ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 р. Справа № 520/20247/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Жигилія С.П. , Любчич Л.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2023, головуючий суддя І інстанції: Котеньов О.Г., м. Харків, по справі № 520/20247/23
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (далі відповідач), в якому просив суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61013, м. Харків, вулиця Шевченка, 8, код ЄДРПОУ: 38631015) яка полягає у встановленні розміру премії 10% замість 138% від посадового окладу у довідці № 20 від 31.01.2023 року про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за посадою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 виданий Ленінським РВ ХМУ УМВС У в Х/о 29 квітня 1999 року);
- зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61013, м. Харків, вулиця Шевченка, 8, код ЄДРПОУ: 38631015) внести зміни в довідку № 20 від 31.01.2023 року про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за посадою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 виданий Ленінським РВ ХМУ УМВС У в Х/о 29 квітня 1999 року) відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2022 року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про фактично виплачені в січні 2022 року розміри щомісячних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавку за особливості проходження служби 50%; премії 138%), що були встановлені за займаною (прирівняною) посадою, яку займав ОСОБА_1 на час звільнення та надати виправлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для проведення перерахунку з 01.02.2022 його пенсії.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 року відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_1 .
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись неправильне застосуванням норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про задоволення позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року №520/8730/22, ГУ ДСНС України у Харківській області, листом від 31 січня 2023 року за вих. №65010-203/65152, повідомило позивача, що направило до ГУ ПФУ в Харківській області оновлену довідку №20 від 31.01.2023 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2022 року для перерахунку пенсії. В зазначену довідку №20 від 31.01.2023 були включені: оновлений посадовий оклад, оновлений оклад за військове звання, оновлена надбавка за вислугу років, оновлена надбавка за особливості проходження служби та розмір щомісячної премії у розмірі 10%. Позивач вважає, що при виготовлені довідки відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що призвело до внесення до довідки заниженого розміру премії.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області просить в задоволені апеляційної скарги відмовити в повному обсязі, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Згідно з ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до вимог Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.01.2023 по справі №520/8730/22, позов задоволено частково та зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2022 пенсії ОСОБА_1 .
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року № 520/8730/22, виготовлено та направило до ГУ ПФУ в Харківській області оновлену довідку № 20 від 31.01.2023 про розмір грошового позивача станом на 1 січня 2022 року, в якій зазначено наступні складові грошового забезпечення: посадовий оклад 9130,00 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням 1980,00 грн, надбавка за вислугу років відсоток від посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням 5555,00 грн, надбавка за особливості проходження служби 50 відсотків посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років 8332,50 грн, премія 10 відсотків від посадового окладу 913,00 грн. Всього розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії 25 910,50 грн.
Позивач вважає, що зазначений у довідці розмір премії 10% суперечить положенням постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що довідка № 20 від 31.01.2023 про розмір грошового забезпечення позивача виготовлена відповідно до вимог законодавства, отже доводи позивача про обов`язок відповідача зазначити в оновленій довідці премію у розмірі 138%, є безпідставними.
Колегія суддів частково не погоджується з вищевказаним висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі за текстом Закон № 2262-ХІІ) яким визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частиною 2 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" № 2011-ХІІ (далі за текстом Закон № 2011-ХІІ) до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною 3 статті 9 Закону № 2011-ХІІ передбачено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Так, згідно з частиною 3 статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процитована норма статті 43 зазначеного Закону міститься в розділі V Обчислення пенсії, тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-ХІІ, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
Положеннями частини 18 статті 43 Закону № 2262-ХІІ встановлено, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Згідно з частинами 2, 3 статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі по тексту Порядок № 45), згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.01.2023 по справі №520/8730/22 частково задоволено позов ОСОБА_1 .
Визнано протиправними дій Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2022 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини).
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2022 пенсії ОСОБА_1 .
У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог відмовлено.
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року № 520/8730/22, виготовлено та направило до ГУ ПФУ в Харківській області оновлену довідку № 20 від 31.01.2023 про розмір грошового позивача станом на 1 січня 2022 року, в якій зазначено наступні складові грошового забезпечення: посадовий оклад 9130,00 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням 1980,00 грн, надбавка за вислугу років відсоток від посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням 5555,00 грн, надбавка за особливості проходження служби 50 відсотків посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років 8332,50 грн, премія 10 відсотків від посадового окладу 913,00 грн. Всього розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії 25 910,50 грн.
Позивач вважає, що зазначений у довідці розмір премії 10% суперечить положенням постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704.
Колегія суддів, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
30 серпня 2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (набрала чинності 1 березня 2018 року) (далі по тексту Постанова № 704), якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання:
1) установлювати:
посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1-11 за аналогічними посадами;
посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1-5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;
надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;
2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення;
3) надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.
За приписами п.1 розділу ХVІ Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 20 липня 2018 року № 623 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 936/32388, керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.
Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).
Так, як вже зазначалося вище, механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнані протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45.
Відтак, з 05 березня 2019 року (дата набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18) діє редакція пункту 5 і додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 45 (у редакції, чинній до внесення змін Постановою № 103, яку рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 визнано протиправною та нечинною у відповідній частині) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання заслужений чи народний, службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;
щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах С, у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром Байконур, якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Аналізуючи указаний пункт Порядку № 45, колегія суддів дійшла висновку, що у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії щодо зазначення розміру премії (розмір якої є окремим предметом спору у цій справі) належить указувати її середній розмір, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Аналогічну правову позицію щодо необхідності зазначення у відповідних довідках для перерахунку пенсій розміру премії, визначеного у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою, викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі № 802/2196/17-а та від 23.05.2024 по справі № 380/19324/23.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду витребувано у Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області відомості щодо конкретного відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії, які було виплачено за посадою, звідки позивач звільнився на пенсію, або посадою, прирівняною до цієї посади, у січня 2022 року.
На виконання вимог зазначеної ухвали відповідачем надано довідку від 12.08.2024 № 11, відповідно до якої, за прирівняною посадою начальника відділу планування, аналітичного та документального забезпечення Головного управління ДСНС України в Харківській області розмір надбавки за особливості проходження служби становить 50%, розмір щомісячної премії 100%, які були виплачені у січні 2022 року. Крім того, відповідачем надано витяг із наказу Головного управління ДСНС України в Харківській області №5 від 10.01.2022 року, відповідно до якого щомісячна премія у відсотках посадового окладу, за грудень 2021 року за посадою начальника відділу планування, аналітичного та документального забезпечення становить 100%.
ОСОБА_1 надано додаткові пояснення, в яких позивач зазначає, що розмір щомісячної премії 100%, яка була виплачена у січні 2022 року та за грудень 2021 року не має бути взятий судом до розгляду в якості доказів, так як не стосується предмета доказування. Зазначає, що відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 05.03.2024 року у зразковій справі №380/19324/23, а також вимог Постанови №704 та Постанови №103, Порядку №45 та Інструкції №623 премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020 року, 01.01.2021 року, 01.01.2022 року, які видаються особам, пенсію, яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові №704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію (розмір премії за січень 2022 року встановлений наказом ГУ ДСНС України у Харківській області №63 від 21.02.2022 (по особовому складу) та складає 138%), а не в січні 2022 року, як визначив відповідач у довідці від 12 серпня 2024 року №11 (розмір премії склав 100%) та не за грудень 2021 року, встановлений наказом ГУ ДСНС України у Харківській області №5 від 10.01.2022 (по особовому складу) (розмір премії склав 100%).
Головним управлінням ДСНС України в Харківській області надано заперечення щодо доводів, які викладені позивачем в додаткових поясненнях. Відповідач зазначає, що премія за грудень виплачується в січні, а премія за січень в лютому, відповідно в січні місяці премія яка була виплачена за посадою начальника відділу планування та документального забезпечення становить 100%, а премія яка відповідно до наказу 21.02.2022 № 63 виплачена в лютому місяці 138% за посадою. Вимоги позивача становлять видати довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року, тобто саме в січні настали підстави для перерахунку пенсії та розміру грошового забезпечення, а не в лютому місяці, відповідно премія, яка фактично встановлена 21.02.2022 та виплачена в лютому не має відношення до предмету спору, та не може бути встановлена позивачу, так як підстави для перерахунку та видачі довідки, заявлених вимог не співпадають з розміром премії 138% визначеної наказом ГУ від 21.02.2022. Отже, правові підстави для зобов`язання відповідача видати нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 включаючи розмір премії 138% для перерахунку пенсії -відсутні.
Колегія суддів зазначає, що приписами пункту 5 Порядку № 45 врегульовані питання врахування для перерахунку пенсій грошового забезпечення в розмірах, встановлених за відповідною посадою (посадами), з урахуванням певних його видів, зокрема, інших щомісячних надбавок, доплат (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячної премії - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Беручи до уваги, що премія є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, який виплачується на підставі наказу командира, при складенні довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 для проведення перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону № 2262-ХІІ, підлягають застосуванню саме приписи абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 та має бути враховано розмір премії за грудень 2021, яка фактично виплачувалась починаючи з січня 2022, місяця у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої позивача було звільнено на пенсію.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що у випадку позивача розмір премії має бути визначений у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2022 року, у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію, тобто 100% посадового окладу, а не 138%, як просив позивач, що свідчить про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог в цій частині.
За встановлених у справі обставин, колегія суддів вважає, що відповідач, складаючи довідку від 31.01.2023 №20 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 із зазначенням у ній розміру премії 10%, діяв з порушенням приписів абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою №103.
З огляду на те, що при визначенні розмірів щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема премії, відповідач мав керуватись середнім розміром таких надбавок, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилась на пенсію, однак цього не зробив, колегія суддів дійшла висновку про задоволення позовних вимог у частині визнання протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, які полягають у внесенні відомостей щодо відсоткового розміру щомісячної премії - 10 відсотків у довідку №20 від 31.01.2023 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022.
Відповідно до частин першої та другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з положеннями статті 9 Конституції України та статтями 17, частиною п`ятою статті 19 Закону України від 23.02.2006 3477-IV "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини у справі "Кечко проти України" (рішення від 08.11.2005) в межах свободи дій держави визначати які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.
Європейський суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовнійший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява 33202/96, п. 120, ECHR 2000, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryэldэz v. Turkey [GC]), заява 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Також, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява 55555/08, п. 74, від 20.05.2010, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscuta and Others v. Romania), заява 36900/03, п. 37, від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Таким чином, ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області підготувати та надати до ГУ ПФУ в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії у розмірі 100%, для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії з 01.02.2022.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 року із зазначенням конкретних складових грошового забезпечення та їх розмірів (зокрема надбавки за особливості проходження служби у розмірі 50%), обчислених із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2022, з урахуванням рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.01.2023 по справі №520/8730/22, колегія суддів зазначає таке.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Отже, завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист та поновлення порушених прав, при цьому суд не має достатніх підстав вважати, що відповідач при складанні оновленої довідки із урахуванням висновків суду у даній справі буде застосувати прожитковий мінімум для працездатних осіб, відмінний від мінімуму, визначеного станом на 01.01.2022, або не зазначати види грошового забезпечення, які були вже зазначено в довідці, оскільки як встановлено із матеріалів справи при виготовлені спірної довідки відповідачем враховано прожитковий мінімум станом на 01 січня відповідного календарного року та зазначено вірно всі інші складові грошового забезпечення.
Таким чином, така вимога є передчасною та є захистом прав позивача на майбутнє, чого приписами Кодексу адміністративного судочинства України, не допускається.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 315 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з частиною 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Оскільки рішення суду першої інстанції ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції, з прийняттям постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Враховуючи, що колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , на його користь підлягають стягненню витрати на сплату судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 по справі № 520/20247/23 - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, які полягають у встановленні розміру премії 10% від посадового окладу у довідці № 20 від 31.01.2023 року про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за посадою ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області підготувати та надати до ГУ ПФУ в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за посадою ОСОБА_1 на виконання Харківського окружного адміністративного суду від 10.01.2023 по справі №520/8730/22 та з обов`язковим зазначенням відомостей про премію у розмірі 100%, для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії з 01.02.2022.
В задоволенні іншої частини позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 виданий Ленінським РВ ХМУ УМВС У в Х/о 29 квітня 1999 року) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61013, м. Харків, вулиця Шевченка, 8, код ЄДРПОУ: 38631015) судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви у сумі 858,88 грн. (вісімсот п`ятдесят вісім гривень вісімдесят вісім копійок) та за подання апеляційної скарги у сумі 1288,32 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят вісім гривень тридцять дві копійки).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Я.М. Макаренко Судді С.П. Жигилій Л.В. Любчич
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123988794 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні