішення від 02.04.2021 № 2817/09-03, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 500000,00 грн.

Такі рішення контролюючого органу оскаржено до суду, та станом а дату винесення оскаржуваної податкової вимоги рішення у справах прийнято не було. Тож за правилами пунктів 56.15, 56.17 статті 56 ПК України сума грошового зобов`язання, визначена у цьому податковому повідомленні-рішенні, вважалася неузгодженою до дня закінчення процедури оскарження.

Згідно з пунктом 56.18 статті 56 ПК України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Вже 06.10.2021 року відповідач сформував податкову вимогу №0035434-1302-0203, у якій повідомив позивачку про виникнення 05.10.2021 року податкового боргу, а також про обов`язок сплатити цей податковий борг.

Суд прийшов до висновку, що податкова вимога форми безпідставно сформована відповідачем під час процедури судового оскарження рішень про застосування штрафних санкцій від 02.04.2021 № 2817/09-03 та №2816/09-03.

Така вимога містить відомості про факт виникнення 05.10.2021 року податкового боргу, що не відповідає дійсності. Всупереч пункту 56.15 статті 56 ПК України ця податкова вимога надіслана товариству до закінчення визначеного пунктом 57.3 статті 57 та пунктом 59.3 статті 59 ПК України граничного строку сплати грошового зобов`язання.

У ході судового розгляду справи відповідач не довів законність спірної податкової вимоги та не спростував доводи позивача про неузгодженість нарахованого грошового зобов`язання у зв`язку з його оскарженням. Тому позов про визнання спірної податкової вимоги протиправною та її скасування слід задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати вимогу головного управління ДПС у Вінницькій області від 06.10.2021 №0035434-1302-0203.

Стягнути на користь Приватного підприємства "Демченко" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 гр.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Приватне підприємство "Демченко" (вул. Приміська, буд. 6М, смт. Стрижавка. Вінницький р-н, 23211, код ЄДРПОУ 37261979)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

СуддяКомар Павло Анатолійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123979005
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —120/13895/21-а

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні