Рішення
від 23.12.2024 по справі 620/13666/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 грудня 2024 року м.ЧернігівСправа № 620/13666/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клопота С.Л., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави до Приватного акціонерного товариства "Завод залізобетонних виробів "Полісся" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Приватного акціонерного товариства "Завод залізобетонних виробів "Полісся" та просить наступне.

1. Визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Завод залізобетонних виробів «Полісся» (код ЄДРПОУ 22816570, вул. Енергетиків, буд. 1, м. Чернігів, 14014) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №95569 до використання за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

2. Зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Завод залізобетонних виробів «Полісся» (код ЄДРПОУ 22816570, вул. Енергетиків, буд. 1, м. Чернігів, 14014) вчинити дії,

спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №95569 з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.

На балансі Приватного акціонерного товариства «Завод залізобетонних виробів «Полісся» (далі - ПрАТ «33В «Полісся») перебуває захисна споруда цивільного захисту №95569 за адресою : вул. Енергетиків, 1, м. Чернігів, загальною площею 270 м2, місткістю 300 осіб.

Вказане приміщення захисної споруди №95569, починаючи з вересня 2023 року по теперішний час, перебуває у не належному стані з огляду на наступне.

14.09.2023 працівниками Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської МВА, Чернігівського РУ ГУНП в Чернігівській області у присутності заступника голови правління ПрАТ «33В «Полісся» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95569.

Загальний висновок про стан захисної споруди станом на 14.09.2023 визначено як - не готове.

Рекомендовано приведення захисної споруди у готовність до використанням за призначенням документацію та загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

29.11.2023 працівниками Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської МВА, Чернігівського РУ ГУНП в Чернігівській області у присутності заступника голови правління ПрАТ «33В «Полісся» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95569. Загальний висновок про стан захисної споруди станом на 29.11.2023 визначено як - не готове.

Рекомендовано щодо приведення захисної споруди у готовність до використанням за призначенням:

-захистити сховище від підтоплення і затоплення ґрунтовими водами, поверхневими, технологічними та стічними водами;

-провести в працездатний стан системи життєзабезпечення (каналізації, опалення, вентиляції, водопостачання);

-забезпечити сховище вимірювальними приладами;

-обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення;

-поновити ведення документації сховища, у якій відобразити відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

-загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

13.03.2024 працівниками Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської МВА, Чернігівського РУ ГУНП в Чернігівській області у присутності заступника голови правління ПрАТ «33В «Полісся» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95569. Загальний висновок про стан захисної споруди станом на 13.03.2024 визначено як - не готове.

Рекомендовано щодо приведення захисної споруди у готовність до використанням за призначенням:

-провести в працездатний стан системи життєзабезпечення (каналізації, опалення, вентиляції, водопостачання);

-забезпечити сховище вимірювальними приладами;

-забезпечити сховище первинними засобами пожежогасіння, які розмістити на пожежному щиті та робочим інструментом;

-обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення;

-поновити ведення документації сховища, у якій відобразити відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

-загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

11.06.2024 працівниками Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської МВА, Чернігівського РУ ГУНП в Чернігівській області у присутності заступника голови правління ПрАТ «33В «Полісся» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95569. Загальний висновок про стан захисної споруди станом на 11.06.2024 визначено як - не готове.

Рекомендовано щодо приведення захисної споруди у готовність до використанням за призначенням:

-провести в працездатний стан системи життєзабезпечення (каналізації, опалення, вентиляції, водопостачання);

-забезпечити сховище вимірювальними приладами;

-забезпечити сховище первинними засобами пожежогасіння, які розмістити на пожежному щиті та робочим інструментом;

-обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення;

-поновити ведення документації сховища, у якій відобразити відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

-загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

05.09.2024 працівниками Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської МВА, Чернігівського РУ ГУНП в Чернігівській області у присутності заступника голови правління ПрАТ «33В «Полісся» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95569. Загальний висновок про стан захисної споруди станом на 05.09.2024 визначено як - не готове.

Рекомендовано щодо приведення захисної споруди у готовність до використанням за призначенням:

-провести в працездатний стан системи життєзабезпечення (каналізації, опалення, вентиляції, водопостачання);

-забезпечити сховище вимірювальними приладами;

-забезпечити сховище первинними засобами пожежогасіння, які розмістити на пожежному щиті та робочим інструментом;

-обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення;

-поновити ведення документації сховища, у якій відобразити відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;

-загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

З наведеного убачається, що вказане укриття, в умовах військової агресії російської федерації проти України, через не додержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єкту цивільного захисту протирадіаційне укриття) є не придатним для укриття населення оскільки не відповідає технічним вимогам та, як наслідок, не здатне забезпечити захист та працівників ПрАТ «33В «Полісся», а у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Не оскарження ПрАТ 33В «Полісся» вищевказаних актів оцінки стану готовності захисної споруди свідчить про згоду відповідача з зазначеними в них порушеннями законодавства про цивільний захист населення в частині утримання захисної споруди у належному стані.

Відтак судом установлено, що ПрАТ «33В «Полісся» протягом тривалого часу не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисної споруди цивільного захисту - сховища №95569 та до стану «готове» ля використання за призначенням.

Відповідно до ст. З Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне [ля життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя родини.

Варто зазначити, що на даний час, на фоні військової агресії з боку російської федерації, в умовах воєнного стану питання належного утримання, використання та функціонування захисних споруд цивільного захисту населення постало досить актуально.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона /країни базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно зі ст. З Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури де виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально- технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Окрім того, вказаним пунктом Порядку передбачено, що фонд захисних споруд - сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. З Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Також пунктом 7 Порядку передбачено, що Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування з метою взяття на облік як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів об`єктів іншого призначення, що експлуатуються і належать до сфери їх управління, відповідно до визначених повноважень можуть утворювати постійні або тимчасові комісії.

Пунктом 8 Порядку визначено, що в особливий період нарощування фонду захисних споруд здійснюється шляхом будівництва (монтажу) швидкоспоруджуваних захисних споруд, зокрема із спеціальних конструкцій блок-модульного типу, та облаштування найпростіших укриттів відповідно до завдань цивільного захисту, передбачених у планах цивільного захисту на особливий період міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, органів місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно зч. 16 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України у разі приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного стану та в особливий період захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Положеннями п. 11 Порядку визначено, що вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимог) споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно з п. 3 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Відповідно до п. 5 Розділу II Вимог забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 № 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки. Утримання і експлуатація вищезазначених засобів і систем здійснюється відповідно до вимог і рекомендацій, установлених технічною документацією на них. Місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди позначаються і освітлюються.

Відповідно до п. 7 Розділу II Вимог споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Пунктом 1 Розділу II Вимоги передбачено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно до пункту 1 глави 1 Розділу VII Вимог у разі переведення ЄДС ЦЗ, її функціональних та територіальних підсистем, ланок територіальних підсистем до функціонування в режимах підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного стану та в особливий період (далі - вищі ступені готовності) балансоутримувачі фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у .постійній готовності до використання за призначенням, здійснюють заходи щодо приведення фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням, його утримання та експлуатації у вищих ступенях готовності (далі - готовність) у строк, зазначений у паспорті захисної споруди, а саме не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно- герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку.

Відповідно до ст. 6 Кодексу цивільного захисту України суб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації.

Згідно з ч. 1, 2, 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями.

Статтею 319 ЦК України передбачено, що власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

Згідно зі ст. 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з п. 2 глави 1 Розділу VII Вимог готовність фонду захисних споруд передбачає, у тому числі належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття).

Пунктом 3 глави 1 Розділу VII Вимог передбачено, що для підготовки фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у постійній готовності, необхідно виконати першочергові підготовчі заходи (роботи), що передбачаються планами приведення споруд фонду захисних споруд у готовність, зокрема: заповнити баки питною водою, занести ємності з питною водою (для ПРУ, не обладнаних системою водопостачання, а також споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів) (п. п. 14 п. З глави 1 Розділу VII Вимог), занести виносні баки для нечистот (для неканалізованих ПРУ, а також споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів) (п. п. 15 п. З глави 1 Розділу VII Вимог).

Разом з цим, як зазначалось вище, встановлено, що після сплину 2-х років від початку повномасштабної війни в нашій країні, захисна споруда, яка розташоване за адресою: вул. Енергетиків, буд. 1 м. Чернігів, є непридатним для укриття, оскільки не відповідає технічним вимогам.

Таким чином установлено, що відповідач не зважаючи на збройну агресію російської федерації проти України, не вжито заходів, спрямованих на приведення споруди фонду захисної споруди, що знаходиться за адресою: вул. Енергетиків, буд. 1 м. Чернігів у придатний для укриття населення стан.

Розпорядженням № 47-р від 26.01.2015 Кабінет Міністрів України на територіях Донецької та Луганської областей запровадив режим надзвичайної ситуації, а на всій території України - режимів підвищеної готовності згідно з Кодексом цивільного захисту України.

Вказаним розпорядженням Уряд із 2015 року фактично розпочав етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії.

У зв`язку з цим захисна споруда, що знаходиться за адресою: вул. Енергетиків, 1 у м. Чернігів є важливою складовою засобів колективного захисту населення та, яке, при необхідності, а саме під час надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здатна розмістити цивільне населення, у т.ч. працівників підприємства.

Вищенаведені факти свідчать про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що призводить до порушень інтересів держави в частині забезпечення життя та здоров`ю людей.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов керівника Чернігівської окружної прокуратури інтересах держави підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000) до Приватного акціонерного товариства "Завод залізобетонних виробів "Полісся" (вул. Енергетиків, 1, м.Чернігів,Чернігівський р-н, Чернігівська обл.,14014) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Завод залізобетонних виробів «Полісся» у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №95569 до використання за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Завод залізобетонних виробів «Полісся» вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №95569 з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 23.12.2024.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123987406
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —620/13666/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні