Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 р. Справа № 520/26336/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради, 12 Регіональної військово-лікарської комісії (Харківська, Полтавська, Сумська області) Державної організації Військово-медичний клінічний центр північного регіону військової частини НОМЕР_1 , Комунального некомерційного підприємства "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради про скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд (з урахуванням уточненої позовної заяви):
1. визнати протиправною та скасувати постанову (довідку) позаштатної постійно діючої ВЛК КНП "МП 24" ХМР від 30.08.2024 №5/214;
2. визнати протиправним та скасувати рішення від 11.09.2024 №4258 12 Регіональної військово-лікарської комісії (Харківська, Полтавська, Сумська області) Державної організації Військово-медичний клінічний центр північного регіону військової частини НОМЕР_1 ;
3. зобов`язати ВЛК КНП "МП 24" ХМР призначити та провести стаціонарне обстеження (в тому числі рентгенологічне (КТ, МРТ) дослідження) та лікування, відповідно до наказу №402, та провести повторний медичний огляд ВЛК.
Мотивуючи позов позивачем зазначено, що постанова (довідка) позаштатної постійно діючої ВЛК КНП "МП 24" ХМР від 30.08.2024 №5/214 підлягає скасуванню, оскільки не відповідає вимогам чинного законодавства, у тому числі ст.49 Конституції України, Наказу Міністерства Оборони України "Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України" від 14.08.2008 № 402, оскільки комісія ВЛК не провела стаціонарного обстеження, не було призначене та проведене під час медичного огляду ВЛК рентгенологічне дослідження (КТ, МРТ), комісією ВЛК не враховано схильність захворювання до рецидивів або прогресування, стійкість ремісії та особливості військової служби. Окрім того, під час медичного огляду та ухвалення висновку комісією ВЛК у оскаржуваній постанові вказаний неіснуючий діагноз. У зв`язку з чим, позивач вважає, що ВЛК КНП "МП 24" ХМР повинно провести стаціонарне обстеження (в тому числі рентгенологічне (КТ, МРТ) дослідження) та лікування, відповідно до наказу №402, та провести повторний медичний огляд ВЛК.
Ухвалою суду від 02.10.2024 відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.
Ухвалою суду від 07.11.2024 року залучено до участі в адміністративній справі №520/26336/24 співвідповідача - Комунальне некомерційне підприємство "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради.
Від відповідачів - Позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради та 12 Регіональної військово-лікарської комісії (Харківська, Полтавська, Сумська області) Державної організації Військово-медичний клінічний центр північного регіону військової частини НОМЕР_1 , відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачами не повідомлено. Ухвалу суду від 02.10.2024 направлено та доставлено відповідачам поштовим відправленням 10.10.2024 (першому відповідачу) та до електронного кабінету 03.10.2024 (другому відповідачу), що підтверджується наявними в матеріалах справи довідками та повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради, надав до суду відзив на позов, в якому заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні позову, в обґрунтування чого посилався на те, що надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення) виходить за межі судового розгляду, оскільки є компетенцією медичних працівників та посадових осіб ВЛК. Також, зазначив, що висновок позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська поліклініка № 24» Харківської міської ради ґрунтується в тому числі на проведеній рентгенографії кістково-суглобової системи. Натомість, позивач стверджує про її відсутність. Тому відповідач вважає, що у його діях відсутні порушення процедури проведення військово-лікарської комісії відносно позивача.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призваний 24.02.2022 року до Збройних Сил України по мобілізації у зв`язку з військовим станом, оголошений Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», який було введено в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року та, який діє на даний час.
Наказом командира військової частини НОМЕР_2 від 01.03.2022 №18 позивач призначений на посаду командира 1 стрілецького відділення 1 стрілецького взводу 4 стрілецької роти.
30.08.2024 року позивач пройшов медичний огляд військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради (далі - ВЛК), про що була видана Довідка (постанова) №5/314 від 30.08.2024 року.
30.08.2024 року позивачу встановлений діагноз (включаючи код, згідно чинного НК 025) та винесена постанова ВЖ про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). М17.1, М42.16, М19.1., М24.51, К29.90, К16. ДОА (деформуючий остеоартроз) лівого плечового суглобу II ступеню. Стан після операції (28.07.2023) артроскопічна пластика капсульно-лабрального комплексу з приводу застарілого пошкодження Банкарта II типу та пошкодження Хілла-Сакса III типу з незначним порушенням функції і лівого плечового суглобу. Міжреберний ОХЗ у сегменті СЗ-С6; ТЪ-ТЪб; Ь3-Ь5. Спондильоз С4-С6; Ь4-Ь5. Протрузія міжхребцевого диску Ь5-Б1, без порушення функції хребта. Захворювання, Так, пов`язані з проходженням військової служби. ГЕРХ з езофітом, нестійка ремісія, Хронічний гастродуоденіт, ремісія. Гепато та спленомегаліїї. Захворювання, Ні, не пов`язані з проходженням військової служби. На підставі статті 61-в, 64-в, 52-в, 54-в гр II Розкладу хвороб придатний до військової служби.
Не погоджуючись з результатами вказаного медичного огляду, позивач звернувся зі скаргою до 12 Регіональної військово-лікарської комісії (Харківська, Полтавська, Сумська області) Державної організації Військово-медичний клінічний центр північного регіону військової частини НОМЕР_1 (далі - 12 Регіональна ВЛК).
За результатом розгляду скарги, за вих.№4258 від 11.09.2024 листом 12 Регіональної ВЛК повідомлено, що медичний огляд проведено відповідно до вимог діючого законодавства, всі результати обстежень враховано при встановленні діагнозів, всі підтверджені діагнози враховано при прийняття постанови ВЛК, постанову винесено обґрунтовано, для проведення на теперішній час повторного медичного огляду з метою визначення ступеня придатності до військової служби - підстав не має.
Не погоджуючись з вказаною постановою, оформленою у вигляді Довідки військово-лікарської комісії №5/314 від 30.08.2024 року та рішенням 12 Регіональної ВЛК, оформленим у вигляді листа за вих.№4258 від 11.09.2024, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 2, 3 статті 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; взяття громадян на військовий облік; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
З метою проведення медичного огляду військовослужбовців для визначення ступеня придатності до військової служби Міністерством оборони України видано наказ від 14.08.2008 №402 "Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України" (далі - Положення № 402).
Згідно п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів ( п. 1.2 розділу І Положення № 402).
Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Згідно п. 2.2 розділу І Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази. Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.
Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.
Відповідно до п. 2.5.1 п. 2.5 розділу І Положення № 402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ВЛК Сухопутних військ Збройних Сил України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЖ інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
Згідно п.2.4.5 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.
Медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю; військовослужбовців, призовників, військовозобов`язаних та резервістів до служби в Десантно-штурмових військах, на підводних човнах, надводних кораблях, у морській піхоті, підрозділах спеціального призначення; кандидатів на навчання у ВВНЗ, ліцеїстів; кандидатів до військової служби за контрактом; кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки (далі - МО) та у складі національного персоналу; військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ) та мікроорганізмами І-ІІ груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; військовослужбовців до служби у спеціальних спорудах.
Відповідно до пункту 3.1 глави 3 розділу II Положення № 402, медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.
Згідно з п. 3.2. глави 3 розділу II Положення №402, під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Відповідно до пункту 3.5. глави 3 розділу II Положення № 402, військовозобов`язаний під час проведення медичного огляду зобов`язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року № 110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.
Відповідно до ст. 61 Додатку 1 до Положення № 402 до хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві, відносяться хвороби кістково-м`язової системи і сполучної тканини (М00-М99), їх наслідки а саме: артрози та інші ураження суглобів М15-М19, М22-М25 (поліартроз, коксартроз, гонартроз, інші артрози, ураження надколінка, внутрішньосуглобові ураження коліна та інших суглобів); хвороби м`яких тканин М60-М79 (хвороби та ураження м`язів, синовіальної оболонки та сухожилків, бурсопатії, ентезопатії, ураження плеча); остеопатії і хондропатії М80-М94 (остеопороз кісток з патологічним або без патологічного перелому, остеомаляція у дорослих, уповільнене зрощення перелому, стресові переломи, фіброзна дисплазія кісток, остеомієліт, остеонекроз, хвороба Педжета, юнацькі остеохондрози кісток (крім хребта), інші остеохондропатії та ураження хряща).
При цьому, п. "а" зазначеної статті визначає, що особи з вказаними хворобами зі значними та помірними порушеннями функцій - непридатні до військової служби; п. "б" визначає, що особи з вказаними хворобами з помірними порушеннями функцій - придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони; п. "в" визначає, що особи з вказаними хворобами з незначними порушеннями функцій; за наявності об`єктивних даних без порушень функцій - придатні.
У пункті 2 розділу ХIII Додатку 2 до Положення № 402 Пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби зазначено, що за статтею 61: при прийнятті постанови про ступінь придатності до військової служби у разі захворювань кісток та суглобів слід враховувати схильність захворювання до рецидивів або прогресування, стійкість ремісії, результати лікування. Постанова про ступінь придатності до військової служби приймається за пунктами «а», «б» чи «в» залежно від ступеня порушень функцій на момент медичного огляду. 1) до пункту «а» належать: кістковий або фіброзний анкілоз великого суглоба в хибному положенні; патологічна рухливість або стійка контрактура суглоба зі значним обмеженням обсягу рухів; асептичний некроз головки стегнової кістки або інших кісток, що утворюють великі суглоби; стани після ендопротезування великих суглобів (особи, що оглядаються за графою III Розкладу хвороб, при задовільних результатах протезування оглядаються за пунктом «б»); деформуючий артроз в одному з великих суглобів III-IV стадій (наявність грубих кісткових розростань суглобових країв не менше 2 мм, руйнування суглобового хряща - ширина суглобової щілини менше 2 мм) з частими (2 та більше разів на рік) рецидивами загострень, з больовим синдромом та деформацією вісі кінцівки; дефект кісток більше 1 см з нестабільністю кінцівки при незадовільних результатах лікування; псевдоартроз стегнової та великогомілкової кістки; остеомієліт за наявності секвестрів, секвестральних порожнин, свищів, які довго не загоюються або часто (2 та більше разів на рік) відкриваються. При анкілозах великих суглобів у функціонально вигідному положенні або за належної компенсації придатність до військової служби осіб, що оглядаються за графами II, III Розкладу хвороб, визначається за пунктом «б». 2) до пункту «б» належать: деформуючий артроз в одному з великих суглобів II стадії (ширина суглобової щілини на рентгенограмі - 2-4 мм) з больовим синдромом; остеомієліт (у тому числі і первинно хронічний) з щорічними загостреннями; стійкі контрактури одного з великих суглобів з помірним обмеженням обсягу рухів; звичні (3 та більше разів на рік) вивихи великих суглобів, які виникають при незначних фізичних навантаженнях, з вираженою нестійкістю (розхитаністю) або рецидивним синовіїтом суглоба та супроводжуються помірною гіпотрофією м`язів кінцівки. 3) до пункту «в» належать: деформуючий артроз в одному з великих суглобів I стадії; остеомієліт з нечастими (раз на 2-3 роки) загостреннями за відсутності секвестрів та секвестральних порожнин; стійкі контрактури в одному з великих суглобів з незначним обмеженням обсягу рухів; стресові переломи кісток, їх патологічна перебудова після завершення стаціонарного лікування (у тому числі з наявністю металоконструкцій після оперативного лікування) або гіперостози, які перешкоджають руху кінцівки або носінню стандартного взуття, військової форми одягу, спорядження, з больовим синдромом; звичні (менше 3 разів на рік) вивихи великих суглобів; нестійкість і рецидивний синовіїт великих суглобів при помірних фізичних навантаженнях; остеохондропатії з незакінченим процесом.
У спірних правовідносинах, позивач у серпні 2024 року пройшов військово-лікарську комісію при Комунальному некомерційному підприємстві "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради, про що була видана Довідка (постанова) №5/314 від 30.08.2024 року.
Позивачу встановлений діагноз (включаючи код, згідно чинного НК 025) та винесена постанова ВЖ про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). М17.1, М42.16, М19.1., М24.51, К29.90, К16. ДОА (деформуючий остеоартроз) лівого плечового суглобу II ступеню. Стан після операції (28.07.2023) артроскопічна пластика капсульно-лабрального комплексу з приводу застарілого пошкодження Банкарта II типу та пошкодження Хілла-Сакса III типу з незначним порушенням функції і лівого плечового суглобу. Міжреберний ОХЗ у сегменті СЗ-С6; ТЪ-ТЪб; Ь3-Ь5. Спондильоз С4-С6; Ь4-Ь5. Протрузія міжхребцевого диску Ь5-Б1, без порушення функції хребта. Захворювання, Так, пов`язані з проходженням військової служби. ГЕРХ з езофітом, нестійка ремісія, Хронічний гастродуоденіт, ремісія. Гепато та спленомегаліїї. Захворювання, Ні, не пов`язані з проходженням військової служби. На підставі статті 61-в, 64-в, 52-в, 54-в гр II Розкладу хвороб придатний до військової служби.
Стосовно доводів позивача про те, що ухвалюючи висновок щодо придатності до військової служби в разі захворювань кісток та суглобів комісія ВЛК не провела стаціонарного обстеження, суд зазначає наступне.
За наявними в матеріалах справи доказами судом встановлено, що позивачу проведені необхідні обстеження відповідно до Положення №402, що підтверджується наступними документами:
1. Направлення на медичний огляд № 1576/2375 від 21.07.2024 р.
2. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: А67003 Консультація Хірурга. Призначення: Обстеження.
3. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: А67003 Консультація Хірурга. Призначення: ст. 61в ст. 64в.
4. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: N67002 Консультація Невролога (невропатолога). Призначення: Придатний.
5. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: F67002 Консультація Офтальмолога. Призначення: Придатний.
6. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: A67021 Консультація ЛОРа (оториноларинголога). Призначення: Придатний.
7. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: А67002 Консультація Терапевта. Призначення: Обстеження.
Додатково позивачу було призначено обстеження з лікарями інших спеціальностей задля повного та ґрунтовного дослідження стану здоров`я, що, зокрема, підтверджується наступними документами:
1. Витяг з ЕСОЗ. Дії/Послуги: S67002 Консультація Дерматолога. Призначення: Придатний.
2. Висновок Травматолога.
Як зазначено відповідачем у відзиві на позов, лікарі, які включаються до складу військово-лікарської комісії із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.
КНП «Міська поліклініка №24» Харківської міської ради має доступ до Електронної системи охорони здоров`я в Україні (надалі - ЕСОЗ), як до двокомпонентної системи, в якій користувач через МІС (електронна медична інформаційна система) взаємодіє з центральною базою даних. Центральною базою даних є інформаційно-телекомунікаційна система, яка містить передбачені законодавством реєстри, програмні модулі, інформаційну систему НСЗУ, в частині, необхідній для реалізації державних фінансових гарантій та ін. Також, забезпечує можливість створення, перегляду, обміну інформацією та документами між реєстрами, державними електронними інформаційними ресурсами, електронними медичними інформаційними системами. Водночас, електронна медична інформаційна система - інформаційно-телекомунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб`єктів господарювання у сфері охорони здоров`я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних.
Представниками позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська поліклініка № 24» Харківської міської ради було здійснено ознайомлення із медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надав військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я.
Окрім того, як вбачається з наданих відповідачем доказів, висновок позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська поліклініка № 24» Харківської міської ради ґрунтується на проведеній рентгенографії кістково-суглобової системи.
Отже, твердження позивача про відсутність рентгенологічного дослідження спростовуються матеріалами справи.
Стосовно доводів позивача про те, що він вже проходив ВЛК та йому надано довідку гарнізонної ВЛК від 28.11.2023 №9872, згідно якої позивачу встановлено деформуючий артроз лівого плечового суглобу II стадії, приводяща контрактура після операції (28.07.2023) - артроскопічна пластика капсульно-лабрального комплексу з приводу застарілого пошкодження Банкарта II типу та пошкодження Хілла-Сакса III типу з помірним порушенням функції, суд зазначає наступне.
04 травня 2024 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист". Пунктом 2 розділу II. Прикінцеві та перехідні положення вказаного закону було визначено наступне, а саме: "Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев`яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби".
У зв`язку із набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист", 30.08.2024 позивач пройшов повторний медичний огляд у Військово-лікарській комісії при Комунальному некомерційному підприємстві "Міська поліклініка №24" Харківської міської ради з метою визначення придатності до військової служби, за результатами якого була прийнята постанова, оформлена у вигляді Довідки (постанови) №5/314 від 30.08.2024 року, відповідно до якої позивача визнано придатним до військової служби.
Суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13 червня 2018 року у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Також, згідно висновків Верховного Суду, наведених у постанові Верховного Суду від 12 червня 2020 року у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 12 лютого 2021 року № 820/5570/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний до військової служби у мирний час.
Надаючи оцінку прийнятої відносно позивача постанови військово-лікарської комісії, оформленої довідкою військово-лікарської комісії №5/314 від 30.08.2024, допущення відповідачем порушень процедури її ухвалення судом не встановлено.
Як свідчать матеріали справи, позивачу проведені необхідні обстеження, передбачені пунктами 3.3. глави 3 розділу II Положення № 402.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що в контексті спірних правовідносин, станом на момент ухвалення судового рішення у даній справі, постанова військово-лікарської комісії, оформлена довідкою військово-лікарської комісії №5/314 від 30.08.2024, прийнята з дотримання всіх вимог чинного законодавства, а тому не підлягає скасуванню.
З огляду на те, що Довідка (постанова) військово-лікарської комісії №5/314 від 30.08.2024 прийнята у відповідності до вимог чинного законодавства, то і прийняте рішення 12 Регіональною ВЛК, оформлене листом від 11.09.2024 №4258, за результатом розгляду скарги позивача, є правомірним.
За приписами ч. 1 та ч. 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Розподіл судових витрат відповідно до положень статті 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).
Повний текст рішення виготовлено та підписано - 23.12.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
СуддяМарина Лук`яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123985945 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні