Рішення
від 23.12.2024 по справі 580/11244/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2024 року справа № 580/11244/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гайдаш В.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Медіт-Сервіс» до виконавчого комітету Черкаської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» про скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов приватного підприємства «Медіт-Сервіс» (далі позивач) до виконавчого комітету Черкаської міської ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» (далі третя особа), в якому позивач просить:

- скасувати як незаконне рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103 «Про затвердження переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси;

- скасувати протокольне рішення конкурсного комітету по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів виконавчого комітету Черкаської міської ради від 21.10.2024 №3 в частині визнання товариства з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному транспорті загального користування №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси (об`єкт конкурсу №1).

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 29.04.2022 Кабінет Міністрів України Постановою №512 (набрала чинності 06.05.2022) вніс зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 №176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту». Відповідно до абзацу 1 пункту 141 «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» зі змінами, що внесені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року №176 і від 3 грудня 2008 року №1081»: «Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні. вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування». На підставі вищевикладених обставин між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 20.03.2024 до вищевказаного Договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22 було укладено Додаткову угоду за №1, згідно якої пункт 7.1. Договору було викладено в наступній редакції: «...Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, але не пізніше ніж до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування...». Однак рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103 всупереч вищевикладеним обставинам протиправно затверджено переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул. Генерала Момота» в м. Черкаси, як наслідок рішенням конкурсного комітету виконавчого комітету Черкаської міської ради з визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах у м. Черкаси (протокол №3 від 21.10.2024) щодо об`єкту конкурсу №1 на міському автобусному маршруті №4 «Вул. П.Дорошенка вул. Генерала Момота» протиправно визнано переможцем конкурсу іншого перевізника - ТОВ «ЕПІТРАНС», за наслідками підрахунку балів. Також позивачем вказано, що відповідачем протиправно було допущено до участі у конкурсі товариство з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС», оскільки останній фактично сфальсифікував відомості про відповідність його матеріально-технічної бази умовам оголошеного конкурсу, так як за вказаною ним адресою виробничої бази відсутнє будь-який промисловий, виробничий або автотранспортний об`єкт (знаходиться приватний сектор, де проживають громадяни).

Ухвалою суду від 18.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідач позов не визнав, надав до суду письмовий відзив, у якому зазначив, що пунктом 14-1 розділу II постанови Кабінету міністрів України від 18.02.1997 № 176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» визначено, що договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк ди якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування. Аналогічну норму викладено у пункті 4-1 Порядку № 081. При цьому відповідач зазначає, що положення норм чинного законодавства розповсюджуються як на тимчасові так і на постійні договори на перевезення пасажирів автомобільним транспортом. Зазначено, що між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 20.03.2024 до вищевказаного Договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22 було укладено Додаткову угоду №1, згідно якої пункт 7.1. Договору було викладено в наступній редакції: «...Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, але не пізніше ніж до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування...». таким чином, позивач підписуючи вищезазначену Додаткову угоду №1, фактично погодився на те, що договір діє до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Вказано, що товариство з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» правомірно було допущено до конкурсу, як наслідок і визнано його переможцем.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому він вважає, що доводи відповідача, які викладені у відзиві є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

Третя особа письмових пояснень щодо позову не подала.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що приватне підприємство «Медіт-Сервіс» є суб`єктом господарювання, перевізником, який згідно чинної ліцензії серія АГ №038110 від 03.05.2012 здійснює діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом за допомогою рухомого складу автобусного парку.

Між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 19.12.2022 було укладено договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22, за умовами якого Підприємство-перевізник отримало право на перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом №4 «Вул. Петра Дорошенка (колишня Пацаева) - вул. Генерала Момота» в м. Черкаси. Згідно п.7.1. цього Договору «Строк дії Договору» він вступає в силу з моменту його підписання і діє до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті, але не пізніше ніж до 19.03.2023.

У подальшому між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 20.03.2024 до вищевказаного Договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22 було укладено Додаткову угоду за №1, згідно якої пункт 7.1. Договору було викладено в наступній редакції: «...Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, але не пізніше ніж до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування...».

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103 «Про затвердження переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» визначено перелік міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування, зокрема щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси.

У подальшому за наслідками проведеного конкурсу рішенням конкурсного комітету по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів виконавчого комітету Черкаської міської ради, оформленого у вигляді протоколу від 21.10.2024 №3, визнано товариство з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному транспорті загального користування №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси (об`єкт конкурсу №1).

Не погодившись із вищезазначеними рішення, позивач звернувся в суд з цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-III (далі - Закон України № 2344-III).

Відповідно до ст. 7 Закону України №2344-III забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.

Згідно зі ст. 29 Закону України №2344-III автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України №2344-III відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Частиною 1 ст. 42 Закону України №2344-III встановлено, що договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.

У силу ч. 1 ст. 43 Закону України №2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Відповідно до ч. 1, 12 ст. 44 Закону України №2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно із п. 2 ст. 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація забезпечує організацію обслуговування населення підприємствами, установами та організаціями житлово-комунального господарства, зв`язку, телебачення, радіомовлення, торгівлі та громадського харчування, побутового і транспортного обслуговування незалежно від форм власності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081), яким визначено процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), а також порядок укладання та розірвання договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах.

Матеріалами справи підтверджено, що між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 19.12.2022 було укладено договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22, за умовами якого Підприємство-перевізник отримало право на перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом №4 «Вул. Петра Дорошенка (колишня Пацаева) - вул. Генерала Момота» в м. Черкаси. Згідно п.7.1. цього Договору «Строк дії Договору» він вступає в силу з моменту його підписання і діє до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті, але не пізніше ніж до 19.03.2023.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан. В подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжувався неодноразово та діє станом на час розгляду справи по суті.

29.04.2022 року Кабінет Міністрів України постановою №512 вніс зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту».

Так, відповідно до абзацу 1 пункту 141 «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» зі змінами, що внесені згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 і від 3 грудня 2008 року №1081» - «Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування».

Згідно абзацу 2 пункту 14-1 «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», зі змінами, що внесені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року №176 та від 3 грудня 2008 року №1081» - «Продовження строку дії договору про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області, можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору».

На виконання вищезазначених положень, між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП «Медіт-Сервіс» 20.03.2024 до вищевказаного Договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом №1-22 було укладено Додаткову угоду за №1, згідно якої пункт 7.1. Договору було викладено в наступній редакції: «...Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, але не пізніше ніж до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування...».

Таким чином, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському маршруті загального користування, строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.

Однак, суд зазначає, що Черкаська міська рада всупереч постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року №176 та від 3 грудня 2008 року №1081», у період дії в Україні воєнного стану, протиправно оскаржуваним рішенням від 13.08.2024 №1103 «Про затвердження переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» визначено перелік міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування, зокрема щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси.

Посилання відповідача на те, що позивач підписуючи вищезазначену Додаткову угоду №1, фактично погодився на те, що договір діє до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування не приймається судом до уваги, оскільки матеріалами справи підтверджено, що дія вищезазначеного договору продовжена саме на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, однак застереження «до моменту визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» суперечить вимога постанови КМУ №176 та не відповідає меті відтермінування конкурсних процедур до завершення воєнного стану шляхом продовження терміну відповідних договорів.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку визнати протиправним та скасувати рішення Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103 «Про затвердження переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» в частині визначення переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул.Генерала Момота» в м. Черкаси.

Оскільки позовна вимога щодо скасування протокольного рішення конкурсного комітету по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів виконавчого комітету Черкаської міської ради від 21.10.2024 №3 в частині визнання товариства з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному транспорті загального користування №4 «Вул. П.Дорошенка вул. Генерала Момота» в м. Черкаси (об`єкт конкурсу №1) є похідною позовною вимогою від вимоги про скасування рішення Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103, яку суд дійшов висновку задовольнити, тому протокольне рішення конкурсного комітету від 21.10.2024 №3 в частині визнання ТОВ «ЕПІТРАНС» переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному транспорті загального користування №4 також підлягає до скасування.

Стосовно інших доводів учасників справи, то вони не є юридично значимими та не впливають на висновки суду.

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 (справа №802/2236/17-а).

За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.

Згідно частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.08.2024 №1103 «Про затвердження переліку міських автобусних маршрутів, що вносяться на конкурс з перевезення пасажирів на автобусному транспорті загального користування» щодо об`єкту конкурсу №1 «Міський автобусний маршрут №4 «Вул. П.Дорошенка вул. Генерала Момота» в м. Черкаси.

Визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів виконавчого комітету Черкаської міської ради, оформлене протоколом від 21.10.2024 №3, в частині визнання товариства з обмеженою відповідальністю «ЕПІТРАНС» переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному транспорті загального користування №4 «Вул. П.Дорошенка вул. Генерала Момота» в м. Черкаси (об`єкт конкурсу №1).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради на користь приватного підприємства «Медіт-Сервіс» сплачений судовий збір у сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Віталіна ГАЙДАШ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123987188
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —580/11244/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні