Справа № 210/953/24
Провадження № 2/210/729/24
У Х В А Л А
іменем України
23 грудня 2024 року Дзержинський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі головуючого судді Літвіненко Н. А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи ОСОБА_2 , Управління праці та соціального захисту населення Саксаганського району про встановлення факту, що має юридичне значення, суд
В С Т А Н О В И В:
Позивач, через свого представника адвоката Губара А.Л., звернувся до суду з даним позовом, в його обґрунтування посилаючись на те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі за текстом Позивач) є рідним сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується свідоцтвом про народження, зареєстроване в законному порядку 24 січня 1978 року за актовим записом N?112.
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , пенсіонер, відповідно до довідки серія 12 ААГ N?186348 від 15.06.2023 року до акту огляду медико-соціальною експертною комісією (міжрайонна Саксаганська МСЕК) є інвалідом другої групи.
Батько позивача - ОСОБА_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується свідоцтвом про смерть, зареєстроване Саксаганським відлілом державної реєстрації актів цивільного стану Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області 27 березня 2012 року, серія НОМЕР_1 .
Рідна сестра позивача - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 мешкає за межами України з 07.11.2020р., що підтверджується відміткою митних органів в паспорті громадянина України для виїзду за кордон та відповідним посвідченням НОМЕР_2 країни фактичного мешкання (Польща).
Позивач є єдиною особою, який здійснює догляд та піклується про ОСОБА_2 , а саме постійно доглядає, прибирає житло, готує їжу, купує необхідні ліки, харчує, сплачує комунальні послуги. Оскільки ОСОБА_2 тяжко пересувається, не може самостійно приймати їжу, одягатися, то більшу частину часу вимушена лежати.
Інші рідні, які б могли здійснювати постійний догляд за ОСОБА_2 відсутні.
Позивач зазначає, що відповідно до ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачено, що особам які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов?язаних відповідно до закону їх утримувати, зберігається відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
На підставі переліченого, оскільки положення нормативно-правових актів на виконання ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не визначають документ на підтвердження наявності одного із своїх батьків з інвалідністю ІІ групи та відсутністю інших працездатних осіб, зобов?язаних відповідно до закону їх утримувати, то такий факт може бути становлений судом.
З наявних підстав, виникла потреба звернутися до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, остільки наявний один із батьків з інвалідністю ІІ групи та відсутні інші працездатні особи, зобов?язані відповідно до закону утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю ІІ групи. Факт наявності матері з інвалідністю ІІ групи та відсутністю інших працездатних осіб, зобов?язаних відповідно до закону її утримувати, має для позивача юридичне значення, оскільки породжує виникнення прав та обов?язків, визначених Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", Законом України "Про військовий обов?язок і військову службу" у зв?язку з дією воєнного стану в Україні.
Позивач просив суд встановити факт, що має юридичне значення про наявність у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , місце реєстрації АДРЕСА_1 , матері ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , з інвалідністю ІІ групи та відсутність інших працездатних осіб, які зобов?язані відповідно до закону утримувати ОСОБА_2 , особу з інвалідністю II групи. ???Судові витрати не розподіляти.
Ухвалою суду від 15 лютого 2024 року відкрито провадження у цивільній справі з проведенням розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Заперечення щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження до суду не надходили.
Відповідачу ІНФОРМАЦІЯ_6 судом було направлено копію ухвали про відкриття провадження у справі та копію позовної заяви з додатками.
Отримавши вказане, відповідач скористався правом подачі відзиву в якому просив суд у задоволенні позовної заяви відмовити.
Відзив мотивований тим що, відповідачем не порушено права позивача так як позивач не звертався до відповідача з заявами про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, а також відповідач зазначив, що він є неналежним відповідачем у даній справі тому що не є юридичною особою та не наділений цивільною правоздатністю та дієздатністю.
Треті особи ОСОБА_2 та Управління праці та соціального захисту населення Саксаганського району, отримавши копію ухвали суду про відкриття провадження та копію позовної заяви з додатками не скористались правом подачі відзиву.
Суд зазначає, що відповідно до положень п. 9 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (в чинній редакції) не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, зокрема, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір`ю (батьком чи матір`ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім`ї, які зобов`язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребують постійного догляду.
Також на підставі Додатку № 5 «Перелік документів, що подаються військовозобов`язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» до «Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період», затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 року, зокрема, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено, що для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;
для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір`ю, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);
для особи, яка зайнята постійним доглядом за батьком чи матір`ю дружини (чоловіка), - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про шлюб та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення постійного догляду дружиною (чоловіком) або іншим працездатним членом сім`ї (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу іншого працездатного члена сім`ї в постійному догляді або свідоцтво про смерть такого члена сім`ї, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, або рішення суду про визнання безвісно відсутнім або рішення суду про оголошення його померлим), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).
При цьому за п. 61 «Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період», затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 року (в редакції від 13 червня 2024 року), Військовозобов`язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім`я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов`язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).
Військовозобов`язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).
Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов`язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.
Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.
До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п`ять осіб.
Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:
відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов`язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;
перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов`язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.
За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов`язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).
Отже, суд зазначає, що на теперішній час існує визначений нормативно-правовими актами держави порядок підтвердження підстав для відстрочки від призову, зокрема, за п. 9 ч. 1 ст. ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Однак до суду ОСОБА_1 звернувся до 18 травня 2024 року щодо встановлення факту, який має юридичне значення.
В цьому сенсі суд вказує, що відповідно до ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (в редакції до 18 травня 2024 року) не підлягали призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, зокрема, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребують постійного догляду.
Суд при цьому зазначає, що існують два порядки встановлення фактів, що мають юридичне значення: позасудовий і судовий.
При цьому якщо факт, що має юридичне значення, підлягає встановленню в позасудовому порядку, особа має використати такий порядок.
Відмова ж відповідного органу в установленні такого факту може бути оскаржена заінтересованою особою до суду в порядку адміністративного судочинства (схожі висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 8 листопада 2019 року по справі № 161/853/19, від 18 грудня 2019 року по справі № 370/2598/16-ц, від 18 січня 2024 року по справі № 560/17953/21).
Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито, то суд закриває провадження по ній (схожі висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 10 квітня 2019 року по справі № 320/948/18, від 29 травня 2019 року по справі № 398/4017/18).
Отже, слід дійти висновку, що судовий порядок встановлення факту, що має юридичне значення, використовується лише у випадку, коли чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку його встановлення.
Аналогічна правова позиція була викладена Верховним Суду у постанові від 5 червня 2024 року по справі № 283/1199/23.
Суд зазначає, що у даній справі з метою отримання відстрочки від призову заявник просить встановити факт, що він є єдиною особою, зайнятою постійним доглядом за своєю хворою матір`ю, яка потребує постійного догляду за відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Однак суд вказує, що станом до 18 травня 2024 року був передбачений позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особами, що його потребують.
Так, за п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги» отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги.
За змістом п. 6, 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги» надавачами соціальних послуг, зокрема, є фізичні особи, які включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг (автоматизованої інформаційно-телекомунікаційна системи, призначеної для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, використання, знеособлення і знищення визначених цим Законом даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг).
Згідно зі змістом п. 1, 3 ч. 6 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги» фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи, громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями.
Відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 16, ч. 1 ст. 19, ст. 20, ч. 1, 4 ст. 21 Закону України «Про соціальні послуги» догляд вдома, денний догляд є базовою соціальною послугою, для отримання якої особа або її представник має звернутись із заявою про надання соціальної послуги за місцем свого проживання до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради міст обласного значення, ради об`єднаної територіальної громади, який після оцінювання потреби особи/сім`ї у соціальних послугах приймає рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг, яке може бути оскаржено до суду.
За ч. 4 ст. 11 Закону України «Про соціальні послуги» до повноважень районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад належать, серед іншого, забезпечення за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї надання базових соціальних послуг особам/сім`ям відповідно до їхніх потреб, вжиття заходів з надання інших соціальних послуг таким особам/сім`ям шляхом створення мережі надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору та/або залучення надавачів соціальних послуг недержавного сектор, та/або на умовах договору з уповноваженими органами; забезпечення ведення Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг на місцевому рівні.
Порядок формування, ведення та доступу до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 року № 99, згідно з положеннями якого за заявою надавача соціальних послуг у розділі «Надавачі соціальних послуг - фізичні особи» мають бути внесені відомості про надавачів соціальних послуг, які мають право на отримання витягу з цього Реєстру (пункти 32, 35, 36, 41).
Таким чином для засвідчення відповідного статусу надавач та отримувач соціальних послуг можуть отримати витяг з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, який призначений для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, використання, знеособлення і знищення даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг, визначених законодавством.
Крім того Положенням про Єдиний державний веб портал електронних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року № 1137 (далі - Положення), визначено, що Портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України «Про звернення громадян»), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг у випадках, визначених цим Положенням.
Так з Порталу Дія довідка про здійснення догляду за громадянином (громадянкою), яка є особою з інвалідністю, видається протягом 30 днів безкоштовно на підставі індивідуального рішення органу місцевого самоврядування в межах території. Видача такої довідки здійснюється виконавчими органами селищних міських рад на підставі заяви, поданої особисто або через представника шляхом відправлення документів поштою (рекомендованим листом). Для отримання послуги необхідно також надати паспорти зареєстрованих у житловому будинку осіб та документ, що посвідчує статус інвалідності.
Отже, вказане законодавство свідчить, що для отримання підтвердження факту здійснення догляду за особою, яка потребує постійного догляду, надавач соціальної послуги з догляду вдома має бути включений до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, який на місцевому рівні ведуть виконавчі органи місцевих рад та за заявою особи підтверджують такий статус шляхом видачі протягом 30 днів безкоштовної довідки про здійснення такого догляду.
Таким чином доводи заявника про те, що лише суд може встановити факт того, що він доглядав до 18 травня 2024 року та продовжує доглядати після 18 травня 2024 року за своєю хворою матір`ю, яка потребує постійного догляду, на безоплатній основі, спростовуються наведеним законодавством, за яким незалежно від того, претендує надавач соціальної послуги на отримання компенсації від держави чи ні, для отримання відповідного статусу надавач та отримувач соціальних послуг включаються до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Отже, законодавством до 18 травня 2024 року також було визначено позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особою, яка за станом здоров`я потребує соціальної послуги з догляду, про встановлення якого просить заявник, у зв`язку з чим такий факт не може встановлюватися в суді в порядку цивільного судочинства.
Аналогічна правова позиція була викладена Верховним Суду у постанові від 5 червня 2024 року по справі № 283/1199/23.
Суд встановив, що у даній справі відсутні відомості про те, що на підставі заяв заявника чи його матері про надання соціальної послуги за місцем проживання підрозділ з питань соціального захисту населення оцінив потреби особи/сім`ї у соціальних послугах та ухвалив рішення про надання соціальних послуг з постійного догляду за особою, яка потребує постійного догляду за лікарським висновком.
Також відсутні дані, що заявник як надавач соціальних послуг звертався із заявою до компетентних органів та був включений до Реєстру надавачів чи отримувачів соціальних послуг або отримав відповідну відмову.
Таким чином надані заявником докази не свідчать, що він використав позасудовий порядок встановлення факту того, що він був єдиною особою, яка була зайнята постійним доглядом за матір`ю, як потребує постійного догляду.
На підставі п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Отже, на підставі викладеного вмотивування, оскільки розгляд заяви ОСОБА_1 віднесено до повноважень інших органів, тому за законом не підлягає судовому розгляду, то суд дійшов висновку про необхідність на підставі п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України закрити провадження за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи ОСОБА_2 , Управління праці та соціального захисту населення Саксаганського району про встановлення факту, що має юридичне значення, оскільки провадження по справі вже було відкрито судом.
Керуючись ст.255 ЦПК, -
У Х В А Л И В:
Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи ОСОБА_2 , Управління праці та соціального захисту населення Саксаганського району про встановлення факту, що має юридичне значення закрити.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення. Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому ухвали.
Суддя: Н. А. Літвіненко
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123988046 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них |
Цивільне
Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу
Літвіненко Н. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні