Рішення
від 23.12.2024 по справі 580/9871/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2024 року справа № 580/9871/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., за участю:

секретаря судового засідання Міщенко Д.А.,

представників позивача Дарморос К.О. (згідно з ордером), Мосінза В.Д. (за посадою),

представника відповідачів Любченко М.А. (у порядку самопредставництва),

розглянувши правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС до Головного управління ДПС у Черкаській області, ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

07.10.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС (20300, Черкаська обл., м.Умань, вул.8-го Березня, буд.68-А; код ЄДРПОУ 44733043) (далі позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ ВП44131663) (далі відповідач 1), ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) (далі відповідач 2) про:

визнання протиправними і скасування рішень відповідача 1 від 23.07.2024: №11465034/44733043, №11465041/44733043, №11465035/44733043, №11465030/44733043, №11465031/44733043, №11465040/44733043, №11465032/44733043, №11465028/44733043, №11465042/44733043, №11465029/44733043, №11465033/44733043, №11465036/44733043, №11465038/44733043, №11465037/44733043, - про відмову в реєстрації податкових накладних (далі ПН) в Єдиному реєстрі податкової накладної (далі ЄРПН): № 27 від 14.05.2024, № 30 від 15.05.2024, № 15 від 08.05.2024, № 33 від 17.05.2024, №55 від 24.05.2024, №17 від 08.05.2024, № 26 від 14.05.2024, № 20 від 09.05.2024, №28 від 14.05.2024, №43 від 21.05.2024, № 21 від 09.05.2024, № 29 від 14.05.2024, № 44 від 21.05.2024, №56 від 24.05.2024,- та зобов`язання відповідача 2 зареєструвати ПН в ЄРПН датами її фактичного подання на реєстрацію;

стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на його користь судових витрат.

Обґрунтовуючи зазначено про безпідставність оскаржуваних рішень. Зауважує, що виписав ПН на продаж дизельного пального, попередньо придбаного у своїх контрагентів, шляхом реалізації з автоцистерн, які орендує для господарської діяльності. Первинні документи, докази переміщення та оплати, договори надав відповідачам, які безпідставно їх не урахували.

Ухвалою від 30.10.2024 суд прийняв до розгляду та відкрив провадження у справі, справу вирішив розглянути правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання.

05.11.2024 від відповідачів надійшов відзив з прохання відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Стверджують, що порушення заявленого права не допустили, а спірні рішення прийняті відповідно до вимог закону з огляду на відсутність документів, достатніх вважати обґрунтованими підстави виписування позивачем ПН. Операції, щодо яких вони виписані, містять ознаки ризикових. Позивачу надіслані рішення про необхідність подання додаткових документів, які він не виконав. Зокрема, не надав подорожні листи, документи на власні чи орендовані транспортні засоби, витяги з реєстрів речових прав. Також просили урахувати дискреційність власних повноважень.

02.11.2024 від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити. Обґрунтовуючи зазначив, що надав відповідачам достатньо доказів щодо реальності господарських операцій і владні повноваження відповідачі виконали порушуючи закон.

Усі подані сторонами докази суд долучив до матеріалів адміністративної справи.

У судових засіданнях представники сторін підтримали власні правові позиції у спорі та просили їх задовольнити.

Заслухавши учасників, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на таке.

Із виписки з ЄДРПОУ суд установив, що позивач зареєстрований з 25.05.2022. Основний вид економічної діяльності « 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами». З 18.07.2022 позивач має статус платника ПДВ, що підтверджується витягом з реєстру таких платників №2223054500025.

Повідомленнями форми 20-ОПП позивач повідомив відповідачів про наявність об`єктів, через які поводить свою діяльність в м.Умань вул.8-го Березня 68А: від 23.06.2022 - офіс, 2 автомобілі MAN, житловий будинок; від 11.06.2022 - 3 автомобілі MAN та ADT.

Для виконання господарської діяльності позивач підписав договори поставки нафтопродуктів:

від 01.11.2023 №573 з постачальником ТОВ «УКРПРОМСОЛД»: ВН №45350 від 20.05.2024 на 29112,00л оплачена платіжною інструкцією від 17.05.2024 №575, ТТН від 19.05.2024 №843; ВН №45330 від 17.05.2024 на 31000,00л оплачена платіжною інструкцією від 17.05.2024 №578, ВН від 22.05.2024 №45376 на 28650,0л, ТТН: від 16.05.2024 №№821, 836, 22.05.2024 №886;

від 16.01.2024 №16012024-2 з постачальником ТОВ «АЗАРЕС»: ВН від 08.05.2024 №3076 на 25680кг (ТТН від 07.05.2024 №3074), від 09.05.2024 №3181 на 23760кг (ТТН від 08.05.2024 №3076), від 25.05.2024 №3626 на 23850кг (ТТН від 2505.2024 №3626), від 07.05.2024 (ТТН від 09.05.2024 №3181).

З метою наступного продажу, уклавши договори купівлі-продажу нафтопродуктів з додатковими угодами та специфікаціями (копії долучені до матеріалів справи) позивач, як постачальник, виписав на продаж дизельного пального ПН:

для СПОП «Агро-прогрес» (код ЄДРПОУ 31126942): № 27 від 14.05.2024 (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024) на 23810л відповідно до отриманих коштів на підставі платіжної інструкції від 14.05.2024 №287 (ВН: №294 від 15.05.2024 на 14650,0л, №300 від 17.05.2024 на 9160,0л; ТТН від 15.05.2024 та 17.05.2024),

для ТОВ «Астра Зерно Трейд» (код ЄДРПОУ 43750540): № 30 від 15.05.2024 (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024) на 5000,0л відповідно до отриманих коштів на підставі платіжної інструкції від 15.05.2024 №1428 (ВН №302 від 21.05.2024 на 5000,0л, ТТН від 21.05.2024), акцизна накладна від 21.05.2024 №384

для ТОВ «Баффер» (код ЄДРПОУ 42300396): № 15 від 08.05.2024 (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024) на 3700,0л, № 33 від 17.05.2024 на 3700л (подав на реєстрацію в ЄРПН 14.06.2024), №55 від 24.05.2024 на 4540л(подав на реєстрацію в ЄРПН 14.06.2024) до яких наявні ВН: №316 від 24.05.2024 на 4540,0л, №295 від 17.05.2024 на 3700,0л, №281 від 08.05.2024 на 3700,0л,- а також виписані акцизні накладні: від 08.05.2024 №356, 17.05.2024 №376, 24.05.2024 №397; платіжні інструкції від 16.05.2024 №748, 17.05.2024 №750,20.05.2024 №752, 20.05.2024 №754, від 21.05.2024 №755, 23.05.2024 №758, 24.05.2024 №№759, 760, від 27.05.2024 №761, від 31.05.2024 №767; ТТН: від 08.05.2024 №0000-000281, від 17.05.2024 №0000-000295, від 24.05.2024 №0000-000316;

для Фермерського господарства «Бойко» (код ЄДРПОУ 20657127): №17 від 08.05.2024 на 7780,0л пального (подав на реєстрацію в ЄРПН 05.06.2024), оплаченого платіжною інструкцією від 08.05.2024 №3541, акцизна накладна від 09.05.2024 №364, ВН від 09.05.2024 №287, ТТН від 09.05.2024 №0000-000287;

для Фермерського господарства «Кожухівський» (код ЄДРПОУ 38100653): № 26 від 14.05.2024 на 2100л (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024), оплаченого платіжною інструкцією від 14.05.2024 №78, акцизна накладна від 09.05.2024 №364, ВН від 17.05.2024 №299, ТТН від 17.05.2024 №0000-000299;

для Фермерського господарства «КУКУРУЗА» (код ЄДРПОУ 43311634) (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024): № 20 від 09.05.2024 на 3900,0л, №43 від 21.05.2024 на 1000,0л, №28 від 14.05.2024 на 4000,0л, - оплачені платіжними інструкціями від 08.05.2024 №562, 14.05.2024 №107, 21.05.2024 №120; акцизна накладна від 09.05.2024 №364; ВН від 09.05.2024 №2284, 21.05.2024 №306, 23.05.2024 №312; ТТН від 09.05.2024 №0000-000284, 21.05.2024 №0000-000306, 23.05.2024 №0000-000312;

для Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ): №21 від 09.05.2024 на 2000,0л(подав на реєстрацію в ЄРПН 24.05.2024), №29 від 14.05.2024 на 2000,0л (подав на реєстрацію в ЄРПН 03.06.2024), №44 від 21.05.2024 на 3000,0л(подав на реєстрацію в ЄРПН 14.06.2024), №56 від 24.05.2024 на 3000,0л(подав на реєстрацію в ЄРПН 14.06.2024); ВН: від 09.05.2024 №288, 15.05.2024 №293, від 21.05.2024 №305, від 24.05.2024 №321; ТТН: від 09.05.2024 №0000-000288 на 2000,0л, 15.05.2024 №0000-000293 на 2000л, 21.05.2024 №0000-000305 на 3000,0л, 24.05.2024 №0000-000321 на 3000,0л; акцизна накладна: від 09.05.2024 №365, 15.05.2024 №374, 21.05.2024 №387, 24.05.2024 №402; платіжні інструкції: 09.05.2024 №214, 14.05.2024 №216, 22.05.2024 №223, 24.05.2024 №228.

Відповідач 1 квитанціями повідомив позивачу про зупинення реєстрації РК. Згідно з електронними квитанціями документи прийнято, але реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки ПН подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомив: показник D=.3527%, Рпоточ = 0. Запропонував надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивач подав електронні повідомлення на розблокування зазначених вище ПН з поясненнями і документами до кожної ПН (договори на придбання та на реалізацію нафтопродуктів, ВН, ТТН, платіжні інструкції, рахунки на оплату, оборотно-сальдові відомості). Зазначив про виконання основного виду господарської діяльності, співпрацю з постачальниками нафтопродуктів ТОВ «КОНТИНЕНТАЛЬ ТРЕЙД», ТОВ «АЗАРЕС», ТОВ «УКРПРО СОЛД», ТОВ «ТД «УНТК», товар яких реалізував для вказаних у ПН покупців.

Розглянувши вказані документи, відповідач 1 потягом липня 2024 року направив позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або підтверджуючих документів. У них запропонував позивачу подати для розгляду комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН документи на підтвердження інформації, що зазначена в ПН/РК: договори, первинні документи щодо постачання, придбання товарів і послуг, зберігання продукції, її транспортування, навантаження та розвантаження, актів прийому-передачу товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності),інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, реєстрація яких зупинена ЄРПН. У додатковій інформації зазначив про те, що позивач не надав документів щодо підтвердження відповідності продукції придбаної/реалізованої, платіжні документи на придбання товарів/послуг, подорожні листи, акти оренди ТЗ, розрахункові документи за оренду, документи на власні-орендовані основні засоби (приміщення, ємності) договори, акти, оплата, витяги з держреєстру речових прав.

Наступного дня позивач надав повідомлення з додатковими письмовими поясненнями, що продаж проводить із автоцистерн, та копії документів: сертифікатів відповідності нафтопродуктів виробників-нерезидентів за 2024 рік, платіжні документи постачальників, документи про оренду транспортних засобів та оплати за них, витяги з реєстру речових прав, свідоцтва про підготовку водіїв, які в казані в наданих ТТН, свідоцтва про реєстрацію ТЗ, зазначених у ТТН, свідоцтва про допущення цих ТЗ до перевезення визначених небезпечних вантажів, страхові поліси.

За результатом їх розгляду на засіданні від 23.07.2024 Комісія з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідача 1 прийняла рішення про відмову в реєстрації всіх вказаних вище ПН: №11465034/44733043, №11465041/44733043, №11465035/44733043, №11465030/44733043, №11465031/44733043, №11465040/44733043, №11465032/44733043, №11465028/44733043, №11465042/44733043, №11465029/44733043, №11465033/44733043, №11465036/44733043, №11465038/44733043, №11465037/44733043 (далі - Спірні рішення). Підставою позначено ненадання/часткове надання платником додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку. У додатковій інформації зазначено, що не надано подорожні листи, документи на власні/орендовані основні засоби (приміщення, ємності) договори, акти, оплата, витяги з держреєстру речових прав.

Позивач оскаржив Спірні рішення до відповідача 2.

За результатами розгляду скарги відповідач 2 прийняв рішення від 02.08.2024, якими скарги позивача залишив без задоволення, а спірні рішення без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Тому позивач звернувся в суд з вищевказаним позовом.

Для вирішення спору суд урахував вимогу абзацу другого ст.19 Конституції України діяти в порядку, межах і спосіб, що визначені законом.

Спірні відносини регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України), Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) у редакції, що діяла на дату прийняття оскаржуваних рішень.

Згідно з п. 5 Порядку №1246 ПН та/або РК приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.12. Порядку №1246 після надходження ПН та/або РК до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності ПН та/або РК затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких ПН та/або РК;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію ПН та/або РК, платником податку на момент складення та реєстрації таких ПН та/або РК;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми ПДВ відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для ПН та/або РК, що реєструються після 1 липня 2015р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у ПН, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації ПН та/або РК з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації ПН та/або РК;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з підп.14.1.242 п.14.1 ст.14 ПК України технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Отже, саме відповідач 2 уповноважений забезпечити прийняття та реєстрацію ПН та РК в ЄРПН.

Відповідно до вимог п.201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти ПН, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

ПН, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, покупець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН та ПН/РК в електронному вигляді. Такі ПН/РК вважаються зареєстрованими в ЄРПН та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг ПН/РК можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію РК в ЄРПН та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий РК вважається зареєстрованим в ЄРПН та отриманими продавцем.

Датою та часом надання ПН та/або РК в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані ПН/РК сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття ПН у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації ПН/РК надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.5 вказаного Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.

Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Отже, відповідні комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН та зобов`язані проаналізувати зміст посвідчуваних ними відомостей, звірити дані з наявною податковою інформацією, з`ясувати дійсність господарської операції.

Згідно з п.3 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг і Про електронні довірчі послуги.

У разі зупинення реєстрації ПН / РК в Реєстрі платник податку відповідно до п.4 Порядку №520 має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 вказаного Порядку визначено, що платник податку, який склав ПН / РК, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких ПН / РК в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до ПН / РК зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації ПН / РК, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Встановлені обставини свідчать, що пояснення та документи подавав позивач, як продавець дизельного палива. ПН виписані за правилом «першої події» - надходження коштів та підписання ВН.

Згідно з п.9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію ПН / РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН / РК в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН /РК в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі відповідно до п.10 Порядку №520 в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Зміст такого виду рішення вказаний у Додатку №1 до Порядку №520 та передбачає обов`язок у додатковій інформації зазначити конкретні документи.

Крім того відповідно до ст.10 Закону України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX "Про адміністративну процедуру" адміністративний орган зобов`язаний діяти добросовісно для досягнення мети, визначеної законом. Адміністративний орган при здійсненні адміністративного провадження повинен діяти, керуючись здоровим глуздом, логікою та загальноприйнятими нормами моралі, з дотриманням вимог законодавства.

То ж у вказаному контексті відповідачі мали враховувати наступне.

По-перше, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1. ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

ПН згідно з п.201.7 ст.201 ПК України складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

По-друге, абзацом першим п.201.1 ст.201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти ПН в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

По-третє, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - ЗУ №996-XIV) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ №996-XIV можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Тобто, первинні документи складаються саме щодо реальних господарських операцій і за відсутності їх презюмується їх невиконання.

Тому суд дійшов висновку, що, перевіряючи твердження платника в поясненнях про виписування ПН за правилом першої події щодо продажу з автоцистерн нафтопродуктів, придбаних у інших постачальників, відповідачі мали підстави переконатися, чи були фактичні підстави для їх виписування: або за фактом надходження коштів, або за фактом передачі товару. Відповідно, доказами можуть бути розрахункові документи або первинні бухгалтерські. Ці документи позивач надав відповідачам, що підтверджується змістом наданих їм пояснень та долучених до відзиву додатків. То ж пропозиція відповідача 1 позивачу надати розрахункові документи (виписки банків) та первинні документи на продаж палива необґрунтована легітимною метою. Отримавши також ТТН, як на продаж палива, так і на попереднє його придбання, відповідачі мали обов`язок звірити дати цих документів, кількість пального щодо кожного та розмір оплат з відомостями ПН. Отримавши відомості про водіїв і ТЗ, при наявності попередньо отриманих повідомлень форми 20-ОПП, страхових полісів та документів на перевезення небезпечного вантажу перевірити відповідність даних один одному.

Натомість, як свідчать встановлені зі вказаних вище доказів, таких дій відповідачі не вчинили. Зазначені ними підстави для відмови в реєстрації ПН, у т.ч. в Спірних рішеннях доводять, що ретельного аналізу отриманих від платника документів до часу прийняття цих рішень відповідачі не провели. Зокрема, зі всіх вказаних відповідачами документів, позивач не надав лише подорожні листи, складські документи (інвентаризаційні описи). При цьому решта вказаних, як відсутні, документів позивачем надана та безпідставно не проаналізована відповідачами з урахуванням його пояснень про продаж пального з автоцистерн (без зберігання на складах), наприклад, звіркою дат з ТТН на придбання з продажем, перш ніж вимагати докази зберігання на складі та відповідного навантаження/розантаження. Таким чином, відповідач 1 не дотримався принципу добросовісності та розсудливості та виніс протиправні рішення без дотримання процедури розгляду та аналізу отриманих документів. Дослідженням змісту підстав Спірних рішень встановлено їх необґрунтованість та аргументованість доводів позивача про їх протиправність Спірних. Тому наявні обґрунтовані підстави для їх скасування.

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/розрахунку коригування в ЄРПН також затверджений згаданою вище постановою КМУ №1165.

Згідно з пунктом 12 за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Підстави, за наявності яких приймається одне зі вказаних рішень, зазначений Порядок не передбачає.

Відповідач 2 у рішеннях за результатом адміністративного оскарження вказаних Спірних рішень відповідача 1 відмовив у задоволенні скарг позивача, безпідставно та необґрунтовано посилаючись на відсутність первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування: навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, зважаючи, що зміст пояснень і таких документів позивача перебували на розгляді відповідача 1.

Суд урахував, оскільки рішення про залишення без задоволення скарги платника не породжують будь-яких прав та обов`язків, вони не можуть бути окремо оскаржені в суді. Крім того, надані позивачем додаткові відомості про рух коштів на банківських рахунках, що не були надані відповідачем під час виникнення спірних правовідносин, не враховано у зв`язку з тим, що суд, виконуючи завдання адміністративного судочинства згідно зі ст.ст.2, 9, 72-79 КАС України, не має повноваження замінити орган державного управління в дискреційних повноваженнях і оцінити ті документи, що не були йому надані у встановленому законом порядку до прийняття оскаржуваних рішень.

Оскільки відповідачі не вказали обґрунтованих підстав не врахування отриманих від позивача документів, безпідставно зазначивши про їх відсутність, суд не має підстав для надання власної правової оцінки всім відомостях цих документів, замінюючи при цьому відповідачів. Таку процедуру має провести відповідач 1 відповідно до його владних функцій та дискреційних повноважень. До часу такого аналізу позовні вимоги зареєструвати ПН є передчасними. Тому належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача 1 повторно розглянути в установленому законодавством порядку, спосіб і строки матеріали позивача щодо реєстрації в ЄРПН вказаних вище ПН. Належним розглядом буде прийняття обґрунтованих рішень з урахуванням мотивів суду, викладених у цьому рішенні.

Отже, позовні вимоги частково обґрунтовані та підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Зважаючи на результат вирішеного спору згідно з ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовною заявою, підтверджені платіжною інструкцією від 31.07.2024 № 1592 на суму 6056,00грн, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно задоволеній частині - половина та порівно, оскільки відповідач 1 порушив, а відповідач 2 не усунув в процесі адміністративного оскарження порушені заявлені права позивача.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Задовольнити частково адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 23.07.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних, виписаних Товариством з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС: №11465034/44733043, №11465041/44733043, №11465035/44733043, №11465030/44733043, №11465031/44733043, №11465040/44733043, №11465032/44733043, №11465028/44733043, №11465042/44733043, №11465029/44733043, №11465033/44733043, №11465036/44733043, №11465038/44733043, №11465037/44733043.

Зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 44131663) повторно розглянути в установленому законодавством порядку, спосіб і строки матеріали Товариства з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС (20300, Черкаська обл., м.Умань, вул.8-го Березня, буд.68-А; код ЄДРПОУ 44733043) щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаних ним податкових накладних датами подачі їх на реєстрацію: № 27 від 14.05.2024, № 30 від 15.05.2024, № 15 від 08.05.2024, № 33 від 17.05.2024, №55 від 24.05.2024, №17 від 08.05.2024, № 26 від 14.05.2024, № 20 від 09.05.2024, №28 від 14.05.2024, №43 від 21.05.2024, № 21 від 09.05.2024, № 29 від 14.05.2024, № 44 від 21.05.2024, №56 від 24.05.2024.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

2. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВАКІ-ТРАНС (20300, Черкаська обл., м.Умань, вул.8-го Березня, буд.68-А; код ЄДРПОУ 44733043) частину судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 21196,00грн (двадцять одну тисячу сто дев`яносто шість гривень нуль копійок) за звернення до адміністративного суду позовною заявою за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 44131663) та ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) - порівно, тобто з кожного з них 10598,00грн (десять тисяч п`ятсот дев`яносто вісім гривень нуль копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Повний текст рішення виготовлений і підписаний 23.12.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123987264
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/9871/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні