ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року м. Житомир справа № 240/11560/24
категорія 112010203
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Житомирської обласної державної адміністрації -Житомирської обласної військової адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян від 23 квітня 2024 року у частині відмови у встановленні ОСОБА_1 статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б;
- зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що має посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи серії НОМЕР_1 . В подальшому, 18.07.2023 отримав експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України на предмет встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. На підставі довідки 12 ААГ № 631483 від 22.02.2024 встановлено 2 групу інвалідності, де захворювання визнано пов`язаним із впливом аварії на ЧАЕС. У зв`язку з цим звернувся до відповідача для встановлення статусу та видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б, однак отримав відмову, оформлену витягом з протоколу № 75 від 23.04.2024 Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян. Таку відмову вважає протиправною, тому звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 18.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
На офіційну електронну адресу суду 28.06.2024 надійшов відзив на позов від відповідача, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає, що у переліку документів позивача відсутні підтверджуючі документи про встановлення причинного зв`язку інвалідності з наслідками аварії на ЧАЕС у дитячому віці. Вкладку до посвідчення дитини, інвалідність якої пов`язана з Чорнобильською катастрофою, позивачем не було отримано до досягнення повноліття, а тому відсутні правові підстави для надання посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б. Окрім того, наголошує, що саме Комісія при Житомирській обласній державній адміністрації з визначенням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи виносить рішення щодо наявності в особи підстав для надання посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
Відповідно до наказів Житомирського окружного адміністративного суду №01-50В від 10.07.2024 та №01-70В від 12.09.2024 головуючий суддя Шуляк Л.А. перебувала у щорічній відпустці в період з 29.07.2024 по 12.08.2024 та з 26.09.2024 по 09.10.2024 включно.
У відповідності до положень частини п`ятої статті 262, частини першої статті 263 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 було видано посвідчення серії НОМЕР_1 дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи. Посвідчення діє до повноліття дитини.
Відповідно до копії експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 18.07.2023 №109 встановлено, що захворювання позивача пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Згідно з копією довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 631483 від 22.02.2024 позивачу при повторному огляді встановлено другу групу інвалідності з 17.10.2023. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
З матеріалів справи встановлено, що витягом з протоколу № 75 від 23.04.2024 засідання Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, зафіксовано, що документи не відповідають вимогам ст. 11, 12, 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та п.8, п.11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, а тому вирішено відмовити ОСОБА_1 щодо визначення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б та видачі посвідчення.
Про вказане рішення повідомлено позивача листом від 24.04.2024 №1586/07.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 6 частини першої статті 11 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-ХІІ (далі - Закон №796-ХІІ) передбачено, що до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону.
Крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать неповнолітні діти, зазначені у статті 27 цього Закону. Після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу в передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених частиною першою цієї статті, а щодо потерпілих, зазначених у пункті 6 частини першої цієї статті, визначення категорії провадиться відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 цього Закону (частина друга статті 11 Закону № 796-ХІІ).
Відповідно до статті 27 Закону № 796-ХІІ до дітей, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, належать неповнолітні діти, які: 1) евакуйовані із зони відчуження, у тому числі діти, які на момент евакуації знаходились у стані внутріутробного розвитку; 2)проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше одного року у зоні безумовного (обов`язкового) відселення; 3) проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше двох років у зоні гарантованого добровільного відселення; 4) проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше трьох років у зоні посиленого радіоекологічного контролю; 5) народились після 26 квітня 1986 року від батька, який на час настання вагітності матері мав підстави належати до категорії 1, 2 або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, або народжені матір`ю, яка на час настання вагітності або під час вагітності мала підстави належати до категорії 1, 2 або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; 6) хворі на рак щитовидної залози незалежно від дозиметричних показників, а також хворі на променеву хворобу; 7) одержали дозу опромінення щитовидної залози внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка перевищує рівні, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 14 Закону № 796-ХІІ для встановлення пільг і компенсацій до категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи належать, зокрема особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.
За приписами частини першої статті 12 Закону № 796-ХІІ причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до частин першої, третьої, четвертої статті 65 Закону № 796-ХІІ учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. Дітям, які не досягли повноліття, посвідчення видаються на загальних підставах та вручаються батькам. Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Згідно із пунктом 3 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 (далі - Порядок № 551), особам з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 1) серії Б синього кольору.
Пунктом 8 Порядку № 551 передбачено, що особам, зазначеним у статті 27 Закону, категорії встановлюються після досягнення повноліття (в разі одруження або укладення трудового договору в передбачених законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з дати реєстрації шлюбу або укладення трудового договору згідно із законодавством) відповідно до статті 14 Закону, а посвідчення видаються згідно з цим Порядком.
За правилами пункту 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).
Отже, аналіз вказаних вище нормативно-правових актів свідчить, що до потерпілих від Чорнобильської АЕС належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених в статті 27 Закону № 796-ХІІ, яким спеціалізованою медико-соціальною комісією встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи.
Вказані висновки щодо застосування норм права викладені також у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21.02.2018 у справі № 826/3650/17 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховуються при вирішенні даного спору.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 мав статус дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .
Відповідно до експертного висновку від 18.07.2023 встановлено причинний зв`язок захворювання з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Основний діагноз: меланома шкіри лівого стегна Т3N0М0. Висновок: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Згідно з копією довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №631483 від 22.02.2024 позивачу при повторному огляді з 17.10.2023 встановлено другу групу інвалідності. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Таким чином, оскільки причиною захворювання, яке призвело до інвалідності позивача, є вплив аварії на ЧАЕС, що встановлено медичною комісією, тому суд дійшов висновку про те, що позивач набув право на встановлення йому статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.
Крім цього, судом встановлено, що позивачем було надано всі необхідні документи для встановлення йому статусу особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, зокрема: посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; експертний висновок; довідку МСЕК, якою встановлено причинний зв`язок хвороби внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, а тому відмова Комісії у встановленні такого статусу є необґрунтованою та такою, що порушує права та законні інтереси позивача.
Суд відхиляє доводи Житомирської обласної державної адміністрації щодо відсутності у позивача права на встановлення статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії, через невстановлення у дитячому віці причинного зв`язку інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, оскільки дана обставина не спростовує наявності причинного зв`язку між захворюванням та впливом Чорнобильської катастрофи з огляду на документальне підтвердження цього факту експертною комісією.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21.02.2018 у справі №826/3650/17.
А тому, з огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, оформлене витягом з протоколу № 75 від 23.04.2024, не відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України та порушує права позивача, а тому підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати ОСОБА_1 посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини четвертої статті 65 Закону №796 видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечує своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них.
Відповідно до Положення, затвердженого розпорядженням голови Житомирської ОДА № 326 від 14.08.2018, саме до повноважень Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належить визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Враховуючи наведене, з огляду на те, що відповідачем вже було реалізовано свої дискреційні повноваження щодо прийняття рішення, суд вважає, що найбільш ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Житомирської обласної державної адміністрації в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи прийняти рішення про встановлення позивачу статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати відповідне посвідчення.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність свого рішення, а тому суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Зважаючи на відсутність документально-підтверджених судових витрат у даній адміністративній справі питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 6-9, 77, 90, 139, 242-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_2 ) до Житомирської обласної державної адміністрації (пл. Корольова, 3/14, м. Житомир, Житомирський р-н, Житомирська обл.,10014. РНОКПП/ЄДРПОУ: 03192833) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, оформлене витягом з протоколу № 75 від 23.04.2024 в частині відмови у визначенні ОСОБА_1 статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б та видачі посвідчення.
Зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати ОСОБА_1 посвідчення "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" (категорія 1) серії Б.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.А.Шуляк
Повний текст складено: 19 грудня 2024 р.
19.12.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123981690 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні