Справа № 570/6005/24
Номер провадження 2/570/1772/2024
У х в а л а
20 грудня 2024 року м.Рівне
Суддя Рівненського районного суду Рівненської області Гладишева Х.В., перевіривши позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог напредмет спору:Великоомелянська сільськарада Рівненськогорайону про визнання права власності на спадкове майно, -
в с т а н о в и в :
До Рівненського районного суду Рівненської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Великоомелянська сільська рада Рівненського району ро визнання права власності на спадкове майно.
Ухвалою Рівненського районного суду Рівненської області від 25 листопада 2024 року позовну заяву залишено без руху, оскільки позивачем не вказано ціну позову, виходячи із якої слід було б додатково визначитися із розміром судового збору, що підлягає до сплати за подання позовної заяви. Вказаною ухвалою надано позивачу строк для усунення недоліків заяви - десять днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Позивачем ОСОБА_1 подано до суду заяву про виправлення недоліків, до якої долучено чотири примірники позовної заяви в новій редакції. Як вбачається із тексту позовної заяви, позивач визначила ціну позову в розмірі 19177,93 грн. В обгрунтування саме такого розміру ціни позову зазначено, що в позовній заяві вона просить визнати за нею право власності на 1/3 частину земельної ділянки площею 1,8971 га кадастровий номер 5624682000:04:028:0247, що розташована на території Великоомелянської сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства та на 1/3 земельної ділянки площею 0,2527 га кадастровий номер 5624682000:04:031:0088, що розташована на території Великоомелянської сільської ради Рівненського району, а тому ціна позову становитиме третю частину вартості вказаних земельних ділянок. Поряд з цим, позивач вказує, що відповідно до інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,8971 га кадастровий номер 5624682000:04:028:0247 становить 56254,18 грн., а земельної ділянки площею 0,2527 га кадастровий номер 5624682000:04:031:0088 - 1279,61 грн. Відтак, третя частина вартості двох земельних ділянок становить 19177,93 грн. На підтвердження вказаних обставин позивачем долучено витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки № НВ -0000706862024 від 19.03.2024 року та № НВ-0000649692024 від 13.03.2024 року.
Поряд з цим, суддя не погоджується із такими доводами позивача, виходячи із наступного.
Ціна позову визначається у позовах про право власності на нерухоме майно, що належить фізичним особам на праві приватної власності, - дійсною вартістю нерухомого майна, а на нерухоме майно, що належить юридичним особам, - не нижче його балансової вартості (п.9 ч.1 ст. 176 ЦПК України).
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель", вартість земельної ділянки - еквівалент цінності земельної ділянки, виражений у ймовірній сумі грошей, яку може отримати продавець; нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов`язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.
Відповідно до ст.5 Закону України "Про оцінку земель", грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.
Таким чином, нормативна вартість земельної ділянки не є тотожною вартості земельної ділянки, а для визначення ціни позову позивачу слід надати доказ вартості спірної ділянки, у формі, визначеній чинним законодавством.
Згідно Постанови Пленуму Верховного Суду України № 20 від 22 грудня 1995 року "Про судову практику у справах за позовами про захист права приватної власності" під дійсною вартістю розуміється грошова сума, за яку майно може бути продане в даному населеному пункті чи місцевості.
Відповідно до ст.12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Звіт про оцінку майна є документом складеним, зокрема, в електронному вигляді з дотриманням законодавства про електронні довірчі послуги, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.
Таким чином, позивачу для визначення ціни позову слід долучити до позовної заяви звіт про оцінку вартості майна, а саме земельної ділянки площею 1,8971га кадастровийномер 5624682000:04:028:0247та земельноїділянки площею0,2527га кадастровийномер 5624682000:04:031:0088станом на час звернення до суду, яка підтверджує вартість майна та виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності.
Окрім того, виходячи із вартості майна позивачу слід визначити суму судового збору, що підлягає до сплати, відповідно до вимог ЗУ "Про судовий збір".
Отже, оскільки позовна заява не відповідає вимогам, встановленими статтею 177 ЦПК України, її слід повторно залишити без руху, надавши позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, відповідно до якої судовий збір є таким собі обмежувальним заходом, який попереджає подання необґрунтованих та безпідставних позовів та перенавантаженнясудів.
Зокрема, у п. 53 рішення Європейського суду з прав людини від 19 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі" (Kreuz v. Poland), зазначається, що "Право на суд" не є абсолютним та може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, тому що таке право за своєю природою потребує регулювання з боку держави.
Поряд з цим практика Європейського суду з прав людини із застосування Конвенції, тлумачення норм та стандартів, закладених в ній зазначає, що судовий збір не повинен обмежувати право заявників на доступ до правосуддя та має бути "розумним".
У рішенні по справі "Креуз проти Польщі" від 19.06.2001р. Європейський суду з прав людини констатує, що сплата судових витрат не повинна перешкоджати доступу до суду, ускладнювати цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдавати шкоди суті цього права, та має переслідувати законну мету.
Гарантуючи сторонам право доступу до суду для визначення їхніх "цивільних прав та обов`язків", пункт 1 статті 6 залишає державі вільний вибір засобів, що використовуватимуться для досягнення цієї мети, але в той час, коли Договірні держави мають можливість відхилення від дотримання вимог Конвенції щодо цього, остаточне рішення з дотриманням вимог Конвенції залишається за Судом ("Голдер проти Сполученого Королівства" і "Z та інші проти Сполученого Королівства")
У зв`язку з наведеним, суд роз`яснює, що відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати регулюється ст. 8 Закону України "Про судовий збір", відповідно до якої враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов:
1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або
2) позивачами є:
а) військовослужбовці;
б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів;
в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю;
г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї;
ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або
3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.
Крім того, суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній участині першійцієї статті.
Таким чином, обґрунтування обставин, які свідчать про неможливість або утруднення в здійсненні оплати судового збору у встановлених законом розмірах і в строки, покладається на заінтересовану сторону.
Керуючись статтями 95, 176, 177, 185, 353 ЦПК України, ч. 2 ст. 6 Закону України "Про судовий збір", суддя -
п о с т а н о в и в :
Позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог напредмет спору:Великоомелянська сільськарада Рівненськогорайону про визнання права власності на спадкове майно - повторно залишити без руху.
Надати позивачу строк для усунення недоліків заяви - десять днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Роз`яснити позивачу, що у випадку невиконання вимог цієї ухвали, позовна заява буде повернута.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя Гладишева Х.В.
Суд | Рівненський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123988396 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із відносин спадкування, з них за законом. |
Цивільне
Рівненський районний суд Рівненської області
Гладишева Х.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні