Рішення
від 23.12.2024 по справі 240/7290/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2024 року м. Житомир справа № 240/7290/24

категорія 102000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Романівського сектору Управління Державної міграційної служби України в Житомирськй області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить :

- визнати протиправною відмову Романівського сектору Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області у оформленні та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 ;

- зобов"язати Романівський сектор Управління Державної міграційної служби України в Житомирській областіоформити та видати ОСОБА_1 паспорт громадянина України .

В обґрунтування позовних вимог вказує, що безпідставно відмовлено у видачі паспорта громадянина України, оскільки громадянство України підтверджується тим, що його батьки є громадянами України. Крім того, відповідно до довідки Генерального Консульства України в Санкт-Петербурзі від 01.04.2021 позивач є громадянином України. Вказує, що у малолітньому віці його батьки вивезли за кордон. Після повернення в Україні не документували паспортом. Паспорт громадянина росії прострочений з 06.06.2021. Зазначає, що кожний громадянин України має право на отримання паспорту.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від провадження у справі відкрито. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач у відзиві просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що за обліками УДМС у Житомирській області наявна інформація про оформлення 27.10.2006 у ВПРФО УМВС України в Житомирській області дозволу на виїзд за кордон на постійне проживання до рф позивача по справі разом з його матір`ю - ОСОБА_2 . Дана обставина не заперечується і позивачем за текстом позову. Таким чином, позивач серед переліку документів для оформлення паспорта громадянина України як такий, що постійно проживав за кордоном та повернувся на постійне проживання в Україну, повинен був подати паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився (для особи, яка постійно проживає за кордоном або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну та заяву про зняття з консульського обліку. Водночас, позивачем по справі вищезазначені документи не подані. Таким чином, територіальний підрозділ УДМС у Житомирській області без надання всіх визначених законодавцем документів не мав підстав для оформлення заяви-анкети та, відповідно, на вчинення інших, передбачених законодавством дій.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (повторно) ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьками вказано: батько - ОСОБА_3 , громадянин України; мати - ОСОБА_2 , громадянка України .

27.10.2006 у ВПРФО УМВС України в Житомирській області оформлено дозвіл на виїзд за кордон на постійне проживання до рф позивача по справі разом з його матір`ю - ОСОБА_2 .

Генеральне Консульство України у Санкт-Петербурзі видало позивачу довідку від 01.04.2021 №6113/091-530-636 про те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є громадянином України.

19.12.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу паспорта громадянина України .

Листом від 13.01.2024 відповідач позивачу відмови у оформленні та видачі паспорта громадянина України, у зв"язку з тим, що за результатами проведених перевірок прийнято рішення про відмову в оформленні паспорта громадянина України на підставі пп.5 п.100 Порядку, оскільки не подано паспорт громадянина України для виїзду за кордон, яке це передбачено пп.3 п.35 Порядку. Про прийняте рішення повідомлено листом від 23.07.2021.

Позивач вважає таку відмову протиправною, тому звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. ст. 21 Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" № 5492-УІ від 20.11.2012, паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 (далі-Порядок № 302) оформлення, обмін та видача паспорта здійснюються особі, яка досягла 14-річного віку, на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто.

Перелік відомостей, що вноситься до заяви-анкети є вичерпним та наведений у п.14 Порядку № 302.

Так, до заяви-анкети вноситься така інформація про особу, на ім`я якої оформляється паспорт: 1) прізвище, власне ім`я та по батькові особи українською мовою та латинськими літерами відповідно до правил транслітерації: 2) дата народження: 3)місце народження ( держава, область, район/місто, селище село) українською мовою та латинськими літерами відповідно до правил транслітерації: 4) стать; 5) дата та підстави набуття громадянства) унікальний номер запису в Реєстрі (у разі наявності); 7) відцифрований образ обличчя особи;) відцифрований підпис особи (крім осіб, які в установленому законом порядку визнані недієздатними). 9) відомості про внесення до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті, засобів кваліфікованого електронного підпису; 10) відомості про згоду на внесення до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті, відцифрованих відбитків пальців рук; 11)місце проживання із зазначенням адреси (держава, область, район/місто, селище село, вулиця, номер будинку, корпусу, квартири); 12) номер контактного телефону заявника та/або адреса електронної пошти; 13) реквізити документа, на підставі якого оформляється паспорт; 14) відомості про законного представника особи чи уповноважену особу (ім`я, дата народження, реквізити документа, що посвідчує особу, та документа, що підтверджує її повноваження); 15) додаткова змінна інформація (відомості про місце проживання, про народження дітей, про шлюб і розірвання шлюбу, про зміну імені, у разі наявності - про РНОКПП або повідомлення про відмову від його прийняття (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття зазначеного номера та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу); 15-1) відомості про одночасну реєстрацію особи віком від 14 до 18 років під час оформлення паспорта вперше в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків з подальшим відображенням інформації про РНОКПП у паспорті; 16) відомості про сплату адміністративного збору або про звільнення бід його сплати; 17) дата заповнення заяви-анкети.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу (п. 27 Порядку).

Крім того, законодавцем у п. 35 Порядку визначено, що окрім заяви-анкети, заявник для оформлення паспорта повинен подати наступні документи:

1) свідоцтво про народження (за наявності) або витяг із Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження (за наявності), або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави (далі - свідоцтво про народження);

2) оригінали документів, що підтверджують громадянство та посвідчують особу батьків або одного з них, які на момент народження особи перебували у громадянстві України (для підтвердження факту належності особи до громадянства України);

3) паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився (для особи, яка постійно проживає за кордоном або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну, або для особи, яка набула громадянство України за кордоном);

3-1) заява про зняття з консульського обліку (для особи, яка досягла 14-річного віку, постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну) за встановленою формою (далі - заява про зняття з консульського обліку);

4)посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб);

6)рішення суду про встановлення особи (для осіб, яких не було встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи);

7) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи;

8) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати.

9) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів): про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка; про народження дітей - свідоцтва про народження дітей; про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків з даними про РНОКПП, або повідомлення про відмову від його прийняття, або дані про РНОКПП, внесені до паспорта або свідоцтва про народження. Особа може пред`явити копію документа, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у тому числі в електронній формі, за умови наявності в територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних особи даним Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації;

10) документ, виданий відповідним органом, установою, організацією, який містить фотозображення особи, - для осіб, які звертаються за оформленням паспорта вперше після досягнення 18-річного віку. У разі відсутності такого документа особа подає письмову заяву в довільній формі, в якій зазначається інформація про адресу місць проживання, навчання, роботи, установ виконання покарань та інша інформація, відомості про свідків, які будуть залучені до проведення процедури встановлення особи відповідно до абзацу третього пункту 43 цього Порядку. Працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснюється перевірка відомостей та документів, поданих свідками за наявними обліками ДМС, іншими державними та єдиними реєстрами, іншими інформаційними базами, що перебувають у власності держави;

11) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або стосовно якої обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, або яка перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби).

Працівник територіального підрозділу ДМС, на якого згідно з його службовими обов`язками покладаються функції з оформлення паспорта, вчиняє дії, передбачені пунктами 24-29, 32 і 33 цього Порядку, і приймає до розгляду заяву-анкету та додані до неї документи.

Після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт.

Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.

Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).

До запровадження органами реєстрації внесення до Реєстру відомостей про місце проживання особи в установленому законодавством порядку відомості про реєстрацію місця проживання, які подаються заявником, перевіряються за даними обліку територіального органу ДМС.

Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України.

Тобто, з аналізу правових норм чітко вбачається, що процедура отримання паспорта громадянина України передбачає заповнення відповідної заяви-анкети з зазначенням в ній вичерпної інформації, наведеної в п.14 Порядку № 302 та надання переліку необхідних документів, зазначених в п.35 Порядку № 302, однією з обов"язкових умов для особи, яка постійно проживає за кордоном або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну, або для особи, яка набула громадянство України за кордоном є надання паспорта громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився.

Згідно з положеннями статті 5 Закону України "Про громадянство України" документами, що підтверджують громадянство України, є, зокрема: паспорт громадянина України; паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Паспорт для громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, отже, у разі відсутності у особи паспорта, така особа не має підтвердження громадянства України, що в свою чергу є порушенням її громадянських прав у зв`язку з неможливістю їх реалізації.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про громадянство України" громадянство України припиняється: внаслідок виходу з громадянства України; внаслідок втрати громадянства України; за підставами, передбаченими міжнародними договорами України.

Таким чином, позивач серед переліку документів для оформлення паспорта громадянина України як такий, що постійно проживав за кордоном та повернувся на постійне проживання в Україну, повинен був подати паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився та заяву про зняття з консульського обліку .

Водночас, позивачем по справі вищезазначені документи не подані.

Більш того, позивач звертався до суду з позовом про оскарження відмови управління Державної міграційної служби України в Житомирській області в оформленні та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон .

Проте, рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 17.10.2022 у справі №240/6110/22, що набрало законної сили 17.11.2022, позивачу відмовлено у задоволенні позову. Вказане рішення позивач не оскаржував.

Вказаним судовим рішенням встановлено відсутність підстав для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Окрім того, у рішенні суду зазначено, що відповідачем за результати перевірки належності особи до громадянства України, встановлено, що позивач, як громадянин російської федерації 25.10.2020 та 04.04.2021 перетинав кордон України в напрямках "виїзд" - "в`їзд" за паспортом громадянина російської федерації, що підтверджується відомостями з інтегрованої міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи "Аркан".

Також позивачем подано до суду копію паспорта громадянина російської федерації НОМЕР_2 виданого 06.06.2016 на імя - ОСОБА_1 .

Враховуючи вказане, суд не приймає доводи позивача, щодо підтвердження належності його до громадянства України з підстав зняття у червні 2019 року з консульського обліку в Санкт-Петербурзі, як громадянина України, при одночасному встановленні обставин щодо продовження користування правами громадянина рф.

Отже, ОСОБА_1 звернувся до Романівського сектору УДМС у Житомирській області із заявою довільної форми, без подання усіх визначених п.35 Порядку № 302 документів.

Таким чином, територіальний підрозділ УДМС у Житомирській області без надання всіх визначених законодавцем документів не мав підстав для оформлення заяви-анкети та, відповідно, на вчинення інших, передбачених законодавством дій для оформлення паспорта громадянина України.

Суд не бере до уваги посилання позивача довідку Генерального Консульства України у Санкт-Петербурзі від 01.04.2021 про те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є громадянином України, оскільки така не передбачена п.35 Порядку та не є підставою для отримання паспорта громадянина України як особі, яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну.

Додатково, суд зазначає, що відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

Окрім того, суд наголошує, що відповідно до п.100-101 Порядку №302 територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС має право відмовити особі в оформленні або видачі паспорта, якщо:

1) особа не є громадянином України;

2) особа вже отримала паспорт (у тому числі паспорт зразка 1994 року), який є дійсним на день звернення (крім випадків обміну паспорта у зв`язку з виявленням помилки в інформації, внесеній до нього; звернення для обміну протягом одного місяця до дати закінчення строку дії паспорта; непридатності для подальшого використання);

3) дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави, органів місцевого самоврядування або підприємств, установ та організацій, не підтверджують надану заявником інформацію;

4) за видачею паспорта звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень на отримання паспорта;

5) особа подала не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта;

6) особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи.

У рішенні про відмову в оформленні чи видачі паспорта, яке доводиться до відома заявника в порядку і строки, встановлені законодавством, зазначаються підстави відмови.

У разі подання заяви-анкети через уповноваженого суб`єкта територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС надсилає письмове повідомлення про прийняте рішення до уповноваженого суб`єкта для подальшого вручення заявнику.

Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в оформленні чи видачі паспорта.

З наведених приписів слідує, що заявник має право повторно звернутися до уповноважених органів в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в оформленні чи видачі паспорта громадянина України .

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 року, серія A, №303-A, п.29).

Решта доводів не спростовують висновків суду у даній справі.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем доведено правомірність своїх дій, тому у задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 242-246, 295 КАСУ,

вирішив:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_3 ) до Романівського сектору Управління Державної міграційної служби України в Житомирській області (вул. С. Лялевича, 2,с-ще Романів,Житомирський р-н, Житомирська обл.,13001. РНОКПП/ЄДРПОУ: 37808497) , про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

23.12.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123981684
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —240/7290/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні