Рішення
від 23.12.2024 по справі 337/5418/24
ХОРТИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЗАПОРІЖЖЯ

23.12.2024

ЄУН №337/5418/24

Провадження №2-о/337/279/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2024 року місто Запоріжжя

Хортицький районний суд міста Запоріжжя у складі: головуючого судді Бредуна Д.С., за участю секретаря Сакоян О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Оріхівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Пологівському районі Запорізької області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту смерті особи,

ВСТАНОВИВ:

04 жовтня 2024 року заявниця ОСОБА_1 в особі представника адвоката Лишенка С.С. звернулася до суду з заявою, в якій просить встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце народження: м.Дрезден, Германська Демократична республіка, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 в районі населеного пункту Кислівка Куп`янського району Харківської області.

Ухвалою судді від 09 жовтня 2024 року у справі відкрито провадження, призначено судовий розгляд.

01 листопада 2024 року представник третьої особи начальник ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_3 подав заяву про розгляд справи без його участі.

04 листопада 2024 року представник третьої особи начальник Оріхівського ВДРАЦС у Пологівському районі Запорізької області Південного МУ МЮ (м. Одеса) Олена Туяк надала заяву про розгляд справи без її участі. Заперечень проти позову не має.

17 грудня 2024 року представник третьої особи т.в.о. начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 Віктор Юрчук подав заяву про розгляд справи без його участі.

23 грудня 2024 року представник заявниці адвокат Лишенко С.С. подав до канцелярії суду заяву, в якій наполягав на задоволенні заяви в повному обсязі, встановленні факту смерті, та розгляд справи без його присутності.

Інших заяв, заперечень, пояснень чи клопотань суду не надали.

За таких обставин, неявка учасників не перешкоджає судовому розгляду.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч.7 ст. 19 ЦПК України окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Як врегульовано п.5 ч.2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Частиною 1 ст. 315 ЦПК України визначено перелік фактів, які можуть бути встановлені судом. Так, відповідно до п.8 ч.1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

У відповідності до правового висновку викладеного в постанові об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 05.12.2022 року в справі N 490/6057/19-ц - встановлення факту, що має юридичне значення, щодо загибелі військовослужбовця під час захисту Батьківщини внаслідок збройної агресії російської федерації проти України можливе лише у судовому порядку, оскільки законодавець не визначив іншого, позасудового способу встановлення причинно-наслідкового зв`язку між смертю військовослужбовця та військовою агресією російської федерації. Від встановлення факту загибелі військовослужбовця при виконанні військової служби внаслідок збройної агресії російської федерації проти України залежить виникнення та реалізація особистих та майнових прав заявника як члена сім`ї загиблого військовослужбовця.

Згідно з положеннями п.2 ч.1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Якщо документи про смерть особи відсутні, то державна реєстрація її смерті проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту смерті.

Як передбачено ч.1 ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника..

Відповідно до роз`яснень, наданих в п.13 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 року №5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», заяви про встановлення факту смерті особи в певний час приймаються до провадження суду і розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті. Заявник зобов`язаний обґрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.

Суд встановив, що ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 , актовий запис №816).

ОСОБА_2 був призваний на військову службу 06 березня 2022 року за мобілізацією. Наказом командира ВЧ НОМЕР_2 №101 від 08 квітня 2024 року сержанта ОСОБА_2 допущено до тимчасового виконання обов`язків за невакантною посадою командира 1 стрілецького взводу 1 стрілецької роти ВЧ НОМЕР_2 .

Згідно витягу із журналу бойових дій військової частини НОМЕР_2 від 14 квітня 2024 року, внаслідок ворожого артилерійського обстрілу позицій 1ср ВП «Дашка», що тривав з 18:50 години по 20:50 годину отримав поранення несумісне з життям гол.сержант 1 стрілецького взводу 1 стрілецької роти ВЧ НОМЕР_2 , сержант ОСОБА_2 , приблизно о 18:57 годині. Евакуацію не здійснено через ворожі обстріли, скиди та обвал будинку.

Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_2 від 20 квітня 2024 року за №169 призначено службове розслідування по факту загибелі сержанта ОСОБА_2 , в ході чого, в тому числі опитано ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

Актом службового розслідування від 06 травня 2024 року встановлено, що 14 квітня 2024 року в 18:50-19:00 почався обстріл позицій. Після влучання снаряду в стрілкову позицію, біля якої перебував ОСОБА_2 , він отримав поранення несумісні з життям, про що було передано по рації оперативному черговому. Після відбиття атаки ворогу продовжився мінометний обстріл та скиди з БПЛА, що не давало змоги вийти з позицій. Тіло загиблого ОСОБА_2 вони підготували до евакуації, але зранку розпочався артилерійський обстріл, під час якого були влучання в будівлю, в якій знаходилось тіло сержанта ОСОБА_2 , внаслідок чого бетонне покриття та стіни завалили тіло загиблого, і евакуацію здійснити не вдалося. За результатами службового розслідування ОСОБА_2 визнано зниклим безвісті.

Повідомленням №с/3097 від 17 квітня 2024 року ОСОБА_1 повідомлено про те, що її син ОСОБА_2 вважається зниклим безвісті.

Суд приймає, як доказ смерті ОСОБА_2 вище зазначені документи, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.ст. 3, 8, 9 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави, а чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Згідно з ч.1 ст. 17 Закону України від 01.07.2010 року №2398-VI «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Відповідно до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства Юстиції України від 18.10.2000 року №52/5, підставою для проведення державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 року №545, рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

При цьому, медичне свідоцтво про смерть ОСОБА_2 видане не було, оскільки тіло евакуювати не вдалось.

Оцінюючи вказані документи, суд виходить з того, що смерть особи є юридичним фактом, що має наслідком припинення, зміну та виникнення багатьох правовідносин, а тому має безпосереднє значення для реалізації різними особами своїх прав.

Суд дійшов висновку про те, що обставини, повідомлені заявницею, знайшли своє належне підтвердження під час судового розгляду справи, тому наявні підстави для задоволення заяви та встановлення факту смерті ОСОБА_2 , визнавши датою його смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 , в районі населеного пункту Кислівка Куп`янського району Харківської області.

Відповідно до ч.4 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.

Як передбачено ч.5 ст.317 ЦПК України копія судового рішення невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.

Керуючись п.8 ч.1 ст. 315, ст. 317 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ

Заяву задовольнити.

Встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , визнавши датою його смерті: ІНФОРМАЦІЯ_3 , місце смерті: район населеного пункту Кислівка Куп`янського району Харківської області, причина смерті: поранення несумісне з життям.

Рішення підлягає негайному виконанню. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Запорізького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя: Д.С. Бредун

СудХортицький районний суд м.Запоріжжя
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123993891
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: факту смерті, з них:

Судовий реєстр по справі —337/5418/24

Рішення від 23.12.2024

Цивільне

Хортицький районний суд м.Запоріжжя

Бредун Д. С.

Ухвала від 09.10.2024

Цивільне

Хортицький районний суд м.Запоріжжя

Бредун Д. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні