РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 р. Справа № 120/8473/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Сала Павла Ігоровича, розглянувши у місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) адміністративну за позовом квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
28.06.2024 через підсистему "Електронний суд" до суду надійшла позовна заява за підписом пердставника позивача Хорошуна О.М., який діє від імені та в інтересах квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця (далі КЕВ м. Вінниця) до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 24.01.2024 № 0014450411.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 20.12.2023 КЕВ м. Вінниця отримав примірник акту камеральної перевірки від 14.12.2023 № 24670/02-32-04-11/08320218. Згідно з цим актом за результатами проведеної перевірки встановлено, що платником КЕВ м. Вінниця порушено граничні строки сплати узгодженої суми грошового зобов`язання з земельного податку юридичних осіб за 2019 рік, визначені пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України.
Не погодившись з викладеними в акті камеральної перевірки висновками, позивач подав до відповідачу заперечення за № 573/3661 від 26.12.2023, в яких виклав свої доводи та заперечення. Однак вони були відхилені та в подальшому Головне управління ДПС у Вінницькій області винесло податкове повідомлення-рішення № 0014450411 від 24.01.2024, яким КЕВ м. Вінниця зобов`язано сплатити штраф у розмірі 10% несвоєчасно сплачених сум грошового зобов`язання, що становить 31 443,39 грн.
Позивач з вказаним рішення податкового органу не погоджується, та зазначає, що податкове зобов`язання з плати за землю за період з квітня по грудень 2019 року було сплачене із запізненням через фінансові труднощі КЕВ, яке є неприбутковою державною установою та фінансується за рахунок коштів державного бюджету.
Крім того, позивач вважає, що контролюючий орган не дотримався строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, оскільки провів камеральну перевіркупісля 1095 днів, що настали за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов`язань.
Ухвалою суду від 03.07.2024 відкрито провадження у справі за позовом КЕВ м. Вінниця та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
18.07.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечує та зазначає, що податкове повідомлення-рішення № 0014450411 від 24.01.2024 є законним та обґрунтованим, оскільки всі дії контролюючого органу були проведені відповідно до вимог Податкового кодексу України, а також враховуючи, що терміни сплати узгодженої суми податкового зобов`язання були порушені платником податків. Відповідач зазначає, що обґрунтованість застосування штрафних санкцій підтверджується відповідними положеннями Кодексу, зокрема статтею 124, яка регулює порядок накладення штрафів у разі порушення термінів сплати податкових зобов`язань.
Відповідач вказує на те, що строк для проведення камеральних перевірок не був пропущений, адже на період дії карантину, а згодом також у зв`язку із введенням воєнного стану, перебіг строків для податкових перевірок був зупинений і лише з 01.08.2023 контролюючому органу відновлено функції з проведення перевірок.
Також відповідач зазначає, що заява від КЕВ м. Вінниця щодо неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, до Головного управління ДПС у Вінницькій області не надходила.
24.07.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій наголошується на тому, що неможливість виконання КЕВ своїх податкового зобов`язання була зумовлена об`єктивними факторами, зокрема відсутністю належного фінансування з боку держави.
Позивач зазначає, що, незважаючи на численні звернення до вищих органів влади щодо виділення коштів для виконання зобов`язань, фінансування не було надано, що унеможливило своєчасну сплату земельного податку. Будучи неприбутковою організацією, фінансованою виключно з державного бюджету, позивач не мав можливості самостійно забезпечити виконання податкових зобов`язань. Відтак позивач вважає, що у цій ситуації покладення на нього відповідальності за порушення податкового законодавства є неправомірним, оскільки він не мав реальної можливості виконати свої обов`язки через відсутність фінансування.
Позивач також звертає увагу на те, що відповідач неправильно посилається на Порядок № 225, який набрав чинності лише 06.09.2022, а борг зі сплати земельного податку виник у позивача за період квітень-грудень 2019 року.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд встановив, що КЕВ м. Вінниця подав 04.02.2019 податкову декларацію з плати за землю за 2019 рік до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки (Головне управління ДФС у Вінницькій області, Немирівське управління, Іллінецька ДПІ (с. Городок)), з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
В подальшому податковим органом проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати (перерахування) КЕМ м. Вінниця податків, зборів, платежів з плати за землю за 2019 рік, якою встановлено порушення вимог п. 57.1 ст. 57, п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, а саме: порушено граничні строки сплати узгодженої суми грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб за квітень-грудень 2019 року.
За результатами перевірки складено Акт про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів № 24670/02-32-04-11/08320218 від 14.12.2023, який був надісланий платнику податків рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 15.12.2023.
Не погодившись з викладеними в акті висновками, КЕВ м. Вінниця подав до ГУ ДПС заперечення № 573/3661 від 26.12.2023, які були залишені без задоволення.
24.01.2024 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0014450411, яким КЕВ м. Вінниця зобов`язано сплатити штраф у розмірі 10% за несвоєчасну сплачену узгоджену суму грошового зобов`язання з земельної плати у сумі 31 443,39 гривень.
Позивач з вказаним рішенням не погоджується, вважає його протиправним, а тому за захистом своїх прав звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює та визначає Податковий кодекс України (далі ПК України).
Згідно з підпунктами 16.1.3 та 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Пунктом 269.1 статті 269 ПК України визначено, що платниками плати за землю є: 269.1.1. платники земельного податку: 269.1.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.1.2. землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування; 269.1.2. платники орендної плати землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Відповідно до пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування платою за землю є: 270.1.1. об`єкти оподаткування земельним податком: 270.1.1.1. земельні ділянки, які перебувають у власності; 270.1.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності; 270.1.1.3. земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування; 270.1.2. об`єкти оподаткування орендною платою земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (пункт 285.1 статті 285 ПК України).
Відповідно до пункту 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Разом з тим проведеною камеральною перевіркою встановлено недотримання КЕВ м. Вінниця термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб по КЕВ м. Вінниця за квітень-грудень 2019 року
Так, актом камеральної перевірки № 24670/02-32-04-11/08320218 від 14.12.2023 констатовано наступне порушення строків сплати податкових зобов`язань за податковими деклараціями з плати за землю за № 9011041776 від 04.02.2019 (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), а саме:
- граничний термін сплати 30.10.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 412 днів;
- граничний термін сплати 30.09.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 412 днів;
- граничний термін сплати 30.11.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 381 днів;
- граничний термін сплати 30.07.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 504 дні;
- граничний термін сплати 30.06.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 534 дні;
- граничний термін сплати 30.01.2020, сума податкового боргу 34 937,14 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 320 днів;
- граничний термін сплати 30.12.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 473 дні;
- граничний термін сплати 30.09.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 351 дні;
- граничний термін сплати 30.05.2019, сума податкового боргу 34 937,10 грн. Фактична дата сплати 15.12.2020, прострочення склало 565 днів.
Відповідно до пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, ? у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, ? у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Відтак на підставі оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 0014450411 від 24.01.2024 до КЕВ м. Вінниця застосовано штрафні санкції у розмірі 10% несвоєчасно сплачених сум грошового зобов`язання з земельної плати, що становить 31 443,39 грн.
Позивачем не заперечує ані факту сплати відповідних податкових зобов`язань із запізненням, ані розміру штрафу. Разом з тим вважає, що він не повинен нести відповідальність, оскільки плата за землю за період з квітня по грудень 2019 року була внесена до бюджету несвоєчасно внаслідок неналежного фінансування КЕВ м. Вінниця, яке здійснюється з державного бюджету.
Оцінюючи такі доводи позивача суд зазначає, що в силу вимог ст. 67 Конституції України, пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України відповідач, як платник податків, зобов`язаний сплачувати податки і збори в строки та у розмірах, встановлених законом.
Відповідно до п. 6.1 ст. 6 ПК України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п.п. 15.1-15.2 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.
Грошове зобов`язання платника податків відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Податкове зобов`язання згідно з п.п. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Наведені нормативні приписи поширюються на позивача і позивач, як платник податків, зобов`язаний сплачувати податки своєчасно та у належних розмірах.
Щодо тяжкого фінансового стану КЕВ м. Вінниця, на що посилається позивач, то суд враховує, що це не може бути підставою для звільнення платника податків від обов`язку зі сплати податків та інших обов`язкових платежів.
Недофінансування або інші зовнішні обставини, хоча й можуть ускладнювати виконання зобов`язань, не звільняють платника від відповідальності за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань. Навіть за наявності труднощів, дотримання встановленого законодавством порядку є обов`язковим для всіх платників.
Податкове законодавство, зокрема стаття 100 ПК України, передбачає можливість розстрочення або відстрочення грошових зобов`язань у разі наявності загрози виникнення або накопичення податкового боргу. Для цього платник податків повинен подати еонтролюючому органу відповідну заяву з належним економічним обґрунтуванням, графіком погашення заборгованості та іншими документами, що підтверджують реальність виконання таких зобов`язань.
З матеріалів справи не вбачається, щоб позивач ініціював вказану процедуру. В іншому разі передбачених законом негативних наслідків у вигляді накладення штрафу за несвоєчасну сплату грошових зобов`язань можна було б уникнути.
Поряд з цим відповідач помилково посилається на Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, оскільки такий порядок набрав чинності лише з 06.09.2022, тобто вже після виконання позивачем свого обов`язку (хоч і несвоєчасно) зі сплати земельного податку за квітень-грудень 2019 року.
Щодо дотримання строків давності при проведенні камеральної перевірки, то суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2, застосування вимог пункту 141.4 статті 141 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Разом з тим згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХX ПК України на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 ПК України.
Крім того, пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно з підпунктом 69.9 підпункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків встановлених цим підпунктом.
Змінами до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану, внесеними на підставі Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ, з 01.08.2023 перебіг строків, зупинених під час воєнного стану, для податкових перевірок і інших податкових процедур, відновлено.
Відтак, з урахуванням вищенаведених правових норм, які мають імперативний характер, суд при вирішенні справи не бере до уваги доводи позивача щодо порушення відповідачем 1095-денного строку давності для проведення камеральної перевірки, який, з огляду на зупинення його перебігу на період дії карантину та воєнного стану, у даному випадку не пропущений.
Відповідно до статтей 77, 90 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з пунктом 30 рішення ЄСПЛ у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 року рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Відповідно до пункту 29 рішення ЄСПЛ у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 року статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Таким чином, перевіривши обґрунтованість основних доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що у задоволенні позову КЕВ м. Вінниця належить відмовити.
Враховуючи положення статті 139 КАС України, позивач немає права на відшкодування понесених у цій справі судових витрат.
Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Інформація про учасників справи:
1) позивач: квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця (ЄДРПОУ 08320218, місцезнаходження: вул. Стрілецька, б. 87, м. Вінниця, 21015);
2) представник позивача: Хорошун Олександр Миколайович (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса для листування: вул. Стрілецька, б. 87, м. Вінниця, 21015);
3) відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ ВП 44069150, місцезнаходження: вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028).
Повне судове рішення складено 23.12.2024.
Суддя Сало Павло Ігорович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123979257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Сало Павло Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні