РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
19 грудня 2024 року м. РівнеСправа №460/27375/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративної справи за позовом:
ОСОБА_1 доСарненського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Сарненського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - Сарненський ВДРАЦС, відповідач), у якому просить:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви позивача про внесення змін до актового запису №341 від 24.11.2015 про народження ОСОБА_2 ;
зобов`язати відповідача розглянути заяву позивача про внесення змін до актового запису № 341 від 24.11.2015 про народження ОСОБА_3 та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що заочним рішенням Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного суду від 04.07.2023, визнано ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьком дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . У зв`язку з чим, в жовтні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою щодо виконання такого судового рішення та внесення змін у актовий запис про народження дитини щодо батьківства ОСОБА_1 . За результатами розгляду заяви позивача відповідач листом за №1411/539-3415-03-09 від 31.10.2023 повідомив про відсутність підстав для внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_3 . Свою відмову відповідач мотивував тим, що у вказаному судовому рішенні не зазначено про внесення відповідних змін до актового запису про народження дитини, в інтересах якої виноситься рішення суду. Покликаючись до положень статей 9, 22 Закону України «Про реєстрацію актів цивільного стану», п. 1.1 розділу І, п.2.12 розділу ІІ Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України № 96/5 від 12.01.2011, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 за № 55/18793, позивач зазначив, що за результатами розгляду заяви про внесення змін до актового запису про народження дитини, за наявності достатніх підстав, орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов`язаний прийняти рішення у формі висновку за формою, затвердженою Додатком 2 до таких Правил, внести записи в реєстр та видати нове свідоцтво про народження. В той же час, відповідач за результатами розгляду заяви не прийняв жодного рішення (позитивного або негативного для позивача) у формі висновку, а лише повідомив позивача листом про надання інформації про відсутність підстав для внесення змін, який не є рішенням в розумінні КАС України та не створює конкретних правових наслідків для позивача, а носить лише інформаційний характер. Позивач вважає, що оскільки рішенням районного суду по справі № 572/2969/21 його визнано батьком дитини, то зазначене є правовою підставою для прийняття відповідачем обґрунтованого висновку про внесення змін до актового запису про народження.
Ухвалою від 01.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву, а позивачем - відповіді на відзив.
Ухвалою від 14.12.2023 у відповідача витребувано додаткові докази.
У встановлений судом строк відповідач відзиву не подав.
Разом з тим, в наданому суду листі від 08.12.2023 №1536-34.15-04-01 «Про надання інформації» відповідач зазначив, що заява про визнання батьківства від ОСОБА_1 не надходила до органу реєстрації актів цивільного стану ні під час проведення державної реєстрації, ні після. Також при особистому зверненні ОСОБА_1 було надано роз`яснення щодо можливості подачі заяви про визнання батьківства. Сарненський ВДРАЦС вважає, що він не може бути відповідачем, так як не є правоуповноваженим суб`єктом, що порушив суб`єктивні права, свободи чи інтереси позивача. Зазначив, що відповідно до п. 2 ст. 319 ЦПК України рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами. Тому має бути конкретне зобов`язання відділу на вчинення відповідних дій. Так в рішенні Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21 про визнання батьківства зазначено лише про встановлення факту, а не про внесення відповідних змін до актового запису про народження дитини, в інтересах якої виноситься рішення суду. Таким чином, у зв`язку з відсутністю достатніх правових підстав, відповідач не може задовольнити вимоги, викладені у позовній заяві ОСОБА_1 .
З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив та врахував такі фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 01.11.1994 проживає в с-щі Клесів Сарненського району Рівненської області, що підтверджується довідкою про реєстрацію місця проживання від 23.09.2021 №707.
Згідно зі свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим 24.11.2015 Відділом державної реєстрації актів цивільного стану Сарненського районного управління юстиції у Рівненській області, ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Сарни Сарненського району Рівненської області, про що 24.11.2015 складено відповідний актовий запис №341. Батьками ОСОБА_3 є:
Батько - ОСОБА_4 ;
Мати - ОСОБА_5 .
Заочним рішенням Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21, яке набрало законної сили 04.07.2023, визнано ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьком дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , матір`ю якої є ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; стягнуто з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на утримання доньки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , аліменти у розмірі 1/4 частини усіх видів заробітку (доходу), але не менше 50 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісяця, починаючи з дня пред`явлення позову, до досягнення дитиною повноліття.
31.10.2023 ОСОБА_1 звернувся до Сарненського ВДРАЦС із заявою такого змісту: "Прошу виконати рішення Сарненського районного суду від 11 липня 2022 року справа №572/2969/21".
Листом від 31.10.2023 №1411/539-34.15-03-09 Сарненський ВДРАЦС повідомив позивача про неможливість виконання його заяви. Зазначив, що відповідно до п. 2 ст. 319 ЦПК України рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами. Тому має бути конкретне зобов`язання відділу на вчинення відповідних дій. Так в рішенні Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21 про визнання батьківства зазначено лише про встановлення факту, а не про внесення відповідних змін до актового запису про народження дитини, в інтересах якої виноситься рішення суду. Таким чином, у зв`язку з відсутністю достатніх правових підстав, відповідач не може задовольнити вимоги, викладені у заяві.
Вважаючи поведінку органу РАЦСУ щодо нерозгляду заяви від 31.10.2024 протиправною бездіяльністю, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд враховує таке.
Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 №2398-VI (далі - Закон №2398-VI), який регулює відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану та не поширюється на порядок проведення реєстрації громадянства України (ст. 1).
Відповідно до частини першої статті 6 Закону №2398-VI відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Згідно з частинами першою - третьою статті 9 Закону №2398-VI державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.
Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.
Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Актовий запис цивільного стану складається у двох примірниках.
Інформація, що міститься в актовому записі цивільного стану, є конфіденційною і не підлягає розголошенню.
Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
За змістом частин першої - четвертої статті 22 Закону №2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.
За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.
Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
Згідно з частиною п`ятою статті 9 Закону №2398-VI правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 затверджено Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Правила № 96/5).
Згідно із пунктом 1.1 Правил №96/5 внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
Відповідно до пункту 2.1 Правил №96/5 заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України) (абз. 1).
Заява про визнання батьківства, яка є підставою для внесення змін, може бути подана до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про народження (крім випадків, коли актовий запис про народження складено дипломатичним представництвом або консульською установою України) або за місцем постановлення рішення суду про визнання батьківства (абз. 9).
Реєстрація заяв про внесення змін до актових записів цивільного стану, поданих до відділу державної реєстрації актів цивільного стану заявником особисто та отриманих від інших відділів, проводиться у журналі обліку заяв встановленої форми (абз. 10).
Відповідно до п. 1.5 Правил №96/5 заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником (абз. 1).
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану використовує усі відомості, отримані за результатами відповідної перевірки, для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання (абз. 4).
Якщо підставою для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання є рішення суду або якщо певне рішення суду є необхідним для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання за зверненням заявника проводиться виключно на підставі примірника рішення суду в електронній формі, отриманого у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Державним реєстром актів цивільного стану громадян, що здійснюється інформаційно-комунікаційними засобами в електронній формі у порядку, встановленому Державною судовою адміністрацією України спільно з Міністерством юстиції України (абз. 8).
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України не вправі відмовити громадянину в прийнятті та розгляді заяви про внесення змін (пункт 2.3 Правил №96/5).
Таким чином, заява про внесення змін до актового запису цивільного стану приймається органом РАЦС шляхом її формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, яка роздруковується посадовою особою та підписується заявником. При цьому, орган РАЦС не вправі відмовити громадянину в прийнятті та розгляді заяви про внесення змін.
Як встановлено судом з матеріалів справи, 31.10.2023 позивач звернувся до Сарненського ВДРАЦС із власноручно написаною заявою, у якій просив виконати рішення Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21.
Вказана заява зареєстрована за вх.№ 539/34.15-03-09 від 31.10.2023.
Означеним судовим рішенням позивача визнано батьком дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Отже, є очевидним намір позивача при зверненні до органу державної реєстрації актів цивільного стану на виконання судового рішення внести про нього відомості як про батька дитини до актового запису про народження дитини.
Відповідач таких обставин не заперечує та не вказує про необізнаність зі змістом відповідного судового рішення.
Суд зауважує, що всупереч вимогам п. 1.5 Правил №96/5 при особистому зверненні позивача відповідачем не здійснено формування заяви про внесення змін до актового запису цивільного стану та її реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, що, фактично, призвело до неприйняття такої заяви у встановленому порядку та, як наслідок, відмови в розгляді заяви про внесення змін до актового запису, що не відповідає вимогам пункту 2.3 Правил №96/5.
Відповідно до частини другої до статті 125 Сімейного кодексу України, якщо мати та батько дитини не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від батька визначається: 1) за заявою матері та батька дитини; 2) за рішенням суду.
Згідно із статтею 134 Сімейного кодексу України на підставі заяв осіб, зазначених у статті 126 цього Кодексу, або рішення суду орган державної реєстрації актів цивільного стану вносить відповідні зміни до актового запису про народження, складеного органами державної реєстрації актів цивільного стану України, та видає нове Свідоцтво про народження.
Відповідно до підпункту 2.13.1 пункту 2.13 Правил №96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану.
Пунктом 2.16 Правил №96/5 передбачено, що зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян (абз. 1).
Підпунктом 2.16.4 пункту 2.16 Правил №96/5 визначено, що на підставі рішення суду про визнання батьківства (материнства) в актовому записі про народження змінюються відомості про батька та вносяться пов`язані з цим інші зміни згідно із зазначеними в рішенні суду.
При цьому, суд наголошує, що відповідно до положень абзаців 4, 8 пункту 1.5 Правил №96/5 орган РАЦС використовує усі відомості, отримані за результатами відповідної перевірки, для внесення змін до актового запису цивільного стану, а в разі якщо підставою для внесення змін до актових записів цивільного стану є рішення суду, внесення таких змін за зверненням заявника проводиться виключно на підставі примірника рішення суду в електронній формі, отриманого органом РАЦС у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Державним реєстром актів цивільного стану громадян, що здійснюється інформаційно-комунікаційними засобами в електронній формі у порядку, встановленому Державною судовою адміністрацією України спільно з Міністерством юстиції України.
Враховуючи викладене, суд вважає, що рішення Сарненського районного суду Рівненської області від 11.07.2022 у справі №572/2969/21, яким встановлено факт батьківства ОСОБА_1 відносно дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є належною підставою для внесення змін в актовий запис про народження №341 від 24.11.2015, безвідносно до того, був орган РАЦС учасником відповідної судової справи, чи ні. При цьому, чинне законодавство України не визначає необхідним ухвалення судами додаткових судових рішень щодо зобов`язання суб`єкта владних повноважень внести зміни до актового запису про народження дитини за фактом батьківства, встановленим судовим рішенням, як уважає відповідач, у разі якщо батько дитини звернувся до органу державної реєстрації з відповідною заявою, спрямованою на виконання судового рішення про визнання батьківства.
Разом з тим, відповідачем не було внесено змін до актового запису про народження дитини на підставі судового рішення від 11.07.2022 у справі №572/2969/21 щодо відомостей про батька.
Крім цього, не дотримуючись установленої процедури, відповідачем в спірній ситуації не складено висновку за результатами розгляду отриманої від позивача заяви, а також і не отримано примірника рішення суду в електронній формі у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Державним реєстром актів цивільного стану громадян, що здійснюється інформаційно-комунікаційними засобами в електронній формі у порядку, встановленому Державною судовою адміністрацією України спільно з Міністерством юстиції України. Докази протилежного у справі відсутні і на їх наявність відповідач не покликається.
У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.04.2019 у справі № 342/158/17 суд касаційної інстанції зазначив, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За встановлених обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем у спірних правовідносинах допущено протиправну бездіяльність, яка порушує права та законі інтереси позивача, оскільки Сарненським ВДРАЦС не розглянуто в установленому порядку заяву ОСОБА_1 від 31.10.2023 за вх.№539/34.15-03-09 відповідно до вимог Закону №2398-VI та положень Правил №96/5.
Отже суд констатує, що подана позивачем заява залишається не вирішеною по суті.
Згідно з абз. 1 п. 1.7 Правил №96/5 зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.
Пунктом 1.10 Правил №96/5 визначено, що питання про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання розглядається у строк, що не перевищує трьох місяців, з дня подання відповідної заяви до відділу державної реєстрації актів цивільного стану (абз. 1).
У разі якщо актові записи цивільного стану, до яких потрібно внести зміни та на підставі яких вирішується питання щодо внесення змін, поновлення та анулювання, зберігаються в архіві відділу державної реєстрації актів цивільного стану України, до якого подано відповідну заяву, а також якщо зазначені в заяві відомості або інші подані заявником документи не потребують перевірки, питання про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання розглядається у строк, що не перевищує п`ятнадцяти робочих днів (абз. 3).
Суд зауважує, що прийняття відповідного рішення за наслідками розгляду заяви про внесення змін до актового запису є компетенцією органу РАЦС за місцем зберігання відповідного актового запису.
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
У разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про:
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За змістом ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Враховуючи викладене, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Сарненський ВДРАЦС розглянути заяву позивача від 31.10.2023 за вх.№539/34.15-03-09, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач всупереч вимогам КАС України не довів правомірності спірної поведінки. Натомість позовні вимоги підтверджені належними й допустимими доказами, а тому позов підлягає задоволенню повністю.
Судові витрати по сплаті судового збору суд присуджує на користь позивача відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до Сарненського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Сарненського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 від 31.10.2023 за вх.№539/34.15-03-09 відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5.
Зобов`язати Сарненський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.10.2023 за вх.№539/34.15-03-09 та прийняти рішення з питання внесення змін до актового запису № 341 від 24.11.2015 про народження ОСОБА_3 відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Сарненського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1073,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач - Сарненський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Широка, 31, м. Сарни, Сарненський р-н, Рівненська обл., 34503. ЄДРПОУ/РНОКПП 34784751)
Повний текст рішення складений 19 грудня 2024 року.
Суддя Н.О. Дорошенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123984065 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.О. Дорошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні