"24" грудня 2024 р.
Справа № 642/7209/24
Провадження № 2/642/1899/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2024 року Ленінський районний суд м. Харкова у складі:
головуючого судді Грінчук О.П.,
за участю секретаря Шрамко Н.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду м.Харкова цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів,
в с т а н о в и в:
До суду надійшла вказана позовна заява про стягнення з відповідача на користь позивача надмірно отримані відповідачем кошти державної соціальної допомоги як непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, в розмірі 6222.89 грн., а також 3028 грн. судового збору.
В обґрунтування позову зазначено, що на обліку в Управлінні перебував ОСОБА_1 як отримувач державної соціальної допомоги як непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату. Так, рішенням Управління від 11.01.2022, на підставі заяви ОСОБА_1 від 29.11.2021, останньому було призначено тимчасову допомогу на період з 27.11.2021 по 30.11.2021 в сумі 1854 грн., та з 01.12.2021 по 26.05.2022 в сумі 1934 грн. щомісячно. Далі період надання допомоги було продовжено по травень 2024 року, враховуючи воєнний стан. При здійсненні верифікації достовірності та повноти інформації, що враховується при призначенні державних допомог, виявлена інформація, що з 25.01.2024 ОСОБА_1 призначено пенсію в органах Пенсійного фонду України, про що ОСОБА_1 не повідомив відділ соціальних допомог Управління, всупереч взятому на себе зобов`язанню. У зв`язку з чим, рішенням Управління від 01.05.2024 виплату допомоги ОСОБА_1 припинено з 25.01.2024. Довідкою обласного центру від 15.05.2024 №70 Управління повідомлено, що сума надміру отриманих ОСОБА_1 коштів допомоги за період з 25.01.2024 по 30.04.2024 становить 6222.89 грн. За травень 2024 року кошти призначеної допомоги в сумі 1934 грн. повернуті банківською установою до державного бюджету. Добровільно відповідач вказані кошти позивачу не повернув, у зв`язку з чим останній звернувся до суду з даним позовом для захисту своїх майнових прав.
Ухвалою судді від 15.11.2024 відкрито провадження по справі та визначено її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, відповідачу надано строк на подання відзиву на позов.
Копію ухвали суду від 15.11.2024 та позовної заяви з додатками надіслано відповідачу рекомендованим повідомленням за його зареєстрованим місцем проживання, але відправлення повернуто до суду.
Клопотання сторін про розгляд справи в судовому засіданні з їх повідомленням, у відповідності до ч.5ст.279 ЦПК України,до суду не надходило.
Відзиву на позов не надано.
Відповідно до ч.8ст.178 ЦПК Україниу разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Враховуючи відсутність згоди позивача на заочний розгляд справи, як це передбачено п.4 ч.1 ст. 280 ЦПК України, підстави для проведення заочного розгляду відсутні.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступні факти і відповідні їм правовідносини.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1098 від 27.12.2017затверджений Порядок призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (Порядок), (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно доп.2Порядку,призначення тимчасовоїдопомоги особіпроводиться структурнимипідрозділами зпитань соціальногозахисту населеннярайонних,районних умм.Києві таСевастополі держадміністрацій,виконавчими органамиміських,районних умістах (уразі їхутворення)(кріммм.Києва таСевастополя)рад,органами виконавчоївлади АвтономноїРеспубліки Кримз питаньсоціального захистунаселення,виконавчими органамирад об`єднанихтериторіальних громад(далі-органи соціальногозахисту населення)з урахуваннямїї майновогостану тасередньомісячного сукупногодоходу. Тимчасова допомога перераховується особі кожні шість місяців з урахуванням змін її майнового стану та середньомісячного сукупного доходу і виплачується до досягнення такою особою віку, з якого вона набуває право на пенсійну виплату.
Відповідно до пункту 5 Порядку для призначення тимчасової допомоги особа подає органу соціального захисту населення:
заяву;
під час подання заяви пред`являються паспорт громадянина України та документ, що засвідчує реєстрацію особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру, внесені до паспорта громадянина України або свідоцтва про народження (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);
довідку про наявний страховий стаж, видану органами Пенсійного фонду України;
декларацію про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за останні шість календарних місяців, що передують місяцю звернення за призначенням тимчасової допомоги;
Інформація про склад сім`ї особи, яка звернулася за призначенням тимчасової допомоги, зазначається в декларації про доходи та майновий стан.
Відповідальність за достовірність наданої інформації покладається на особу, яка звернулася за призначенням тимчасової допомоги.
Згідно з п. 6 Порядку, Тимчасова допомога призначається з дня, що настає за датою досягнення пенсійного віку, встановленогочастиною першоюстатті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, якщо звернення за тимчасовою допомогою відбулося не пізніше ніж через три місяці після досягнення такого віку.
Пунктом 8 Порядку передбачено, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на розмір або порядок отримання тимчасової допомоги, особа зобов`язана не пізніше ніж через десять днів повідомити про це органу соціального захисту населення, який призначив таку тимчасову допомогу.
Відповідно до п. 14 Порядку, Розмір тимчасовоїдопомоги визначаєтьсяяк різницяміж прожитковиммінімумом дляосіб,які втратилипрацездатність,і середньомісячнимсукупним доходомсім`ї врозрахунку наодну особуза попереднішість місяців,але неможе перевищувати100відсотків прожитковогомінімуму дляосіб,які втратилипрацездатність. Уразі затвердженнянового розмірупрожиткового мінімумудля осіб,які втратилипрацездатність,органи соціальногозахисту населенняпроводять перерахунокраніше призначеноїтимчасової допомогиз місяцявстановлення новогорозміру прожитковогомінімуму дляосіб,які втратилипрацездатність,без зверненняособи,якій призначенотимчасову допомогу. Середньомісячний сукупний дохід, визначений особі для призначення тимчасової допомоги, обчислюється згідно зпунктами 2-13Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги.
Відповідно до пп.16 Порядку,виплата призначеної тимчасової допомоги припиняється у разі призначенні пенсії - з дати її призначення.
Судом встановлено, що 29.11.2021 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради із заявою про призначення державної допомоги як непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату. ОСОБА_1 власноруч засвідчив, що в разі зміни обставин, що можуть вплинути на призначення державної соціальної допомоги, зобов`язався повідомити управління. Підтвердив, що його попереджено, що в разі подання неповних або недостовірних відомостей про доходи та майновий стан, надміру виплачені кошти державної допомоги повинні бути повернуті управлінню. Зазначив, що він та дружина не працюють, як ФОП не зареєстровані. Пенсії не отримують.
На підставі заяви ОСОБА_1 від 29.11.2021, рішенням Управління від 11.01.2022 ОСОБА_1 було призначено допомогу на період з 27.11.2021 по 30.11.2021 в розмірі 1854 грн. та на період з 01.12.2021 по 26.05.2022 в сумі 1934 грн. щомісячно.
Відповідно до п.п.1 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №214 «Про деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану», строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яку було призначено раніше, продовжується до місяця, що настає за місяцем завершення на відповідній території бойових дій, припинення можливості бойових дій або завершення тимчасової окупації.
У зв`язку з викладеним, раніше призначену ОСОБА_1 тимчасову допомогу розпорядженням Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат було автоматично продовжено на період воєнного стану по травень 2024 року в сумі 1934 грн. щомісячно.
При здійсненні верифікації достовірності та повноти інформації, що враховується при призначенні державних допомог, виявлена інформація, що з 25.01.2024 ОСОБА_1 призначено пенсію за віком в органах Пенсійного фонду України, про що ОСОБА_1 не повідомив відділ соціальних допомог Управління, всупереч взятому на себе зобов`язанню.
Рішенням Управління від 01.05.2024 виплату допомоги ОСОБА_1 припинено з 25.01.2024.
Довідкою обласного центру від 15.05.2024 №70 Управління повідомлено, що сума надміру отриманих ОСОБА_1 коштів державної допомоги за період з 25.01.2024 по 30.04.2024 становить 6222.89 грн. За травень 2024 року кошти призначеної допомоги в сумі 1934 грн. повернуті банківською установою до державного бюджету.
На адресу проживання відповідача було направлено повідомлення від 08.08.2024 та претензія від 27.09.2024 щодо повернення надміру переплачених коштів в розмірі 6222.89 грн.
Вказані повідомлення залишилось без уваги відповідача.
Згідно ч. 1ст. 1166 Цивільного кодексу Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної особи або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ч. 1, 2ст. 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Згідно із частиною першоюстатті 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За вказаних обставин, матеріалами справи доведено, що відповідач з 25.01.2024 набув право на пенсійну виплату, однак, про вказані зміни не повідомив Управління, внаслідок чого йому безпідставно нарахована та виплачена державна соціальна допомога після 25.01.2024 в загальній сумі 6222.89 грн.
У спростування викладеного будь-яких доказів відповідачем суду не надано.
На час судового розгляду справи доказів на підтвердження повернення надміру сплачених коштів суду також не надано.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також, достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та стягнення з відповідача на користь позивача 6222.89 грн. безпідставно отриманих коштів.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача сплачений судовий збір у сумі 3028 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 7, 12, 13, 76, 81, 89, 141, 247, 258, 259, 263-265, 352, 354 ЦПК України, ст. 1212 ЦК України, суд-
ухвалив:
Позов Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів задовольнити.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196647, р/р НОМЕР_1 , банк ДКСУ) надміру отримані кошти державної соціальної допомоги в розмірі 6222 (шість тисяч двісті двадцять дві) грн. 89 коп.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196647, р/р НОМЕР_2 , банк ДКСУ) судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду через Ленінський районний суд м. Харкова, шляхом подачі апеляційної скарги у 30-денний строк з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст судового рішення складено 24.12.2024.
З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua.
Відомості про сторін:
Позивач Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради, код ЄДРПОУ 03196647, адреса місцезнаходження: м. Харків, вул. Благовіщенська, 3;
Відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .
Головуючий суддя
Суд | Ленінський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 124002245 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Ленінський районний суд м.Харкова
Грінчук О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні