Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2024 року Справа№200/7357/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стойки В.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Центру надання адміністративних послуг Олександрівської селищної ради Донецької області (смт. Олександрівка, Краматорський р-н Донецької області, 84000, вул. Соборна 20, ЄДРПОУ 43505179), третя особа: Олександрівська селищна рада (код ЄДРПОУ 42630295, 84000, Донецька область, смт.Олександрівка, вул.Соборна, 20) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Центру надання адміністративних послуг Олександрівської селищної ради Донецької області (смт. Олександрівка, Краматорський р-н Донецької області, 84000, вул. Соборна 20, ЄДРПОУ 43505179), третя особа: Олександрівська селищна рада (код ЄДРПОУ 42630295, 84000, Донецька область, смт.Олександрівка, вул.Соборна, 20) відповідно до якої просить суд:
визнати неправомірними дії Центра надання адміністративних послуг Олександрівської селищної ради щодо відмови в наданні посвідчення багатодітної родини;
зобов`язати Центр надання адміністративних послуг Олександрійської селищної ради видати ОСОБА_1 та його родині посвідчення батьків багатодітної родини та членів багатодітної родини;
зобов`язати голову Олександрівської селищної ради притягнути до дисциплінарної відповідальності керівника ЦНАП Олександрівської селищної ради за не виготовлення посвідчення та не надання у вказаний постановою КМУ № 209 від 02.03.2010 року строк будь яких відповідей на заяву ОСОБА_1 щодо виготовлення посвідчень багатодітної родини, тобто за порушення постанови КМУ № 209 від 02.03.2010 року.
В обґрунтування позову зазначено, що, в розумінні позивача, він є батьком в багатодітній родині. З метою отримання посвідчення багатодітної родини та керуючись положеннями постанови КМУ від 2 березня 2010 р. № 209, ОСОБА_1 звернувся в ЦНАП Олександрівської селищної ради Донецької області з відповідною заявою. Натомість 26.08.2024 року третьою особою було надано письмову відповідь позивачу, згідно з якою у видачі посвідчення відмовлено через те, що один з трьох дітей позивача з ним не мешкає.
Позивач наголошує, що повноваження щодо надання посвідчення належать саме відповідачу, а не третій особі, також відповіді надані поза межами взначеного строку; по суті відмови зазначає, що в закон не містить формулювання "Які мешкають разом з ними", а саме: вимога спільного проживання батьків та дітей від будь якого шлюбу - відсутня.
На підставі вказаного позивач вважає свої права порушеними та просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 22.12.2024 року прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач правом на надання відзиву не скористався.
Третя особа пояснень по справі не надала.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 має трьох неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 2009 р.н., ОСОБА_3 2011 р.н., ОСОБА_4 2024 р.н.
Як не заперечується сторонами, 29.07.2024 року позивач засобами електронного зв`язку звернувся до відповідача із заявою про виготовлення і видачу посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім*ї.
Листом Відділу освіти, культури, молодіжної, внутрішньої та інформаційної політики Олександрівської селищної ради № 272/01-18 від 09.08.2024 року доведено до відома позивача про необхідність надання додаткових документів.
18.08.2024 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про виправлення недоліків, виявлених під час виготовлення і видачу посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім*ї.
Листом Відділу освіти, культури, молодіжної, внутрішньої та інформаційної політики Олександрівської селищної ради № 288/01-18 від 26.08.2024 року повідомлено позивачу про відмову у видачі посвідчення через недоведення факту сумісного проживання з дитиною від попереднього шлюбу та її виховання, адже довідка про сплату аліментів є доказом участі в утриманні дитини, але не у вихованні.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Згідно преамбули Закону України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року № 2402-III (далі - Закон України «Про охорону дитинства»), цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про охорону дитинства», багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.
Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2010 р. № 209 «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї» (далі - Постанова № 209), затверджено Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, що додається.
Відповідно п. 3 Постанови № 209 посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ/виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.
Як визначено п. 3(1) Постанови № 209, заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається одним із батьків структурному підрозділу/виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, одним із таких способів: у паперовій формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус) або надсилання поштою (реєстрованим поштовим відправленням); в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (ідентифікація особи при цьому здійснюється з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг); в усній формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус).
Згідно п. 3(2) Постанови № 209, у тому числі до заяви додаються: у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акта обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини).
Суд звертає увагу позивача, що текстуальний аналіз статті ст. 1 Закону України «Про охорону дитинства» вказує на те, що однієї з сукупних ознак багатодітної сім*ї є сумісне проживання її членів (як батьків так і дітей, в тому числі від попередніх шлюбів). Разом з тим, що позивачем не заперечується, донька позивача, ОСОБА_3 2011 року народження, яка народжена від іншого шлюбу, мешкає окремо.
На підставі викладеного суд вважає, що позивач не відноситься до осіб, що входять до складу багатодітної сім`ї, а відтак не має права на отримання відповідного посвідчення.
Відтак позиція Відділу освіти, культури, молодіжної, внутрішньої та інформаційної політики Олександрівської селищної ради, викладена в листі № 288/01-18 від 26.08.2024 року, є правомірною.
Щодо позиції ОСОБА_1 з приводу органу, що розглянув заяву про надання посвідчення по суті, то суд зазначає наступне.
Як визначено п. 1 Примірного положення про центр надання адміністративних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2013 р. № 118, центр надання адміністративних послуг (далі - центр) утворюється з метою забезпечення надання адміністративних послуг: Київською, Севастопольською міською, районною у мм. Києві, Севастополі держадміністрацією (далі - держадміністрація); міською, селищною, сільською радою; військово-цивільною адміністрацією населеного пункту (населених пунктів).
Відповідно інформації з офіційного веб-сайту ЦНАП Олександрівської селищної ради Донецької області (доступ за посиланням: https://oleksandrivka.cnapua.gov.ua/about) з метою реалізації основних принципів державної політики у сфері надання адміністративних послуг, забезпечення ефективного надання адміністративних послуг суб`єктам звернення, забезпечення відкритості і прозорості процедур надання адміністративних послуг в Олександрівській громаді рішенням Олександрівської селищної ради створено відділ «Центр надання адміністративних послуг» Олександрівської селищної ради.
Тобто ЦНАП Олександрівської селищної ради Донецької області є відділом Олександрівської селищної ради.
Щодо строків надання послуги, то суд звертає увагу позивача на п. 3 Постанови № 209, яким визначено, що посвідчення видається протягом десяти робочих днів з дати подання заяви. Відтак, в межах даного спору, питання про належність позивача до члена багатодітної родини (заява від 18.08.2024 року та відповідь від 26.08.2024 року), було визначено в термін, встановлений вказаним пунктом.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.
Керуючись положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Центру надання адміністративних послуг Олександрівської селищної ради Донецької області (смт. Олександрівка, Краматорський р-н Донецької області, 84000, вул. Соборна 20, ЄДРПОУ 43505179), третя особа: Олександрівська селищна рада (код ЄДРПОУ 42630295, 84000, Донецька область, смт.Олександрівка, вул.Соборна, 20) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.В. Стойка
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124020265 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні