ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 року справа №200/5519/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі № 200/5519/24 (головуючий суддя І інстанції Шувалова Т.О.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати винесені Головним управлінням Державної податкової служби у Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 наступні податкові повідомлення-рішення форми Ф:
- № 468197.1-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік в сумі 36 436 (тридцять шість тисяч чотириста тридцять шість) грн 74 коп.;
- № 468197.2-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік в сумі 64 616 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять) грн 83 коп.;
- № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в сумі 64 616 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять) грн 83 коп.
В обґрунтування позову зазначила, що 12.02.2024 отримала лист відповідача, що замість скасованих рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01.12.2021 по справі № 200/11750/19-а податкових повідомлень-рішень в частині нарахування податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб, прийняті нові податкові повідомлення-рішення про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 36 436,74 грн, за 2017 рік у розмірі 64 616,83 грн, за 2018 рік у розмірі 64 616,83 грн.
Податкові повідомленні-рішення є протиправними та прийнятими без встановлення реального стану заборгованості позивача по оренді земельної ділянки.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано винесені Головним управлінням Державної податкової служби у Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 податкові повідомлення-рішення форми Ф:
- № 468197.1-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік в сумі 36 436 (тридцять шість тисяч чотириста тридцять шість) грн 74 коп;
- № 468197.2-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік в сумі 64 616 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять) грн 83 коп;
- № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 32 308 грн 44 коп.
Вирішено питання судових витрат по справі.
Не погодившись з судовим рішенням відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Святогірська міська рада 15.10.2010 уклала з позивачем договір оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 1414170500:01:001:0760 на 25 років з площею 2,5048 га.
В договорі оренди вказано, що орендна плата розраховується у розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки (далі НГО) з урахуванням коефіцієнту індексації.
У 2015 році НГО земельної ділянки складала у сумі 2 019 443,65 грн та орендна плата 100 972,18 грн. (2 019 443,65грн * 5% = 100 972,18 грн). У 2016 році НГО 2 893 862,75 грн, орендна плата 144 693,14 грн (2 893 862,75 грн * 5% = 144 693,14 грн). У 2017 році НГО 3 067 494,52 грн, орендна плата 153 374,73 грн (3 067 494,52 грн * 5% = 153 374,73 грн). У 2018 році НГО 3 067 494,52 грн, орендна плата 153 374,73 грн (3 067 494,52 грн. * 5% = 153 374,73 грн).
У 2017 році відповідачем прийняті ППР за 2015 рік № 8757304-1301 на суму 100 972,18 грн, за 2016 рік ППР № 8757302-1301 на суму 144 693,14 грн, за 2017 рік ППР № 8757301-1301 на суму 153 374,73 грн.
ОСОБА_1 оскаржила прийняті податкові повідомлення-рішення у судовому порядку.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2021 року у справі № 200/11750/19-а, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 22.06.2017 № 8757304-1301 (форма Ф), яким визначено податкове зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 100 972,18 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 22.06.2017 № 8757302-1301, в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 108 256,40 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 22.06.2017 № 8757301-1301, в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 17.04.2018 № 2624018-4710-0522, в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Отже, спірні ППР винесені у відповідності до норм Податкового кодексу України та Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам Податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204 з урахуванням судового розгляду справи № 200/11750/19-а на зменшену суму грошового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб, а не з метою погашення податкового боргу.
Позивачем рішення суду не оскаржується.
Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
З огляду на зазначене, суд надає оцінку законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції тільки в межах доводів апеляційної скарги відповідача.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.
Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 , зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
08.12.2010 між Святогірською міською радою як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем укладено договір оренди землі № 041017200171, згідно з пунктом 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення із земель рекреаційного призначення, яка знаходиться у АДРЕСА_2 . В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,5048 гектарів.
Згідно із пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 292 336,53 грн.
Договір укладено на 25 років (п. 8 Договору).
Договір свідчить, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, всього річна складає 64 616,83 грн. Оплата вноситься до 15 серпня та до 15 листопада по 1/2 частині річної орендної плати.
Рішенням Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 01 липня 2019 року у справі № 243/10031/18, яке набрало законної сили, стягнуто з ОСОБА_1 заборгованість з орендної плати за договором оренди землі № 041017200171 від 08 грудня 2010 року за період з 08 червня 2016 року по 30 червня 2018 року у сумі 133 362,01 гривні на рахунок № 33211812005077, одержувач Слов`янське УК/м. Святогірськ/18010600, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ банку 37803368.
20.10.2021 постановою заступника начальника відділу Дніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Ясінською К.М. закрито виконавче провадження по виконавчому листу № 243/10031/18, виданому 20.09.2019 Слов`янським міськрайонним судом, у зв`язку з фактичним виконанням в повному обсязі рішення суду.
Вказане також підтверджується квитанцією про сплату заборгованості за виконавчим листом ВП № 617392 від 19.10.2021.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2021 року у справі № 200/11750/19-а, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року, зокрема, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 22.06.2017 № 8757304-1301 (форма Ф), яким визначено податкове зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 100 972,18 грн.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 22.06.2017 № 8757302-1301 (форма Ф), в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 108 256,40 грн.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 22.06.2017 № 8757301-1301 (форма Ф), в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 17.04.2018 № 2624018-4710-0522 (форма Ф) в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн.
27.12.2023 відповідачем прийняті нові податкові повідомлення-рішення форми Ф:
- № 468197.1-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік в сумі 36 436 (тридцять шість тисяч чотириста тридцять шість) грн 74 коп.;
- № 468197.2-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік в сумі 64 616 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять) грн 83 коп.;
- № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в сумі 64 616 (шістдесят чотири тисячі шістсот шістнадцять) грн 83 коп.
З метою погашення податкового боргу, контролюючим органом надсилались вищевказані податкові повідомлення-рішення від 27.12.2023 на податкову адресу позивача, які врученні останній 12.02.2024, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що за результатами судового оскарження податкового повідомлення-рішення останнє може бути скасовано повністю або частково. У першому випадку у податкового органу відсутній обов`язок із прийняття нового податкового повідомлення-рішення, а скасоване податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.
У випадку ж часткового скасування податкового повідомлення-рішення судом податковий орган повинен надіслати платнику податків нове податкове повідомлення-рішення, яке міститиме зменшену суму грошового зобов`язання. При цьому до моменту надходження нового податкового повідомлення-рішення платнику податків із зменшеною сумою грошового зобов`язання попереднє податкове повідомлення-рішення не вважається відкликаним, що випливає зі змісту пункту 60.4 статті 60 Податкового кодексу України.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Стаття 269 Податкового кодексу України розрізняє:
платників земельного податку, якими є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
платників орендної плати, якими є землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Відповідно до підпункту 270.1.2. пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України, об`єктами оподаткування орендної плати є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
На підставі статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
- не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
В свою чергу, за правилами пункту 285.1 статті 285 Податкового кодексу України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
За вимогами абзацу першого пункту 286.5 статті 286 Податкового кодексу України, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 287.1. статті 287 Податкового кодексу України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
На підставі частини другої статті 16 Закону України від 6 жовтня 1998 року № 161-XIV Про оренду землі (далі Закон № 161) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами першою, другою статті 21 Закону № 161 визначено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Водночас, в силу положень Податкового кодексу України платниками орендної плати є землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пп. 269.1.2 п. 269.1 статті 268, п. 288.1 статті 288 ПК України).
При цьому в розумінні норм Податкового кодексу України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (пп. 14.174 п. 14.1 статті 14 ПК України).
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, як одна з форм справляння місцевого податку плати за землю, сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки, а сплата орендної плати є обов`язком орендаря, який кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 18.06.2021 у подібній справі № 400/1730/19.
Як свідчать матеріали справи 08.12.2010 між Святогірською міською радою як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем укладено договір оренди землі № 041017200171, згідно з пунктом 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення із земель рекреаційного призначення, яка знаходиться у м. Святогірськ, вул. 60 років Жовтня, 17 А. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,5048 гектарів.
Згідно із пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 292 336,53 грн. Договір укладено на 25 років (п. 8 Договору).
Договір визначає, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, всього річна складає 64 616,83 грн. Оплата вноситься до 15 серпня та до 15 листопада по 1/2 частині річної орендної плати.
В 2018 році Святогірська міська рада звернулась до Слов`янського міськрайонного суду з позовом про стягнення з ОСОБА_1 заборгованості за договором оренди землі за період з 08 червня 2016 року по 30 червня 2018 року.
Рішенням Слов`янського міськрайонного суду від 01 липня 2019 року у справі № 243/10031/18, яке набрало законної сили, стягнуто з ОСОБА_1 заборгованість з орендної плати за договором оренди землі № 041017200171 від 08 грудня 2010 року за період з 08 червня 2016 року по 30 червня 2018 року у сумі 133 362, 01 гривні.
19.10.2021 позивач сплатила вказану заборгованість у повному обсязі, що підтверджується постановою заступника начальника відділу Дніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Ясінською К.М. про закінчення виконавчого провадження від 20.10.2021 та квитанцією про сплату заборгованості.
Відповідно до пункту 60.1 статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо:
60.1.1. сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення;
60.1.2. контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов`язання або податкову вимогу;
60.1.3. контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі;
60.1.4. рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі;
60.1.5. рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.
У випадках, визначених підпунктом 60.1.1 пункту 60.1 цієї статті, податкова вимога вважається відкликаною у день, протягом якого відбулося погашення суми податкового боргу в повному обсязі.
У випадках, визначених підпунктами 60.1.3 і 60.1.5 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги, які містять зменшену суму грошового зобов`язання або податкового боргу.
За правилами пункту 5 розділу ІІ Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року № 1204 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 січня 2016 року за № 124/28254, далі - Порядок № 1204), якщо за результатами адміністративного або судового оскарження грошове зобов`язання, зменшення (збільшення) суми податкових зобов`язань та/або податкового кредиту та/або зменшення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, штрафна (фінансова) санкція (штраф) та пеня в тому числі за порушення норм іншого законодавства, зазначені у податковому повідомленні-рішенні, зменшуються, то шляхом опрацювання інформації підрозділів правової роботи щодо прийнятих рішень за результатами розгляду скарг в адміністративному та/або судовому порядку складається податкове повідомлення-рішення, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання, зменшену суму зменшення (збільшення) податкових зобов`язань та/або податкового кредиту та/або бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, штрафної (фінансової) санкції (штрафу) та пені в тому числі за порушення норм іншого законодавства.
Відповідно до пункту 7 розділу ІІ Порядку № 1204 податкові повідомлення-рішення згідно з пунктами 4-6 цього розділу складаються контролюючим органом, який склав попереднє податкове повідомлення-рішення, протягом 3 робочих днів з дня, що настає за днем отримання таким контролюючим органом рішення за результатами адміністративного, судового оскарження або іншого рішення про скасування раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення. При цьому у разі отримання вищезазначених рішень структурним підрозділом, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції контролюючого органу, або відповідальною особою, визначеною керівником (виконуючим його обов`язки, його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу для виконання таких функцій, забезпечується надання такого рішення структурному підрозділу, яким складалось попереднє податкове повідомлення-рішення, протягом 1 робочого дня, що настає за днем його отримання.
Таким чином, за результатами судового оскарження податкового повідомлення-рішення останнє може бути скасовано повністю або частково.
В разі скасування податкового повідомлення-рішення повністю у податкового органу відсутній обов`язок із прийняття нового податкового повідомлення-рішення, а скасоване податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.
В разі часткового скасування податкового повідомлення-рішення судом податковий орган повинен надіслати платнику податків нове податкове повідомлення-рішення, яке міститиме зменшену суму грошового зобов`язання.
При цьому до моменту надходження нового податкового повідомлення-рішення платнику податків із зменшеною сумою грошового зобов`язання попереднє податкове повідомлення-рішення не вважається відкликаним, що випливає зі змісту пункту 60.4 статті 60 Податкового кодексу України.
Оскільки рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2021 року у справі № 200/11750/19-а, яке набрало законної сили 30 жовтня 2023 року, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області від 22.06.2017:
№ 8757304-1301 (форма Ф), яким визначено податкове зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 100 972,18 грн;
№ 8757302-1301 (форма Ф), в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 108 256,40 грн;
№ 8757301-1301 (форма Ф), в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн;
від 17.04.2018 року № 2624018-4710-0522 (форма Ф) в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 88 757,90 грн, - тому у відповідача були відсутні визначені податковим законодавством підстави для прийняття нових податкових повідомлень-рішень від 27.12.2023: № 468197.1-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік в сумі 36 436 грн 74 коп.; № 468197.2-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік в сумі 64 616 грн 83 коп.; № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в сумі 64 616 грн 83 коп.
Крім того, станом на дату прийняття вказаних податкових повідомлень-рішень позивачем сплачена заборгованість зі сплати орендної плати за землю за період з 08 червня 2016 року по 30 червня 2018 року в сумі 133 362,01 грн на виконання рішення Слов`янського міськрайонного суду від 01.07.2019 у справі № 243/10031/18 було.
В зв`язку з тим, що позивачем за 2016 рік та 2017 рік повністю сплачено орендну плату за землю, у відповідача відсутні підстави для прийняття нових податкових повідомлень-рішень з урахуванням сплаченої заборгованості за ці роки.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про визнання протиправними та скасування спірних податкових повідомлень-рішень.
Щодо податкового повідомлення-рішення № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 від 27.12.2023 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в сумі 64 616 грн 83 коп., суд зазначає наступне.
Відповідно до Договору оренди землі від 08.12.2010 № 041017200171, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, всього річна складає 64 616,83 грн. Оплата вноситься до 15 серпня та до 15 листопада по 1/2 частині річної орендної плати.
Рішенням Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 01 липня 2019 року у справі № 243/10031/18, встановлено, що заборгованість з орендної плати за договором оренди землі № 041017200171, зокрема, за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2018 року становить 32 308 грн 44 коп.
Позивачем сплачена заборгованість з орендної плати за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2018 року, тобто за перше півріччя 2018 року.
27.12.2023 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 про нарахування податкового зобов`язання по платежу Орендна плата з фізичних осіб за 2018 рік в сумі 64 616 грн 83 коп. та не враховано сплату позивачем орендної плати за землю за перше півріччя 2018 року, тому розмір орендної плати за податковим повідомленням-рішенням від 27.12.2023 № 468197.3-2417-0522-UA14120190000021407 форми Ф в частині 32 308,44 грн є протиправним.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про скасування зазначеного податкового повідомлення-рішення в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб в розмірі 32 308,44 грн.
За наведених обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про часткове задоволення позову.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки в межах доводів апеляційної скарги судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі № 200/5519/24 залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі № 200/5519/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 23 грудня 2024 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 23 грудня 2024 року.
Головуючий суддяІ.Д. Компанієць
СуддіА.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123991255 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні