Рішення
від 23.12.2024 по справі 120/17125/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 грудня 2024 р. Справа № 120/17125/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 до: Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області про: визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов позов ОСОБА_1 до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позивач зазначає, що він звернувся до відповідача з заявою в порядку статті 128 Земельного кодексу України (далі ЗК України) про надання дозволу на викуп земельної ділянки у власність. Однак, відповідачем його заяву не було розглянуто у визначений законом спосіб, що свідчить про неправомірну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Відповідач правом подати відзив на позовну заяву не скористався.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив, що на підстав рішення XV сесії 21 скликання Вінницької районної Ради народних депутатів Вінницького району Вінницької області від 24 грудня 1993 року №3, ОСОБА_2 , надано в постійне користування земельну ділянку для ведення селянського (фермерського) господарства площею 36,28 гектарів, яка розташована на території Оленівської сільської ради.

31.12.1993 року головою Вінницької районної Ради народних депутатів було видано Державний акт на право постійного користування землею серії ВН, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №3.

16.07.1997 року було створено Селенське (фермерське) господарство «Відродження». яке використовує земельну ділянку за цільовим призначенням.

Керуючись ст. 128 Земельного кодексу України, ОСОБА_2 звернувся з заявою від 05.09.2023 до Вороновицької селищної ради щодо надання дозвілу на викупу земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства площею 36,28 га (кадастровий номер 0520684600:01:008:0001), що розташована на території Оленівської сільської ради Вінницького району Вінницької області.

На заяву позивача відповідач надав відповідь листом від 27.09.2023 № 676/05,-14/23 за підписом селищного голови Олександра Ковінька, у якому повідомлено про заборону у продажі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної форми власності відповідно до п. 7 ст .130 Земельного кодексу України.

Позивач наголошує на тому, що відповідь на своє звернення отримав без винесення даного питання на розгляд сесії ради. Відтак, вважаючи, що подана ним заява про надання дозволу на викуп земельної ділянки не була розглянута у строк та у спосіб, встановлений Земельним кодексом України, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частиною першою статті 3 ЗК України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 127 ЗК України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам регламентовано статтею 128 ЗК України.

Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються, зокрема: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина копія документа, що посвідчує особу.

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч. 3).

Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Отже, положеннями Земельного кодексу України унормовані загальні правила та умови продажу земельних ділянок, а також визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у такому продажі.

Судом встановлено, що позивач в порядку ст. 128 ЗК України звернувся до відповідача з заявою у якій просив надати дозвіл на викуп земельної ділянки , що перебуває у його постійному користуванні.

Водночас за результатами розгляду вказаного клопотання жодного із передбачених законом рішень відповідачем не прийнято.

Натомість Вороновицькою селищною радою надано відповідь листом за № 676/05,1-14/23 від 27.09.20234, яким позивача поінформовано про неможливість продажу вищезазначеної земельної ділянки у зв`язку з забороною.

Суд зауважує, що згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. Такі питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

При цьому в силу проаналізованих вище положень ст. 128 ЗК України орган місцевого самоврядування, який уповноважений на продаж земельних ділянок комунальної власності у власність, зобов`язаний розглянути відповідне клопотання громадянина або юридичної особи у місячний строк та у формі рішення ради надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи відмовити у продажі із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Отже, лист відповідача від 27.09.2023 немає самостійного правового значення, оформлений всупереч визначеній законом процедурі та не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні положень Кодексу адміністративного судочинства України, яке може бути предметом окремого судового оскарження.

У даному ж випадку, рішення за результатами розгляду клопотання позивача має прийматися колегіальним органом, а саме Вороновицькою селищною радою, і лише у такому разі йому може надаватися правова оцінка по суті (за наявності публічно-правового спору).

Таким чином, оскільки відповідачем не прийнято жодного рішення у відповідності до вимог ст. 128 ЗК України, суд визнає протиправною оскаржувану бездіяльність.

Водночас з метою відновлення порушених прав позивача суд вважає необхідним зобов`язати Вороновицьку селищну раду розглянути заяву ОСОБА_2 про викуп земельної ділянки від 05.09.2023, з урахуванням правової оцінки, наданої судом за наслідками розгляду цієї справи.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши доводи учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд приходить до переконання, що адміністративний позов слід задовольнити, обравши при цьому правильний та ефективний спосіб захисту порушених прав позивача у спірних правовідносинах, незалежно від того формулювання позовних вимог, що наведене у позовній заяві.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької областіщодо неприйняття рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 05.09.2023 щодо надання дозволу на викуп земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства площею 36,28 га, яка розташована на території Оленівської сільської ради Вінницького району Вінницької області.

Зобов`язати Вороновицьку селищну раду Вінницького району Вінницької області розглянути на пленарному засіданні заяву ОСОБА_1 від 05.09.2023 щодо надання дозволу на викуп земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства площею 36,28 га, яка розташована на території Оленівської сільської ради Вінницького району Вінницької області, з урахуванням правової оцінки, наданої судом за наслідками розгляду цієї справи.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області витрати зі сплати судового збору у розмірі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач: Вороновицька селищна рада Вінницького району Вінницької області (23252, Вінницька обл., Вінницький р-н, смт. Вороновиця, вул. Козацький шлях, 60, код ЄДРПОУ 04326069)

СуддяКомар Павло Анатолійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123979013
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/17125/23

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні