ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/98/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської селищної територіальної громади до Диканської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Виконувач обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської селищної територіальної громади звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Диканської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії , а саме просить:
- визнати протиправною бездіяльність Диканської селищної ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - протирадіаційне укриття №61428, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області;
- зобов`язати Диканську селищну раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйного нерухомого майна на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме: протирадіаційне укриття №61428, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідачем не було вжито заходів щодо звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік об`єкту нерухомого майна, а саме: протирадіаційного укриття №61428, що знаходиться по вул. Юрія Кононенка, 31 у с. Великі Будища, Полтавської області, з метою визнання його у подальшому безхазяйним майном, а також набуття права власності на це майно, чим допущено, за висновком прокурора, протиправну бездіяльність. Наявність непереданого територіальній громаді безхазяйного майна позбавляє орган місцевого самоврядування можливості здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства.
Ухвалою суду від 08.01.2024 позовну заяву виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської селищної територіальної громади до Диканської селищної ради про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху. Позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання до Полтавського окружного адміністративного суду оригіналу платіжної інструкції №2944 від 22.11.2023 про сплату судового збору у розмірі 2684,00 грн.
22.01.2024 позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 23.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/98/24 за позовом виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської селищної територіальної громади до Диканської селищної ради про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. У задоволенні клопотання про розгляд справи за участю сторін відмовлено. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У наданому до суду 19.02.2024 відзиві на позов відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 61-66/. Свою позицію відповідач мотивував безпідставністю тверджень прокурора про те, що захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №61428 є безхазяйним нерухомим майном та не має власника (або власник невідомий). Указував, що згідно з доданими прокурором до матеріалів справи актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.07.2022, обліковою карткою та паспортом протирадіаційного укриття №61428 останні засвідчують право власності ПАП "Диканське" на протирадіаційне укриття №61428. При цьому, прокурор не надав будь-яких належних та допустимих доказів, які б підтвердили відчуження (відмову) права власності на спірну захисну споруду. На підтвердження наявності споруди цивільного захисту у складі нежитлової будівлі за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Полтавського району Полтавської області та відсутності її власника прокурор до матеріалів справи додав лист ПАП "Диканське" №99 від 11.09.2023 щодо відсутності на балансі підприємства протирадіаційного укриття №61428 та ймовірності його перебування в комунальній власності, лист виконавчого комітету Диканської селищної ради №4732/02.1-33 від 07.12.2023 щодо відсутності інформації про належність захисної споруди співвласникам нежитлової споруди. При цьому такі листи не є первинними документами, на підставі яких можна встановити належність спірного протирадіаційного укриття, а є лише інформаційними відповідями на запити прокурора, до яких не долучені будь-які документи, на підставі яких можна віднести його до безхазяйного нерухомого майна. За доводами відповідача, прокурором не долучено до матеріалів справи інформацію ДСНС з загальнодержавного електронного обліку захисних споруд щодо протирадіаційного укриття №61428, яка б визначила його форму власності.
У відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 26.02.2024 /а.с. 70-72/, прокурор наполягає на тому, що доводи відзиву безпідставні, необґрунтовані та такі, що суперечать вимогам законодавства через намагання відповідача зняти з себе відповідальність за стан цивільного захисту населення на підпорядкованій території. Зазначає, що відповідно до листа Диканської селищної ради №4732/02.1-33 від 07.12.2023, відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 27.12.2005 за територіальною громадою с. Великі Будища зареєстровано право власності на нежитлові приміщення, розташовані за адресою: Полтавська область, Диканський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, а саме: №4 площею 14,7 кв.м., №5 площею 26,3 кв.м., №6 площею 12,4 кв.м., №7 площею 16,8 кв.м., №8 площею 12,5 кв.м., №9 площею 13,9 кв.м., №10 площею 5,6 кв.м., №18 площею 68,0 кв.м., загальною площею 170,2 кв.м., в загальному користуванні нежитлові приміщення №1 площею 4,9 кв.м., №2 площею 25,8 кв.м., №3 площею 15,5 кв.м., загальною площею 46,2 кв.м. Щодо захисної споруди цивільного захисту №61428, розташованої за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, зазначена захисна споруда на балансовому обліку виконавчого комітету Диканської селищної ради не перебуває та право власності за Диканською територіальною громадою не зареєстроване. Посилання відповідача щодо перебування спірної споруди цивільного захисту у власності ПАП "Диканське" або будь-якого іншого суб`єкта не відповідають дійсності, оскільки відповідно до правовстановлюючих документів, а саме: договорів купівлі-продажу, указана споруда цивільного захисту не була відчужена ПАП "Диканське" та будь-кому іншому. Держава повинна дбати про безпеку цивільного населення, особливо в умовах воєнного стану. Слід ужити усіх практично можливих заходів, щоб уникнути випадкової загибелі цивільного населення, поранення цивільних осіб або принаймні звести такі випадки до мінімуму. Водночас, твердження відповідача Диканської селищної ради щодо належності спірної споруди цивільного захисту ПАП "Диканське" свідчить про намагання ухилитися від виконання визначеного законом обов`язку щодо захисту прав та законних інтересів територіальної громади в умовах воєнного стану. Вищевикладене свідчить про умисну бездіяльність Диканської селищної ради та байдуже ставлення до інтересів жителів територіальної громади, які вона має представляти та захищати.
У запереченнях, що надійшли до суду 04.03.2024 /а.с. 76-83/, відповідач наполягає на тому, що за передавальним актом основних засобів, затвердженим 05.02.2021 селищним головою Давиденком С.О., до Диканської селищної ради (поставлено на баланс виконавчого комітету) перейшло право власності на адмінбудинок (1 поверх) Великобудищанської сільської ради. Однак, акт не містить про прийняття в комунальну власність як у складі адмінбудівлі, так і окремого об`єкта протирадіаційного укриття №61428. Зазначене підтверджується також долученим прокурором до матеріалів справи листом Диканської селищної ради вих.№4732/02.1-33, у якому вказано, що протирадіаційного укриття №61428 на балансовому обліку виконавчого комітету Диканської селищної ради та у власності Диканської селищної територіальної громади не перебуває. Доводи прокурора про те, що Диканська селищна рада наділена повноваженнями управляти спірним протирадіаційного укриття, спростовуються вищезазначеними обставинами. При цьому, посилаючись на те, що Диканську селищну раду визначено відповідачем у справі та пред`явлено до неї вимоги, прокурор зазначив про відсутність органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом до органу місцевого самоврядування у спірних правовідносинах. Однак, такі доводи прокурора є необґрунтованими, оскільки такими повноваженнями у спірних правовідносинах наділена Державна служба з надзвичайних ситуацій.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 27.11.2005 за Великобудищанською сільською радою зареєстровано право власності на нежитлові приміщення загальною площею 694,5 кв.м., розташовані за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області /а.с. 9 /.
На підставі договору купівлі-продажу від 15.01.2014 продавець - територіальна громада села Великі Будища в особі Великобудищанської сільської ради Диканського району Полтавської області відчужила покупцю - Приватному агропідприємству "Диканське" (далі - ПАП "Диканське") у власність 53/100 частин вказаної нежитлової будівлі, серед яких не значиться приміщення протирадіаційного укриття №61428 /а.с. 11/.
За даними технічного паспорта, виготовленого 25.04.2014 (інвентаризаційна справа №36972) ПП Полтавське бюро технічної інвентаризації "Інвентаризатор" на замовлення ПАП "Диканське" на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційного укриття №61428, за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області, знаходиться протирадіаційне укриття №61428, площею 50,6 кв.м. місткістю 50 осіб /а.с. 20-26/.
На підставі договору купівлі-продажу від 17.05.2017 5/100 будівлі відчужено фізичній особі ОСОБА_1 /а.с. 12-13/.
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна: у власності держави в особі Міністерства транспорту та зв`язку України в господарському віданні Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта" знаходиться 1/100 частин будівлі, за Великобудищанською сільською радою зареєстровано 30/100 частин будівлі /а.с. 7-8/.
Відповідно до облікової картки сховища (протирадіаційного укриття) №61428 дане укриття перебуває у приватній власності ПАП "Диканське" /а.с. 31-32/.
Водночас, згідно з актом оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.07.2022 протирадіаційне (ПРУ) №61428, що розміщене за адресою: Полтавська область, Полтавський район (Диканський район), с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, визначено як обмежено готове до використання та призначенням та таке, що підлягає приведенню укриття у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту" /а.с. 27-30/.
При цьому на підставі рішення 2-го пленарного засідання 2-ї (позачергової) сесії Диканської селищної ради 8-го скликання №28 від 11.12.2020 "Про початок реорганізації сільських рад та їх виконавчих комітетів шляхом приєднання до Диканської селищної ради" розпочато процедуру реорганізації, у тому числі Великобудищанської сільської ради. У пункті 2 вказаного рішення передбачено, що Диканська селищна рада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Великобудищанської сільської ради /а.с. 33-35/.
25.08.2023 Диканською окружною прокуратурою на ім`я директора ПАП "Диканське" оформлено вимогу за №51-4250вих23, у якій зазначено про необхідність терміново надати до прокуратури наступну інформацію:
- чи перебуває споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №61428 площею 50,6 кв.м., розташоване за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, на підставі права приватної власності/оренди чи інших титулів на балансі ПАП "Диканське". Якщо так - долучити копії підтверджуючих документів;
- чи відчужувалася вищевказана споруда цивільного захисту Великобудищанською сільською радою, як продавцем, ПАП "Диканське", як покупцю, на підставі договору купівлі-продажу від 15.01.2014;
- підстави розробки ПАП "Диканське" технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття №61428 площею 50,6 кв.м., розташоване за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31. До інформації - долучити копію відповідного технічного паспорту /а.с. 36/.
Листом від 11.09.2023 № 99 ПАП "Диканське" повідомило Диканську окружну прокуратуру, що для набуття права власності на другий поверх будівлі, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31, с. Великі Будища, та в рамках благодійної співпраці із Великобудищанською сільською радою ПАП "Диканське" замовило технічну інвентаризацію всієї будівлі і після виготовлення всіх технічних паспортів придбало другий поверх указаної будівлі. Той факт, що замовником технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту є ПАП "Диканське", не є підставою для набуття як прав власності, так і прав користування на таку споруду. ПАП "Диканське" є власником лише другого поверху, а не підвального приміщення цієї будівлі. На балансі ПАП "Диканське" не перебувають захисні споруди цивільного захисту, підприємство не є балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту /а.с. 37/.
Враховуючи отримання наведеного листа, Диканська окружна прокуратура Полтавської області направила на адресу Диканської селищної ради лист від 28.11.2023 №51-6069вих23 з проханням у строк до 12.12.2023 надати до прокуратури інформацію стосовно того, чи відчужувалася споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №61428 площею 50,6 кв.м. під час укладання договорів купівлі-продажу із ПАП "Диканське" від 15.01.2014, із ОСОБА_1 від 17.05.2017, або інших правочинів, чи залишилася у власності територіальної громади с. Великі Будища /а.с. 38/.
Виконавчий комітет Диканської селищної ради листом від 07.12.2023 №4732/02.1-33 повідомив наступне: під час реорганізації Великобудищанської сільської ради шляхом приєднання її до Диканської селищної ради вся власність Великобудищанської сільської ради була передана Диканській селищній територіальній громаді в особі Диканської селищної ради. Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 27.12.2005 за територіальною громадою села Великі Будища було зареєстроване право власності на нежитлові приміщення, розташовані за адресою: Полтавська область, Диканський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, а саме: №4 площею 14,7 кв.м., №5 площею 26,3 кв.м., №6 площею 12,4 кв.м., №7 площею 16,8 кв.м., №8 площею 12,5 кв.м., №9 площею 13,9 кв.м., №10 площею 5,6 кв.м., №18 площею 68,0 кв.м., загальною площею 170,2 кв.м., в загальному користуванні нежитлові приміщення №1 площею 4,9 кв.м., №2 площею 25,8 кв.м., №3 площею 15,5 кв.м., загальною площею 46,2 кв.м. Щодо захисної споруди цивільного захисту №61428, розташованої за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Великі Будища, вул. Юрія Кононенка, 31, зазначена захисна споруда на балансовому обліку виконавчого комітету Диканської селищної ради не перебуває та право власності за Диканською територіальною громадою не зареєстроване. Враховуючи, що у виконавчому комітеті Диканської селищної ради відсутні договори купівлі-продажу із ПАП "Диканське" від 15.01.2014 та із ОСОБА_1 від 17.05.2017, надати інформацію щодо включення споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №61428 до предмету цих правочинів немає можливості /а.с. 39/.
За доводами прокурора, Диканською селищною радою допущено протиправну бездіяльність, оскільки до її завдань належить здійснення процедури з набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, що і стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закону №280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Відповідно до частини третьої статті 16 Закону №280 матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Частиною п`ятою статті 16 Закону №280 визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону №280 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно зі статтею 25 Закону №280 селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 60 Закону №280 визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-VI від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням у статті 2 Закону №1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно із Законом України 22.02.2024 № 3588-IX редакція наведеної частини статті 3 Закону №1952-VI викладена в наступній редакції: речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають, змінюються та припиняються з моменту такої реєстрації.
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 18 Закону №1952-VI взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
З вищевикладеним норм вбачається, що селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
При цьому сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Звернення прокурора до суду у спірному випадку спрямоване на задоволення суспільної потреби - взяття на облік безхазяйного майна, що надасть можливість здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства.
Враховуючи вищенаведене, суд погоджується з доводами позивача з приводу того, що у даному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави.
Процедура визнанням майна безхазяйним передбачена статтею 335 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), відповідно до змісту якої безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до статті 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно з частиною першою статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Статтею 329 ЦК України передбачено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №1952-VI у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
У Державному реєстрі прав також реєструються передбачені законом речові права та їх обтяження на об`єкти незавершеного будівництва та майбутні об`єкти нерухомості.
Верховний Суд у постанові від 21.06.2024 у справі №420/19870/21, дійшов таких правових висновків про застосування статті 355 ЦК України у питанні взяття на облік безхазяйних нерухомих речей:
(1) безхазяйною нерухомою річчю є нерухоме майно, яке відповідає двом умовам:
- відомості про це майно відсутні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
- власник цього майна невідомий органу місцевого самоврядування, на території якого воно розміщене;
(2) орган місцевого самоврядування, на території якого розміщено безхазяйну нерухому річ, зобов`язаний звернутися із заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, для взяття безхазяйної нерухомої речі на облік. Оскільки частину другу статті 355 ЦК України сформульовано імперативно, звернення з відповідною заявою є обов`язком, а не правом органу місцевого самоврядування.
Споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №61428, що знаходиться по вул. Юрія Кононенка, 31 у с. Великі Будища Полтавського (раніше Диканський) району, Полтавської області, належить до нерухомого майна, щодо якого має проводитися державна реєстрація прав.
Відомості про право власності та інші речові права на протирадіаційне укриття №61428 повинні бути зареєстровані у відповідному Реєстрі. Однак такі відомості у реєстрі відсутні.
Відповідно до частини першої статті 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Твердження відповідача про те, що згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.07.2022, облікової картки та паспорту протирадіаційного укриття №61428 право власності на протирадіаційне укриття №61428 належить саме ПАП "Диканське" є безпідставними та неправовим, оскільки ці документи не являються тими документами, які відповідно до вимог чинного законодавства можуть підтверджувати чи спростовувати наявність чи відсутність у ПАП "Диканське" права приватної власності на протирадіаційне укриття №61428.
Фактична передача протирадіаційного укриття №61428 у приватну власність ПАП "Диканське", як і її перебування на балансі ПАП "Диканське", не знайшли свого підтвердження в ході розгляду цієї справи.
Суд зауважує, що відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 27.11.2005 за Великобудищанською сільською радою зареєстровано право власності на нежитлові приміщення загальною площею 694,5 кв.м., розташовані за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області /а.с. 9/.
При цьому на підставі договору купівлі-продажу від 15.01.2014 продавець - територіальна громада села Великі Будища в особі Великобудищанської сільської ради Диканського району Полтавської області відчужила покупцю - ПАП "Диканське" у власність 53/100 частин вказаної нежитлової будівлі, серед яких не значиться приміщення протирадіаційного укриття №61428 /а.с. 11/.
Також на підставі договору купівлі-продажу від 17.05.2017 фізичній особі ОСОБА_1 відчужено 5/100 будівлі, що складається з: підсобного приміщення площею 3,9 кв.м., аптеки площею 23,1 кв.м., приміщення для зберігання медикаментів площею 6,4 кв.м., вбиральні площею 1,6 кв.м., загальна площа 35,0 кв.м., тобто серед відчуженого не значиться приміщення протирадіаційного укриття №61428 /а.с. 11/. /а.с. 12-13/.
Окрім цього, у власності держави в особі Міністерства транспорту та зв`язку України в господарському віданні Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта" знаходиться 1/100 частин будівлі, за Великобудищанською сільською радою зареєстровано 30/100 частин будівлі /а.с. 7-8/.
З огляду на викладене, будь-які відомості та підтверджуючі документи про передачу у власність ПАП "Диканське", фізичної особи ОСОБА_1 чи будь-яких інших суб`єктів приміщення протирадіаційного укриття №61428 за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області, як і відомості про її перебування на їх балансі, відсутні.
Суд зазначає, той факт, що замовником технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту є ПАП "Диканське", жодним чином не є підставою для набуття як прав власності, так і прав користування на таку споруду саме ПАП "Диканське".
Крім того, як вищенаведено, згідно з листом ПАП "Диканське" від 11.09.2023 № 99 підприємство пояснило підстави замовлення технічного паспорту: для набуття права власності на другий поверх будівлі, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31, с. Великі Будища, та в рамках благодійної співпраці із Великобудищанською сільською радою ПАП "Диканське" замовило технічну інвентаризацію всієї будівлі і після виготовлення всіх технічних паспортів придбало лише другий поверх вказаної будівлі.
Зважаючи на вищенаведене, з метою уникнення загрози заподіяння шкоди інтересам держави у сфері запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, пов`язаних з неналежним утриманням захисної споруди цивільного захисту та готовності її до використання за призначенням, саме Диканська селищна рада зобов`язана вживати дії, спрямовані на визначення правового статусу протирадіаційного укриття №61428. Якщо його власник невідомий, Диканська селищна рада має обов`язок взяти протирадіаційне укриття №61428 на облік як безхазяйне майно шляхом звернення із відповідною заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Статтею 36-1 Закону №280 визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо організації та забезпечення цивільного захисту, до яких належать повноваження щодо виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані; забезпечення виконання передбачених законодавством вимог щодо пожежної та техногенної безпеки на відповідних територіях; розроблення, забезпечення та виконання визначених законодавством планів у сфері цивільного захисту; виконання на відповідній території передбачених законодавством заходів щодо радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків надзвичайних ситуацій.
Диканська селищна рада є, в даному випадку, уповноваженим органом місцевого самоврядування для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйного майна, у тому числі споруди цивільного захисту, розташованої на території громади сел. Диканька.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовну заяву слід задовольнити з викладених вище підстав.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки докази про такі судові витрати суду не надано, то підстави для їх розподілу відсутні, а судовий збір у цьому випадку відшкодуванню не підлягає.
Отже, у задоволенні клопотання прокурора про стягнення судового збору слід відмовити.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 139, 243-246, 250, 255, 287, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Незалежності, 64а, сел. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 02910060) в інтересах держави в особі Диканської селищної територіальної громади до Диканської селищної ради (вул. Незалежності, 133, сел. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 21046503) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Диканської селищної ради щодо невжиття заходів з набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - протирадіаційне укриття №61428, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області.
Зобов`язати Диканську селищну раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйного нерухомого майна на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме - протирадіаційне укриття №61428, що знаходиться за адресою: вул. Юрія Кононенка, 31 в с. Великі Будища Диканського району (нині - Полтавський район) Полтавської області.
У задоволенні клопотання прокурора про стягнення судового збору відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123983698 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні