Рішення
від 19.12.2024 по справі 909/777/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.12.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/777/24

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., секретар судового засідання Поп`юк Я.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу, у якій

позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПРОГРАМИ",

відповідач - УПРАВЛІННЯ КАПІТАЛЬНОГО БУДІВНИЦТВА ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ,

про стягнення 3 524 702, 72 грн заборгованості за виконані роботи згідно договору про закупівлю робіт від 04.09.2019 № 28-19,

за участю представників:

від позивача - Іванович А.М.,

від відповідача - Петечел Н.В.,

ухвалив таке рішення.

1. Предмет позову.

1.1. ТОВ "Новітні енергетичні програми" звернулось з позовом до Управління капітального будівництва Івано-Франківської міської ради про стягнення 3 524 702, 72 грн заборгованості за виконані роботи згідно договору про закупівлю робіт від 04.09.2019 № 28-19.

2. Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

2.1. Згідно зі ст. 252 ГП України суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження (ухвала про відкриття провадження від 27.08.2024).

2.2. Відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України у підготовчому засіданні 29.11.2024 суд визнав поважними причини пропуску відповідачем строку на подання додаткових доказів, поновив цей строк та прийняв подані докази до розгляду.

2.3. Згідно з ухвалою від 06.11.2024 суд продовжив строк підготовчого провадження до 24.11.2024.

3. Зміст позовних вимог та заперечень на позов.

3.1. Позовна заява від 21.08.2024 (вх.№ 7424/24 від 22.08.2024).

Позовні вимоги мотивовані тим, що між позивачем та відповідачем укладений договір про закупівлю робіт по об`єкту: "Нове будівництво футбольного поля у м. Івано-Франківську (в районі Пасічної поблизу так званого "німецького" озера)". Позивач відповідно до умов договору виконав будівельні роботи, що підтверджується підписаними актами виконаних будівельних робіт. Відповідач договірні зобов`язань щодо оплати за виконані роботи не виконав. Свою позицію обґрунтовує приписами ст. 526, 527, 530, 532, 610, 625, 629 ЦК України, ст. 193 ГК України.

3.2. Відзив на позовну заяву від 02.09.2024 (вх.№13802/24 від 02.09.24).

Відповідач проти позову заперечив. Вказав, що відповідно до умов договору розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі положень Бюджетного кодексу України, а також згідно з умовами договору, на які він погодився. Зокрема, сторони погодили, що у разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за виконані роботи здійснюються протягом 5 банківських дні з дати отримання замовником бюджетного призначення на фінансування робіт на свій розрахунковий рахунок. Пояснив, що належну генеральному підряднику суму коштів, визначену договором, замовник подає на оплату на основі актів здачі - приймання робіт і довідок про вартість виконаних робіт. Відповідач подав заявку на фінансування виконаних робіт за вказаним договором підряду на суму 3 524 702, 72 грн, проте фінансування не виділено і кошти на рахунок замовника не надійшли.

3.3. Відповідь на відзив від 09.09.2024 (вх. №14218/24 від 11.09.2024).

Вказує, що відсутність бюджетних коштів не виправдовує бездіяльність відповідача щодо невиконання взятих фінансових зобов`язань і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договірного зобов`язання щодо оплати виконаних позивачем робіт.

3.4. Клопотання про долучення доказів від 28.11.2024 (вх.№18690/24).

Повторно вказав, що бюджетне призначення на фінансування цієї закупівлі на реєстраційному рахунку відповідача відсутні, на підтвердження чого подав реєстр бюджетних зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, рішення виконавчого комітету від 12.01.2024 №11, а також лист Фінансового управління Івано-Франківської міської ради від 28.11.2024, де вказано, що протягом 2024 року по об`єкту "Нове будівництво футбольного поля у м. Івано-Франківську (в районі Пасічної поблизу так званого "німецького" озера)" фінансування не проводилося у зв`язку із обмеженим фінансовим ресурсом та фінансуванням лише першочергових потреб.

4. Обставини справи, оцінка доказів.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 86 ГПК України, суд встановив таке.

4.1. Між Управлінням капітального будівництва міськвиконкому як замовником та Товариством з обмеженою відповідальністю "Новітні енергетичні програми" як генеральним підрядником укладено договір про закупівлю робіт від 04.09.2019 № 28-19 "Нове будівництво футбольного поля у м. Івано-Франківську (в районі Пасічної поблизу так званого "німецького" озера)" (далі Договір).

Умови Договору такі.

Замовник доручає, а генеральний підрядник зобов`язується на свій ризик відповідно до проектно - кошторисної документації та умов договору виконати та здати в експлуатацію в установлений даним договором строк роботи з нового будівництва футбольного поля у м. Івано-Франківську (в районі Пасічної поблизу так званого "німецького" озера)" (ДК 021:2015: 4521200-6 Будівництво закладів дозвілля, спортивних та культурних закладів, закладів тимчасового розміщення та ресторанів), далі - роботи (п. 1.1.).

Склад та обсяги Робіт, що доручаються для виконання генеральному підряднику, визначені проектно-кошторисною документацією та договірною ціною, яка є невід`ємною частиною Договору (п. 1.2.).

Замовник приймає від генерального підрядника закінчені роботи та оплачує їх у відповідності з умовами даного договору (п. 1.4.).

Вартість робіт (договірна ціна) даного Договору визначена за результатами процедури відкритих торгів становить 20 399 989, 62 грн, в тому числі ПДВ - 3 399 998, 27 грн, в тому числі 2019 рік 800 000 грн, в тому числі ПДВ 20% - 133 333, 33 грн (п. 2.1.).

Роботи, передбачені цим договором, виконуються з матеріалів генерального підрядника, відповідно до технічних вимог замовника, затвердженої проектно кошторисної документації та своєї тендерної пропозиції (п. 2.6.).

Для забезпечення виконання договірних зобов`язань генерального підрядника замовник здійснює щомісячні проміжні платежі за виконані роботи на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість (Форми № КБ - 2в і № КБ 3в). Акти приймання виконаних підрядних робіт (форму № КБ - 2) складає генеральний підрядник і представляє на підпис замовнику не пізніше 25 числа звітного місяця (п. 3.1.).

Для початку виконання робіт замовник має право надати аванс у розмірі до 30% від вартості річного обсягу робіт (п. 3.2.).

Розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі п. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за виконані роботи здійснюються протягом 5 банківських днів з дати отримання замовником бюджетного призначення на фінансування робіт на свій розрахунковий рахунок (п. 3.5.).

Належну суму коштів генеральному підряднику, визначеному п. 3.1. Договору, замовник подає на оплату на основі актів здачі - приймання робіт і довідок про вартість виконаних робіт, після підписання таких актів та довідок (п. 3.6.).

Бюджетні зобов`язання за цим договором виникають у разі наявності та в межах відповідних бюджетних асигнувань (п. 3.9.).

Замовник здійснює оплату в межах 95% договірної ціни. Остаточний розрахунок за виконані роботи здійснюється замовником протягом 20 робочих днів з дня підписання актів готовності об`єкта до експлуатації (п. 3.11.).

Приймання-передача закінчених робіт здійснюється відповідно до Загальних умов укладання та виконання договорів підряду та капітального будівництва, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 № 668 та інших нормативних актів, які регламентують прийняття закінчених об`єктів в експлуатацію (п. 12.1.).

Приймання - передача закінчених робіт оформляється актом готовності об`єкта до експлуатації (п. 12.3.).

Будь-які зміни і доповнення до цього договору мають силу лише в тому випадку, якщо вони оформлені в письмовій формі у вигляді додатків та додаткових угод до цього Договору і підписані уповноваженими представниками обох сторін (п. 15.1.).

Цей договір набирає чинності з моменту підписання його уповноваженими представниками обох сторін та діє до моменту його повного виконання (п. 17.1. ).

4.2. Сторони вносили зміни в Договір відповідно до додаткових угод від 16.03.2020 №1, від 31.03.2021 №2, від 20.12.2021 №3, від 30.12.2021 №4, від 23.03.2023 №5 та від 22.03.2024 №6, зокрема в п. 2.1. щодо вартості робіт на 2020, 2021, 2023, 2024 роки, а також додатковою угодою №2 від 31.03.2021 сторони внесли зміни в преамбулу договору, а саме найменування замовника замінили з Управління капітального будівництва міськвиконкому на Управлінням капітального будівництва Івано-Франківської міської ради.

Зокрема, відповідно до додаткової угоди №1 від 16.03.2020 вартість робіт на 2020 рік 14 700 000, 08 грн, в тому числі ПДВ 20% - 2 450 000, 01 грн.

Згідно з додатковою угодою №2 від 31.03.2021 вартість робіт на 2021 рік 3 409 999, 60 грн, в тому числі ПДВ 20% - 568 333, 27 грн.

Відповідно до додаткової угоди №3 від 20.12.2021 вартість робіт на 2021 рік 3 427 974, 19 грн, в тому числі ПДВ 20% - 571 329, 03 грн, в тому числі по цій додатковій угоді 448 667, 79 грн, в тому числі ПДВ 20 % - 81 444, 63 грн.

Відповідно до додаткової угоди №4 від 30.12.2021 вартість робіт на 2021 рік 5 373 284, 21 грн, в тому числі ПДВ 20 % - 895 547, 37 грн в тому числі по цій додатковій угоді 1 945 320, 02, грн, в тому числі ПДВ 20 % - 324 218, 34 грн.

Згідно з додатковою угодую №5 від 23.03.2023 вартість робіт на 2023 рік 6 375 000 грн, в тому числі ПДВ 20% - 1 062, 50 грн.

Відповідно до додаткової угоди №6 від 22.03.2024 вартість робіт (договірна ціна), що доручені для виконання генеральним підрядником згідно умов Договору про закупівлю робіт №28-29 від 04.09.2019 встановлюється динамічною та становить 20 399 989, 62 грн, в тому числі ПДВ 3 399 998, 27 грн, в тому числі на 2024 рік 3 524 702, 72 грн, в тому числі ПДВ 20% - 587 450, 45 грн.

4.3. Позивач виконав підрядні роботи в 2024 році загальною вартістю 3 524 702, 72 грн, що підтверджується актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2024 року форми № КБ-2в, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2024 року форми № КБ -3, які підписані позивачем без зауваження.

Відповідач наведені обставини визнав (ч. 1 ст. 75 ГПК України).

4.4. Відповідно до реєстру бюджетних зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 22.03.2024 №14 бюджетне зобов`язання Управління капітального будівництва Івано-Франківської міської ради в сумі 3 524 702,72 грн по об`єкту "Нове будівництво футбольного поля у м. Івано-Франківську (в районі Пасічна поблизу так званого "німецького" озера)" на підставі додаткової угоди №6 від 22.03.2024 до Договору є зареєстрованим.

Водночас, вказані кошти на рахунок відповідача не поступили, що підтверджується випискою від 25.11.2024 по особовому рахунку відповідача № НОМЕР_1 , відкритого в ІФВ №47/08 АБ "Укргазбанк"

(МФО 320478), що зазначений у Договорі та у додатковій угоді №6 від 22.03.2024 до Договору, рішенням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 12.01.2024 №11 "Про визначення державного банку щодо обслуговування коштів бюджету Івано-Франківської міської територіальної громади у частині бюджету розвитку та власних

надходжень бюджетних установ у 2024 році", листом Фінансового управління Івано-Франківської міської ради від 28.11.2024 №25-24/103, яким підтверджується, що протягом 2024 року по вказаному об`єкту фінансування не проводилось у зв`язку із обмеженим фінансовим ресурсом та фінансуванням лише першочергових потреб.

4.5. Позивач направляв відповідачу лист від 17.07.2024 №2024/07/17-1 про виконання зобов`язання щодо оплати виконаних робіт.

Відповідач листом від 23.07.2024 №18/25-26/29 повідомив, що відповідно до п. 3.9. Договору бюджетні зобов`язання за цим договором виникають у разі наявності та в межах відповідних бюджетних асигнувань. Управління капітального будівництва Івано-Франківської міської ради є бюджетною установою та не може впливати на своєчасність оплати за Договором, якщо на момент виникнення підстав для оплати фінансування було відсутнє. Зобов`язувався одразу після надходження необхідної для оплати суми грошових коштів оплатити виконані роботи згідно з Договором.

Позивач також направив відповідачу претензію від 02.08.2024 №2024/08/02-1 про оплату виконаних робіт. Проте відповідач відповідь на вказану претензію не надав.

4.6. Відповідач не оплатив виконані роботи у 2024 році за Договором на суму 3 524 702, 72 грн.

5. Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

5.1. При вирішенні даного спору суд керується ч. 1 ст. 67 ГК України, згідно з якою відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов`язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України (ч. 2 ст. 67 ГК України).

Будівництво об`єктів виробничого та іншого призначення, підготовка будівельних ділянок, роботи з обладнання будівель, роботи з завершення будівництва, прикладні та експериментальні дослідження і розробки тощо, які виконуються суб`єктами господарювання для інших суб`єктів або на їх замовлення, здійснюються на умовах підряду (ч. 1 ст. 317 ГК України).

За договором підряду на капітальне будівництво одна сторона (підрядник) зобов`язується своїми силами і засобами на замовлення другої сторони (замовника) побудувати і здати замовникові у встановлений строк визначений договором об`єкт відповідно до проектно-кошторисної документації або виконати зумовлені договором будівельні та інші роботи, а замовник зобов`язується передати підряднику затверджену проектно-кошторисну документацію, надати йому будівельний майданчик, прийняти закінчені будівництвом об`єкти і оплатити їх (ч. 1 ст. 318 ГК України).

Відповідно до наведених приписів укладений між сторонами Договір є договором підряду на капітальне будівництво.

5.2. На підставі господарського договору між суб`єктами господарювання виникають господарські зобов`язання (ст. 173, 174 ГК України). Згідно з ч. 1 ст. 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Частиною 1 ст. 193 ГК України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 525, 526, 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

В п.3.1. договору передбачено, що для забезпечення виконання договірних зобов`язань генерального підрядника замовник здійснює щомісячні проміжні платежі за виконані роботи на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Положення п. 3.5. Договору стосуються порядку здійснення платежів відповідно до взятих бюджетних зобов`язань, який передбачений в ст. 49 Бюджетного кодексу України, та випадків затримки бюджетного фінансування. Отже, умови п. 3.5. Договору не визначають строки оплати за виконані роботи.

5.3. За приписами ч. 1 ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Встановлені судом обставини свідчать про те, що підрядник належним чином виконав підрядні роботи на суму 3 524 702,72 грн, а відповідач оплату цих робіт не провів.

5.4. Суд відхиляє твердження відповідача про відсутність його вини в порушенні зобов`язання внаслідок неможливості самостійного фінансування і проведення банківських операцій з коштами.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГК України господарське зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином. Одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається (ч. 7 ст. 193 ГК України).

Положення ч. 1 ст. 216, ст. 218 ГК України передбачають врахування вжитих учасником господарських відносин усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення і стосуються господарсько-правової відповідальності (застосування до правопорушників господарських санкцій). Стаття 614 ЦК України також визначає врахування вини як підстави відповідальності за порушення зобов`язання. Проте звільнення від виконання зобов`язання і господарсько-правова відповідальність за неналежне виконання зобов`язання є різними правовими категоріями. Цей спір стосується виконання господарського зобов`язання, і вимоги про застосування господарсько-правової відповідальності за неналежне виконання зобов`язання не заявлені. А тому наявність чи відсутність вини відповідача у порушенні зобов`язання не впливає на вирішення спору.

В постанові КГС ВС від 03.04.2018 у справі № 908/1076/17 викладена правова позиція про те, що чинне законодавство України розрізняє поняття "бюджетне зобов`язання" (п. 7 ст. 2 Бюджетного кодексу України) та "господарське зобов`язання" (ч. 1 ст. 173 ГК України). Між сторонами на підставі договору виникають не бюджетні, а господарські (цивільні) відносини, які відповідно до ч. 1 ст. 1 ЦК України засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників, що регулюються актами цивільного законодавства України. А тому відсутність у особи необхідних коштів або взяття ним зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, не звільняє його від обов`язку виконати господарські зобов`язання.

Вказана правова позиція також застосована у постанові КГС ВС від 30.03.2020 у справі № 910/3011/19.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

6. Висновки суду.

6.1. Враховуючи викладене, позов належить до задоволення і з відповідача на користь позивача потрібно стягнути 3 524 702, 72 грн заборгованості за виконані роботи за Договором.

7. Судові витрати.

7.1. Склад та порядок розподілу судових витрат визначено главою 8 ГПК України.

Згідно із ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

7.2. Позивач сплатив судовий збір в розмірі 52 870, 54 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 20.08.2024 №5570.

Інших судових витрат сторони не заявили

Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України, враховуючи задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. 2, 86, 129, 233, 236-238, 241, 256 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з УПРАВЛІННЯ КАПІТАЛЬНОГО БУДІВНИЦТВА ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (вул. Незалежності, буд. 6, м. Івано-Франківськ, 76018, ідентифікаційний код 05397574) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПРОГРАМИ" (вул. Юності, буд. 62 Б, с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, 76494, ідентифікаційний код 34623220) заборгованість за виконані роботи згідно договору про закупівлю робіт від 04.09.2019 № 28-19 в сумі 3 524 702, 72 грн (три мільйони п`ятсот двадцять чотири тисячі сімсот дві гривні сімдесят дві копійки), а також 52 870, 54 грн (п`ятдесят дві тисячі вісімсот сімдесят гривень п`ятдесят чотири копійки) судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 24.12.2024.

Суддя О. В. Малєєва

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124018501
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг будівельного підряду

Судовий реєстр по справі —909/777/24

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні