Рішення
від 23.12.2024 по справі 500/6809/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/6809/24

23 грудня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування висновку, -

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради (далі позивач, КП ТМТКЕ) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Управління Західного офісу Держаудитслужби (далі відповідач), в якій просив суд визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі від 30.10.2024 року №UA-2024-08-12-001684-а.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що зазначені у Висновку про результати моніторингу закупівлі №UA-2024-08-12-001684-а (надалі - Висновок) порушення є безпідставними, необґрунтованими та суперечать положенням законодавства України у сфері закупівель, а тому таке рішення Держаудитслужби підлягає скасуванню.

Ухвалою суду 18.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, а також вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачем подано до суду 29.09.2023 відзив на позовну заяву, в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, мотивуючи тим, що Висновок складено і затверджено правомірно та в межах наданих їм повноважень.

Зазначає, що у висновку за результатами моніторингу процедури закупівлі відповідач зобов`язаний фіксувати всі виявлені порушення. Так, у висновку про результати моніторингу закупівлі від 30.10.2024 року №UA-2024-08-12-001684-а зафіксовано виявлені порушення п.43 та пп.2 п. 44 Особливостей № 1178. Також встановлено, що проведеним заходом державного фінансового контролю, Замовником, відповідно до рішення уповноваженої особи оформленого протоколом №99 від 23.02.2024, відхилено найбільш економічно вигідну пропозицію ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», чим порушено вимоги пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, а саме : у складі тендерної пропозиції учасника - ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» надано сертифікат відповідності (№ UA.056.П.00080-24), виданий ПАТ «Укртатнафта». Тобто, не виконана вимога тендерної документації, що сертифікат має бути виданий Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності.

Зазначає, що відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо вона не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Як наслідок, позивач, всупереч вимогам п. 43 Особливостей не надав можливості Учаснику ТОВ УКРНАФТА-ПОСТАЧ усунути невідповідність в документах його тендерної пропозиції, внаслідок чого в порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей безпідставно відхилив тендерну пропозицію ТОВ УКРНАФТА-ПОСТАЧ з меншою ціновою пропозицією в сумі 510 000, 00 грн. та визнав переможцем торгів ТОВ ПЕТРОЛ ПАРТНЕР з ціновою пропозицією в сумі 512 800, 00 грн., яка на 2 800, 00 грн. більша.

Звертає увагу суду, що при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «УКРНАФТА ПОСТАЧ» Позивачем не дотримано вимог законодавства та положень власної тендерної документації.

09.12.2024 представник позивача надіслав до суду додаткові пояснення у яких вкотре наголосив на невідповідність пропозиції ТОВ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ" умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, оскільки не було підтверджено технічні та якісні характеристики запропонованого бензину.

Представник відповідача, 16.12.2024, у заперечені на додаткові пояснення позивача зазначив, що учасник закупівлі ТОВ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ" повністю виконав вимоги пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, а позивач неправомірно не прийняв їх пропозицію, чим порушив принцип публічних закупівель, визначений ст. 5 Закону.

Інших заяв по суті справи від сторін не надходило. Сторони скористались своїм правом щодо подачі заяв по суті справи.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини та дійшов наступних висновків.

12.08.2024 Комунальне підприємство теплових мереж Тернопільміськтеплокомуненерго Тернопільської міської ради (далі - Заявник) оприлюднила оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями в електронній системі закупівель PROZORRO №UA-2024-08-12-001684-а з предметом закупівлі «Бензин А-95, класифікація за кодом ДК 021:2015:09132000-3 Нафта і дистиляти» та тендерну документацію з додатками, затверджену рішенням уповноваженої особи.

Переможцем тендеру визнано ТОВ "ПЕТРОЛ ПАРТНЕР" (далі ТОВ "ПЕТРОЛ ПАРТНЕР").

Наказом Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 10.10.2024 р. № 61-з «Про початок здійснення моніторингу закупівель» було розпочато моніторинг зазначеної вище процедури закупівлі.

Наказ Управління Західного офісу Держаудитслужби у Тернопільській області видано на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, що передбачено п.4 ч.2 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі».

30.10.2024 відповідачем складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-08-12-001684-а (далі - Висновок).

30.10.2024 в електронній системі закупівель було оприлюднено висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-08-12-001684-а. За результатами проведеного моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області дійшло до висновку, що КП ТМТКЕ при здійсненні зазначеної закупівлі допустило порушення пункту 43 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Із змісту Висновку вбачається, що предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII та Постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», оприлюднення інформації про закупівлю, розгляд тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення та відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради (далі Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 12.08.2024 №96, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» та товариства з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР», протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 23.02.2024 за №99, від 29.08.2024 за №100, повідомлення про намір укласти договір від 29.08.2024, договір про закупівлю від 04.09.2024 за №040418- 04/09/2024-ШКЗ16, пояснення Замовника від 14.10.2024, від 16.10.2024, від 21.10.2024 та від 28.10.2024 отримані через електронну систему закупівель.

Порушення, на думку органу фінансового контролю, полягає в тому, що Замовник (КП ТМТКЕ) всупереч вимогам п. 43 Особливостей не надав можливості Учаснику ТОВ УКРНАФТА-ПОСТАЧ усунути невідповідність в документах його тендерної пропозиції, внаслідок чого в порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей безпідставно відхилив тендерну пропозицію ТОВ УКРНАФТА-ПОСТАЧ з меншою ціновою пропозицією в сумі 510 000, 00 грн. та визнав переможцем торгів ТОВ ПЕТРОЛ ПАРТНЕР з ціновою пропозицією в сумі 512 800, 00 грн., яка на 2 800, 00 грн. більша.

Не погоджуючись із вказаним Висновком позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад, визначає, Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII Про публічні закупівлі (далі Закон № 922-VIII).

Відповідно до п.3-7 розділу Х Закону №922-VIII, установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості здійснення публічних закупівель).

Станом на час виникнення спірних правовідносин Особливості здійснення публічних закупівель діють в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 471.

Таким чином, Закон №922-VIII та Особливості здійснення публічних закупівель утворюють законодавство з публічних закупівель.

Контрольна функція за дотриманням норм законодавства з питань публічних закупівель на законодавчому рівні реалізована у статті 8 Закону № 922-VIII.

Згідно із статтею 8 цього Закону, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону. Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.

Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.

Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб`єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, орган державного фінансового контролю не приймає рішення про початок моніторингу процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, що були або є предметом розгляду органом оскарження незалежно від прийнятого органом оскарження рішення щодо таких порушень, обставин, підстав.

Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб`єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, після прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі чи після опублікування висновку, протягом наступного робочого дня з дня розміщення скарги суб`єктом оскарження в електронній системі закупівель керівник органу державного фінансового контролю або його заступник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє рішення органу державного фінансового контролю, а замовник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє виконання зобов`язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, щодо тих порушень, обставин, підстав, що стали предметом розгляду органом оскарження, з відповідним повідомленням в електронній системі закупівель.

Після оприлюднення рішення органу оскарження замовником у порядку, встановленому цією статтею, усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зазначених у висновку, здійснюється в частині, що не була предметом розгляду органом оскарження.

У разі оскарження в судовому порядку рішення органу оскарження рішення про початок моніторингу процедури закупівлі не приймається щодо тих порушень, обставин, підстав, які були або є предметом судового розгляду.

У разі наявності підстав, визначених частиною другою цієї статті, що містять ознаки порушень та які не були предметом розгляду органом оскарження та/або оскарження у судовому порядку рішення органу оскарження, рішення про початок моніторингу процедури закупівлі щодо інших ознак порушень приймається після оприлюднення рішення органу оскарження в електронній системі закупівель у порядку, встановленому статтею 18 цього Закону, або після набрання рішенням суду законної сили.

Обмін інформацією між органом державного фінансового контролю та замовником, встановлений цією статтею, здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.

Узагальнена інформація, зазначена у пункті 3 частини першої статті 9 цього Закону, подається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, Уповноваженому органу до 1 березня року, наступного за звітним бюджетним роком.

Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх перелік та порядок застосування затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, за погодженням з Уповноваженим органом.

Згідно із пунктом 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

У тендерній документації пунктом 1 Зміст і спосіб подання тендерних пропозицій розділу ІІІ Інструкція з підготовки тендерних пропозицій визначено таке:

Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації (сканованих з оригіналів та/або їхніх копій (за можливості у форматі PDF (Portable Document Format), що вимагається замовником у цій тендерній документації, а саме:

- інформації та/або документів про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, згідно із додатком 3 до тендерної документації;

- маркувань, протоколів випробувань або сертифікатів, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);

- інших документів, необхідність подання яких у складі тендерної пропозиції передбачених умовами цієї тендерної документації, у тому числі розділом VІІ тендерної документації.

Пунктом 6 Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі) розділу ІІІ Інструкція з підготовки тендерних пропозицій Тендерної документації визначено: - інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація (у разі потреби плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі), наведена у додатку 3 до тендерної документації; - учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати інформацію та/або документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником відповідно до додатку 3 тендерної документації; - тендерна пропозиція, що не відповідає зазначеним вище вимогам, буде відхилена відповідно до вимог Закону з урахуванням абзацу другому підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Пунктом 1 розділу VІІ. Інша інформація Тендерної документації визначено, що у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати на підтвердження технічних вимог предмета закупівлі: 1) згоду з умовами та інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, зокрема згоду з умовами та вимогами, які визначені у технічній специфікації (додаток 3 до тендерної документації) та гарантування їх виконання у вигляді підписаної технічної специфікації; 2) копію сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензин автомобільний, виданий Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності; 3) копії паспорта якості із зазначенням технічних характеристик пропонованого бензину; 4) копію декларації відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив на бензин автомобільний.

Аналогічні вимоги встановлені щодо підтвердження технічних вимог до предмета закупівлі встановлені пунктом 6 Додатку до Тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.

Як вбачається з матеріалів справи, учасник закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» у складі пропозиції, а саме у файлі «Технічна специфікація.pdf» подав інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію, відповідно до якої, запропонував товар - Бензин А-95 та зазначив, що якість бензину відповідає стандартам ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року №927.

З огляду на це, учасник закупівлі - ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» повністю виконав вимоги пункту 6 розділу III тендерної документації, надавши згадану вище інформацію відповідно до додатку 3 тендерної документації.

Учасник закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» у файлі «Сертифікат_паспорт_декларація Бензин А-95.pdf» подав у складі пропозиції наступні документи : - паспорт якості бензину автомобільного А-95 Євро 5-ЕО; - декларацію про відповідність технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, у якій підтверджується, що бензин автомобільний А-95 Євро 5-ЕО виготовляється за ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови»; - сертифікат відповідності (№ UA.056.П.00080-24) на бензин автомобільний А-95 Євро 5 ЕО, виданий ПАТ «Укртатнафта».

Проаналізувавши вищезазначені норми та документи, які були подані ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», суд встановив, що учасник закупівлі надав паспорт якості, декларацію про відповідність та сертифікат відповідності.

Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Пунктом 43 Особливостей №1178 установлено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).

Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

В свою чергу, згідно з підпунктом 1 пункту 44 Особливостей №1178, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Пунктом 1 розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації (копія додана до позову) установлено, зокрема, що: - якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель; - під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції); - невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо; - Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження. - учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або не виправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Частиною п`ятою статті 8 Закону передбачено, що протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель

Під час проведення моніторингу, 15.10.2024 Замовнику було надано запит чому не розміщено повідомлення з вимогою про усунення встановлених невідповідностей у пропозиції ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», адже виправлення цих невідповідностей не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі.

У відповіді від 16.10.2024, позивач зазначив, що у складі тендерної пропозиції Учасник - ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» надав сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24 на бензин автомобільний А-95 Євро 5 ЕО, виданий ПАТ «Укртатнафта», а не йому як Учаснику процедури закупівлі. Тобто Учасником процедури - ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» у складі його тендерної пропозиції на підтвердження технічних та якісних характеристик предмету закупівлі, в порушення п.6 розділу ІІІ, пункту 1 розділу VII Тендерної документації та п.6 Додатку 7 до Тендерної документації не було надано, встановленого вимогами тендерної документації, документа, а саме - сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензин автомобільний, виданий Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності. Отже, на його думку, вимогу тендерної документації, що сертифікат має бути виданий Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності Учасник - ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» не виконав, а тому Замовник не мав підстав відповідно до пункту 43 Особливостей оприлюднювати в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою до Учасника - ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» усунути невідповідності.

Однак, суд не погоджується із такими доводами позивача з підстав того, що встановивши невідповідність у документах учасника ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ», на порушення вимог пункту 43 Особливостей №1178 та залишивши поза увагою пункти 1, 2 розділу V власної тендерної документації, Замовник, в даному випадку КП ТМТКЕ не надало можливості цьому учаснику виправити зазначену невідповідність та на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 протокольним рішенням уповноваженої особи від 23.02.2023 за №99 безпідставно відхилив тендерну пропозицію ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» з меншою ціновою пропозицією в сумі 510 000,00 грн., визнав переможцем торгів ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» з ціновою пропозицією в сумі 512 800,00 грн, яка на 2 800,00 грн. більша.

Отже, такими своїми діями позивач, при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «УКРНАФТА ПОСТАЧ», не дотримався вимог законодавства, принципів здійснення публічних закупівель та положень власної тендерної документації.

Відповідно до абз. 2 ч. 8 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Більше того, на виконання даної норми Закону, Позивач - КП ТМТКЕ, 01.11.2024 в електронній системі закупівель оприлюднило інформацію про виконання зобов`язань щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, які були покладені на нього органом фінансового контролю, і які можливо було виконати, виходячи зі змісту Висновку та з урахуванням того, що процедура закупівлі на той момент була завершена, а договір від 04.09.2024 №040418-04/09/2024- ШК316 виконаний в повному обсязі.

З аналізу вищеописаного випливає, що відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.

Однак, Позивач, позбавивши ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» права на подання через електронну систему закупівель копії виданого йому сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензин автомобільний, необ`єктивно та упереджено розглянув тендерну пропозицію ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» і відхилив її, та, як наслідок, неправомірно визначив переможця закупівлі з більшою ціновою пропозицією.

Зважаючи на зазначене, за результатами моніторингу цілком обґрунтовано встановлено, що позивач на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 відхилив пропозицію учасника ТОВ УКРНАФТА-ПОСТАЧ чим позбавив останнього права на подання через електронну систему закупівель копії виданого йому сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензин автомобільний, та, як наслідок, необ`єктивно та упереджено розглянув тендерну пропозицію ТОВ «УКРНАФТАПОСТАЧ» та неправомірно визначив переможця закупівлі з більшою ціновою пропозицією.

Тому, суд приходить до переконання, що у цій частині оскаржуваний висновок офісу Держаудитслужби від 30.10.2024 є правомірними та підставним, позаяк своїми діями позивача допустив порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, що призвело до порушення вимог пункту 43 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Щодо зазначення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Висновку від 30.10.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-08-12-001684-а про зобов`язання позивача здійснити заходи (зокрема , проведення роз`яснювальної роботи, економічних навчань, тощо), направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, слід зазначити наступне.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

На виконання легітимної мети проведення моніторингу - запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, вимогами Закону № 922-VIII передбачено обов`язкове зазначення у висновку опису встановлених порушень та зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Згідно пункту 3 статті 8 Закону № 2939-ХІІ орган державного фінансового контролю вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб.

Відповідно до пункту 15 частини першої статті 10 Закону № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право порушувати перед керівниками відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях.

Відповідно до оскаржуваного висновку офіс Держаудитслужби зобов`язав позивача здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень.

Законом № 922-VIII чи іншим нормативно-правовим актом не встановлено способу усунення того чи іншого порушення законодавства у сфері закупівель, який органу державного фінансового контролю належить вказувати у висновку про результат моніторингу процедури закупівлі. Тож при визначенні способу усунення порушення орган державного фінансового контролю у кожному випадку визначає той спосіб, що відповідає інтересам держави, що полягає в дотриманні законодавства та принципам проведення закупівель.

Суб`єкт владних повноважень встановивши наявність порушень під час проведення спірної закупівлі дійшов висновку про застосування до Замовника превентивного заходу, що не вимагає розірвання договірних відносин, однак така вимога відповідача була скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.

Верховний Суд у постанові від 01 лютого 2024 року по справі № 160/18391/22 відмітив, що проведення перевірки органом державного фінансового контролю здійснюється з метою корегування роботи підконтрольного суб`єкта та приведення його діяльності відповідно до вимог законодавства. Наслідком такої перевірки є складання висновку, що містить інформацію про виявлені порушення. Одночасно, з метою коригування діяльності об`єкта перевірки, у такому висновку може бути зазначено і вимогу усунути виявлені порушення та способи їхнього усунення, що є обов`язковим до виконання.

Разом з тим, у разі не суттєвості виявлених порушень, вимога органу державного фінансового контролю щодо необхідності у майбутньому вжити певних заходів, спрямованих на уникнення таких порушень, є лише превентивним заходом.

Зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить про встановлення цього порушення, наслідком якого є визначення імперативного обов`язкового способу його усунення. Проте, імперативність оскарженого висновку полягає в тому, що його приписи зобов`язують позивача утриматись від певних дій у майбутньому, а отже, в цій частині відповідач чітко окреслив спосіб усунення порушень.

В постанові від 14.03.2024 року №160/3288/21 Верховний Суд також зауважив, що застосований органом державного фінансового контролю спосіб усунення виявлених порушень, а саме «здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому», є превентивним заходом, що не вимагає розірвання договірних відносин. Така вимога відповідача скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.

Застосований до позивача захід впливу має лише спонукальний характер, направлений на забезпечення ним у майбутньому виконання вимог законодавства у сфері закупівель товарів та послуг, а тому не створює для позивача правових наслідків за цією закупівлею, що була предметом перевірки, та не створює жодних негативних наслідків для позивача, оскільки не зобов`язує його прийняти конкретне рішення.

Такий підхід узгоджується також із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 15.06.2023 у справі № 160/15844/22, від 21.12.2023 у справі № 160/18147/22 та від 30 березня 2023 року по справі № 420/11945/21.

Підсумовуючи наведені мотиви, суд дійшов висновку, що висновок Держаудитслужби від 30.10.2024 року про результати моніторингу закупівлі № UA-2024-08-12-001684-а є таким, що відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям законності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, суд приходить до переконання, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування висновку від 30.10.2024 «Про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024- 08-12-001684-а», - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 23 грудня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Івана Франка, 16,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46025, код ЄДРПОУ/РНОКПП 14034534);

відповідач:

- Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46021, код ЄДРПОУ/РНОКПП 40913637);

Головуючий суддяОсташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123985664
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —500/6809/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні